• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • MsChevy

Ja, det va en bra fråga ang klänning! Min tanke är ju att testa mig fram till en modell som passar mig, ta fram favoritdetaljer från div klänningar o sen ta ett ordentigt snack med kompisens mamma som är sömmerska om det går att göra verklighet av det o förhoppningsvis inte för en förmögenhet.

Hur går det till när man köper "kinaklänning"?  

• aniara

Jag var inne på kinaklänning ett tag men jag vågar inte chansa med det så jag ska i alla fall börja med att prova i butik. Har precis mailat några butiker i Stockholm om att boka tid för provning i oktober när jag kommer hem nästa gång. Jag räknar med att beställa/köpa direkt om jag hittar vad jag letar efter.

• MsChevy

Det finns två brudbutiker i Västerås så jag tänkte ring o boka en dag hos vardera o hoppas de har någorlunda varierat utbud...

• Nikkita
    123ost skrev 2011-09-05 19:08:27 följande:

När ska man egentligen köpa/hyra klänning?
    Jag har tänkt köpa en "kinaklänning" och det kan ju vara bra att beställa i tid så man hinner få den till bröllopet. Känns lite tidigt att beställa nu eftersom jag tänkt gå ner lite i vikt till bröllopet.. Hur gör ni andra?

Jag har redan köpt min klänning i butik. Gifter oss inte förrän sommaren 2012. Den kommer hänga kvar i butiken, sen till våren kommer jag prova den igen & då syr de in & upp den så den sitter ferfekt Glad 
    Jag tog storlek 36 för 34:an satt som ett ålskinn, så om jag skulle gå upp något lite hade jag inte fått den på mig. Eftersom den inte går att sy ut ska de istället sy in den om jag inte ändrat vikten till nästa år.
  • Lilique
    Styrka skrev 2011-09-03 11:29:01 följande:
    Lilique; såg att du efterlyste litebudget tips i en annan tråd, hur går det med pusslandet? Hittar du nåt billigt tema eller har det löst sig på nåt annat sätt?
    Det har faktiskt inte löst sig så bra, vilket såklart gör mig väldigt ledsen. Många tips går i stilen "fråga någon i släkten/en vän om de kan göra ditten och datten" men vi har ingen som kan göra något. Har strukit alla fina saker från listan som jag alltid sett som en självklarhet vid mitt bröllop, men så kan det gå. Saker fortsätter att strula rent ekonomiskt och tar så otroligt mycket tid och energi. Det finns ingen ork kvar till att försöka snåla ihop ett bröllop som passar liksom. Önskar att det bara kunde dimpa ner från skyn, ett helt paketförslag som nästan inte kostar någonting men som samtidigt inte får oss att känna som om vi måste ge avkall på ALLT vi vill ha.

"Ni kan väl vänta med bröllopet". Ja, jo. Men bröllopet är den enda lilla ljusglimt vi har i tillvaron just nu så det släpper vi minsann inte taget om. Men som sagt, trillar det från skyn så vore det inte helt fel.
  • liley
    Äntligen blivande skrev 2011-09-05 13:27:03 följande:

Liley: Man kan ju få ett alldeles underbart bröllop utan alla "måsten"

Present till gästerna är ju en post som absolut inte är nödvändigt...

Vi kommer att önska oss pengar för vi har levt så många år tillsammans

och har det vi behöver... Vi önskar oss därför pengar till en resa tillsammans :)

Jag har köpt små tyllpåsar på ebay och små fyllda hjärtangodisar till gästerna..

Kostar inte mer än ett par kronor per gäst..Sätter dit placeringskorten på påsarna

oxå...

Sen kommer vi ha buffe som vi fixar själva (med hjälp av släkt...)

Tror vårt bröllop till 100 gäster kommer att landa på ca 35-40 000.

Ebay kan jag verkligen tipsa om...

Lycka till och skala av lite på kraven :)

35-40 000 är ju inte så farligt mycket om ni blir så många. Att ge en liten present kan ju vara en gullig gest, men jag hade bara inte tänkt på det. Det måste vi också göra, bra tips!

