• Troll

När är man för ung?

När är man för ung att gifta sig, enligt er? Jag är säker på att många håller med om att det är en mognadsfråga men vilken ålder skulle ni höja ögonbrynen åt om ni inte kände personerna?

• Svar på tråden När är man för ung?
  • Emelie 87
    Chicita skrev 2012-02-08 17:21:04 följande:
    Jag har inte pratat med dom på ett par år nu så jag har ingen aning... Men hon var så inne i att han var den underbaraste killen i hela världen och att "han som var så mogen ville ha henne var ju bara ett plus"...
    Vi var flera som försökte få henne att tänka lite längre, i alla fall att vänta med att skaffa barn tills hon gått ut gymnasiet så hon hade en grund att stå på. Men inte...
    Jag säger bara stackars flicka att kasta bort hela sitt liv på det viset. Men hon inser väl i sinom tid vad det är hon håller på med. Man kan bara hoppas.

Så de skaffade barn?
    En man, två barn, oändligt med kärlek
  • Chicita
    Emelie 87 skrev 2012-02-09 13:11:49 följande:
    Jag säger bara stackars flicka att kasta bort hela sitt liv på det viset. Men hon inser väl i sinom tid vad det är hon håller på med. Man kan bara hoppas.

Så de skaffade barn?
    Tror dom har två nu. har för mig att hon precis blivit gravid igen sist jag hörde nåt... Och bor hemma hos hennes pappa. Båda är arbetslösa.
    Men det kan ju ha ändrats på dom här senaste åren...
    Känslan jag får är att han vill låsa fast henne så att hon inte har några andra alternativ. Ingen utbildning, inga egna pengar osv... Och det är själviskt och inte kärlek
  • mariakarolina

Min chef blev chockad idag då jag berättade att vi ska gifta oss.. Hon påstod på nåt sätt att vi var för unga och att hon och hennes partner hade varit förlovad i 10 år utan att gifta sig... också skulle hon börja predika om rätta beslut osv..

Jag dog lite smått, sa åt henne att vi känner oss redo och mogna för detta beslut..Annars så skulle vi ju inte gifta oss. Hon känner ju inte ens mig och min blivande privat.. Fick  Inga större lyckoönskningar där inte.. men jag försöker skita i vad hon säger.. huvudsaken att vi är lyckliga och vill leva resten av våra liv tilssamans.. och att våra familjer och vänner önskar oss all lycka.. det är det viktigaste.. Förmodligen så är det bara avundsjuka.

• Chicita
    mariakarolina skrev 2012-02-09 19:26:25 följande:
    Min chef blev chockad idag då jag berättade att vi ska gifta oss.. Hon påstod på nåt sätt att vi var för unga och att hon och hennes partner hade varit förlovad i 10 år utan att gifta sig... också skulle hon börja predika om rätta beslut osv..

Jag dog lite smått, sa åt henne att vi känner oss redo och mogna för detta beslut..Annars så skulle vi ju inte gifta oss. Hon känner ju inte ens mig och min blivande privat.. Fick  Inga större lyckoönskningar där inte.. men jag försöker skita i vad hon säger.. huvudsaken att vi är lyckliga och vill leva resten av våra liv tilssamans.. och att våra familjer och vänner önskar oss all lycka.. det är det viktigaste.. Förmodligen så är det bara avundsjuka.
    Tja efter 7 år på mitt jobb så fick jag inte ens ett grattis-vykort från dom efter bröllopet.
    Maken hade precis bytt arbetsgivare (kanske jobbat 1,5 vecka på nya jobbet) och fick en jättestor blomstergrupp som säkert kostat ett par tusen och ett gratulationskort däri.

