• Tokig

Kattexperter/uppfödare titta hit! Jag behöver hjälp!!!!

Hej,

Vi har precis skaffat katt. Det är en liten hankattunge, blandning mellan perser och skogis. Vi bor på tredjevåningen i en fyrarumslägenhet på 104 kvm.När vädret tillåter kommer han ha tillgång till vår kattsäkrade balkong men annars kommer han att vara en innekatt.

Vi hämtade han hos uppfödaren när han, enligt henne, var nästan 13 veckor gammal den 6 december, hans syskon hade flyttat veckan innan så han var ensam kvar. Nu har det kommit fram att han föddes den 24 september i år och alltså inte fyller 12 veckor förrän på julafton och alltså endast var 9-10 veckor när vi hämtade honom.

Från vad vi kan se är han en glad och tuff katt. Han busar och leker där hemma. Han har fått ett stort kattträd så att han ska få utlopp för sin klätterinstinkt. Han äter mycket och går på lådan. Men han gillar också att mysa, högt upp nära ansiktet vill han ligga. Han suttar så mycket han kan och får på våra öronsnibbar.

Våra frågor gäller dels det faktum att han fick lämna sin mamma för tidigt. Är det något särskilt vi ska tänka på för att han ändå ska bli en trygg och glad katt? Är det något vi kan göra för att minska eventuella "skador" som kan komma pga detta?

Det andra gäller stimulans och sällskap.

Jag och min sambo arbetar båda kontorstider och ofta har vi någon aktivitet på kvällen t ex träning. Hur länge kan katten vara ensam? Mår katten dåligt att att vara hemma hela dagarna ensam eller spelar det ingen roll för katten? Om det är så att katter inte mår bra av att vara ensamma så länge, vad kan vi göra för att motverka detta? Räcker det att gå hem på lunchen? Kan vi köpa fler kattträd? Låta TVn vara igång? etc. Hjälper det om vi skaffar en katt till så att de blir två kattungar som växer upp tillsammans? Interagerar katter med varandra eller kommer de ändå bara att sova? Ger de varandra trygghet?

Vi är väldigt tacksamma för alla råd och svar ni kan ge. Vi vill att vår katt ska må så bra som möjligt.

• Svar på tråden Kattexperter/uppfödare titta hit! Jag behöver hjälp!!!!
  • Tokig
    Silketuss skrev 2011-12-30 14:40:27 följande:
    Ursäkta frågan, men är det en "kodoktor" eller en smådjursveterinär?  
    Smådjursveterinär. Vi åkte till Jönköpings smådjursklinik efter rekommendationer...
  • Sara 120707

Silketuss:

Du behöver ju inte skrämma upp henne i onödan. Bara för att katten är lite snuvig så innebär det ju inte att den har kattsnuva. Kattsnuva finns också i många varianter och det behöver inte vara allvarligt.

Sålänge kattens allmäntillstånd inte är nersatt, dvs den har inte feber, den äter bra och den är pigg så är det inte något att oroa sig för. Jag har sett kattungar dö av både kattsnuva och kattpest men detta brukar vara försvagade utekattungar och de blir rejält febriga med igenkakade ögon och nersatt allmäntillstånd.

Angående att du tycker tokig tar hastiga beslut så tycker jag att det är bra att börja se sig om efter en kattkompis så snart som möjligt om man väl bestämt sig.

Bara för att de börjat titta runt så behöver det ju inte innebära att de tar den första kattungen de hittar.

Det är också absolut svårare att hitta kattungar på vintern, framförallt huskattungar.

De flesta har ungar på sommaren och hösten, inte vintern.

Det är också bra att skaffa den andra kattungen innan den första blir alltför gammal, då får de så bra förutsättningar som möjligt för att bli goda vänner.

• Sara 120707

Tokig:

Veterinären kollar efter öronskabb och hade din kattunge haft det så hade veterinären sagt det. Även om det har brutit ut senare så borde du märka det då de flesta katter börjar klia sig en massa på öronen.

