• Tokig

Kattexperter/uppfödare titta hit! Jag behöver hjälp!!!!

Hej,

Vi har precis skaffat katt. Det är en liten hankattunge, blandning mellan perser och skogis. Vi bor på tredjevåningen i en fyrarumslägenhet på 104 kvm.När vädret tillåter kommer han ha tillgång till vår kattsäkrade balkong men annars kommer han att vara en innekatt.

Vi hämtade han hos uppfödaren när han, enligt henne, var nästan 13 veckor gammal den 6 december, hans syskon hade flyttat veckan innan så han var ensam kvar. Nu har det kommit fram att han föddes den 24 september i år och alltså inte fyller 12 veckor förrän på julafton och alltså endast var 9-10 veckor när vi hämtade honom.

Från vad vi kan se är han en glad och tuff katt. Han busar och leker där hemma. Han har fått ett stort kattträd så att han ska få utlopp för sin klätterinstinkt. Han äter mycket och går på lådan. Men han gillar också att mysa, högt upp nära ansiktet vill han ligga. Han suttar så mycket han kan och får på våra öronsnibbar.

Våra frågor gäller dels det faktum att han fick lämna sin mamma för tidigt. Är det något särskilt vi ska tänka på för att han ändå ska bli en trygg och glad katt? Är det något vi kan göra för att minska eventuella "skador" som kan komma pga detta?

Det andra gäller stimulans och sällskap.

Jag och min sambo arbetar båda kontorstider och ofta har vi någon aktivitet på kvällen t ex träning. Hur länge kan katten vara ensam? Mår katten dåligt att att vara hemma hela dagarna ensam eller spelar det ingen roll för katten? Om det är så att katter inte mår bra av att vara ensamma så länge, vad kan vi göra för att motverka detta? Räcker det att gå hem på lunchen? Kan vi köpa fler kattträd? Låta TVn vara igång? etc. Hjälper det om vi skaffar en katt till så att de blir två kattungar som växer upp tillsammans? Interagerar katter med varandra eller kommer de ändå bara att sova? Ger de varandra trygghet?

Vi är väldigt tacksamma för alla råd och svar ni kan ge. Vi vill att vår katt ska må så bra som möjligt.

• Svar på tråden Kattexperter/uppfödare titta hit! Jag behöver hjälp!!!!
  • Tokig
    camillalm skrev 2011-12-30 13:33:08 följande:
    Hej tokig =)

Den här tråden måste jag kommentera!! Jösses vad påhoppad du blev, jag undrar om dom andra har katter...
    Jag tycker att det verkar som att både du och din sambo är väldigt måna om eran lilla kille och bryr er väldigt mycket, bara att du har ställt frågorna här för att få hjälp är ju ett stort tecken på det!

Nu till fakta:
    Jag har haft 3 katter och kullar med kattungar.
    Tyvärr så blev våran älskade fina katt Kajsa påkörd den 22 nov i år. Jag och min sambo körde genast upp till veterinären men hennes liv gick inte att rädda. Min sambo stortjöt och jag grät konstant i 2 dygn. Saknar henne så =(
    Min sambos son Douglas tog väldigt illa vid sig och ville genast ha en ny katt vilket jag var väldigt emot men jag gav med mig. Jag ringde ett katthem och köpte en lite katthona som hade slängts ut i skogen ca 3 v gammal. Hemska människor!! 
    Silver som hon heter var också bara 10 v när hon kom till oss. Naturligtis så skall ingen uppfödare skilja på mamma och unge inan 12 v men här var ju situationen annorlunda. 
    Silver äter, leker, busar,myser ( hon ligger bredvid datorn nu och spinner) går på lådan ja, allt som kattungar brukar göra. Det ni skall tänka på är, har han fått sin första vaccination av uppfödaren? Kräv att uppfödaren ska lämna ett vacinationsintyg på detta. Om inte så vaccinera omedelbart, har han fått den så är det dags för andra vaccinationen nu.
    Om du ger din katt torrfoder, vilket är att rekommendera ( köp på djuraffär ett foder för kattungar som du sen byter ut mot ett foder för innekatt, dyrare men såååå mycket bättre) ska du blötlägga maten i lite vatten innan katten får den för tarmarna på en sån liten katt är inte tillräckligt starka för att bryta ner torr mat. Få inte panik om du inte blötlagt det innan utan börja med det nu ist =) Titta också i kattens öron om den är svart där för då har den skabb. Jag rekommenderar absolut att du ska ha en katt till för sällskap till varandra och gärna en till kattunge så snart som möjligt för då växer dom upp ihop och tillfredställer sina lekbehv genom varandra. Om du inte absolut vill ha en raskatt så köp en bondkatt som jag alltid haft eller sök på katthem, där finns många som behöve ett hem även kattungar.
    NI BEHÖVER ABSOLUT INTE GÅ HEM PÅ LUNCHEN FÖR KATTENS SKULL!!! Det löjligaste jag hört, katter har nämligen ingen tidsuppfattning. Du kan lämna en katt själv med vatten och mat i 24 tim, dock inte längre. En balkong och ett klätterträd är kanon för dom. Om han skall vara innekatt så klipp klorna ibland på honom och snälla, ta inte ut honom i koppel! Många som har innekatter tror katten mår bra av det men i själva verket är det tvärtom. Om katten aldrig får nys på världen utanför så saknar katten den heller inte. Men om du tar ut honom så startar du kattens jaktinstinkter och då kommer den börja skrika att den vill ut.

