baby freeze skrev 2011-08-23 12:59:36 följande:
Nej, frågan var om min åsikt skulle respekteras, och om man i så fall också skulle respektera pedofiler. Sedan följde en del dumheter som att alla gräsrökare på Uppsalafestivalen röker jämt annars också. Helt enkelt en fruktansvärt låg nivå som inte har mycket med verkligheten att göra.
Eftersom jag anser att lagen är fel, så blir jag inte bestört när jag hör om att folk bryter mot den och jag har inget fördömande att utdela. Jag anser inte att man automatiskt blir en dålig make eller förälder för att man någon gång bryter mot den lagen. Jag tycker inte heller att man är en dålig människa om man kissar på ett träd i parken, eller om man lämnar sina katter utan tillsyn längre än 12 timmar, eller om man gräver ner askan efter sin avlidna mormor i trädgården. Det är också olagligt, men knappast att jämföra med pedofili eller misshandel.
Nu är jag definitivt klar med den här diskussionen. Om någon har fler frågor kan ni inboxa istället!
Jag är glad att inte alla tycker som du. Det är självklart att man ska respektera lagar, även om man inte gillar dem. Det är en förutsättning för att ett samhälle ska fungera i längden! Du kan inte ha tänkt så särskilt långt om du tror att det inte spelar roll om man följer dem eller inte. Samhället fungerar även om inte alla gör det hela tiden, men det är andra människor som får lida för att vissa är egotrippade. Du borde ha sett konsekvenser av att folk inte gör det också.
Jag tycker att man är en dålig människa om man lämnar katter ensamma utan tillsyn längre än tolv timmar, för jag har katt och även om jag inte hade det, skulle jag ändå kunna sätta mig in i hur snabbt en katt kan bli sjuk eller skadad. Det kanske kommer som en överraskning för dig, men katter kan bli sjuka snabbt, det är inte så att man får en skriftlig varning i brevlådan en vecka innan. Då ska den inte behöva ligga och självdö, för att ägaren är för slapp för att ordna med tillsyn. Gillar man inte det, kan man alltid låta bli att skaffa katt. Att gräva ned askan efter mormor i trädgården, är inte heller ok. Det är skönt att vi inte får släppa ut rester av avlidna där vi vill i Sverige, som man kan i andra länder. Var går gränsen för var man får pissa? Ett träd i parken är ok, men är det lika ok att pissa mot ett hus, inne i galleria, i ett hörn i ett väntrum?
Jag vet inte om det finns människor som är lika slappa i sin inställning till lagen, och inte har rökt på, eller om det blir en konsekvens av själva rökandet. Men i vilket fall som helst, så är det för mig uppenbart att det är rätt att det är förbjudet. Vare sig omdömet sviktar redan före eller om det är först efter, så hjälper det inte till att man röker på. Bevare oss från alla flumflum!