Barn på vigsel/fest?!
Det känns som om jag och min m2b är själva om att ha med barn på både vigsel och fest?! Hur gör ni? Bjuder ni med barnen på vigseln, festen eller både och? Eller får dom stanna hemma?
Det känns som om jag och min m2b är själva om att ha med barn på både vigsel och fest?! Hur gör ni? Bjuder ni med barnen på vigseln, festen eller både och? Eller får dom stanna hemma?
Ok under vigseln men inte på festen. Min personliga åsikt...
Jag vill inte ha några barn med, varken på fest eller vigsel. Nu menar jag barn under 10, typ småbarn. Och riktigt små barn vill jag absolut inte ha med. Barn är jättesöta & gulliga & roliga och kan vara värsta charmtrollen. Men, de kan knappast tycka det är roligt att så pass lång tid vara på "kalas". Pip & gnäll & kläng. Sen har jag full förståelse för de par som gifter sig att de vill ha sina (små)barn med sig, det är ju helt naturligt, klart de vill ha sina barn med sig denna dagen! Men inte jag på mitt bröllopoch det behöver jag inte heller då mina barn är stora. Och då villj ag heller inte ha andras småbarn med. Deras mammor & pappor kan gott få roa sig nån gång utan små klätterapor i famnen, Och jag är av den personliga åsikten att barn ska ha rutiner & nanna kudden en viss tid.
Bara en fråga, de som är emot barn på kalas säger att det är för att slippa personer som blir trötta vid 20.00 eller ska ha special mat, så gäller det också pensionärer och allergiker?
Jag vet många tanter och farbröder runt 70-80 år som inte orkar vara uppe till mer än 21.00 och som kräver special mat pga mediciner, löständer och åldersjukdommar.
Ska de stanna hemma med?
Vi kommer ha barn med under både vigsel och fest. Eller ja, vi skrev i inbjudan att de som inte kunde få barnvakt självklart fick ta med barnen. Nu blir det inte så jätte många barn, och vi har pratat med några av ungdomarna som kommer vara med, så de kommer vara barnvakter.
Men eftersom vi har två pojkar (1½ och 5 år) som är det viktigaste i våra liv så ville vi ha med dem också på vårat bröllop. Vi kommer inte ha en stel och formell vigsel, utan vill våra barn komma och vara framme med oss så får de vara det, vill de sitta i bänkarna med nån av farmor, mormor mm så får de det. Sen på festen kommer vi ha ett speciellt barn/ungdomsbord, och vi har även till gång till ett annat rum där vi kommer ha film, papper och pennor, madrasser och filtar och kuddar om nån av barnen blir trött mm.
Så vill vi ha det och vi har även möjligheten till ett eget rum åt barnen. Det bli lite enklare då.
Alla gör ju som de vill & bjuder dem de vill. Av sina egna åsikter & skäl. Jag tycker si, andra tycker så. Varför ska det ifrågasättas? Och varför ska det dras till med ytterligheter & extrema varianter?
Skillnaden mellan gammelmormor på 80 & lilla Ella på 1 är väl att mormor åker hem om hon är trött medans Lilla Ella börjar tuta och trilskas? Mormor kan nog hålla reda på sina löständer själv men Ella kanske vill bli vaggad och gungad.
Tycker det är ganska tramsigt att ifrågasätta andras val av gäster på sin fest, alla har sitt val av sina anledningar.
Det är inte svårare att som gäst med barn tacka nej om man nu inte kan/vill ordna barnvakt.
För att svara Kattpoet bl.a så kan jag säga att jag skulle inte ta med min handikappade mor på mitt bröllop.
Hon kan inte ta hand om sig själv längre och är i behov av assistens, så nej..låter hårt..men hon hade jag inte bjudit. Dels för hennes fysiska oförmåga och hennes mentala instabilitet, befinner hon sig på ett småbarns nivå.
Så trots det är min mor..får tom hon stanna hemma.
Vi ska gifta oss nästa sommar och kommer hela tiden ha med våra två små barn. Alla gäster får själva bestämma om de vill ha sina barn med, det är frivilligt. Min lillebror är 14 år så han kommer stå för den åldern under hela dagen. Det är det som är så underbart med sådana dagar att man kan dela dem med de allra minsta, de allra äldsta och allt där emellan.
Oj, ja. När vi började planera vårt bröllop så tänkte vi att det inte skulle bli ngt problem då vi bara hade ett par i bekantskapen som skaffat barn, och det verkade inte vara aktuellt för resten på "ett par år". Och nu ett år senare så vimlar det av höggravida magar! Antar att vi är i "den åldern"... Hur som så innebär det att det kommer bli ett antal småbarnsföräldrar på vår fest.
Men vi kommer nog göra som så att vi låter alla våra vänner bestämma själva vad de tycker funkar. Vi kommer inte att ordna ngt speciellt för barn eller så, men vi kommer inte heller uttryckligen be om barnfritt.