• Tokig

Kattexperter/uppfödare titta hit! Jag behöver hjälp!!!!

Hej,

Vi har precis skaffat katt. Det är en liten hankattunge, blandning mellan perser och skogis. Vi bor på tredjevåningen i en fyrarumslägenhet på 104 kvm.När vädret tillåter kommer han ha tillgång till vår kattsäkrade balkong men annars kommer han att vara en innekatt.

Vi hämtade han hos uppfödaren när han, enligt henne, var nästan 13 veckor gammal den 6 december, hans syskon hade flyttat veckan innan så han var ensam kvar. Nu har det kommit fram att han föddes den 24 september i år och alltså inte fyller 12 veckor förrän på julafton och alltså endast var 9-10 veckor när vi hämtade honom.

Från vad vi kan se är han en glad och tuff katt. Han busar och leker där hemma. Han har fått ett stort kattträd så att han ska få utlopp för sin klätterinstinkt. Han äter mycket och går på lådan. Men han gillar också att mysa, högt upp nära ansiktet vill han ligga. Han suttar så mycket han kan och får på våra öronsnibbar.

Våra frågor gäller dels det faktum att han fick lämna sin mamma för tidigt. Är det något särskilt vi ska tänka på för att han ändå ska bli en trygg och glad katt? Är det något vi kan göra för att minska eventuella "skador" som kan komma pga detta?

Det andra gäller stimulans och sällskap.

Jag och min sambo arbetar båda kontorstider och ofta har vi någon aktivitet på kvällen t ex träning. Hur länge kan katten vara ensam? Mår katten dåligt att att vara hemma hela dagarna ensam eller spelar det ingen roll för katten? Om det är så att katter inte mår bra av att vara ensamma så länge, vad kan vi göra för att motverka detta? Räcker det att gå hem på lunchen? Kan vi köpa fler kattträd? Låta TVn vara igång? etc. Hjälper det om vi skaffar en katt till så att de blir två kattungar som växer upp tillsammans? Interagerar katter med varandra eller kommer de ändå bara att sova? Ger de varandra trygghet?

Vi är väldigt tacksamma för alla råd och svar ni kan ge. Vi vill att vår katt ska må så bra som möjligt.

• Svar på tråden Kattexperter/uppfödare titta hit! Jag behöver hjälp!!!!
  • Dejli

Så söt han är. Och grattis!

Det enda jag kan komma på när man har två innekatter är att det kan vara bra med två kattlådor och varsin matskål. Dina är ju så små, så jag kan inte tänka mig att det blir några problem... de kommer kanske vara lite avvaktande i början, men så små katter har inte revir på samma sätt, och den ni har har ju inte varit hos er så länge.

Lycka till :)

• Tokig

Nu har vi blivit fyra - och hittintills går det jättebra. Vår första lillkille jämrar sig lite men det låter med som ett kort kurr än som han fräser... låter nästan som om han går och kallar på vår nykomling.

Är glad att jag har semester så jag kan bekanta oss med vår nykomling och ge vår första all uppmärksamhet han behöver också. Men det är helt underbart att se dom.

• Tokig

Vår gamla katt brottar ner den lille och "biter" fast honom i nacken... är detta ett naturligt beteende/lek eller ska jag skilja på dom?

Det är inte hela tiden men rätt mycket... dock typ sov dom bredvid varandra inatt och ibland struntar den gamla helt i den nya och går och gör andra saker.

Jag undrar bara vad som är hårdhänt kattlek och vad som är regelrätt bråk som man ska ingripa i...

• Sara 120707

Du behöver absolut inte ingripa.

Er gamla katt berättar för den nye att han var här först och han fortfarande är störst och starkast. Ingen fara alls.

Kattungar kan slåss så att det ser ganska hårdhänt ut men det är inte förrän det bokstavligt talat börjar flyga hårtussar som man ska börja tänka på att ingripa.

• Dejli

Det är ganska osannolikt att två så små kattungar skulle kunna ge varandra några bestående men, så låt dem bråka bäst de vill. Kattungar (katter öht) kan leka ganska hårdhänt, och det är helt naturligt. Våra två katter som var 5 och 8 när vi släppte ihop dem bråkade så tussarna flög i några dagar, sedan var det kalla kriget i flera månader (dvs jag ser inte dig, du ser inte mig). Nu sover de ihop och känner sig ensamma om den andra är på utflykt utomhus. De smyger på varandra bakom dörrar och flyger på varandra för att sen brotta ner varandra och till slut somna sida vid sida.

• Tokig

Tror bestämt de har löst det själv... :)

Tack för alla snälla råd!

• Sara 120707

Sååå söta!!

Härligt att de verkar trivas, hur känns de för din sambo nu? Känner han sig trängd av de små luddbollarna? ;)

• Tokig

Nä det tror jag inte. Vi var nog båda lite oroliga igår när de brottades och jämrade sig. Vi sa väl båda då, att om det inte skulle fungera så får vi hitta ett hem till vår nya familjemedlem... men nu är jag mer övertygad än någonsin att vi tagit rätt beslut.

Nu ska de bara lära känna varandra (både katterna och sambon) och hitta sätt att leka... Tror det kommer bli bra. Det har ju inte ens gått ett dygn än och redan har de tvättat varandra. Måste väl vara ett gott tecken?

• Dejli

De ser ut att trivas ypperligt tillsammans och kommer nog få det mycket roligare tillsammans. När de är så små så blir de ju mer som syskon än kompisar, och syskon gnabbas ju en del oavsett om man är tvåbent eller fyrbent :P

• Sara 120707

Det är ett mycket gott tecken =)

Alltid lättare när de är små. Vi förde in en 7 månaders katt tillfälligt(innan omplacering) i vår kattfamilj(3 katter) förra året och första en och en halv veckan var som att bo i gazaremsan. Lite kalla kriget i lägenheten, men efter två veckor så var allt lugnt igen.

Era verkar ha löst det på en dag, mkt imponerande!

Svar på tråden Kattexperter/uppfödare titta hit! Jag behöver hjälp!!!!