• marsbruden

Brud i mars 2012

Finns det fler än jag därute som ska gifta sig i mars? Vore kul att höra lite hur långt ni kommit i era planeringar.

Vi har bestämt datum: 24/3-12, bokat kyrka, önskat präst (ska bestämmas på onsdag 12/10) och funderat över antal gäster. Hade tänkt gifta oss i augusti men fick förra helgen för oss att ta det i mars istället. Kul, men det stressade på hela planeringen lite. Solig

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 22:17
    Vi är åtminstone 6 tjejer som ska gifta oss i mars, underbart!

marsbruden 24/3
    Moon River 10/3
    Linaslusen 3/3
    Hella 3/3
    anna81 3/3
    vivahate 31/3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 20:26
    Nu är vi sju!

JennyL 10/3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-31 22:03
    Åtta!
    FahmBlank 25/3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-01 06:52
    Nio!
    Emma Panyatorn 3/3

• Svar på tråden Brud i mars 2012
  • JennyL

Vi blir ca.65 st och har räknat på en budget på 60.000.. det kommer att bli precis.. kanske måste lägga till lite mer då det har blivit lite mer kostnader för transporten från kyrkan och så.. Och att vi har räknat lite snålt med allt runt mig ;) (klänning, undekjol, skor, slöja, hår, vaxning ;) ,naglar..)

vivahate skrev 2011-10-19 15:29:24 följande:
    marsbruden: hur många gäster blir ni och har ni satt en spikad budget? 
    Så sent som förra veckan blev festlokalen klar och vi har inte satt någon direkt budget.
    Vi blir 65 stycken och hoppas komma undan så "billigt" som möjligt.
    Efter vår förlovning 16/3-11 pratade vi om mycket blygsamma summor, men det är ju förstås inte möjligt.
    Bara hyran för festlokalen ligger på 17.000 (våra resp. föräldrar betalar lokalen), men vi hoppas kunna landa på runt 30.000 kronor, är det rimligt?
    Jag tror att 30.000 låter rimligt, men det beror ju såklart på hur ni ska göra med maten.. cateringfirma, fixa själva? Vi räknar på 265:-/kuvert för maten.. sen tillkommer dryck på det.
  • marsbruden
    JennyL skrev 2011-10-19 11:58:54 följande:
    Och ang vädret, jag och min blivande älskar snö och vinter, så mars var ett lätt val för oss :) När man gifter sig på vintern är ju vädret ett mindre problem än på sommaren tycker jag. På vinter är det bara dåligt väder om det regnar, och det är ganska lite risk i Mars :) Är det snöstorm eller mulet så gör det inget, snöstorm skulle ju bara göra det hela ännu mysigare :)
    men självklart hoppas vi på en dag med massa sol! :) 
    Det är ju bara det att mars räknas mer som vår än vinter i småland... Ganska stor risk för regn :(

Kul att du hittat hit JennyL. Jag saknade en tråd för oss som gifter oss i mars, trodde ett tag att jag var ensam. :)
  • marsbruden
    Vivahate skrev 2011-10-19 15:29:24 följande:
    marsbruden: hur många gäster blir ni och har ni satt en spikad budget? 
    Så sent som förra veckan blev festlokalen klar och vi har inte satt någon direkt budget.
    Vi blir 65 stycken och hoppas komma undan så "billigt" som möjligt.
    Efter vår förlovning 16/3-11 pratade vi om mycket blygsamma summor, men det är ju förstås inte möjligt.
    Bara hyran för festlokalen ligger på 17.000 (våra resp. föräldrar betalar lokalen), men vi hoppas kunna landa på runt 30.000 kronor, är det rimligt?
    Vi ska ha så litet och enkelt bröllop vi bara kan. Har faktiskt inte räknat jättenoga på det hela. Ekonomin är inget stort bekymmer för oss men vi vill ändå inte ha ett stort och pampigt, påkostat bröllop. Det passar inte oss.
    Kan räkna lite på en höft: Ska ha buffe i vårt hem för ca 20 gäster, 200:- per person med dricka troligen från tyskland, ca 4000kr. Transport i egna Xc60:n, Enkel kort klänning, ca 3000, präst och kyrkans musiker 0kr, enkel slät guldring max 4000, fotografering max 4000, ej inräknat bilderna, brudbukett mm gör nog en vän. Kostym 5000 näbbkläder 1000 skor 3000 hår 2000 underhållning hemma spotify, inbjudningar, bordsdekorationer fixar jag själv. Bröllopsnatten tar vi hemma, resa får bli en annan gång, kanske till New York när barnen är tillräckligt stora att lämna bort lite längre. Det är inte det som är det viktiga med bröllopet. Skrattande
    ... vi kan nog hålla oss runt 30000 hoppas jag.  Gärna mindre.
  • Linaslusen