Hoppas mitt svar varit till någon hjälp och hör gärna av dig om du har fler frågor.
    Njut av eran lilla mysiga kattunge =)
    Vår lillkille var vaccinerad och även chipmärkt. Vi fick intyg på detta och vi har get honom sin andra vaccination så en veterinär har tittat på honom. Det var så det uppdagades att han var för ung när vi fick honom. Men hon sa att han såg fin ut, låg rätt i vikten etc.

Han är uppfödd på Royal Canin och det är det han får nu också. Tycker att fördelarna med torrfoder är många, bättre andedräkt, vi vet att han får i sig alla näringsämnen etc. Men han har även fått blötmat för kattungar men det har vi mest som lite lyx till honom. Hans vardagsmat är och kommer vara torrfoder.

Han var förkyld när vi fick honom, men detta har blivit bättre men han "snorar" ganska mycket. Veterinären sa att det inte var något att bry sig om så länge han verkade pigg och det gör han. Men han har faktiskt ganska mycket svart i öronen. Skulle beskriva det som svart vax. Ska man rensa detta? Jag har bara tagit bort det som sitter längst ut försiktigt med mitt finger. Läste i en bok om kattungar att man aldrig ska rensa deras öron därför har jag varit väldigt försiktig med det.

Eftersom han var så ung när vi fick honom går vi hem på lunchen. Det rådet fick vi även av veterinären! Det blir för många ensamtimmar för en liten unge annars.
  • Silketuss
    Tokig skrev 2011-12-30 13:26:03 följande:
    Jag vet inte varför du fått uppfattningen om att vi tar hastiga beslut?

Självklart ska man veta vad man ger sig in på, det är därför vi ber om råd här. Vi försöker utbilda oss så gott vi kan.

Det tog lång tid innan vi bestämde oss för att skaffa vår första lillkille. Men nu vill jag ju att de ska få växa upp tillsammans därför hoppas jag att vi hittar rätt kompis så snart som möjligt.
    Vi har nog väldigt olika uppfattning om vad som är lång tid, verkar det som? Du startade ju ändå tråden så sent som 21 december och då hade ni nyss skaffat er katt nr 1, eller har jag tolkat din text fel? Sedan har ni nu under själva julhelgen bestämt er för att skaffa katt nr 2? Det har alltså inte gått mer än högst en v:ecka, eller?  Tycker du verkligen att det är lång tid? :-O

I kattvärlden är det inte ovanligt att man kan få vänta både ett och två år på den kattunge man vill ha, så du kanske förstår att det känns som lite snabbt att redan efter ungefär en vecka,  konstatera att det är trögt att hitta en kattkompis? Det vanligaste är att man som kattungeköpare av raskatt, kontaktar uppfödaren innan mamma katt ens är parad och att man då etablerar en kontakt med uppfödaren. Sedan dröjer det förstås innan kattungarna föds, och därefter tar det ytterligare tolv veckor innan man får hem kattungen, minst tolv veckor, vissa vill att den ska vara uppåt sexton veckor, beroende på ras mm.