BTW har ni avmaskat den lille? Tänker att eftersom säljaren inte verkar ha varit särskilt seriös så är det inte säkert att det är gjort.

• Sara 120707

Silkestuss:

Att man i kattvärlden kanske får vänta 1-2 år på en kattunge gäller i raskattskretsar inte nödvändigtvis i huskattskretsar och en raskatt behöver inte automatiskt innebära en bättre katt.

• Sara 120707
    Silketuss skrev 2011-12-27 22:14:17 följande:
    Tvärtom, om nu det inte finns så mycket intresse från mannens sida att engagera sig i katten, leka med den, eller annat...så är det en väldigt bra idé att skaffa sig en kompis till katten. Och detta redan nu! För annars är risken faktiskt stor, att katten kommer känna sig ensam och övergiven. Då är det lätt hänt att den börjar göra saker som matte och husse inte gillar, vare sig det handlar om att kissa eller bajsa på fel ställen, klösa på fel saker, eller jama och skrika när ingen är hemma, osv, osv.

Hur får du ihop åsikterna att du tycker att de ska skaffa en kattkompis "redan nu!" och att de tar allt för förhastade beslut??

• Tokig

Vår lillkille är avmaskad en gång. Har även fått med oss fler tabletter om det skulle behövas. Men han ska ju vara inne så vi avvaktar. O förutom en lite runnit nos så är han hur pigg som helst och hittar på nya bus hela tiden. Vi vill helst ha en huskatt, helst samma som vår lillkille dvs perser/skogis. Vi tar absolut inte "första bästa". Det gjorde vi inte med killen vi har o vi kommer inte göra det med nästan. Det är ju ett nytt liv som ska passa in i vår familj!

• Tokig

Ikväll ska vår lilla familj bli fyra.

Ska hämta en liten Perser/Europé om några timmar. Det kännas väldigt spännande men också nervöst med tanke på de långa diskussioner vi haft här hemma. Men vi tror båda på det här nu. Jag tror ju som ni märkt att detta är det absolut bästa för vår lillkille och min sambo trot också det nu och han tror att det kan underlätta för oss också. (Vår lillkille är väldigt uppmärksamhetskrävande)

Har ni några tips på hur vi ska göra för att mötet mellan de båda småkillarna ska bli så bra som möjligt. Jag har semester hela veckan så jag kommer finnas hemma hela tiden. Så det är mer praktiska tips vi behöver.

Lillkillen här hemma är 3 ½ månad ungefär och den andra lille grabben är 12 veckor fyllda precis så båda är ju småpojkar.

• Tokig

Vår lillkille just nu... helt omedveten om att hans liv snart kommer förändras :)
  • Sara 120707

Tror inte det blir några problem. Här kommer lite tips för ett lugnt och säkert möte.

Kallar er lillkille 1 och den nya 2.

Ta in 2 i box och stäng in 1 i ett rum sålänge. Låt sedan 2 gå husgesyn och se sig omkring i lägenheten.

Stäng sedan in 2 i boxen igen och släpp ut 1 igen, så att den första hälsningen och nosningarna sker genom gallret.

Sedan släpper ni ut den nya och låter dem bekanta sig med varandra i sitt eget tempo, lägg er inte i utan låt dem reda upp det på egenhand. De kommer eventuellt att bli lite fräsningar m.m. när de etablerar rang men det kommer att gå över inom max ett par dagar.

Ett tips är också att köpa http://apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=224275 den är dyr men räcker länge och kan användas i flera situationer tex inför veterinär besök mm.

Den sätts in i eluttaget i ett rum där katterna befinner sig mycket.

Sätt även ut två matplatser och om ni har möjlighet två kattlådor de första dagarna.

Lycka till med er nya familj!

Svar på tråden Kattexperter/uppfödare titta hit! Jag behöver hjälp!!!!