• Tokig

Kattexperter/uppfödare titta hit! Jag behöver hjälp!!!!

Hej,

Vi har precis skaffat katt. Det är en liten hankattunge, blandning mellan perser och skogis. Vi bor på tredjevåningen i en fyrarumslägenhet på 104 kvm.När vädret tillåter kommer han ha tillgång till vår kattsäkrade balkong men annars kommer han att vara en innekatt.

Vi hämtade han hos uppfödaren när han, enligt henne, var nästan 13 veckor gammal den 6 december, hans syskon hade flyttat veckan innan så han var ensam kvar. Nu har det kommit fram att han föddes den 24 september i år och alltså inte fyller 12 veckor förrän på julafton och alltså endast var 9-10 veckor när vi hämtade honom.

Från vad vi kan se är han en glad och tuff katt. Han busar och leker där hemma. Han har fått ett stort kattträd så att han ska få utlopp för sin klätterinstinkt. Han äter mycket och går på lådan. Men han gillar också att mysa, högt upp nära ansiktet vill han ligga. Han suttar så mycket han kan och får på våra öronsnibbar.

Våra frågor gäller dels det faktum att han fick lämna sin mamma för tidigt. Är det något särskilt vi ska tänka på för att han ändå ska bli en trygg och glad katt? Är det något vi kan göra för att minska eventuella "skador" som kan komma pga detta?

Det andra gäller stimulans och sällskap.

Jag och min sambo arbetar båda kontorstider och ofta har vi någon aktivitet på kvällen t ex träning. Hur länge kan katten vara ensam? Mår katten dåligt att att vara hemma hela dagarna ensam eller spelar det ingen roll för katten? Om det är så att katter inte mår bra av att vara ensamma så länge, vad kan vi göra för att motverka detta? Räcker det att gå hem på lunchen? Kan vi köpa fler kattträd? Låta TVn vara igång? etc. Hjälper det om vi skaffar en katt till så att de blir två kattungar som växer upp tillsammans? Interagerar katter med varandra eller kommer de ändå bara att sova? Ger de varandra trygghet?

Vi är väldigt tacksamma för alla råd och svar ni kan ge. Vi vill att vår katt ska må så bra som möjligt.

• Svar på tråden Kattexperter/uppfödare titta hit! Jag behöver hjälp!!!!
  • Tokig

Jag tycker absolut inte att det bara ligger på mig att ta hand om katten. Vi har tagit ett gemensamt beslut. På samma sätt som han kanske inte skaffat katt på eget bevåg så hade ju jag aldrig skaffat katt om han inte var med på det. Det är vårt gemensamma ansvar.

Men jag har däremot jätteglada nyheter. Efter att få tänka över allt över julhelgen har min sambo ändrat sig. Så vi är på kattjakt. Tyvärr är det inte så många kullar ute just nu. Och jag hoppas ju att vår lillkille ska få sig en kompis så snart som möjligt. Men som sagt, vi letar för fullt. Så förhoppningsvis löser detta sig snart...

Återigen tack för alla råd!

• Silketuss

Toker, jag hoppas att ni har pratat igenom detta väldigt noggrant och att ni är helt överens. Både om att ni ska ha två katter och att ni ska ha gemensamt ansvar för dem. För när man skaffar sig djur, är det viktigt att man vet vad man ger sig in på, och att man är villig att ta ansvar för djuret/djuren under hela dess livslängd. Jag blir lite oroad över att det finns tecken på att ni tar hastiga beslut. Det sista man ska vara, är just desperat, eftersom det bäddar för att man kan råka ut för oseriösa säljare mm. Det är bättre att det får ta sin tid och att det blir rätt i slutänden, eller hur? Lycka till!

• Tokig
    Silketuss skrev 2011-12-30 12:51:02 följande:
    Toker, jag hoppas att ni har pratat igenom detta väldigt noggrant och att ni är helt överens. Både om att ni ska ha två katter och att ni ska ha gemensamt ansvar för dem. För när man skaffar sig djur, är det viktigt att man vet vad man ger sig in på, och att man är villig att ta ansvar för djuret/djuren under hela dess livslängd. Jag blir lite oroad över att det finns tecken på att ni tar hastiga beslut. Det sista man ska vara, är just desperat, eftersom det bäddar för att man kan råka ut för oseriösa säljare mm. Det är bättre att det får ta sin tid och att det blir rätt i slutänden, eller hur? Lycka till!
    Jag vet inte varför du fått uppfattningen om att vi tar hastiga beslut?

