• Anonym (ledsen)

Svensexan var en JÄVLA egofest!

I lördags kom de och hämtade min blivande man för hans svensexa. Jag visste att de skulle komma men jag fick inget veta vad de skulle göra.

Just innan han åker så lovar han att ringa till mig en gång under dagen/kvällen. Men de som hämtar honom tar hans telefon från honom och stänger av den framför mig.

Sedan är de enbart otrevliga mot mig och sen far de. Jag provade ringa hans vänner oxå under dagen/kvällen men de svarade inte på mina samtal.

Jag börjar allt eftersom dagen går mer och mer orolig att nått inte är som det riktigt ska.

Efter mycket om och men så får jag reda på att hans vänner har inte bjudit nån annan som ska på bröllopet än just detta gäng.
    Jag vet att detta är ett gäng som ibland på fester röker lite hasch. Det stör inte mig. Men denna gång gjorde det det.
    I slutändan for jag och hämtade min blivande man kl 01 på natten, även om han egentligen skulle sova över.
    i festlokalen är bara hans idiotiska vänner som inte har bjudit nån annan. Jag kan garantera att det är bara för att de skulle kunna röka på.

Jag tycker detta var jävligt själviskt och egoistiskt av hans vänner. De bjöd ingen annan för att själva kunna röka på.

Min sambo tycker inte att hans vänner gjort nått fel. Inte heller att de varit egoistiska.

Vad säger ni? Vad fan ska jag göra? Det här känns jättefel

• Svar på tråden Svensexan var en JÄVLA egofest!
  • Anonym (oroande)

Kompisarna brukar ta telefonen från både brud och brudgum på svensexa och möhippa. Tråkigt att du och hans vänner har en sådan dålig kontakt, så att ingen av dem känner dig så väl och förstår din oro. Vore bra om någon av dem lämnat ett nummer du kunnat nå honom på, för att kolla läget 1 gång. Kan kännas skönt att veta att allt är ok, man vet ju aldrig vad killar hittar på Däremot är det jätte tråkigt att höra att en som ska bli pappa omger sig av vänner som tar droger. Hoppas verkligen ni väljer bort dem. Lycka till!

• Anonym
    mamma56 skrev 2011-07-11 20:43:27 följande:
    TS: Tycker det är alarmerande med kompisar som röker hash!! Förstår din oro faktiskt Vem som helst kan när som helst gå in i en hashpsykos
    Viktigt att du pratar med din sambo om detta och att ni båda tar helt avstånd från drogerna och de "kompisar" som sysslar med det. Ni ska ju dessutom bli föräldrar!
    Nja, nu är det ju inte riktigt så att "vem-som-helst-när-som-helst" utan oftast ngt som dyker upp efter ganska långt missbruk av hasch - ofta i samband med blandmissbruk av andra psykedelika.
    Jag är rätt skeptisk till knark i störata allmänhet, tycker det är ganska tradigt att hålla på med sånt.
    Men jag pallar bara inte med att folk blir så j-la hysteriska så fort någon börjar prata om detta. Nej det är inte alarmerande. Möjligtvis kan man säga tt det är lite trist att kompisarna inte har roligare grejer att komma med än att sitta och fnissa och äta sega råttor på en svensexa.
    FYI - att man röker lite gräs då och då innebär inte att man kommer att sluta som en uteliggare. Det allra största flertalet av dem som gör det har helt vanliga liv och går till jobbet varje morgon.
  • mamma56

Jag har arbetat inom vården ganska länge nu och VET en hel del om detta och hur det fungerar Det är FARLIGT att bruka hash! Det har många neg effekter på hjärnan förutom att det är en vanlig inkörsport till s.k  "tyngre droger" Och det är absolut ingen miljö för ett barn att växa upp i.

• Silketuss
    Anonym skrev 2011-07-11 23:49:22 följande:
    Nja, nu är det ju inte riktigt så att "vem-som-helst-när-som-helst" utan oftast ngt som dyker upp efter ganska långt missbruk av hasch - ofta i samband med blandmissbruk av andra psykedelika.
    Jag är rätt skeptisk till knark i störata allmänhet, tycker det är ganska tradigt att hålla på med sånt.
    Men jag pallar bara inte med att folk blir så j-la hysteriska så fort någon börjar prata om detta. Nej det är inte alarmerande. Möjligtvis kan man säga tt det är lite trist att kompisarna inte har roligare grejer att komma med än att sitta och fnissa och äta sega råttor på en svensexa.
    FYI - att man röker lite gräs då och då innebär inte att man kommer att sluta som en uteliggare. Det allra största flertalet av dem som gör det har helt vanliga liv och går till jobbet varje morgon.
    Var har du hört det där någonstans, eg? Jag håller med mamma56, det var vad jag har fått lära mig.

