• Ekna

Brudar i februari 2013 ?

Tänkte som alla andra att vi som skall gifta oss i februari 2013 kunde följas åt och ge varandra lite tips och idéer på vägen :) Jag gifter mig den 2 februari

• Svar på tråden Brudar i februari 2013 ?
  • Doofie

Jo tanken händer det grejer vill jag lova! :) Men det lär ju finnas hur mycket som helst när man väl tar tag i det.
    Har tänkt ut nästan allt redan, så det är lagrat tills det blir dags att använda ;) Vi har funderat på vitt,silver och brunt som färger. Men det kan ju ändras såklart.

Vi har tänkt bjuda på dryck till maten, sen ha övrig alkohol till självkostnadspris. Allt beror lite på hur det funkar när vi ska ha festen i en restaurang. Förmodligen tar de ordentligt betalt. Men ska höra hur man kan lösa det när vi tittar på lokalen nästa vecka. Det roliga hade ju varit att ha fri bar. Men det känns inte riktigt aktuellt när vi inte kan köpa egen alkohol (eller antar att vi inte kommer kunna göra det, när festen är i en restaurang).

Hotlena: Köper ni från systemet då eller? Var ska ni ha festen?

• Hotlena

Ja det blir nog väldigt dyrt med fri bar om man är på resturang. Då blir det ju en nota som byggs på som ni sen får betala, antar jag. Å det kan vara riktigt farligt...
     Vi har tänkt beställa alkohol från tyskland. Antingen via en kille som brukar ta sånna tripper, eller via nätet. Jag måste bara kolla upp hur det funkar med skatteverket då. Jag vet att man måste anmäla i förväg så det inte blir stoppat i tullen men jag vet inte om det kostar eller är svårt att få godkänt.
    Dock toksvårt att veta hur mycket man behöver. Försöker räkna på det. Men jag lovar att vi kommer köpa alldeles för mycket för det värsta som kan hända är att det blir torka! Tungan ute 
    Vi kommer ha festen i en lokal här i stan som kallas Druidgården. Om den är ledig. =) Men det hoppas jag verkligen. Det bästa med den lokalen är att den ligger centralt men ändå i ett lugnt hörn, så vi behöver inte tänka på transport, vilket är bra för budgeten =)
    Vi kommer ha både vigsel och fest i samma lokal. Jag har inte varit och kolla hur det ser ut inne än, men jag har sett en del bilder. Det är två våningar så det går att dela på det trots att det är i en lokal. Vilket är perfekt! =)

• Doofie

Kul med fri bar! Hade på ett sätt velat ha det, men vi har diskuterat det och sambon vill inte det, han tycker inte vi ska bjuda på det. Plus att han väldigt gärna vill ha mottagningen på restaurang där de ordnar allt med servering, mat, dryck, porslin osv osv :) Och det kan jag hålla med om. Måste bara se att restaurangen vi tänkt har allt vi "behöver" ;)

Skönt att ha allt i samma lokal! Och bra att slippa oroa sig för transport av sig själv och gäster  :)
    Vi kommer gifta oss i kyrkan och sen ha fackeltåg med gästerna till restaurangen som inte ligger så långt bort.

Kommer ni ha barn med på festen/mottagningen?

• Hotlena

Jo det är klart att det blir nog väldigt skönt att dom ordnar med allt på en restaurang. Lite mindre att tänka på då. =) Men vi har tyvärr inte dom pengarna som skulle krävas. Plus att det inte finns någon restaurang här i stan som skulle kunna ordna det...
    Jag har ingen aning om hur vi ska göra med maten. Har bollat fram och tillbaka mellan buffé och catering. Vill helst ha buffé men frågan är väl vem som ska fixa maten? Ska snacka med min kompis som har massa kontakter i restaurangbranchen, finns säkert nån hon kan rekomendera.

Vi kommer ha helt barnfritt. Min bms syster frågade nyss om inte barn skulle vara välkomna på vigseln i alla fall. Men jag tänker att eftersom vi är i samma lokal hela kvällen och vigseln inte kommer vara mer än kanske 15-30 minuter så är det enklast att ha helt barnfritt. Det kommer vara en spritfest så några barn på festen vore bara helt fel. 

