• jenniejummie

Barn på vigsel/fest?!

Det känns som om jag och min m2b är själva om att ha med barn på både vigsel och fest?! Hur gör ni? Bjuder ni med barnen på vigseln, festen eller både och? Eller får dom stanna hemma?

• Svar på tråden Barn på vigsel/fest?!
  • tout lamour lamour

När vi gifter oss nästa sommar kommer våra barn vara 5 respektive 3 år gamla och det är en självklarthet för oss att de ska vara med både under ceremoni och fest. Beroende på vart vi håller till, och vilka förutsättningar lokalen har, leker jag med tanken på att hyra en barnvakt som kan ansvara för att hjälpa barnen med toalettbesök, sätta på film, hämta godis och sådana saker, och ha ett separat rum avsett för barnen där de kan leka och mysa under kvällen. Optimalt vore att ha ett till rum brevid "lekrummet" med madrasser och filtar där de kan gå och lägga sig när de blir trötta, jag kommer själv ihåg hur jobbigt det var att vara borta och vilja gå och lägga sig när jag var liten. Om lokalen inte har plats för ett sådant "barnrum" kanske vi fixar så att någon åker hem med alla barn så att de får sova i lugn och ro när de vill det.

Jag -hoppas- att det kommer mycket barn till bröllopet, mina barn har många kusiner och de har SÅ roligt när de leker ihop och min önskan är verkligen att min son och dotter får en lika underbar dag som jag och mannen får, det är en stor dag i deras liv också och vi som familj bör ju dela den med varandra känner jag.

• förlovadflicka

Vi har med barn på hela kalaset! Hade känts väldigt fel om vi inte haft det med tanke på att jag har en lillebror som är tre år och jag skulle aldrig vilja vara utan det hjärtat på den viktigaste dagen i mitt liv!

Kan förstå att man har barnfritt om man har värsta röjarfest med mycket alkohol, men vi ska ha alkoholfritt och en lugn och stillsam -superromantisk- dag, så då blir det bara mysigt med lite barn. Vi kommer att ha ett rum för barnen med lite ritblock och saker att göra om de blir för trötta för att sitta med, kanske till och med en madrass så de yngsta kan nana lite :)

• förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-07-13 22:24:21 följande:
    Man kan ha många barn på fester utan att det blir barnkalas, det finns faktiskt något som heter familjefest och det verkar vara många som glömmer det.

Det är antingen vuxenfest eller barnkalas när det beskriv vad folk vill eller inte vill ha.

Jag ser bröllopet som en familjehögtid , så då är det en familjefest och självklart ska barnen vara med.
    Precis så jag känner utan att ha kunnat formulera det! :)
  • Flotten

Jag blir glad när jag ser uttrycket familjefest, precis så är jag uppfostrad. Däremot så verkar det,tycker jag, som att de som inte vill ha barn med förutsätter att barnen springer runt o vrålar, endast äter korv i bröd och uppför sig illa. De här barnen finns men det stora flertalet barn gillar god mat, uppskattar att få läsk i fina glas ( man kan ju alltid blanda olika färger! ) få "dansa" på pappas arm osv. Såna här fester är en introduktion in i verkligheten, so what om nån för för många under västen, ungarna kommer att ha helskoj åt personen som inte kunde stå och personen har så många fler anledningar til att ta det lugnt nästa gång.
    Bjud som ni vill!

• Emblas Mamma
    Flotten skrev 2011-07-15 00:03:47 följande:
    Jag blir glad när jag ser uttrycket familjefest, precis så är jag uppfostrad. Däremot så verkar det,tycker jag, som att de som inte vill ha barn med förutsätter att barnen springer runt o vrålar, endast äter korv i bröd och uppför sig illa. De här barnen finns men det stora flertalet barn gillar god mat, uppskattar att få läsk i fina glas ( man kan ju alltid blanda olika färger! ) få "dansa" på pappas arm osv. Såna här fester är en introduktion in i verkligheten, so what om nån för för många under västen, ungarna kommer att ha helskoj åt personen som inte kunde stå och personen har så många fler anledningar til att ta det lugnt nästa gång.
    Bjud som ni vill!
    jag tror inte någon här inne förutsätter det,
    däremot känner ändå vi alla våra vänners och släktingars barn bäst?
    Vi vet kanske vad dom går för? Alla barn är ju olika?

Själv tycker jag absolut inte att barn och alkohol hör ihop,
    jag har hemska erfarenheter själv av det, likaså min mamma som hatar allt som har med alkohol att göra efter sviter av sin barndom. Tycker inte man ska ta så lätt på det och tycka det är roligt att blanda ihop barn och alkohol. Jag försöker undvika det så långt det bara går. Jag tar inte med mitt barn på fyllefester eller fester där man fyller jämt och super. I så fall så går vi dit och äter middag när alla är nyktra och sen går vi hem.
    Jag ville inte att ALLA personer skulle gå hem tidigt från vårt bröllop, eftersom nästan alla är småbarnsföräldrar så hade det inte varit så roligt senare. Det hade inte blivit någon fest.

Sen beror det ju på hur många barn man har, hade det blivit allihopa i vår umgängeskrets som tog med barn så hade vi varit tvugna att ha en större lokal, betalat mycket mer (vilket vi inte hade ekonomi för då) och kanske lagt upp kvällen annorlunda.
    Jag tvivlar fortfarande på att barn vill sitta stilla i flera, flera timmar i sträck utan att röra på sig - och det var en sådan fest VI ville ha. Det hade tyvärr inte funkat med barn! Det funkade inte så bra för vår dotter heller, utan både hon och v var lättade när hon åkte hem vid nio!