Eftersom du startade tråden för att du ville ha hjälp, av "experter och uppfödare", skrev jag här. Jag har nämligen varit uppfödare, och jag har haft katt i många år. Något kan jag nog ändå om katter... och jag tog dina frågor på allvar, och därför svarar jag seriöst.

Det jag saknar i din tråd, är tecken på att din man vill ge katten eller katterna det de behöver för att ha det riktigt bra. Jag skulle bli mycket lugnare och gladare om du skrev om vad han tänker och säger om den saken. Hittills har du bara återgett negativa saker som han har sagt, som får flera av oss att känna tvivel. Om ni vill att katten/katterna ska ha det så bra som möjligt, förutsätter det ju ett stort engagemang från er under hela deras livstid. Det räcker inte med att man skaffar en till katt.

Så den frågan jag vill ställa till er, är om ni vill ge detta engagemang och den tiden till katten/katterna under hela deras liv? Det är bättre att ni tänker efter nu, och att ni om ni känner att svaret är nej, hellre låter den katten ni har, få flytta till ett hem som kan ge honom det än att ni har honom kvar trots att ni saknar viljan och engagemanget. För om man tänker på katten i första hand, så har den inget val. Om man som husse och matte vill kattens bästa, och det skriver du ju att ni vill, så behöver ni ändå ge den/dem så mycket tid och omsorg, att det kommer påverka era liv påtagligt.

Jag har skrivit det jag har, för att jag vill att det ska bli så bra som möjligt, både för er och katten/katterna.  
  • Dejli
    Tokig skrev 2011-12-30 14:10:30 följande:
    Han är uppfödd på Royal Canin och det är det han får nu också. Tycker att fördelarna med torrfoder är många, bättre andedräkt, vi vet att han får i sig alla näringsämnen etc. Men han har även fått blötmat för kattungar men det har vi mest som lite lyx till honom. Hans vardagsmat är och kommer vara torrfoder. 
    Torrfoder är ju onekligen lättare att hantera, men se till att den dricker ordentligt. Jag tycke också det finns bättre foder än just Royal Canin som är dyrt men det finns lika bra foder/bättre som är mer prisvärda. De var också mycket ovilliga att svara på frågor om innehållet när en god vän till mig mailade och hade frågor, vilket känns oseriöst för mig. Nu kommer jag inte på namnet på det foder jag tänker på eftersom mina bara får blötmat. Se till att fodret har så lågt innehåll som möjligt av spannmål.

Alla näringsämnen ska blötmat också innehålla, och eftersom det går att få tag på bra blötmat som bara innehåller köttprodukter så är det ofta mer naturliga näringsämnen, mot att en stor andel av fodret innehåller dåligt spannmål (som katter inte bör få i sig) och man därför måste tillsätta det i efterhand. Dessutom så är det lättare att hålla vikten på dem om man ger dem blötmat eftersom de får i sig mycket vatten och därför blir mätta snabbare. Om man inte har ett matvrak så är det inte ett så stort problem kanske, och mina har torrfoder stående framme ifall de blir hungriga mellan målen, men tar det bara om de är vrålhungriga.

Om man vill bjuda på bra och relativt billig blötmat åtminstone några gånger i veckan (det är bra för vätskebalansen och är mer naturligt för katten om inte annat) så är ICAs portionsförpackningar bra mat till ett lågt pris, och man behöver inte öppna en hel konserv som de ändå inte äter upp innan den blir för gammal. De tar inte mycket plats i skafferiet heller, och kan alltid serveras rumsvarmt eftersom oöppnade förpackningar inte behöver vara i kylen (till skillnad från en öppnad konservburk). Man behöver inte slabba med skedar och sånt heller, bara att trycka ut innehållet i skålen och slänga den lilla påsen.
  • Dejli
    Silketuss skrev 2011-12-30 14:15:19 följande:
    Vi har nog väldigt olika uppfattning om vad som är lång tid, verkar det som? Du startade ju ändå tråden så sent som 21 december och då hade ni nyss skaffat er katt nr 1, eller har jag tolkat din text fel? Sedan har ni nu under själva julhelgen bestämt er för att skaffa katt nr 2? Det har alltså inte gått mer än högst en v:ecka, eller?  Tycker du verkligen att det är lång tid? :-O
    Fast det står ju att de fundera länge innan de skaffade katt nr 1, alltså den de har nu, inte att de funderat länge på katt nr 2 :) Eller missförstår jag hur du menar?
  • Silketuss

