• Troll

När är man för ung?

När är man för ung att gifta sig, enligt er? Jag är säker på att många håller med om att det är en mognadsfråga men vilken ålder skulle ni höja ögonbrynen åt om ni inte kände personerna?

• Svar på tråden När är man för ung?
  • Silketuss
    070831 skrev 2011-11-02 00:14:40 följande:
    jag tycker inte under 20 år iaf. och man ska varit tillsammans några år :) så att man inte skiljer sig i onödan.
    vi har varit ett par sedan augusti 2007 och nästa år i maj gifter vi oss. och vi har bott tillsammans lika lång tid då det tog inte så lång tid innan ja flyttade ner till skåne. tog ca 1½ månad
    Fast jag förstår inte varför man skulle skilja sig mer "i onödan" för att man är ung egentligen. Svägerskan gifte sig efter mer än tio år som sambo, de hade ett barn på sex år, men mindre än två år senare var de skilda. Vare sig man är ung eller gammal kan man råka ut för omständigheter som gör att ett äktenskap inte håller. Om det sedan räknas som i onödan är väl lätt för de utomstående att ha åsikter om?

Som i mitt fall, tex...där jag tycker att det kanske inte var så genomtänkt att försöka rädda ett förhållande som krisade med att gifta sig. Dessa var då drygt trettio och borde ha vetat bättre, om man ska tro på alla som tror att alla som fyllt trettio är kloka och gör allt genomtänkt och bra. 

Det finns många vägar till lyckliga äktenskap! Vare sig man bott ihop innan, eller inte. Känt varandra länge...eller inte. Skaffat barn innan...eller inte. Ingen kan veta på förhand vad som blir ett lyckligt äktenskap förrän med facit i hand. Det ena fungerar för ett par, något annat för ett annat.  
  • förlovadflicka

Jag tror att nyckeln till ett bestående äktenskap är att båda har som högsta önskan att göra varandra lyckliga. Ok, har ju inte varit gift jättelänge ännu, men vi strävar båda två efter att se till att den andre är lycklig, och det yttrar sig i allt, hur vi sköter hemmet, hur vi behandlar varandra mm. Vi tänker liksom inte "vad får jag ut av det här?" utan "hur kan jag se till att göra honom/henne som jag älskar mest på jorden nöjd och glad?". Jag tror ofta att det är själviskhet som får äktenskap att spricka och självisk kan man vara hur gammal man än är. Självklart måste man ha en viss grad av mognad också, speciellt när man väljer sin partner, och det tror jag är problemet ofta när äktenskap bland unga inte fungerar. De har kanske inte tänkt på vilka inre kvalitéer en blivande man ska ha, vilka värderingar han har, hur han behandlar människor runt omkring honom, vilka mål han har i livet, om han vill ha barn och om han skulle bli en bra pappa osv. :)

• Jane
    förlovadflicka skrev 2011-11-02 03:28:48 följande:
    Jag tror att nyckeln till ett bestående äktenskap är att båda har som högsta önskan att göra varandra lyckliga. Ok, har ju inte varit gift jättelänge ännu, men vi strävar båda två efter att se till att den andre är lycklig, och det yttrar sig i allt, hur vi sköter hemmet, hur vi behandlar varandra mm. Vi tänker liksom inte "vad får jag ut av det här?" utan "hur kan jag se till att göra honom/henne som jag älskar mest på jorden nöjd och glad?". Jag tror ofta att det är själviskhet som får äktenskap att spricka och självisk kan man vara hur gammal man än är. Självklart måste man ha en viss grad av mognad också, speciellt när man väljer sin partner, och det tror jag är problemet ofta när äktenskap bland unga inte fungerar. De har kanske inte tänkt på vilka inre kvalitéer en blivande man ska ha, vilka värderingar han har, hur han behandlar människor runt omkring honom, vilka mål han har i livet, om han vill ha barn och om han skulle bli en bra pappa osv. :)
    Håller med dig helt och hållet!
  • Lommila1

utan att ha läst tråden så svarar jag att man är för ung om man måste fundera på om man är för ung

• AndroSid

Jag kommer att vara 20 när vi gifter oss, min sambo 21. Då har vi varit tillsammans i tre år och bott ihop nästan två år. Tvivlar inte på att det här är det rätta för oss och det har inte någon som känner oss gjort heller.

Tror att man måste bedöma från fall till fall.

