• jenniejummie

Barn på vigsel/fest?!

Det känns som om jag och min m2b är själva om att ha med barn på både vigsel och fest?! Hur gör ni? Bjuder ni med barnen på vigseln, festen eller både och? Eller får dom stanna hemma?

• Svar på tråden Barn på vigsel/fest?!
  • Smuppra

Vi har med barn på båda delarna. Eller egentligen tre delarna för vi har en separat för-middag kvällen innan. Vi tror att barn kommer göra det till en lugnare tillställning och det passar oss. Tror det blir fart på festen ändå på sitt vis och att folk stannar länge.
    Alla får göra som de vill, alla har sina anledningar.

• andersson1970

Varför gör alla bara inte som de vill? Utan att fråga om råd? Alla har ju ändå sina skäl till varför eller varför inte. Vi är alla olika, så det spelar ju ingen roll om man propagerar för det ena eller det andra. Här är tusentals åsikter och tusentals individer. Det som är självklart för en är absolut no-no för en annan. Det går ju faktiskt inte att få ett "rätt" råd i denna frågan.

• 2 0 1 2
    andersson1970 skrev 2011-07-15 11:41:10 följande:
    Varför gör alla bara inte som de vill? Utan att fråga om råd? Alla har ju ändå sina skäl till varför eller varför inte. Vi är alla olika, så det spelar ju ingen roll om man propagerar för det ena eller det andra. Här är tusentals åsikter och tusentals individer. Det som är självklart för en är absolut no-no för en annan. Det går ju faktiskt inte att få ett "rätt" råd i denna frågan.
    Om man nu får lov att göra som man vill... vi hade, som sagt var, bestämt barnfritt på både vigsel och fest, men min blivandes syster har gråtit, skrikit och gnällt på min blivande med tårarna sprutande tills vi blev rädda att de på pin kiv skulle låta bli att komma på bröllopet om vi inte gav med oss... Så nu är hennes barn undantagna och får delta vid vigseln. Jättetrist när andra inte respekterar ens val (barnvakt var inte problemet utan för hennes del en principsak), det här är ganska vilda och stökiga barn, grabben ägnade påsken åt att ideligen spola vatten på oss vuxna med vattenslang utan konsekvens. =0(
  • Amejuli

Jag förstår alla ni som har en en annan (kanske mer normal?) syn på alkohol tycker att åsikten att man med barn med i bilden ska ha helt alkoholfritt kan vara lite onyanserad. Och att det finns mellanting och inte behöver bli fylleslag bara för att man serverar alkohol, och det har jag full förståelse för. Jag dömer heller inte de som väljer att servera alkohol samtidigt som det finns barn med på festen. Faktum är att jag önskar att jag också kunde tänka och känna som ni. Jag önskar att jag inte kände ansvar för andras drickande eller blev väldigt oroad så fort jag såg barn i närheten. Men tyvärr är inte min bild nyanserad. Den är starkt färgad snarare.

Ingen visste att min pappa drack när jag var liten. Det syns ofta inte utanpå. Och för mig var det ångest att gå på en fest där det serverades även måttliga mängder alkohol eftersom jag visste att det skulle bli ett helvete när vi kom hem. Det fanns inte ände på det när det väl hade satts igång. Jag skämdes också enormt mycket när pappa blev för full på festen och blev väldigt känslig för om jag så ens kände att någon av de vuxna började bli det minsta salongsberusad.

Jag vet att det verkligen inte behöver vara så här och att verkligheten ser annorlunda ut för många andra. Därför har jag inget emot att andra gör andra val och är fullt medveten om att det blir jättebra. Men sådana här rädslor och känslor är inte rationella. (Vi människor har ju en tendens till att inte vara det) Så hur mycket jag än vet att mina farhågor är kopplade till saker som inte kan direkt appliceras på andra och hur gärna jag än skulle vilja kunna ha ett annat synsätt på alkohol och barn, så går det helt enkelt inte för mig. Jag kommer alltid vara färgad av det som hänt just mig och jag kommer handla ibland irrationellt i andras ögon. Och det hoppas jag andra kan ha förståelse för också.

• Kattpoet

Kan jag kan förstå barn till alkoholister som inte gillar fest med med alkohol det gör jag.

Varför måste man ha  alkohol när det är  fin middagar?   Jag kommer ihåg och jag frågade mamma om när jag var liten, varför vi hade alltid  Brunnebys cider, alkohol fri  på   fina fester och alla  verkade dricka av det.

Mammas svar var, vi hade inte råd med  vin eller öl  och i våran släkt behövde man ju inte dricka för att kunna umgås.   Fanns det vin för någon hade råd, då delade man och njöt av  glaset man fick även om det var ett halv glas men det var sällan.