Så det är bara att skaka av sig.
    Jobb är jobb. Hon visade ju tydligt att hon inte ville ha någon närmare relation än chef -anställd då. Så låt det stanna vid det Flört
  • mariakarolina
    Chicita skrev 2012-02-09 19:34:56 följande:
    Tja efter 7 år på mitt jobb så fick jag inte ens ett grattis-vykort från dom efter bröllopet.
    Maken hade precis bytt arbetsgivare (kanske jobbat 1,5 vecka på nya jobbet) och fick en jättestor blomstergrupp som säkert kostat ett par tusen och ett gratulationskort däri.

Så det är bara att skaka av sig.
    Jobb är jobb. Hon visade ju tydligt att hon inte ville ha någon närmare relation än chef -anställd då. Så låt det stanna vid det Flört
    Det var dåligt... mycket dåligt....! 

Du har rätt.. Jag antar att det är bara att skaka av sig.. Vi är bara 3 som jobbar där + chefen då..  Ska jobba på att bli bättre på att säga ifrån:) (På ett bra sätt då)
  • Kajsatim

Jag och min blivande är 19 respektive 20 år gamla. Vi blev ett par för snart 5 år sedan och vi ska gifta oss i sommar. 
    Det handlar inte alltid om hur gammal du är, det handlar om en mognad. Jag och min sambo har båda varit med om väldigt mycket i våra liv och varit tvugna att växa upp ganska snabbt men det har gjort att vi har otroligt lätt att prata med varandra.

Varför ska man vänta 10 år med att gifta sig för att det ska se bäätre ut? känns det bra så får man lite på sin magkänsla, antagligen vill man väl försöka sitt yttersta för att leva ihop, om man då bestämmer sig för att skilja sig om 5 år så får man ta det problemet då, det kan lika gärna hända ett par på 35 eller 65. Vill man bara tillräckligt mycket så går det :) 

• Emelie 87
    Chicita skrev 2012-02-09 14:31:42 följande:
    Tror dom har två nu. har för mig att hon precis blivit gravid igen sist jag hörde nåt... Och bor hemma hos hennes pappa. Båda är arbetslösa.
    Men det kan ju ha ändrats på dom här senaste åren...
    Känslan jag får är att han vill låsa fast henne så att hon inte har några andra alternativ. Ingen utbildning, inga egna pengar osv... Och det är själviskt och inte kärlek
    Minst sagt själviskt. Horribelt är det. :( 
  • ElinFalk85

När du är minderårig =).

• SaraJohanna

I Sverige är det som jag förstått det enligt lag okej att vara gift från 16 års ålder. Är man 16 år och gift kan man dessutom bli myndig. Så enligt lag tycks beslut om äktenskap tyda på mognad. Det är klart att det beror på vem man frågar vad "för ung" innebär. Jag skulle säga att man är tillräckligt gammal att gifta sig då man gör det av rätt anledning och förstår vad det innebär rent juridiskt att vara gift och att skilja sig. Att dessutom vara överens om varför man gifter sig och vad man har för syn på äktenskap är ju också viktigt. Att vara gift är ju inte bara att ha en ring på fingret och en stor fest.

Jag tycker att man ska passa sig för att sätta åldersgränser på mognad, det är ju individuellt både hur man utvecklas, men också vad vi tycker mognad innebär. Min personliga åsikt är att det är viktigare att titta på mognad och huruvida man är "för ung" innan man skaffar barn med varandra, än innan man gifter sig - det är ju verkligen ett livslångt åtagande! Men jag tror bara det är du och din blivande som kan avgöra vad "för ung" innebär i båda fallen! Att folk höjer på ögonbrynen ska ju inte vara avgörande för hur man väljer att leva sitt liv, då får vi ju ingen utveckling alls i världen! : )

• Dejli

Är man under 18 måste man ha tillstånd från Länsstyrelsen, och det är nuförtiden ganska svårt att få det. Tror inte det finns någon särskild gräns vid 16 vad jag kan läsa mig till... Jag har inte hört att man kan bli myndig i Sverige innan man är 18 och hittar ingen källa på det. Har däremot hört att man kan bli myndig i Danmark när man får barn om man är under 18, men har ingen källa mer än att jag hört det.

Svar på tråden När är man för ung?