• jenniejummie

Barn på vigsel/fest?!

Det känns som om jag och min m2b är själva om att ha med barn på både vigsel och fest?! Hur gör ni? Bjuder ni med barnen på vigseln, festen eller både och? Eller får dom stanna hemma?

• Svar på tråden Barn på vigsel/fest?!
  • Beautiful Disaster

Vi har bjudit min blivandes syskonbarn, dom står oss väldigt nära och de skulle bli besvikna om de inte fick vara med. Dock har vissa sagt att barnen får åka hem efter middagen då föräldrarna vill dricka alkohol, men det är upp till var och en

Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
  • Gwennie

Vi har välkomnat barn både till vigseln och festen efteråt. Det blev dock inte så många som vi trodde eftersom flera föräldrar såg det som en chans att få lämna bort barnen och gå på fest själv för en gångs skull ;P Det handlar om tre spädbarn, två ett och ett halvtåringar och två 9-åringar.
    Vi funderar dock på att låta vår son, 18 mån gammal, bara vara med på festen fram till läggdags då han får åka hem och sova i sin egen säng. Den andra pojken som är lika gammal som honom sover över i festlokalen, men vi har haft så många duster angående sovandet, så vi vill helst slippa nattvaka hos vår son just under den kvällen, men under resten av dagen kommer han definitivt vara med - den dagen vill vi dela med honom - det är ju då vi verkligen blir en familj på alla sätt och vis :)

• Linn89

Vi har bjudit med barnen men det verkar bara som att det är mina minsta småbröder som kommer 2 och 5år, plus våran son på 1år. Eventuellt kanske det kommer en tjej på 3.
    På vigseln kommer min tärnas barn vara med också.

• jenniejummie

Jag börjar komma på andra tankar.... det har alltid varit självklart för oss att alla barn ska få vara med. Men nu är det så att vi har vääääldigt många barn i vår släkt. Bara på min m2b:s sida så är det runt 20 barn... Tänk om  alla inbjudna väljer att ta med sina barn, då blir det fler barn än vuxna...Förvånad Det blir ju rena barnkalaset. Fast å andra sidan, varför kan inte barnen oxå få vara med när det är bröllop? Det är ju det första bröllopet i vår krets på mer än tio år...Dom skulle ju tycka att det var jättekul att få gå på bröllop!

Har ännu ett par veckor på oss att tänka över det då inbjudningarna inte gått ut än....

Är verkligen i valet och kvalet....

• Gwennie
    jenniejummie skrev 2011-07-13 21:17:14 följande:
    Jag börjar komma på andra tankar.... det har alltid varit självklart för oss att alla barn ska få vara med. Men nu är det så att vi har vääääldigt många barn i vår släkt. Bara på min m2b:s sida så är det runt 20 barn... Tänk om  alla inbjudna väljer att ta med sina barn, då blir det fler barn än vuxna...Förvånad Det blir ju rena barnkalaset. Fast å andra sidan, varför kan inte barnen oxå få vara med när det är bröllop? Det är ju det första bröllopet i vår krets på mer än tio år...Dom skulle ju tycka att det var jättekul att få gå på bröllop!

Har ännu ett par veckor på oss att tänka över det då inbjudningarna inte gått ut än....

Jag var på ett bröllopet förra sommaren där det var riktigt många barn med. Skulle tro att det var runt 20st  mellan 2 och 12 år. Eftersom det var så många barn så hade brudparet verkligen planerat för att de också skulle ha roligt samtidigt som de vuxna fortfarande kunde få ha en någorlunda "vuxen" fest. Barnen satt med vid borden och åt och fick vara i festsalen hur mycket de ville, men de flesta tyckte att det var rätt trist i längden. Istället kunde de vara i ett rum bredvid där det fanns två inhyrda barnvakter som fixade filmvisning, lekar och ansiktsmålning och barnen hade superkul!
  • Emblas Mamma

Jag skulle aldrig orka ha barn på vår fest,
    till vigseln var alla välkomna men vi hade en barnfri fest.
    Vi hade med vår dotter på festen (3 år) Fram till nio - halv tio då hon åkte hem med min farmor.
    Hon tyckte det var ganska jobbigt och tyckte det var mest kul den första timmen, sen var hon helt slut och ville bara sova.
    Hade vi haft barn hade det blivit säkert 50 stycken till! Det finns hur många barn som helst i vår släkt och bland vännerna och många är små. Vi hade varken haft tid, plats, pengar eller ork.
    Det hade blivit mer skrik, tjat och gnat är jag helt säker om. Det är ju trots allt jättemånga barn vi pratar om.
    Det fanns inte heller något direkt kul för barnen att göra, vi hade gjort upp en liiten myshörna till dottern bara.
    Vi satt och åt middag mellan 18.30 fram till klockan tio. Det är ju inte så roligt att sitta still så länge för mindre barn.

Ammande barn var givetvis välkomna, fattas bara annat. Så tre spädbarn fanns på festen men dom störde inte alls.
    Mammorna fick dock gå ut lite då och då med dom och det kanske var lite jobbigt för dom.
    Men vi märkte inte av det.

Vill ni ha ett långt stillasittande och lugnt bröllop så ska ni nog inte bjuda barn.
    Finns det möjligheter och om ni vill så ska ni självklart bjuda med dom! Men jag avråddes starkt från att bjuda barn, vilket jag tänkte från början, men jag är GLAD att v inte gjorde det! Det hade nog förstört mycket för oss.
    Alla barn är olika men vi har många vildar och vi ville inte ha vårt bröllop så!
    Alla gör som dom vill - jag ser inget fel i att bjuda barn!
    Men själv skulle jag gå på bröllop utan barn, för jag hade som mamma inte velat resa mig upp och gå ut hela tiden med vår vilda dotter :)

• Nikkita

Vi kommer att bjuda med även barnen på både vigsel & fest Glad Tycker att det är ganska självklart att de oxå ska vara med & fira! När festen drar igång ordentligt väljer nog föräldrarna att dra sig hemmåt med barnen så att de kommer i säng i lagom tid Flört Så det kommer ju att lösa sig automatiskt iaf så att det inte blir "barnkalas" känsla över bröllopsfesten om man är rädd för det... 

• Nudax
    jenniejummie skrev 2011-07-13 21:17:14 följande:

Är i samma dilemma! Väldigt många barn på min sida. Men jag står de flesta väldigt nära, så jag vill ju ha med dem... samtidigt som jag vill att de vuxna ska kunna slappna av och bara ha kul... jättesvårt! =S
  • Avellana

Rebekka 2012: jo det är klart det är ju ett sätt att lösa det på. För oss skulle det dock innebära att festen skulle ta slut då eftersom de flesta är föräldrar...

Svar på tråden Barn på vigsel/fest?!