Vi har också levt tillsammans länge och har ju tre barn. Vi är dessutom (hemligt och borgligt) gifta. Just nu lutar det åt att vi har ceremonin (välsignelse) i Frankrike så blir det kombinerad semester/bröllopsresa med våra barn och att bara närmaste familjen närvarar. Hoppas att inte våra vänner blir besvikna... Vi kunde ju bjuda dem, men det känns oöverskådligt att boka lokal osv. i Frankrike ända från Sverige. Det är besvärligt nog att finna något i Stockholm tycker jag. Och vi kan ju inte bjuda till bröllop i Frankrike utan att ordna fest... Vet inte hur man skulle kunna lösa det. Så just nu tror jag att det blir litet, intimt bröllop i en fransk liten by och kanske champagne, jordgubbar och tårta på stranden
    123ost skrev 2011-09-05 19:08:27 följande:

När ska man egentligen köpa/hyra klänning?
    Jag har tänkt köpa en "kinaklänning" och det kan ju vara bra att beställa i tid så man hinner få den till bröllopet. Känns lite tidigt att beställa nu eftersom jag tänkt gå ner lite i vikt till bröllopet.. Hur gör ni andra?

Jag funderar också på kinaklänning. Har kollat lite i sådana trådar och de flesta verkar ju mycket nöjda och det är ju superbilligt! Mitt största problem är måtten. Jag kommer nog att amma i nästan ett år så har ingen aning om vilken storlek jag är. Kommer i mina gamla kläder, men min mage är inte helt platt än. Jag har varit gravid eller ammat sedan 2007 så jag vet inte längre hur min kropp egentligen ser ut . Har storlek 36, men en brudklänningen ska ju sitta perfekt så det är svårt att höfta med måtten.
  • aniara
    liley skrev 2011-09-06 12:03:01 följande:
    Vi har också levt tillsammans länge och har ju tre barn. Vi är dessutom (hemligt och borgligt) gifta. Just nu lutar det åt att vi har ceremonin (välsignelse) i Frankrike så blir det kombinerad semester/bröllopsresa med våra barn och att bara närmaste familjen närvarar. Hoppas att inte våra vänner blir besvikna... Vi kunde ju bjuda dem, men det känns oöverskådligt att boka lokal osv. i Frankrike ända från Sverige. Det är besvärligt nog att finna något i Stockholm tycker jag. Och vi kan ju inte bjuda till bröllop i Frankrike utan att ordna fest... Vet inte hur man skulle kunna lösa det. Så just nu tror jag att det blir litet, intimt bröllop i en fransk liten by och kanske champagne, jordgubbar och tårta på stranden
    Jag tycker det låter som ett jættebra upplægg! Glad Ni kan ju ordna en enklare fest før era vænner nær ni kommer hem. Jag vet inte hur ni bor, men om ni har hus eller en lite større lægenhet kan ni vara hemma och kanske ha øppet hus eller en vanlig hemmafest kvællstid før de som vill komma och fira er.
  • Äntligen blivande

Liley: Det lät ju alldeles underbart att åka till Frankrike!!

Det finns ju så många olika sätt att gifta sig på och det

finns ju säkert nåt som passar alla eg... Lät ju hur som helst¨

väldigt romantiskt... Du fixar nog detaljerna galant!

Lycka till..

• liley
    aniara skrev 2011-09-06 15:27:05 följande:
    Jag tycker det låter som ett jættebra upplægg! Glad Ni kan ju ordna en enklare fest før era vænner nær ni kommer hem. Jag vet inte hur ni bor, men om ni har hus eller en lite større lægenhet kan ni vara hemma och kanske ha øppet hus eller en vanlig hemmafest kvællstid før de som vill komma och fira er.
    Ja, man kanske kan "småfira" med vännerna när man kommer hem. Man missar förstås en del storslagenheter, men för oss är det nog ändå vårt drömbröllop.
    Äntligen blivande skrev 2011-09-06 15:40:02 följande:

Liley: Det lät ju alldeles underbart att åka till Frankrike!!

Det finns ju så många olika sätt att gifta sig på och det

finns ju säkert nåt som passar alla eg... Lät ju hur som helst¨

väldigt romantiskt... Du fixar nog detaljerna galant!

Lycka till..

Tack! Jag hoppas att det går vägen så att det blir av.
  • Äntligen blivande

Åhh idag har vi varit tittat på lokalen

för festen och jag är helt säker på att

det blir perfekt!!

Nu är kyrka. kläder till pojkarna, klänning och dyl

smycken, inbjudningskort, dekorband till stolarna,

frisören, fotografen, band och lokal bokat/köpt...

Menyn är oxå bestämd samt vin och andra drycker

bestämda...

Ska fixa klänning till tärnan (som just nu är gravid)

och klänning till näbben (som är i början av pubertete)

men det blir nog inte förrän framåt feb...

Känner mig rätt så lugn nu... Spännande!!!

Svar på tråden 2012-06-30? I need you!