• Anonym (ledsen)

Svensexan var en JÄVLA egofest!

I lördags kom de och hämtade min blivande man för hans svensexa. Jag visste att de skulle komma men jag fick inget veta vad de skulle göra.

Just innan han åker så lovar han att ringa till mig en gång under dagen/kvällen. Men de som hämtar honom tar hans telefon från honom och stänger av den framför mig.

Sedan är de enbart otrevliga mot mig och sen far de. Jag provade ringa hans vänner oxå under dagen/kvällen men de svarade inte på mina samtal.

Jag börjar allt eftersom dagen går mer och mer orolig att nått inte är som det riktigt ska.

Efter mycket om och men så får jag reda på att hans vänner har inte bjudit nån annan som ska på bröllopet än just detta gäng.
    Jag vet att detta är ett gäng som ibland på fester röker lite hasch. Det stör inte mig. Men denna gång gjorde det det.
    I slutändan for jag och hämtade min blivande man kl 01 på natten, även om han egentligen skulle sova över.
    i festlokalen är bara hans idiotiska vänner som inte har bjudit nån annan. Jag kan garantera att det är bara för att de skulle kunna röka på.

Jag tycker detta var jävligt själviskt och egoistiskt av hans vänner. De bjöd ingen annan för att själva kunna röka på.

Min sambo tycker inte att hans vänner gjort nått fel. Inte heller att de varit egoistiska.

Vad säger ni? Vad fan ska jag göra? Det här känns jättefel

• Svar på tråden Svensexan var en JÄVLA egofest!
  • Houdini

Nu var ju inte TS emot att de skulle röka på. Det hon var emot var att hennes M2B umgicks med dom vännerna så ni kan ju lämna haschdiskussionen utanför. Så allt TS säger senare om det är ju efterhandskonstruktioner.

För hennes M2bs svensexa motsvarade inte hennes bild av hur hans svennsexa skulle vara och hon fick inte ringa och kolla under dagen och kvällen hur det avlöpte. Sen när vi tyckte att hon inte skulle göra någonting kom det fram mer saker som skulle tala till hennes fördel som så ofta när TS inte får det medhåll hon önskar sig.

Igen Svensexan och egentligen möhippan är inget den blivande bruden ska lägga sig alls. Hon har inget med alls att göra. Inte vilka som ska vara med, när den ska vara, eller vad som ska göras. Det är vännernas sak helt och hållet om de vill ge brudgummen och bruden dom festerna eller inte

• MrsT2011
    Houdini skrev 2011-07-12 09:44:30 följande:

Igen Svensexan och egentligen möhippan är inget den blivande bruden ska lägga sig alls. Hon har inget med alls att göra. Inte vilka som ska vara med, när den ska vara, eller vad som ska göras. Det är vännernas sak helt och hållet om de vill ge brudgummen och bruden dom festerna eller inte

Håller med! När min man hade sin svensexa lämnade gänget hans mobil här hemma. Istället hade jag och bestman varandras nummer "in case of emergency". Bestman skulle dessutom sova hos oss så det var aldrig tal om annat än att de skulle åka samma taxi hem. Inga samtal och inga sms på hela dagen och kvällen, jag vaknade inte ens när de kom hem och la sig utan sov gott ända fram till frukosten när jag fick höra alla fantastiska historier! Funkade hur bra som helst.

Ett tips är att INTE ta reda på i förväg vad de ska göra, så slipper man oroa sig över kyssförsäljning på stan, fallskärmshopp, tequila race eller vad det nu är man nojar över.
  • Anonym (Neuro)
    Anonym skrev 2011-07-12 00:29:20 följande:
    Jag känner många människor som då och då röker gräs och de är precis som alla andra. Jag delar inte deras intresse av detta men jag kan inte heller se att det eg är något fel.
    detta är ingenting jag har "hört" el "läst" någon stans utan det bygger på mina egna erfarenheter och av folk som jag har kännt under mkt lång tid - till skillnad från många andra som har väldigt starka åsikter byggda på ngt de "fått lära sig" - dvs om man röker en joint så slutar man med en överdos på plattan. Yeah right.
    Fast nu påstod ju inte mamma56 att man slutar med en överdos på plattan efter en joint, utan bara att det har negativa effekter på hjärnan, vilket är ett obestridligt faktum. Att personer du känner verkar "som alla andra" är s.k. anekdotisk evidens vilket betyder väldigt lite i sammanhanget. Jag känner också många som rökt på mer eller mindre och rätt många av dem är faktiskt rätt tröga, men det betyder inte heller nåt eftersom det inte är en systematisk studie. Det går säkert att hitta ett helt gäng 90-åriga rökare som inte har fått lungcancer också, det betyder inte att det inte finns något samband.