De flesta som ska ha barn verkar hyra in barnvakter, fixa ett annat rum so mett lek&sovrum mm.
    Vi hade tyvärr inte den möjligheten! Lokalen var bara ett enda stort rum +köket så ett sådant rum hade inte fått rum någonstans. Och barnvakt? Ja det kan ju vara billigt men också väldigt dyrt!
    Vi ville ha alla vi kände på bröllopet och inte tvinga någon att agera barnvakt, då hade det kanske blivit en smula dyrt tt hyra en helt okänd till detta. och vad hade det kostat? Vi hade nog inte kunnat lägga en tusenlapp mer just då.
    Jag förstår om barnen kanske skulle trivas på festen om dom fick barnvakter och roligheter serverade - men alla har ju inte den möjligheten, och varför vill man egentligen ha barnen med på festen när man ändå stuvar undan dom i ett annat rum? Då kan dom ju lika gärna vara hemma hos en barnvakt?

Det var inte en enda som klagade på barnfritt - tvärtom!
    Jag tror att ALLA uppskattade att få sitta ner i lugn och ro under hela kvällen och äta av den utsökta maten, lyssna på många roliga tal och ha trevliga pratstunder utan avbrott.
    Föräldrarna som lämnade sina barn hemma hade inga problem med det utan tyckte det var superskönt! Dom påpekade själva att dom ändå inte skulle ta barnen med sig om dom var bjudna.
    Ibland är det rätt skönt att få komma iväg utan barnen, det vet jag ju själv.

Nej, barn skulle inte passa oss på vår fest, vi hade inte något upplägg som passade mindre över huvud taget.
    Det finns inga barn i denna värld som vill sitta still på en stol i flera, flera timmar. Det är jag nästan säker på.
    Dom har roligare någon annan stans!
    Men om man har ett bröllop med ett annat upplägg och barnvakter osv. Så varför inte??
  • E och D

Jag tycker att det är en självklarhet att barn får vara med. Varför ska dom inte få vara det? Man delar ju sin stora dag med alla som betyder mycket för en, och där ingår förhoppningsvis även barn! Vi kommer att ha massor av barn med på vårt bröllop OCH på vår fest (fast vi ska visserligen inte ha någon röjfest direkt). Barnen kommer att vara i de flesta åldrar, allt ifrån 1-2 år till tonåringar och jag skulle inte kunna tänka mig att ha det på något annat vis Klart ni ska ha med barn!!

• Emblas Mamma
    E och D skrev 2011-07-15 09:01:11 följande:
    Jag tycker att det är en självklarhet att barn får vara med. Varför ska dom inte få vara det? Man delar ju sin stora dag med alla som betyder mycket för en, och där ingår förhoppningsvis även barn! Vi kommer att ha massor av barn med på vårt bröllop OCH på vår fest (fast vi ska visserligen inte ha någon röjfest direkt). Barnen kommer att vara i de flesta åldrar, allt ifrån 1-2 år till tonåringar och jag skulle inte kunna tänka mig att ha det på något annat vis Klart ni ska ha med barn!!
    för alla är inte detta ett alternativ,
    läs mitt inlägg ovan!
    Alla gör ju som dom vill eller hur? :)
  • E och D
    Emblas Mamma skrev 2011-07-15 09:08:04 följande:
    för alla är inte detta ett alternativ,
    läs mitt inlägg ovan!
    Alla gör ju som dom vill eller hur? :)
    Jag delade bara med mig av min åsikt Jag har inte läst ditt inlägg men jag tycker barn är viktigare än alkohol så jag har hellre med barnen och minskar på alkoholen om det nu är det som är problemet, något annat kan jag inte se Men alla gör som de själva vill såklart, det är inget snack om den saken, men jag talar bara utifrån vad JAG tycker! Förutsätter absolut inte att alla ska tycka samma sak
  • Emblas Mamma
    E och D skrev 2011-07-15 09:11:03 följande:
    Jag delade bara med mig av min åsikt Jag har inte läst ditt inlägg men jag tycker barn är viktigare än alkohol så jag har hellre med barnen och minskar på alkoholen om det nu är det som är problemet, något annat kan jag inte se Men alla gör som de själva vill såklart, det är inget snack om den saken, men jag talar bara utifrån vad JAG tycker! Förutsätter absolut inte att alla ska tycka samma sak
    det är inte bara alkohlen,
    men det var viktigt för oss med alkohol i måttliga mängder, vi tycker inte maten blir så där riktigt god utan ett bra vin till :)
    Vi hade inte råd att bjuda 50 barn till festen, vi hade ingen direkt plats och ingen störe lokal fanns nära oss tyvärr.
    Vi bor på et litet ställe.
    Dessutom ville ju ingen av föräldrarna ha sina barn med utan tyckte det var härligt utan ^^
  • E och D
    Emblas Mamma skrev 2011-07-15 09:13:07 följande:
    det är inte bara alkohlen,
    men det var viktigt för oss med alkohol i måttliga mängder, vi tycker inte maten blir så där riktigt god utan ett bra vin till :)
    Vi hade inte råd att bjuda 50 barn till festen, vi hade ingen direkt plats och ingen störe lokal fanns nära oss tyvärr.
    Vi bor på et litet ställe.
    Dessutom ville ju ingen av föräldrarna ha sina barn med utan tyckte det var härligt utan ^^
    Nej okej, men då är det ju en annan femma. Har man inte råd så har man inte! Men vi kommer inte att ha någon större fest ändå, utan vi kommer att bjuda på lite tårta, ha lite tal osv och sedan kommer vi ta limousine till arlanda och sticka utomlands samma dag, så våra barn kommer att vara med hela tiden Har väldigt mycket barn i min släkt (bjuder i princip bara släktingar) och tycker att det skulle kännas konstigt om de inte fick vara med eftersom att mer än halva släkten är barn! :)
Svar på tråden Barn på vigsel/fest?!