• Doofie

Nää det kostar ju en del.. tror jag, vi får se när vi får offert på tisdag :P Tänkte inte mer än ca 600 kr per kuvert, men jag kanske är för mycket av en optimist då :P Däremot skippar vi nog dessert och har enbart bröllopstårta istället, blir ju lite billigare kanske ;)
    Buffe är ju väldigt praktiskt. Verkar kunna bli ganska ekonomiskt också, har en bekant som lyckades få buffe till priset av 150 kr/kuvert. Riktigt bra! Har du kontakter kanske du kan få nåt bra pris också :)

Jag hade faktikst velat ha barnfritt så det blir mer av en fest och alla kan slappna av (framförallt jag :P är rädd att barnen ska kuta omkring och skrika under vigseln, tal osv).
    Men det är inte riktigt rimligt för oss att ha barnfritt, både mina och samons syskon har barn och sambons familj reser en bra bit. Men när det är dags för bröllopet är de ändå ganska gamla så det kanske inte blir något problem.
    Och så får man kanske ordna lite aktiviteter så de inte blir uttråkade :)

• Ekna

Vi ska med ha barnfilm förutom vårt brudnäbb som kommer vara två stycken. Men som de ser ut så kanske dom bli hämtade efter kyrkan. Den ena av sin mormor och den andra av sin mamma men vi får se hur de blir. Min ena tänka har barn och de första hon sa var att hennes son inte skulle vara med för hon ville kunna njuta och ha kul på bröllopet. Vi ska nog boka lokalen om typ 2 veckor dom blev jätte glada att vi var i god tid. Vad ska ni ha för tema på maten? Vi har nästan bestämt men är inte belv 100 än.

• Hotlena

Ja man kanske skulle kontakta ute lokalen egentligen. Det är främst druidordern som använder lokalen, å dessa har förtur, men man kan även hyra om privatperson. Nu råkar det vara så att man mammas faster är medlem i ordern och mamma tycker jag ska prata med henne och se om man eventuellt får låna den gratis Förvånad. Problemet är att jag har inte träffat henne sen jag var jätteliten och skulle inte ens känna igen henne om jag såg henne på stan. Så att ringa och fråga om en tjänst känns fel på många sätt. Men tänk å få ha en gratislokal! Kan ju kanske vara värt ett pinsamt telefonsamtal? Ska kolla med mamma om hon kanske kan nämna det först i alla fall.

Jag har ingen aning om vad det blir för mat. Men jag tänker mig att det ska finnas både kött och fisk i alla fall. Jag vill väldigt gärna ha fisk men jag vet att det sällan går hem hos alla (vet två på rak arm som inte äter fisk) så det blir nog både ock.

Vi har sagt barnfritt hela tiden och kommer stå fast vid det. Bara man skickar ut inbjudningarna i tid så ska det inte vara nåt problem att hinna skaffa barnvakt. 

• Ekna

De är ju inte illa om ni kan ha en grattis lokal. De gör ganska mycket då kan man ju lägga dom pengarna på annat. Vi har jätte tur den lokalennvi vill ha är billigare än vad vi hade tänkt oss, den går på knappt 5000 och vi får tillbaka 2000 om inget går isönder. Så jag är mera nöjd. Så de blir till att boka den när lönen kommer :) Låter bra med både fisk och kött. Jag känner desamma jag själv tycker fisk är super gott men jag vet att några som skall på bröllopet är fiskalergiker och då får dom ju ha kött stället. De är rätt med att skicka ut i god tid. De är ju värre om alla som kan passa barnet är på bröllopet.

• Ekna

Är de någon av er som skall gå ner i vikt eller ska träna lite inför bröllopet?

• EmmaLSA

Jag hoppas att vi får gifta oss om ca ett år, men jag är studerande till oktober så vi ser hur det blir med pengar först :D men idén 1337 låter riktigt kul, min fästman och jag träffade på ett spel :s (just nu bråkar vi över vem får xbox kontrollen!) och det också är min fars födelsedag (RIP) och en dag innan min födelsedag ^^ dock det låter jättesvårt att ha brölloppet på en vardag, tror det är orättvist att tvinga folk ta ledig från jobbet, möjligtvis två dagar om man ha en sen kväll eller dem bor ganska långt bort...

Jag tänke göra så mycket DIY som möjligt, och köpa lite då och då så det inte blir nån storsumma man måste betala på en gång :) vill också inte gå nära en klänningsbutik innan jag tappa ett par kilo ! Men är rädd också att om man köpa en klänning för långt innan brölloppet kan man bli förälskad i en annan klänning och en till, och en till... jag kollar för mycket på nätet att inte hitta några klänningar som kunde bli "the one"!

För att minska "The love handles" och höfterna lite ska jag och min fästman försöka leva på LCHF dieten. Vi är godisfreaks och kan inte leva på tråkiga salladen och torka kycklingen. Jag har  bakat några LCHF muffins och min fästman som hatar alla mat som är "bra för dig" älskar dem :) vi får se hur det går ! Om vi kan bara sluta äta godis och chips och takeaway bör vikten bara flygga iväg ! Och det är inget mer än ordet "bröllop" som skrämma man att ändra sig !

Däremot tänker jag gifta mig i England, vet inte hur jag ska börja med det ! Känns som priserna är nästan likadan ut där, men jag måste ha en bra anledning att gifta mig där borta ! 

Svar på tråden Brudar i februari 2013 ?