Istället så  las pengarna på  7 sorters kakor och kaffe, så i min lilla udda värld är det inte fin fest utan kaffe och sju sorters kakor, spriten den bryr mig aldrig om. 

• Silketuss

Kattpoet, så otroligt fint skrivet!!! Jag gillar din "lilla udda värld" riktigt mycket!!! Jag föredrar helt klart kakor och bullar, framför alkohol. Igår kväll provade jag och sambon den nya varianten av  Herrljungas jubileumscider med violsmak. Den var jättegod, och vi bestämde att den kommer vi servera på vårt bröllop, tillsammans med andra liknande alternativ. 

• 2 0 1 2
    Kattpoet skrev 2011-07-15 12:07:47 följande:
    Kan jag kan förstå barn till alkoholister som inte gillar fest med med alkohol det gör jag.

Varför måste man ha  alkohol när det är  fin middagar?   Jag kommer ihåg och jag frågade mamma om när jag var liten, varför vi hade alltid  Brunnebys cider, alkohol fri  på   fina fester och alla  verkade dricka av det.

Mammas svar var, vi hade inte råd med  vin eller öl  och i våran släkt behövde man ju inte dricka för att kunna umgås.   Fanns det vin för någon hade råd, då delade man och njöt av  glaset man fick även om det var ett halv glas men det var sällan.

Istället så  las pengarna på  7 sorters kakor och kaffe, så i min lilla udda värld är det inte fin fest utan kaffe och sju sorters kakor, spriten den bryr mig aldrig om. 
    För min del förhöjer ett glas vin smaken av maten, det hör liksom till för att det hör till livets goda. Jag uppskattar ett gott rött vin, smaken tar fram det bästa ur maten och det vill jag inte välja bort. Som vuxen människa måste man ju kunna ta ett eget beslut om att vin förhöjer upplevelsen (smakmässigt) av middagen utan att det ska ifrågasättas? Om du vill servera cider på ditt bröllop är det nog ingen som ifrågasätter det. För min del handlar inte vinet om alkoholen och det är inte ett "måste" utan det är en extra touch till maten, precis som salt kan förhöja smaken på onsdagskotletten förhöjer det goda vinet upplevelsen av rostbiffen. Det handlar alltså inte om måsten hit och dit, utan vad som fulländar MIN upplevelse av dagen.
  • Flotten
    Emblas Mamma skrev 2011-07-15 08:42:12 följande:
    jag tror inte någon här inne förutsätter det,
    däremot känner ändå vi alla våra vänners och släktingars barn bäst?
    Vi vet kanske vad dom går för? Alla barn är ju olika?

Själv tycker jag absolut inte att barn och alkohol hör ihop,
    jag har hemska erfarenheter själv av det, likaså min mamma som hatar allt som har med alkohol att göra efter sviter av sin barndom. Tycker inte man ska ta så lätt på det och tycka det är roligt att blanda ihop barn och alkohol. Jag försöker undvika det så långt det bara går. Jag tar inte med mitt barn på fyllefester eller fester där man fyller jämt och super. I så fall så går vi dit och äter middag när alla är nyktra och sen går vi hem.
    Jag ville inte att ALLA personer skulle gå hem tidigt från vårt bröllop, eftersom nästan alla är småbarnsföräldrar så hade det inte varit så roligt senare. Det hade inte blivit någon fest.

Sen beror det ju på hur många barn man har, hade det blivit allihopa i vår umgängeskrets som tog med barn så hade vi varit tvugna att ha en större lokal, betalat mycket mer (vilket vi inte hade ekonomi för då) och kanske lagt upp kvällen annorlunda.
    Jag tvivlar fortfarande på att barn vill sitta stilla i flera, flera timmar i sträck utan att röra på sig - och det var en sådan fest VI ville ha. Det hade tyvärr inte funkat med barn! Det funkade inte så bra för vår dotter heller, utan både hon och v var lättade när hon åkte hem vid nio!

De flesta som ska ha barn verkar hyra in barnvakter, fixa ett annat rum so mett lek&sovrum mm.
    Vi hade tyvärr inte den möjligheten! Lokalen var bara ett enda stort rum +köket så ett sådant rum hade inte fått rum någonstans. Och barnvakt? Ja det kan ju vara billigt men också väldigt dyrt!
    Vi ville ha alla vi kände på bröllopet och inte tvinga någon att agera barnvakt, då hade det kanske blivit en smula dyrt tt hyra en helt okänd till detta. och vad hade det kostat? Vi hade nog inte kunnat lägga en tusenlapp mer just då.
    Jag förstår om barnen kanske skulle trivas på festen om dom fick barnvakter och roligheter serverade - men alla har ju inte den möjligheten, och varför vill man egentligen ha barnen med på festen när man ändå stuvar undan dom i ett annat rum? Då kan dom ju lika gärna vara hemma hos en barnvakt?

