• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • snowstars

Idag är jag ledig och solen skiner! Hurra, hurra. Ska definitivt ta mig ut och gå en långsväng idag, efter lunch. Ska först jobba lite med ett projekt jag håller på med och hänga tvätt. Skriver här i alla fall så blir jag tvungen att ge mig ut sen

• Chicita

Här regnar det för ovanlighetens skull Flört
    Håller på att tvätta lite, bland annat ska en bit linnetyg "tvättas sönder" så jag bryter ner fibrerna lite där och får det lite mer mjukt och följsamt.

• Oniq

Fantastiska väder...

Helgen avklarad med tre(!?!) tårtor och lite muffins. Kan rekommendera samtliga recept från Ica (vinnartårtorna).

Men jag fick nya hörlurar till mobilen och fjädrande promenadstavar i födelsedagspresent, så nu ska här snart bli SeRRiöSA superpromenader..  hoppas jag.

Bara jag lär mig att gå med dom... Fördelen med spöregn är ju att man nästan är ensam ute och går så då är det inte lika pinsamt om man ser ut som en tok när man försöker stolpa fram med dom där stavarna. :)

Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
  • Chicita
    Oniq skrev 2012-07-09 12:36:37 följande:
    Fördelen med spöregn är ju att man nästan är ensam ute och går så då är det inte lika pinsamt om man ser ut som en tok när man försöker stolpa fram med dom där stavarna. :)
    Nördbröllop FTW rpgwedding.buu.nu
    Det är bra, tänk positivt Flört

Jag får ju lov att bära ut hunden när det regnar för han vägrar.
    Så att bära ca 8,5 sprattlande kilon 500 meter eller längre är jobbigare än man tror. Och om jag inte kan locka med honom lite längre än jag orkar bära så får jag ju upprepa denna procedur ca varannan timme så han inte fyller upp blåsan allt för mycket
  • snowstars

Nu har jag varit ute i 55 minuter (ganska exakt) och gått hyfsat fort (det är varmt). Och enligt eniro blev det 4,4 km. Inte illa, med tanke på att det mest kändes jobbigt

• Chicita

Skönt Glad

Här regnar det och regnar och regnar...
    Och för omväxlings skull så ösregnar det Skrattande 

• passionsblomman

Här har vi så mycket vatten i ån nu att det börjar kännas som om det vore bra ifall det snart vänder och om de där regnen de lovat uteblir. För jag bor vid den där ån som är fortsättningen på de redan översvämmade områdena högre upp på den småländska kartan. Det är gubbar ute och håller koll på mätare och nivåer överallt och på somliga håll har de fått panikflytta kor som plötsligt stod upp till magen i vatten i sina hagar. Bryggor lligger under ytan med räcken och allt och det är inte mycket kvar av stenvalven i den gamla bron och än stiger det. Just vid mitt hus-som ligger precis vid ån, är det en bra bit kvar innan det väller över, för en gång i tiden fyllde någon upp här. Antagligen någon som ledsnade på vattnet.

Hunden kom idag på att 05:15 var en bra tid att börja gny och vilja gå ut på. Jag höll inte med, men vid 05:45 var det bara att ge upp och ta ut hundskrället-som inte ens var bajenödig utan bara pinkade och såg mäkta belåten ut över att matte var ute i arla morgonstund.
    Jaha, ja men då kunde jag ju knipa alla de mördarsniglar som ännu var ute på promenad, så ytterligare hundra gick till kokningsslakten jag alltjämt bedriver för att hålla dessa inkräktaare vid  så lågt antal som möjligt. (min första sommar här plockade jag över 10 000 av odjuren)

Tog en rejäl morgonpromenad efter akutkissen och inspekterade vattenflödena i omrdet. Då fick jag privilegiet att se något de flesta tydligen aldrig får se, eftersom djuret i fråga både är rödlistat (hotat) och sällsynt eftersom det håller sig undan. En hasselsnok! Jättefin var den i morgonsolen. De äter huggormar, så en sådan får gärna bo på min tomt om den vill. Fast den här var ute i vårt strövområde.

Annars är planen idag att få med sonen ut och försöka det där med att springa igen. Jag har kommit upp i så mycket som 3,3 km (2 km var nära döden första gången) och nog för att jag är mör i mina värkande delar av kroppen, men jag vill tro att det hittills är så att det åtminstone inte gör saken värre, utan kanske på sikt bättre. Vi får se. Det här blir min 15:e springgång och jag är fortfarande mäkta förvånad och ganska stolt över att jag-av alla människor på jorden-faktiskt lufsar runt i skog och mark och utmanar konditionen.
    men, nu är där kantareller och också massor av blåbär....

....så nu måste jag ta en massa lågsamma promenader också, för alla de där skatterna kan inte stå oplockade därute.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • PiaB

Hej på er!

Grattis till nya jobb och födelsedagar och bra jobbat på alla sätt! Själv är jag faktiskt ovanligt nöjd med min semester som brukar vara mycket mer slapp. Jag promenerar mycket men blev nu sugen att plocka fram stavarna när jag läste om stavgång här

Blev riktigt glad igår när dottern sa att hon vill ha några bra skor så hon kan följa med mig ut och gå! Hos systern, som bor hos deras pappa, lånar hon alltid skor (de har samma storlek) och de går ut på långpromenader. Hos mig har hon aldrig behövt annat än det hon har till vardags och tunna gympaskor som hon har på thaiboxningen. Kul! Så det får bli ett besök i sportaffären

Igår tog jag det dock lugnt då jag satt hos tatueraren i fyra timmar och var helt slut efteråt. Och idag ska jag hänga där då min blivande ska göra sin första. Ska dock uträtta några ärenden under tiden men det bränner nog inte många kalorier. Om det inte spöregnar tar jag iallafall en promenad ner till centrum vilket tar ungefär en halv timme.

Hittade förresten en app som heter Shape Up Club som verkar bra. Man räknar helt enkelt kalorier. Eller programmet gör det åt dig. Så kan man fylla i träning och se vad det gör med kaloriintaget för dagen. Jag tycker den verkar bra men har inte börjat fylla i där ännu. Någon av er som räknar kalorier? Jag tror jag har testa allt i "bantningsväg" utom det och det verkar ju vara en vettig väg. Det blir väldigt tydligt var kalorierna finns i det man äter och vikten av motion blir uppenbar. Som om den inte var det innan... :P Men det funkar för mig när jag ser det svart på vitt, även om jag vet hur viktigt det är med motion.

Svar på tråden Walk a mile!