Självklart ska man veta vad man ger sig in på, det är därför vi ber om råd här. Vi försöker utbilda oss så gott vi kan.

Det tog lång tid innan vi bestämde oss för att skaffa vår första lillkille. Men nu vill jag ju att de ska få växa upp tillsammans därför hoppas jag att vi hittar rätt kompis så snart som möjligt.
  • Dejli

Jag håller verkligen med dig om att det inte ligger helt på dig, har han gått med på att skaffa katt så kan man inte göra det under förevändningen att "bara jag slipper ta hand om den". Har man godkänt en ny familjemedlem så har man ett delat ansvar. Däremot kanske den som tagit initiativet får stå för lite mer engagemang i fråga om kunskap och att se till att saker och ting verkligen blir gjort om den andre saknar de rätta kunskaperna.

Kul att han ändrat sig angående en kompis till den lille. Lycka till med letandet.

• Tokig
    Sara 120707 skrev 2011-12-30 12:56:57 följande:

Tokig:

Va roligt! Hör av er hur det går med att leta lillsyskon.

Lycka till!

Tack!!!

"Tyvärr" är vi lite kräsna så det kommer nog ta sig tid. Men vi håller tummarna för att rätt kille dyker upp snart.
  • Tokig
    Dejli skrev 2011-12-30 13:26:43 följande:
    Jag håller verkligen med dig om att det inte ligger helt på dig, har han gått med på att skaffa katt så kan man inte göra det under förevändningen att "bara jag slipper ta hand om den". Har man godkänt en ny familjemedlem så har man ett delat ansvar. Däremot kanske den som tagit initiativet får stå för lite mer engagemang i fråga om kunskap och att se till att saker och ting verkligen blir gjort om den andre saknar de rätta kunskaperna.

Kul att han ändrat sig angående en kompis till den lille. Lycka till med letandet.
    Tack!!!
  • camillalm

Hej tokig =)

Den här tråden måste jag kommentera!! Jösses vad påhoppad du blev, jag undrar om dom andra har katter...
    Jag tycker att det verkar som att både du och din sambo är väldigt måna om eran lilla kille och bryr er väldigt mycket, bara att du har ställt frågorna här för att få hjälp är ju ett stort tecken på det!

Nu till fakta:
    Jag har haft 3 katter och kullar med kattungar.
    Tyvärr så blev våran älskade fina katt Kajsa påkörd den 22 nov i år. Jag och min sambo körde genast upp till veterinären men hennes liv gick inte att rädda. Min sambo stortjöt och jag grät konstant i 2 dygn. Saknar henne så =(
    Min sambos son Douglas tog väldigt illa vid sig och ville genast ha en ny katt vilket jag var väldigt emot men jag gav med mig. Jag ringde ett katthem och köpte en lite katthona som hade slängts ut i skogen ca 3 v gammal. Hemska människor!! 
    Silver som hon heter var också bara 10 v när hon kom till oss. Naturligtis så skall ingen uppfödare skilja på mamma och unge inan 12 v men här var ju situationen annorlunda. 
    Silver äter, leker, busar,myser ( hon ligger bredvid datorn nu och spinner) går på lådan ja, allt som kattungar brukar göra. Det ni skall tänka på är, har han fått sin första vaccination av uppfödaren? Kräv att uppfödaren ska lämna ett vacinationsintyg på detta. Om inte så vaccinera omedelbart, har han fått den så är det dags för andra vaccinationen nu.
    Om du ger din katt torrfoder, vilket är att rekommendera ( köp på djuraffär ett foder för kattungar som du sen byter ut mot ett foder för innekatt, dyrare men såååå mycket bättre) ska du blötlägga maten i lite vatten innan katten får den för tarmarna på en sån liten katt är inte tillräckligt starka för att bryta ner torr mat. Få inte panik om du inte blötlagt det innan utan börja med det nu ist =) Titta också i kattens öron om den är svart där för då har den skabb. Jag rekommenderar absolut att du ska ha en katt till för sällskap till varandra och gärna en till kattunge så snart som möjligt för då växer dom upp ihop och tillfredställer sina lekbehv genom varandra. Om du inte absolut vill ha en raskatt så köp en bondkatt som jag alltid haft eller sök på katthem, där finns många som behöve ett hem även kattungar.
    NI BEHÖVER ABSOLUT INTE GÅ HEM PÅ LUNCHEN FÖR KATTENS SKULL!!! Det löjligaste jag hört, katter har nämligen ingen tidsuppfattning. Du kan lämna en katt själv med vatten och mat i 24 tim, dock inte längre. En balkong och ett klätterträd är kanon för dom. Om han skall vara innekatt så klipp klorna ibland på honom och snälla, ta inte ut honom i koppel! Många som har innekatter tror katten mår bra av det men i själva verket är det tvärtom. Om katten aldrig får nys på världen utanför så saknar katten den heller inte. Men om du tar ut honom så startar du kattens jaktinstinkter och då kommer den börja skrika att den vill ut.