Faktum är att jag själv också testat ett par gånger på den tiden jag umgick med ovan nämnda personer, men jag var hela tiden tveksam eftersom jag värderar min hjärna väldigt högt och inte vill skada den om jag kan undvika det. Och nej, jag dricker inte stora mängder alkohol heller. Senare har jag tack vare en välbehållen hjärna kunnat studera bl.a. neurologi, och blivit väldigt glad att jag inte utsatt mig för mer än jag gjort. För THC HAR negativ inverkan på hjärnan, och ju mer påverkad den blir desto mindre märker man förstås själv av det.

Det stora problemet är förmodligen att det precis som med rökning, alkohol och en massa andra saker är så att vissa kroppar klarar av det men inte andra, och det finns inget sätt att veta innan vilken sorts kropp man själv har. Så det kan gå bra eller det kan gå åt helvete. Det kan också gå bra 50 gånger i rad och sen gå åt helvete den 51:a. Och den rouletten avstår jag hellre ifrån.
  • MaddeåMats

MrsT2011, jag håller sååå med dig!
    Jag ville inte heller veta vad de skulle göra. Det är hans dag, jag ville bara att han skulle ha så kul som han bara kunde! Det är ju ett minne för livet!

• Anonym

Jag vet att THC lagras i fett i hjärnan, att det kan ge många negativa effekter på kropp och psyke, att det är individuellt hur och om man drabbas av negativa effekter mm mm.
    Självklart. Så är det med allt. Det är ju också därför jag säger att jag tycker det är dumt att hålla på med sånt, och ännu dummare att hålla på med sånt ofta.
    Dricker man alkohol varje dag får man skrumplever. Röker man på varje dag får man skruphjärna.

Självklart betyder det välldigt lite i sammanhanget att jag känner många människor som någon period i sitt liv har använt/ använder droger, och har vanliga jobb och till och med (ve och fasa) barn o familj. Men det är lika mycket anekdotisk evidens att utgå från att droganvändande = synligt missbruk.
    Alla vet att det är dåligt för kroppen att dricka alkohol tex. men i och med att det är ngt som sker öppet i samhället så vet man att alkohol inte är = A-lagare. Att det finns hundra människor på varje alkoholist, som kanske tar ett järn då o då eller tom blir kraftigt berusade, men utan att man ser dem som förtappade. Trots detta kan även en sådan låg konsumtion av sprit ha en skadlig effekt på kroppen!

Jag är anonym för att precis som "anonym (s)" påpekar så blir det otroligt hätskt om man inte har en åsikt att "knark är det hemskaste som finns i hela världen"
    Jag vill bara tt ni sjkvårdsutbildade på era höga hästar förklarar för mig varför man i tex Kalifornien tillåter marijuana för medicinskt bruk om det nu är så fruktansvärt farligt? Eller man kanske inte är så utbildad innom medicin där som man är här i Sverige?
    Varför kan man gå omkring i Frankrike o Spanien utan att bli överfallen av psykotiska människor när i princip alla fransmän o spanjorer röker på? (ok jag vet att det är en grov överdrift, men ialla fall)

Jag är också rädd om min hjärna, trots detta har jag varit mer än full många gånger i mitt liv,  och jag har dessutom provat flera olika sorters droger, även om det nu var länge sen. Och ändå så har jag tydligen lyckats rätt bra i livet med akademisk examen o man o villa... Så även för många av mina vänner.

Återigen: Jag propagerar INTE för knark, det är dumt. Det jag säger är att det finns massvis av dumma grejer som människor gör TROTS att de vet att det är dumt. Ni verkar tro att folk som provar droger inte vet att det är farligt. Självklart vet (nästan) alla som provar att det är farligt. Men man gör det av samma anledningar som man kan få för sig att hoppa fallskärm eller lifta i Mexico. Ibland går det åt helvete fel. Men det kan det göra av tusen andra anledningar också. Vissa människor kommer aldrig få lust att göra såna saker för de vill ha det så himla "safe" och fint och städat. Andra dras till dessa grejer - inte för att de är så dumma i huvudet att de inte begriper att det är FARLIGT, utan de gör det just på grund av det.