Det var inte en enda som klagade på barnfritt - tvärtom!
    Jag tror att ALLA uppskattade att få sitta ner i lugn och ro under hela kvällen och äta av den utsökta maten, lyssna på många roliga tal och ha trevliga pratstunder utan avbrott.
    Föräldrarna som lämnade sina barn hemma hade inga problem med det utan tyckte det var superskönt! Dom påpekade själva att dom ändå inte skulle ta barnen med sig om dom var bjudna.
    Ibland är det rätt skönt att få komma iväg utan barnen, det vet jag ju själv.

Nej, barn skulle inte passa oss på vår fest, vi hade inte något upplägg som passade mindre över huvud taget.
    Det finns inga barn i denna värld som vill sitta still på en stol i flera, flera timmar. Det är jag nästan säker på.
    Dom har roligare någon annan stans!
    Men om man har ett bröllop med ett annat upplägg och barnvakter osv. Så varför inte??
    Skrev väl ordagrannt att det VERKAR som om folk förutsätter att barnen uppför sig illa??
    Jag har aldrig varit med om att ett bröllop blivit ett fyllekalas, det skulle helt enkelt inte tillåtas att det blev så. Däremot så har jag vid alla bröllop jag närvarat kunnat bli dygnrak OM jag velat men i våra vänskapskretsar är det inte prio 1. Hos oss sätts trevligt umgänge, god mat o god dricka i första hand.

Det är inte nödvändigt för ett barn att sitta still på en stol i flera timmar(de kan tex få gå från bordet när alla barn ätit upp), hur kul är det för en vuxen att sitta i flera timmar-riktig partydödare. Barnvakter behövs inte heller där bjudna barn har olika åldrar, de små hänger på de större och det brukar funka bra.
    Varför skulle barnfamiljerna gå hem tidigare, har de ingen vagn till de mindre barnen som går att sova i? Och de större klarar sig galant med en sovsäck och kanske en avskild hörna eller i vissa fall ett litet rum.
    Så här har jag växt upp och så har våra barn växt upp. Det är bl.a så man lär sig sociala koder i livet.
    Vill man ha barnen med sig så gör det - vill man inte så är det också fritt.
  • Emblas Mamma
    Flotten skrev 2011-07-15 12:39:05 följande:
    Skrev väl ordagrannt att det VERKAR som om folk förutsätter att barnen uppför sig illa??
    Jag har aldrig varit med om att ett bröllop blivit ett fyllekalas, det skulle helt enkelt inte tillåtas att det blev så. Däremot så har jag vid alla bröllop jag närvarat kunnat bli dygnrak OM jag velat men i våra vänskapskretsar är det inte prio 1. Hos oss sätts trevligt umgänge, god mat o god dricka i första hand.

Det är inte nödvändigt för ett barn att sitta still på en stol i flera timmar(de kan tex få gå från bordet när alla barn ätit upp), hur kul är det för en vuxen att sitta i flera timmar-riktig partydödare. Barnvakter behövs inte heller där bjudna barn har olika åldrar, de små hänger på de större och det brukar funka bra.
    Varför skulle barnfamiljerna gå hem tidigare, har de ingen vagn till de mindre barnen som går att sova i? Och de större klarar sig galant med en sovsäck och kanske en avskild hörna eller i vissa fall ett litet rum.
    Så här har jag växt upp och så har våra barn växt upp. Det är bl.a så man lär sig sociala koder i livet.
    Vill man ha barnen med sig så gör det - vill man inte så är det också fritt.
    vi hade absolut ingen partydödande fest - tvärtom så fick vi beröm av ALLA att det var en av de bästa festerna ever.
    Det känns bra att höra rosningar flera veckor efteråt fortfarande!
    Så tydligen delar inte mina gäster din åsikt då :)

Och som jag sa : Det fanns inte plats för barn i vår lokal, det finns ingen plats för sovsäckar i hörnor eller extra vagnar, vi hade ganska fullt som där var och 50 barn till hade tyvärr inte fått plats.
    Vi ville ha en fest i VÅR stil och där hör tyvärr inga barn hemma.
    Sorry.
    Sen får andra göra precis som dom vill, men jag stör mig lite på att man ska ifrågasätta andras val hela tden.
    So what om vi hade en barnfri fest? Alla var nöjda med det och det är ju huvudsaken!
  • Emblas Mamma
    E och D skrev 2011-07-15 09:20:05 följande:
    Jag tittade precis på din blogg, och herregud vad fin du var på din bröllopsdag!! Och din klänning var fullkomligt underbar! Var är den ifrån?
    Tusen tack! :)
    Har fått ånga frågor om klänning och smycken och allt! ^^
    Klänningen är hyrd i Växjö (småland) på Singoalla brudbutik med deras egna märke! Väldigt prisvärt!
Svar på tråden Barn på vigsel/fest?!