Jag gifter mig i kalix långt upp i landet, vår budget är ganska liten. Det är ca 80 gäster som kommer, varför vi har liten budget är enkelt, vår mat ska bestå av dubbelmarinerad älgstek och klyftpotatis, och älgkött och potatis har vi ju nästan gratis. Drickat köper vi i tyskland. Spotify som musik, lokalen kostar bara 500 kronor dygnet, tårtan gör jag och mina vänner eftersom det är mitt stora intresse, har vänner som gårr frisör och make up artist utbildning så dom hjäler mig med sminket och håret gratis, fotograf är min bästa vän. dekorationer fixar vi oxå själva. så vårt bröllop kommer inte gå på många tusenlappar, det är kläderna som kommer vara dyrt. 

Jag såg på kanal 5 vårt bröllop i era händer, som bordsdekoration använde dom kristaller dom fårr fram från att krossa en gammal skrotbils bilruta. Tror ni det skulle vara något eller är det bara önsketänkande att det funkar?

• JennyL
    marsbruden skrev 2011-10-19 20:25:40 följande:
    Det är ju bara det att mars räknas mer som vår än vinter i småland... Ganska stor risk för regn :(
    Just ja, det glömmer jag alltid bort, det är ju inte lika kallt i hela landet ;)
    Men faktiskt, min bror gifte sig i somras och det regnade.. men det var helt underbart ändå :) Den enda gångem man tänkte på det var när de kom ut ur kyrkan, och då är alla så glada ändå så då märker man det knappt ;) 
  • Moon River

Åh vad kul att den här tråden har kommit igång

Vi måste börja fixa med inbjudningarna allra senast nästa helg. Har dock inte spikat gästlistan ännu, men vi kommer att ha ett litet bröllop för ca 40 - 45 personer inkl oss. Vi ska gifta oss i Gränna och ha festen på en restaurang/hotell där och även övernatta på stället. Sedan åker vi på bröllopsresa veckan efter bröllopet (utan barnen).

Ni som har beställt inbjudningskort - vart beställde ni ifrån?

• marsbruden

Hur ska jag göra nu? De ringde nyss från butiken där jag ska prova klänning och ville ändra min tid. Det ska vara ett ägarbyte och jag fick välja mellan att komma dit tidigare i veckan och prova tillsammans med den personal som är van vid butiken, eller vänta och boka ny tid med den nya ägaren. Som inte är van vid butiken men som kanske kommer ändra om i sortiment och så. Positivt eller negativt vet jag inte.
    Hmmm...

• marsbruden

I morgon ska jag prova klänningar! Skrattande 
    Ska bli så kul men jag är så nervös. Har nämligen inte berättat för någon att vi ska gifta oss och i morgon tror mina två bästa vänner att de ska med mig ner på stan och shoppa och fika men jag tänker ta med dem till en bröllopsbutik som smakråd istället. Ska bli så kul!!!

• Moon River
    marsbruden skrev 2011-10-26 19:39:42 följande:
    I morgon ska jag prova klänningar! Skrattande 
    Ska bli så kul men jag är så nervös. Har nämligen inte berättat för någon att vi ska gifta oss och i morgon tror mina två bästa vänner att de ska med mig ner på stan och shoppa och fika men jag tänker ta med dem till en bröllopsbutik som smakråd istället. Ska bli så kul!!!
    Vilken kul idé

Fick precis hem Lillys katalog för 2012, nu börjar det kännas verkligt minsann!
  • anna81

Oj, vad ni skrivit sen jag var här sist!
    Jag gifter min i Skåne, så det är inte säkert att det blir ett "vinterbröllop", men som sagt, jag tycker bara det är spännande att inte veta vilket väder det kommer bli!

Fotoplats har vi inte tänkt så mycket på faktiskt.. Jag hade nog helst velat vara ute, men det är ju det där vädret.. Samtidigt så kan det ju vara lite läckert med bilder där man "gömmer" sig för regnet under en gran eller nåt! Vi har en massa ställen runtomkring som är jättefina att fota på!

Vi ska bjuda 65 pers och vår budget är på 60,000. Men än så länge ligger vi långt under! Flört

Jag beställde min klänning från en kinasida! Fick betala 330 dollar för min klänning, två tärnklänningar och en liten till blomsterflickan! Ni får gärna hålla tummarna med mig att klänningen passar nu bara, haha!

Svar på tråden Brud i mars 2012