• jenniejummie

Barn på vigsel/fest?!

Det känns som om jag och min m2b är själva om att ha med barn på både vigsel och fest?! Hur gör ni? Bjuder ni med barnen på vigseln, festen eller både och? Eller får dom stanna hemma?

• Svar på tråden Barn på vigsel/fest?!
  • MissNina

Alla barn fick stanna både på vigsel och fest. Dom skötte sig Galant hela långa dagen. Alla barnen åkte hem vid 22.00. Men barnen var så duktiga på vår dag. Stolt.
    Men det är självklar upp till var och en hur man vill göra. Vi ville dela vår dag med våra barn och inte ha något "NEJ era barn får inte komma". Alla i vår krets är mer eller minder familj så alla är välkomna.
    Men som sagt det är upp till var och en..

• marimekko86

Eftersom vi inga barn har och inte mer än en handfull av våra vänner har barn så blev det barnfritt. Ångrar mig inte ett dugg. Vi kommer ha liveband och servera alkohol så barn hör inte hemma på vår bröllopsfest. De flesta gästerna på vårt bröllop är unga, många är studenter och singlar, många i par men ytterst få har ett barn. I min släkt finns inga barn heller, jag är äldst och mina kusiner och min blivandes kusiner är inte många år yngre så för oss var det självklart att ha ett barnfritt bröllop.

Mina vänner som har barn ser framemot en barnfri kväll, barnen får vara hos mormor eller så . Vore vi och våra vänner och kusiner exempelvis äldre och hade barn nästan allihopa skulle vi nog tillåta barn och ha en mer barnvänlig bröllopsfest, men nu är inte läget så.! Vi viill faktiskt inte ha en barnvänlig fest heller, inte våra nära och kära heller.

• SaJo1981

Vi har själva 2barn som kommer vara med och har därför välkomnat alla barn på bröllopet:) däremot vet jag att många av våra nära väljer att inte ha barnen med sig för deras egen skull. Det kommer nu vara våra två (som vi har fixat barnvakter till då grabbarna fyller två i september) sen kommer min kusin ha med sina två på 3,5 och 9mån, min m2b's kusiner som är 2,5 och 6 samt en bebis på 3mån och en på 3v Det finns en övervåning på vår festlokal där vi tänkte ha lite leksaker, film, filtar o kuddar etc för barnen som är i den åldern och våra egna kommer få åka hem till vår sommarstuga med deras två barnvakter när dom tröttnar och sova, dom ska ändå vara där med våra föräldrar då vi sover på hotell:) Kmmer bli dunder:)

• bruden
    1700tal skrev 2011-07-13 22:35:29 följande:

Vi bjuder oxå barn, något annat har aldrig varit ett alternativ. Barnen i våra släkter skulle bli hemskt besvikna. Ingen av de bröllop som varit i släkterna har varit utan barn, så kan inte ens föreställa mig hur folk skulle reagera. Men så har vi heller inga "vuxenfester" (som jag antar kvalificeras så pga av stora mängder alkohol eller vad är det som är vuxet med en vuxenfest? Drömmer), utan familjehögtider som Kattpoet skriver. Sen dricks det naturligtvis alkohol men måttligt och barnen är stora nog att roa sig själva, äta samma mat osv. 

Detsamma hos oss
  • Morneraka

Vi lät barnen vara med på festen, de var såpass många som fick följa med så de skötte sig själva;) Men roligt hade de!=)

9/7-11
  • CJIGBG

Jag har fått lite problem med detta faktiskt...saken är det varit mer eller mindre självklart för mig och min blivande att barnen ska vara med. Men nu har jag börjat få lite kalla fötter angående detta och har knappt vågat börja tala med min blivande om detta :(
    Saken är den att det är ganska många barn, ca 25 st där 20st är under 5 år om alla kommer.

Självklart ska ska man inte måla fan på väggen och många gånger sköter sig barnen helt exemplariskt och jag har inte normalt några "problem" med barn som självklart ska få vara barn osv osv.

MEN, efter att vi igår var på ett lite "finare" ställe med lite familj och det "bara" var 4 av barnen där får jag lite kalla fötter...detta var ändå buffé med spring ändå, men vi var 8 vuxna och 4 barn på middagen varav jag och min sambo mer eller mindre åt middagen själva eftersom ingen satt vid bordet mer än 2 min och när de väl satt vid bordet så har de ändå av förståeliga skäl totaltfokus på barnen.  

Jag älskar barn (vi har inga egna) men detta var faktiskt inte alls speciellt roligt och inte ett spring och "röj" eller känsla jag skulle tycka var så roligt på en bröllopsmiddag :(  
    Samtidigt så känner jag att vi inte riktigt "kan" välja bort barnen för det skulle dels bli så mycket tjafs från min sambos sida och många från min sida skulle troligen inte ens kunna komma eftersom min släkt bor ca 60 mil bort...

Ett "problem" som jag inte ens tyckt varit ett problem blev nu ganska stort... 

• 120530

Vi kommer att ha barnfritt. Vi har själva inga ännu och är ganska ovana vid barn. Vi har heller knappt några barn i vår bekantskapskrets eller familj, så hade vi bjudit med barn hade det rört sig om 6 barn i åldrarna 4-0 som nog inte hade uppskattat en 5-rätters middag. Spädbarn som är för små för att lämna hos barnvakt får självklart följa med.

• Nikkita
    Kattpoet skrev 2011-07-13 22:24:21 följande:
    Man kan ha många barn på fester utan att det blir barnkalas,  det finns faktiskt något som heter familjefest och det verkar vara många som glömmer det.

Det är antingen vuxenfest eller barnkalas  när det beskriv vad folk vill eller inte vill ha.

Jag ser  bröllopet som en  familjehögtid , så då är det en familjefest och självklart ska barnen vara med. 
    Klockrent Glad

Självklart måste detta vara något som ni själva bestämmer då det är ert bröllop. Om det finns plats för det i lokalen kan man inreda ett rum för barnen med spel, leksaker mm så att de har något ställe att gå till & roa sig extra i Skrattande  Om de är tilräckligt stora för att roa sig själv dvs!!!
  • litenkaka

Den dagen vi gifter oss kommer barnen självklart vara välkomna både till vigsel och fest. Fästmannens bror gifte sig förra året och då var alla syskonbarn med men föräldrarna valde själva att "skicka hem" dem med barnvakt lagom till tårta och fest Den ultimata lösningen enligt mig! Blev absolut inget "barnkalas" men så är de barnen väldigt enkla och sysselsätter sig själva rätt bra.

Hade du frågat mig för 3-4år sedan hade jag velat ha ett barnfritt bröllop men alla utvecklas vi

• kokajo

Vi har barnen med, men anlitar barnvakt och låter dem sitta i ett angränsande rum, där de får barnanpassad mat och kan busa och leka med varann istället för att sitta och skruva på sig vid vuxenborden. Det känns som att det kan vara en bra kompromiss, men vi får se hur det går i verkligheten sen :)
    Sen är det ju inte alla föräldrar som vill ha sina barn med, en del vill kunna slappna av och gå på fest utan att ha allt fokus på barnen. Alla är vi olika.

Svar på tråden Barn på vigsel/fest?!