Jag har inte en "sjukt förslappad attityd till droger". Jag "viftar inte bort allt jag hör och ser". Snarare har jag tagit ställning baserat på flera olika faktorer. Min ställning är: "droger är dumt, men om man vill prova så är det väl upp till var o en att ta det dumma beslutet". Jag tycker att det är ni som blir helt hispiga av att höra ordet "knark" som borde ta er en funderare - inte jag.

• Dejli

Det är också många i USA som fått tillstånd att odla marijuana för medicinskt bruk som "extraknäcker" med att sälja det för "nöjesbruk".

Det finns mycket dåliga saker med att använda knark i sig, och jag tar kraftigt avstånd från vänner som använder det, men jag tycker egentligen att industrin kring odling och försäljning är det största argumentet emot. Det framkallar så mycket lidande hos människor som inte lever med de sociala skyddsnät vi trots allt har i Sverige även om de kunde förbättras även här.

Knarkkarteller som lever på att exploatera fattiga människor i u-länder, kriminalitet och gänguppgörelser, kvinnor och män som tvingas prostituera sig för att finansiera sitt missbruk, människor som skjuts ihjäl i uppgörelser, sätts i fängelse för smuggling etc. Det är sådant man stödjer när man använder droger... självklart finns det smutsiga baksidor av både alkohol och tobak, men i jämförelse så är summan av allt nog lägre kring dessa missbruk anser jag.

• Anonym

Om folk trivs med att gå upp i limningen så fort de hör ordet KNARK, så låt dem!

Själv har jag andra erfarenheter, och jag har väldigt svårt för att klumpa ihop alla droger under samma skräckinjagande epitet. Jag anser det vara extremt oskyldigt att röka gräs, och jag har inget emot att mina vänner gör det (även om det var länge sedan jag slutade själv) men jag skulle bli tokig om någon av dem började med t.ex. heroin. Det är inte alls självklart att cannabis skulle leda till tyngre drogmissbruk (om man inte anser att det är drogmissbruk att trycka i sig ett helt paket cornflakes på en gång, vilket verkar vara oundvikligt bland alla stoners) för alla som röker på är som sagt inte helt ovetande eller korkade.

Jag fick även en tänkvärd historia berättad för mig av en vän, (angående skrämselpropagandan som iallafall fördes på alla kanaler under min uppväxt) som alltid fått höra att ett enda bloss gräs både kan och kommer att göra dig till en flummande grönsak med rastaflätor och du kommer att dö av syfilis som du drar på dig för att finansiera ditt drogande osv osv. När han rökte sin första joint, och upptäckte att det var visst den här langaren som hade rätt, inte mamma, pappa, skolsyster och NO-läraren, för han började ju inte automatiskt att gilla reggae, och inget konstigt hände med hans betyg i skolan, ja då kunde det väl vara så att killen hade rätt om fler saker? Så kan 15-åringar ibland fungera.

Varför jag är anonym? Jamen gissa! Så länge det är olagligt, så är det inte direkt smart att vara öppen med sina åsikter och erfarenheter.

• MrsT2011
    Anonym skrev 2011-07-12 13:56:12 följande:

Varför jag är anonym? Jamen gissa! Så länge det är olagligt, så är det inte direkt smart att vara öppen med sina åsikter och erfarenheter.

Hela ditt resonemang faller på sin egen orimlighet. Du har aldrig funderat på VARFÖR det är olagligt? För att använda dina egna ord: Jamen gissa!
  • Anonym
    MrsT2011 skrev 2011-07-12 14:08:22 följande:
    Hela ditt resonemang faller på sin egen orimlighet. Du har aldrig funderat på VARFÖR det är olagligt? För att använda dina egna ord: Jamen gissa!
    För mig är det inte likhetstecken mellan lagligt och rimligt.
  • Houdini

Eftersom TS sket i att de rökte på eller inte kan vi strunta i det här.

Det var ju bara dom vännerna hon inte gillade inte vad de gjorde.

Svar på tråden Svensexan var en JÄVLA egofest!