• filibustern

skulle nog vid 18-19 bli lite "och hur länge har ni vart ihop?" men... jag har en kompis som gifte sig när hon var 19 så.. :) var väntat. jag kommer vara 22 när jag gifter mig och min gubbe 31

• AndroSid

Tillägg: Jag hade nog tänkt "Hm" om jag inte kände personerna och de var under 22. Kanske lite dubbelmoral, men så funkar jag. Sedan om jag hade yttrat mitt tvivel, det är en annan sak.

• Fiaa

Jag måste få berätta.. Nu kanske ni får höja på ögonbrynet! Ärligt talat kanske jag också hade gjort det ;) Jag kommer att vara 23 och min snubbe 24 när vi gifter oss, då har vi varit tillsammans i 1 1/2 år, bott i hop i 1 år! Vi blev tsm i nov/dec.. 1 juli friade han åt mig ;D Visst vi har inte levt länge med varandra men min magkänslan bara skriker JA JA!! Det tror jag är en avgörande grej, vad man har för erfarenhet och dyl. Jag var tidigare i ett förhållande i nästan 5 år. Så det känns som att jag vet ett och annat, när det känns bra eller dåligt. Man får helt enkelt lita på sin magkänsla! Och dessutom känns det som att det är med A jag har varit hela tiden med ;) Ni kanske känner igen den känslan? Att det känns som att det har varit "vi" så väldens länge... Och det klickar med alla! Jag med hans familj och han med min. Mina föräldrar är ännu gifta sen 23 år ( min mamma var 21) och hans föräldrar är gifta sen 20-talet år tillbaka :) visst, det är inga garantier, men det känns som att då är vi båda medvetna om att man ska få kämpa lite, att man inte ger upp direkt det blir lite svårt :) ja, ni fattar? Vi båda har barnlängtan.. Vad jag fått höra nu är en del av varför han friade :p jag ville nämligen vara gift innan barnproduktion ;) Vi vet vart vi har varandra och vi har många år framför oss att lära oss mer om varandra ;) Ursäkta, skriver från iPad så blir väl inga radbrytningar!

• filibustern
    Fiaa skrev 2011-11-02 09:27:51 följande:
    Jag måste få berätta.. Nu kanske ni får höja på ögonbrynet! Ärligt talat kanske jag också hade gjort det ;) Jag kommer att vara 23 och min snubbe 24 när vi gifter oss, då har vi varit tillsammans i 1 1/2 år, bott i hop i 1 år! Vi blev tsm i nov/dec.. 1 juli friade han åt mig ;D Visst vi har inte levt länge med varandra men min magkänslan bara skriker JA JA!! Det tror jag är en avgörande grej, vad man har för erfarenhet och dyl. Jag var tidigare i ett förhållande i nästan 5 år. Så det känns som att jag vet ett och annat, när det känns bra eller dåligt. Man får helt enkelt lita på sin magkänsla! Och dessutom känns det som att det är med A jag har varit hela tiden med ;) Ni kanske känner igen den känslan? Att det känns som att det har varit "vi" så väldens länge... Och det klickar med alla! Jag med hans familj och han med min. Mina föräldrar är ännu gifta sen 23 år ( min mamma var 21) och hans föräldrar är gifta sen 20-talet år tillbaka :) visst, det är inga garantier, men det känns som att då är vi båda medvetna om att man ska få kämpa lite, att man inte ger upp direkt det blir lite svårt :) ja, ni fattar? Vi båda har barnlängtan.. Vad jag fått höra nu är en del av varför han friade :p jag ville nämligen vara gift innan barnproduktion ;) Vi vet vart vi har varandra och vi har många år framför oss att lära oss mer om varandra ;) Ursäkta, skriver från iPad så blir väl inga radbrytningar!
    tycker det låter vettigt. min kompis hon var som sagt 19.. och dom hade varit ihop i drygt 1 år så.. om man känner det är rätt, varför vänta? 
  • filibustern
    filibustern skrev 2011-11-02 09:36:59 följande:
    tycker det låter vettigt. min kompis hon var som sagt 19.. och dom hade varit ihop i drygt 1 år så.. om man känner det är rätt, varför vänta? 
    jag och min gubbe har vart ihop i nästan 8 när vi gifter oss. men det är min ålder som gjort att vi inte kunnat gifta oss tidigare. :P 
Svar på tråden När är man för ung?