Hoppas mitt svar varit till någon hjälp och hör gärna av dig om du har fler frågor.
    Njut av eran lilla mysiga kattunge =)

• Dejli
    camillalm skrev 2011-12-30 13:33:08 följande:
    Om du ger din katt torrfoder, vilket är att rekommendera ( köp på djuraffär ett foder för kattungar som du sen byter ut mot ett foder för innekatt, dyrare men såååå mycket bättre) ska du blötlägga maten i lite vatten innan katten får den för tarmarna på en sån liten katt är inte tillräckligt starka för att bryta ner torr mat. Få inte panik om du inte blötlagt det innan utan börja med det nu ist =)

NI BEHÖVER ABSOLUT INTE GÅ HEM PÅ LUNCHEN FÖR KATTENS SKULL!!! Det löjligaste jag hört, katter har nämligen ingen tidsuppfattning. Du kan lämna en katt själv med vatten och mat i 24 tim, dock inte längre. En balkong och ett klätterträd är kanon för dom.

Många som har innekatter tror katten mår bra av det men i själva verket är det tvärtom. Om katten aldrig får nys på världen utanför så saknar katten den heller inte. Men om du tar ut honom så startar du kattens jaktinstinkter och då kommer den börja skrika att den vill ut.
    På vilket sätt är torrfoder att rekommendera? Det vet jag nämligen ingen seriös uppfödare eller kattkunnig person som säger. Veterinärer har ofta provision på dyra torrfodermärken och är präglade av dem, och för somliga katter kanske torrfoder är ett bättre alternativ pga allergier eller annat. Men inte annars... Katter är inte byggda öht för att äta torrfoder (som i 99,9% av fallen innehåller mängder av spannmål som katter INTE ska äta), utan ska ha blötmat som inte innehåller spannmål utan endast kött i någon form. Hundar är annorlunda, de äter andra saker i det fria också medan katter är utpräglade karnivorer dvs köttätare. Även de sämsta blötmatmärken (Whiskas etc är oftast mest skräp, medan billiga märken som ICAS och Mjau många gånger har mkt bättre innehåll).

Katter har kanske ingen tidsuppfattning, men det har inte heller hundar, och de flesta förstår att en hund som lämnas ensam i många timmar blir rastlös och hittar på olater. Katter funkar iofs inte på samma sätt, men bara för att de inte har tidsuppfattning så innebär det inte att de klarar sig ensamma. Katter som lever inomhus utan så mkt stimulans behöver sällskap. Sedan tycker jag kanske inte att en vuxen katt behöver tillsyn mitt på dagen, men en kattunge hade nog iaf jag velat se till mitt på dagen.

Vad gäller koppel så är det inte så att det går att dra alla katter över en kam. Alla katter har inte samma behov av att vara ute. Då borde ju balkong eller fönster ut vara lika illa. Då kan de ju se vad som finns där ute...

En vän till mig har en loj perser som älskar att komma ut och krafsa i gräset och vila i solen på sommaren, men struntar fullkomligt i allt vad att springa och jakt heter.

Jag har också en vän med en bondkatt som hon försökte ha som innekatt (född inne och hade aldrig varit ute) men som stod och skrek vid dörrar och fönster dagarna i ända och försökte krafsa sig ut. De kattraser som är avlade enbart för sällskap (många raskatter t ex) har ofta ett mer inneanpassat temperament än många bondkatter. Hon tröttnade på att han försökte ta sig ut vid varje möjligt tillfälle (trots att han altlså inte borde veta vad han saknade enligt dig), och gav bort den så den kunde få gå ut.
  • Dejli

Sedan behöver svart i öronen inte alls betyda skabb även om det kan vara ett symptom... vår har lite öronvax som blir svart, men skabb är det absolut inte.

Svar på tråden Kattexperter/uppfödare titta hit! Jag behöver hjälp!!!!