• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • Chicita

Jag har inte räknat kalorier på så sätt. Men maken använde sin träningsapp ett tag (vet inte vilken) när vi var ute och gick, så man såg hur många kalorier man hade bränt på den vändan. 
    Det var praktiskt så tillväga att när man stod i affären och valde mellan stora chokladproppade kakor eller mumsmums så valde man mumsmums eftersom man inte ville äta upp alla kalorier på en gång igen Flört 

• snowstars

Pia B: Härligt att dottern vill följa med ut och gå! Jag har räknat kalorier i vår (hann väl med sisådär tre veckor men) och tycker att det funkar helt okej. Det fick mig framförallt att minska ner portionerna och upptäcka att jag blev mätt ändå. Jag åt det mesta (ja, inte godis och kakor) men skar bort pasta och sånt eftersom det innehöll så mycket kalorier och jag ändå bara blev mer hungrig av det. Åt istället mycket protein och långsamma kolhydrater.

Nu har jag förresten fallit i ner i fördärvet. Äter så dåligt så det finns inte på kartan. Kan inte låta bli en massa sött. Mår nästan dåligt över att jag inte har någon karaktär. Och i flera veckor har jag tänkt "på måndag" men nu är det liksom onsdag igen och jag äter fortfarande en massa kakor och godis. Gaah!

Ingen promenad idag, kom hem så sent. Men jag åt lagad middag för första gången på några dagar. Det är väl pluspoäng på det, lite, snälla?

• Chicita
    snowstars skrev 2012-07-11 21:39:10 följande:

Ingen promenad idag, kom hem så sent. Men jag åt lagad middag för första gången på några dagar. Det är väl pluspoäng på det, lite, snälla?

Klart det är pluspoäng... Här har det varit micropizza hela veckan eftersom jag varit sjuk och inte orkat annat.
    Men i morgon blir det sushi med TheD i Falun så lite nyttigare i alla fall. Glad 
  • snowstars
    Chicita skrev 2012-07-11 21:44:10 följande:
    Klart det är pluspoäng... Här har det varit micropizza hela veckan eftersom jag varit sjuk och inte orkat annat.
    Men i morgon blir det sushi med TheD i Falun så lite nyttigare i alla fall. Glad

Tack! Känns redan bättre. Har typ noll matinspiration när jag är ensam så att jag ställde mig och lagade mat efter jobbet var oväntat. Blä. Just nu känns det som om jag sitter fast i ett ekorrhjul på nåt vis. Känns som om jag jobbar jämt och det är det enda jag hinner..

Har faktiskt aldrig ätit sushi så jag kan inte säga "vad gott", men jag håller med om att det är nyttigare

• Chicita
    snowstars skrev 2012-07-11 21:49:21 följande:

Tack! Känns redan bättre. Har typ noll matinspiration när jag är ensam så att jag ställde mig och lagade mat efter jobbet var oväntat. Blä. Just nu känns det som om jag sitter fast i ett ekorrhjul på nåt vis. Känns som om jag jobbar jämt och det är det enda jag hinner..

Har faktiskt aldrig ätit sushi så jag kan inte säga "vad gott", men jag håller med om att det är nyttigare

Jag vet vad du menar. Maken vill inte ha lagad mat på kvällen, så när ska man laga mat till dagen efter då?
    Det brukar bli att jag gör storkok på helgen och så får vi äta samma mat 3 dagar under en vecka liksom Tungan ute
    Eller nåt sånt där superenkelt som man slänger ihop (inte pasta, det äter han inte) på en "pisskvart" efter att ha ätit dom där mackorna till en kopp te.

Om du aldrig ätit sushi och vill testa någon gång så rekommenderar jag att du testar dom som ser ut som rulltårtor. Finns i flera varianter. Inte alla av dom har rå fisk utan några är helt vegetariska.
    Och även dom som har den råa fisken har mindre bitar så det känns inte lika obehagligt första gången...
    Annars har tonfisken en trevligare konsistens än laxen Glad 
  • Oniq

Igår tog jag mod till mig och greppade promenadstavarna för en premiärtur.

Fyyy faaaasen vad jag tyckte att det var pinsamt :) ..och vad trött man blev i armarna! Kan tänka mig att folk skrattade bakom ryggen på mig då jag såg så allvarlig ut när jag stöpplade fram (huvudet stelt rakt fram för att inte råka möta blicken på någon mötande).

Men nu kan väl ändå vädret ge sig? Tålamodet tryter och kroppen skriker efter lite solljus! Betydligt mer motiverande och behagligt att promenera  under ljumma sommarkvällar   ...än i pissregn..

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Chicita

Jag vill bli av med hostan och febern nu. Trodde att jag var på bättringsvägen men vaknade i morse och mådde som jag gjorde för en vecka sen ungefär.
    Hoppas att detta är "sista sucken" så att säga och att det är över efter helgen Glad 

• snowstars

Mycket folk på jobbet idag, men det är kul Massa spring blev det också så det är väl positivt

..för jag kommer inte gå någon promenad idag. Fick stänga för sent och har ont i benen.. men jag tror jag tänker gå på macken och köpa en glass. Så.. Några promenadsteg i alla fall. Ska bara se reprisen av Vänner på 5:an först.

• snowstars
    snowstars skrev 2012-07-12 19:45:00 följande:

Mycket folk på jobbet idag, men det är kul Massa spring blev det också så det är väl positivt

..för jag kommer inte gå någon promenad idag. Fick stänga för sent och har ont i benen.. men jag tror jag tänker gå på macken och köpa en glass. Så.. Några promenadsteg i alla fall. Ska bara se reprisen av Vänner på 5:an först.

Gick en omväg till macken och köpte glass. Antar att kaloriintaget hamnade på plus men jag fick då lite frisk luft i alla fall
  • Chicita

Nu verkar det som att det kanske kan bli uppehåll ett par dagar så vi kan komma ut lite mer med hunden och även kanske göra lite trädgårdsjobb.

Man kan ju alltid hoppas.
    Det är inte så lockande att ställa sig på promenadbandet mitt i sommaren, men snart måste jag göra det dock.

Har också beställningar på 3 tårtor denna vecka. 1 födelsedagstårta, en tårta till några jobbarkompisar och en födelsedagstårta till en 4-åring vars mamma är jobbarkompis med en fd jobbarkompis till min make.
    För många år sen beställde denne make en tårta av mig till sin fru. Det var starten på mitt riktiga tårtintresse...
    Kul att dom kom ihåg mig... 

Svar på tråden Walk a mile!