När är man för ung?
När är man för ung att gifta sig, enligt er? Jag är säker på att många håller med om att det är en mognadsfråga men vilken ålder skulle ni höja ögonbrynen åt om ni inte kände personerna?
När är man för ung att gifta sig, enligt er? Jag är säker på att många håller med om att det är en mognadsfråga men vilken ålder skulle ni höja ögonbrynen åt om ni inte kände personerna?
Förlovadflicka, du bör nog vara försiktig med att döma ut på det här sättet,att min vän åkte iväg var ett gemensamt beslut för dem, att resa var hennes dröm, och eftersom de är trygga och säkra i sitt förhållande spelar inte 5 månader någon roll i långa loppet, dock säger hon sj att det är mågot hon inte kommer göra igen, men hon är lycklig över att ha gjort det för annars hade hon alltid ångrat sig. Jag är totalt nerkärad i min m2b men gud så skönt det är när han åker iväg någon helg! Bara vara sj! Hur andra lever sina äktenskap bör man respektera, och för mig personligen känns din syn alldeles för gammalmodig.
Spännande synsätt...
Jag har inte läst så många inlägg bakåt så jag vet inte riktigt ursprunget till detta. Men jag måste ju bara kommentera det där med att man inte kan ha en relation om man bor isär...
Innan jag träffade den som nu blev min make så har jag haft flera långa (kortaste förhållandet var 5 år) med personer som jobbar som licenssvetsare. Vilket innebär att dom kan få åka på ett jobb i 3-6 månader på annan ort eller till och med annat land. Oftast är det att chefen ringer och säger "och du reser i går".
Alltså man har knappt tid att säga hejdå, eller så ligger det en lapp på bordet när jag kommer hem "Hej älskling, blev inringd. Ska jobba i USA ett par månader med att renovera ett kryssningsfartyg, jag ringer när jag kommer fram. Kram"
Sen är det ju så att även om man bor ifrån varandra en lång period så finns det ändå möjlighet att få en weekend ihop. Antingen kommer ju han hem en vända eller så får väl jag åka dit.
Inget av dom tre (ja TRE) förhållanden jag hade med killar som jobbade på detta vis tog slut pga att vi var ifrån varandra. Utan det var helt andra saker. Ingen otrohet eller något annat sånt. När dom var iväg och jobbade så jobbade dom i princip 14-16 dagar på raken mellan 12 och 14 timmar per dag. Så när dom var lediga så sover dom mest. Alltså inget att oroa sig för
Om dom jobbade i sverige så kom dom oftast hem 2-3 dagar varannan vecka för att hinna tvätta och umgås med mig. Om dom jobbade utomlands så var det kanske max 2-3 dagar varannan månad som man kunde träffas.
En av dom killarna har jag fortfarande en djup känslomässig relation till och jag är plastmamma åt hans son. Men jag älskar honom som en bror och inget annat.
Nu har jag inte läst hela tråden, så det finns risk att jag upprepar vad någon redan har sagt.
Man är för ung när man är under 18.
Jag tycker inte att rätten (rätten som i omgivningens godtagande, laglig rätt har man ju som 18 åring) att gifta sig har något med mognad att göra. Som vuxen ska man få ta sina egna beslut och göra det som känns rätt i hjärtat, helt utan att någon höjer ögonbrynen åt det. Vill man då gifta sig som 18-åring, för att man tycker att det är rätt och har för avsikt att leva med denna person resten av livet, så ska det inte finnas några hinder i form av åsiktsfulla släktingar och andra som jobbar hårt för att ändra den unga personens avsikter.
Att ens diskutera mognad i samband med ålder är rätt absurt. Det finns "omogna" personer i alla åldrar. Det är ingen som höjer ögonbrynen om Märta 45 år, som beter sig som en 12-åring, tänker gifta sig. Men när Lotta 18 år har hittat sin livs kärlek och vill gifta sig så ska alla genast tycka till om ålder, mognad och lämplighet och ska rädda den stackars flickan som inte har vett att tänka själv. Det är bara fel.
Samma sak om det visar sig att äktenskapet inte håller trots allt. Har gamla personer mer rätt att skilja sig än unga? Är det inte så att om Märta skiljer sig så får hon tröst och höra att det var synd att det inte höll, medan Lotta får veta att äktenskapet inte höll för att hon var för ung, något som inte alls är sant. I båda fallen har förhållandet skitit sig av en eller annan anledning, och samtliga inblandade är en erfarenhet rikare. Är det ett misstag, ja, då måste personen i fråga få uppleva det själv, inte genom att någon annan tycker saker.
Så, ålder har inget med ett fungerande förhållande att göra.