Måste bara fråga en sak, hur gammal var han när han fick sin första vaccination? Vad säger vaccinationsintyget?Är han vaccinerad mot både kattpest och kattsnuva? Om det är risk för att han har kattsnuva, är det olämpligt att ni tar hem ännu en kattunge, eftersom denna riskerar att bli smittad. Kattsnuvevaccinet ger inte hundraprocentigt skydd mot kattsnuva, utan endast mot en del av de olika varianter som finns. Minns inte procentsatserna för skyddet nu, men det går säkert att googla, om du vill. Jag skulle iaf rekommendera att ni gör ett nytt veterinärbesök hos en veterinär som är duktig på katter, och rådfrågar om det är lämpligt att ta hem ytterligare en kattunge så länge han har besvär eller symptom. 

• Silketuss
    Dejli skrev 2011-12-30 14:25:43 följande:
    Fast det står ju att de fundera länge innan de skaffade katt nr 1, alltså den de har nu, inte att de funderat länge på katt nr 2 :) Eller missförstår jag hur du menar?
    Nej, men jag menade att det var den andra katten som de tog hastiga beslut med, i första hand. Just eftersom det finns så pass mycket problem med i bilden, med mannens inställning. Och jag svarade utifrån vad Toker skrev i sitt svar till mig, där hon undrade hur jag kunde få för mig att de fattade hastiga beslut. Om man har gått om tid, är det mindre risk för att det blir tokiga beslut i slutänden. Och man hinner etablera en kontakt med säljaren, något som kan vara bra om det skulle uppstå någon typ av problem efteråt. 
  • Tokig

Han vaccinerades första gången i slutet av november... så han var ju 8-9 veckor, och sedan andra gången innan jul så då var han 12 veckor ganska precis. Vi pratade med veterinären om detta men hon sa att det inte var något att bekymra sig över. Vi pratade med henne om en kattkompis också och hon sa ingenting om att det var problem om vår lillekille är förkyld.

*usch* blir bara mer förvirrad desto mer man läser :S

• Silketuss
    Tokig skrev 2011-12-30 14:31:46 följande:
    Han vaccinerades första gången i slutet av november... så han var ju 8-9 veckor, och sedan andra gången innan jul så då var han 12 veckor ganska precis. Vi pratade med veterinären om detta men hon sa att det inte var något att bekymra sig över. Vi pratade med henne om en kattkompis också och hon sa ingenting om att det var problem om vår lillekille är förkyld.

*usch* blir bara mer förvirrad desto mer man läser :S
    Ursäkta frågan, men är det en "kodoktor" eller en smådjursveterinär?  
  • Tokig
    Dejli skrev 2011-12-30 14:25:43 följande:
    Stämmer nästan, under hela tiden vi planerade skaffa en katt har vi även diskuterat två. Vi planerade ju t om att hämta två från samma kull när vi hämtade vår lillkille men alla de övriga hade redan flyttat när vi åkte och hämtade honom så det blev inget. Sen hade vi en annan liten katt "på gång" som tyvärr blev såld till någon annan dagen innan vi skulle åka dit och titta på honom.

Så diskussionen kring två katter har funnits hela tiden.

Jag förstår att detta verkar ologiskt med tanke på min sambos tveksamma inställning men allt är tyvärr inte logiskt i detta... någonstans på vägen, lite oklart när så blev det plötsligt tvärnej till en kattkompis. Men detta har alltså ändrats nu,

Tror det har att göra med att min sambo vant sig vid katten och tanken... han gillar ju vårt lilla yrväder där hemma. Tror han bara behövde lite lugn och ro för att komma till sans.

Men i gör vårt bästa för att inte ta några förhastade beslut... tvärtom.
  • Tokig

Har förresten räknat på det... Vår lille katt fyllde 11 veckor den veckan vi hämtade honom. Fortfarande för tidigt men inte lika illa som vi först trodde. (24 september - 6 december)

Svar på tråden Kattexperter/uppfödare titta hit! Jag behöver hjälp!!!!