När är man för ung?
När är man för ung att gifta sig, enligt er? Jag är säker på att många håller med om att det är en mognadsfråga men vilken ålder skulle ni höja ögonbrynen åt om ni inte kände personerna?
När är man för ung att gifta sig, enligt er? Jag är säker på att många håller med om att det är en mognadsfråga men vilken ålder skulle ni höja ögonbrynen åt om ni inte kände personerna?
Självfallet måste man kompomissa i ett äktenskap, och under en viss period kanske den ena får stå still medans den andra pluggar/jobbar. Men bara för att man gifter sig betyder ju inte det att man måste ge upp sin egen identitet och sina egna drömmar. Det är sådant som leder till bitterhet och osämja, Du sitter i en riktigt tuff situation som verkligen måste vara tuff, men det kanske är så när han är klar med sin utbildning så kan ni ta tag i dina drömmar.
Alltså... Problemet med frågan om när man är för ung är ju att om man är för omogen för att gifta sig är det stor risk att man inte inser det själv, just för att man är så omogen. När jag var tonåring visste jag allt om allt, och alla vuxna som försökte säga emot var bara missunsamma och fattade ingenting. När jag var 21 hade jag ett helt vansinnigt överspänt förhållande som jag trodde var mitt livs stora kärlek, och jag hade gjort precis vad som helst för att bevara den idén. Tack och lov att ingen av oss fick för sig att vi skulle gifta oss, säger jag bara! (Det var inte lika "inne" att gifta sig på den tiden heller.) Men det var jag, en annan 21-åring kan vara betydligt klokare, och dessutom sakna det behov av drama och äventyr som jag hade på den tiden (det här förhållandet utspelade sig dessutom i ett annat land som inte direkt var någon Sörgårdsidyll, men där hade jag fått för mig att jag skulle bo.)
Så, jag tror vi är överens om att folk är olika och att en del är mogna nog att gifta sig när de är 19, andra fixar fortfarande inte det där med ansvar fast de är 40 fyllda. Problemet är att veta vem som är vem och framför allt hur man får de omogna att förstå att de är det.
Samhället har ju satt sin gräns för när man är för ung, man måste vara minst 18. De flesta är nog ärligt talat för unga även då, men man får väl helt enkelt acceptera att då är man myndig och får göra sina egna misstag. Hur tråkigt det än kan vara för omgivningen att titta på ibland...
Förlåt, men om man har ett bra äktenskap sticker man inte utomlands i fem månader ensam, det är väl ändå uppenbart? Om man har ett bra äktenskap kan man knappt vara utan varandra ett par dagar. Och hur många har man inte hört om som sagt så fast de egentligen åker för att de inte står ut med sin partner... Jag förstår inte hur folk kan vara så själviska som de ofta är, inte undra på att så många äktenskap spricker när allt handlar om att man måste förverkliga sig själv!
För mig och min man är det viktigt att vi alltid jobbar på att fortsätta bygga på värt förhållande, man vet ju hur det brukar bli när man slutat prioritera den andra före sig själv och inte hinner träffas och bry sig om varandra- man glider isär. Därför tycker jag att det är mycket märkligt att frivilligt välja att vara ifrån varandra i flera månader, för det är faktiskt omöjligt att komma närmare varandra varje dag då. Jag tror snarare att min inställning är osjälvisk än omogen. Att lämna sin partner ensam så länge känns inte sjysst helt enkelt. Och det är definitivt inte för att jag är ung och dum som jag tänker så, utan hur det har varit i min familj där vi alltid satt andra före oss själva. Det betyder inte att man inte kan förverkliga sina drömmar och mål, utan bara att man ibland får kompromissa och visa hänsyn.