För övrigt skrämmer vissas inställning mig en hel del, när de inte vill kännas vid att det är något med att man tar droger. Droger är inte något som man ska syssla med, allra minst när man ska bli förälder. Och att skriva att ts ska tagga ned, för annars skrämmer hon bort sin blivande man?? Det är ju sanslöst, att man ska behöva låta en karl göra precis som hans kompisar vill, för annars drar han...??! Har ni verkligen så pass låga förväntningar på era män/blivande män, att ni står för den åsikten? Om kompisar kommer före en blivande eller redan varande äkta hälft, är väl frågan om man är/var redo för äktenskapet?
  • Anonym

Ja, självklart är det FARLIGT att använda hasch och inget man ska syssla med när man ska bli förälder.
    Det är också FARLIGT att dricka sprit och röka cigaretter, och det är inte heller något man ska hålla på med när man har små barn i närheten.

Sanningen är ju den att folk gör en massa saker som är farligt, trots att dem vet att det är farligt. Men man kan ju vara lite proportionelig också va?

Om du "mamma56" har jobbat innom vården så är det väl kanske så att du ser alla de värsta fallen? Alla dem som kanske röker nån gång i månaden, dem vet du inte ens om att de röker, eller hur? Det är ju som att gå in på Maria ungdom en fredagskväll och utgå från att det är representativt för Medelssvenssons alkoholvanor generellt. Eller bedöma rökare utefrån lungcanceravdelningen.
    Jag känner många människor som då och då röker gräs och de är precis som alla andra. Jag delar inte deras intresse av detta men jag kan inte heller se att det eg är något fel.
    detta är ingenting jag har "hört" el "läst" någon stans utan det bygger på mina egna erfarenheter och av folk som jag har kännt under mkt lång tid - till skillnad från många andra som har väldigt starka åsikter byggda på ngt de "fått lära sig" - dvs om man röker en joint så slutar man med en överdos på plattan. Yeah right.
    Jag propagerar INTE för knark - som jag redan sagt så tycker jag det är rätt dumt - men jag tycker inte att man ska bli hispig heller. Det är inte en major katastrof att ngn röker på ngn gång ibland. Men som med alla andra grejer ska man ju vara obs på om det blir för ofta.

• Silketuss

Anonym, då vet du också att hasch lagras i fettet i kroppen? Och gissa vad tex hjärnan till stor del består av...? Jag har fått mina kunskaper inom vårdutbildning, så jag funderar över om du tror att de lär ut felaktigheter? Eller tror du verkligen att dina kompisar och bekanta är fullt medvetna om hur drogerna påverkar dem? Tänk, bara som ett exempel, hur många som dricker alkohol, men ändå inte fattar att det påverkar deras förmåga att köra bil, om inte annat så kör många "dagen "efter". 

• mamma56

Anonym!
    Du kan inte bygga dina åsikter om hash, på att du tror att folk du sett är helt ok ,även om de använder hash Jag lovar dig att de inte är det  Det ÄR  en major katastrof att röka på då och då. Visste du att det tar veckor till månader innan det går ur kroppen?! Bl.a därför man kan bli psykotisk  "när som helst". Jag tänker inte debattera mer med dig, tror inte du är mottaglig f.n.
    Skaffa dig tillgång till FAKTA !!!!!!!!!!!

• MrsT2011

Ganska intressant att "anonym" valt att vara just anonym, för sådär är det alltid. Folk som har en sjukt förslappad attityd till droger ska aldrig stå för åsikten utan gömma sig bakom nånting, sedan viftar de bort allt de hör och ser. Hur kan man ens med att påstå att det "inte är nån stor grej", det är ju KNARK det handlar om!

En nära anhörig till mig blev inlagd på psyk under en mycket lång period pga en haschpsykos. Enligt läkaren var det ytterst nära att det resulterade i en permanent haschpsykos. mamma56 har helt rätt, det kan hända vem som helst, när som helst.

• Emmilie87

Fy fan va dålig stil! Btw; allt som har med knark att ögra är åt helvete förjävligt!!! Förstår att du är arg.

• Anonym (s)

En av anledningarna till att man som ngn som inte tror att man hamnar på platten efter en gång med gräs är anonym är att det blir lite väl hätsk stämning. " Bli psykotiskt när som helst"...Jag antar att ni inte vågar åka till länder som USA, Frankrike, Spanien, Holland, Storbritannien osv? Där har ju en gigantiskt del av befolkningen provat gräs o jag har då aldrig hört talas om att man som innevånare i USA behöver oroa sig för att Obama ( ja han har rökt på ett antal ggr)  plötsligt ska gå o bli psykotisk.... El ngn annan innevånare heller för den delen. Men känner man så så får man hålla sig borta från Kalifornien! ;)

Trots detta uttalande från min sida så tycker jag inte att några droger är ok. Skulle alkohol upptäckas idag skulle det ALDRIG vara lagligt. Heller ej tobak. Jag har aldrig rökt, druckit alkohol 3ggr som tonåring ( är 28 år idag, jobbat 5 år i vården) o sedan aldrig igen o definitivt aldrig provat ngn annan drog. Men jag har bott i USA 3 år o då känns de här domedags profetiorna lite överdrivna. Som sagt: Droger/alkohol/tobak inte OK av så många skäl men den här diskussionen känns lite urspårad.

För TS skull så uppmuntrar jag alla att styra tillbaka diskussionen mot det hon faktiskt funderar på o inte en drog diskussion.

Svar på tråden Svensexan var en JÄVLA egofest!