• Anonym (ledsen)

Svensexan var en JÄVLA egofest!

I lördags kom de och hämtade min blivande man för hans svensexa. Jag visste att de skulle komma men jag fick inget veta vad de skulle göra.

Just innan han åker så lovar han att ringa till mig en gång under dagen/kvällen. Men de som hämtar honom tar hans telefon från honom och stänger av den framför mig.

Sedan är de enbart otrevliga mot mig och sen far de. Jag provade ringa hans vänner oxå under dagen/kvällen men de svarade inte på mina samtal.

Jag börjar allt eftersom dagen går mer och mer orolig att nått inte är som det riktigt ska.

Efter mycket om och men så får jag reda på att hans vänner har inte bjudit nån annan som ska på bröllopet än just detta gäng.
    Jag vet att detta är ett gäng som ibland på fester röker lite hasch. Det stör inte mig. Men denna gång gjorde det det.
    I slutändan for jag och hämtade min blivande man kl 01 på natten, även om han egentligen skulle sova över.
    i festlokalen är bara hans idiotiska vänner som inte har bjudit nån annan. Jag kan garantera att det är bara för att de skulle kunna röka på.

Jag tycker detta var jävligt själviskt och egoistiskt av hans vänner. De bjöd ingen annan för att själva kunna röka på.

Min sambo tycker inte att hans vänner gjort nått fel. Inte heller att de varit egoistiska.

Vad säger ni? Vad fan ska jag göra? Det här känns jättefel

• Svar på tråden Svensexan var en JÄVLA egofest!
  • Nanna

Förstår dig helt o hållet att du blev besviken på att inga andra var med även om din blivande var nöjd. Hade nog ringt någon av de som inte varit bjudna o hört lite med hur de ser på saken och det kanske slutar med att han får 2 svensexor eller så känner de att de inte behöver ha det. Men du kanske blir lite lugnare och kan lägga den negativa energin åt sidan när du vet hur de killarna som inte fick komma känner?

Sen alla påhopp som jag läser här ovan - skit i det. Jag förstod din poäng och att du var besviken.

Jag hoppas att det hela blir bra för dig i slutändan.

STORA kramar! 

• Anonym

Jag skulle aldrig gifta mig med någon som haschar, för mig är det oacceptabelt. Hur gick det, ts? Jag förstår inte riktigt hur ni kan resonera som ni gör, kring hasch, men det är väl antagligen något som hör hemma i en helt annan tråd.

• Sebastiána
    Anonym skrev 2011-07-13 08:17:30 följande:
    Vad trött man blir när man läser såna här diskutioner, ni som svarar på dessa trådar sitter ju enbart o kastar skit och går till angrepp på varann?

Men men, vill  svara på TS här. Tyvärr måste jag hålla med många här men även dig TS, men jag ska försöka att ha en lite mer ödmjuk attityd. Svensexan tycker JAG, men jag säger inte att det ÄR så, men min personliga åsikt är att svensexan är för den blivande mannen. MEN..... om jag t.ex inte blev bjuden på en möhippa när man är bjuden på ett bröllop så skulle jag tycka det var jättetråkigt. Möhippa/svensexan tycker jag inte är enbart för vännerna, det är både gäster på bröllopet och vänner som ska ordna med.... tycker jag... men alla gör vi ju olika så inget är fel.
    Vaddå bjuden på möhippa? Möhippan ordnar ju alla som vill fira bruden tillsammans. varför sitta och vänta på att någon ska fråga om man vill vara med, man kan ju bara lyfta på häcken och själv ordna något... ringa till några andra tjejer som man känner och som också känner bruden och säga typ "Ska vi fixa en hippa för x?" "Har ni börjat planera något?"

Det behöver inte heller vara EN svensexa och EN möhippa. En av mina kompisar fick en möhippa av oss, sina väninnor, och en av sina kollegor.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-21 12:45:46 följande:
    Jag skulle aldrig gifta mig med någon som haschar, för mig är det oacceptabelt. Hur gick det, ts? Jag förstår inte riktigt hur ni kan resonera som ni gör, kring hasch, men det är väl antagligen något som hör hemma i en helt annan tråd.
    Jag skulle inte heller gifta mig med någon som haschar. Jag skulle inte heller gifta mig med någon som dricker mycket (för den som vill jämför hasch och alkohol).
  • Syrinx
    Sebastiána skrev 2011-08-22 09:30:03 följande:
    Vaddå bjuden på möhippa? Möhippan ordnar ju alla som vill fira bruden tillsammans. varför sitta och vänta på att någon ska fråga om man vill vara med, man kan ju bara lyfta på häcken och själv ordna något... ringa till några andra tjejer som man känner och som också känner bruden och säga typ "Ska vi fixa en hippa för x?" "Har ni börjat planera något?"

Det behöver inte heller vara EN svensexa och EN möhippa. En av mina kompisar fick en möhippa av oss, sina väninnor, och en av sina kollegor.
  • Silketuss
    Anonym skrev 2011-08-22 09:41:13 följande:
    Jag skulle inte heller gifta mig med någon som haschar. Jag skulle inte heller gifta mig med någon som dricker mycket (för den som vill jämför hasch och alkohol).
    Inte jag heller!
  • Aleta
    Anonym skrev 2011-07-12 14:28:03 följande:
    För mig är det inte likhetstecken mellan lagligt och rimligt.
    Men HERREGUD!!!

Så kan man inte resonera hur i h....te skulle vårt samhälle se ut???

"Jag tycker inte om den här lagen, så jag gör som jag vill." Jamen då ska kan vi inte klaga på mördare, våldtäktsmän och pedofiler heller. De tycker säkert inte om de lagarna de bryter mot heller.

SKÄRPNING! Om det är OK för någon att bryta mot en lag för att man tycker att den är "larvig" så blir det OK för alla. Vifta inte bort det nu utan tänk istället. Ska vi inte dra gränserna någonstans?

Är en lag orimlig så får man börja jobba för att ändra den och om tillfäckligt många håller med så kommer den att ändras, annars inte = demokrati. Det innebär att man måste böja sig för saker man inte själv tycker om för att det ska fungera. 

TS: Tråkigt att du och kompisarna uppenbarligen inte kan komma överens, men det känns även som att du och din blivande har en del att reda ut. Även du bör tänka efter lite. Du ska snart sätta ett barn till världen. Vad har du och din blivande för värderingar? Uppenbarligen är det helt OK att vara "liiite" kriminell, ni accepterar ju hasch. Hur mycket kriminell är OK när ni har en tonåring? 
  • Anonym
    baby freeze skrev 2011-08-23 08:09:25 följande:
    Nu måste jag bara säga en sak:

Varför får man inte tycka att lagar är fel? Du vet ju faktiskt inte om den du skäller på faktiskt arbetar för att få igenom en legalisering på demokratisk väg! Du bara utgår ifrån att så inte är fallet och manar till skärpning, skärp dig själv!!

Jag tycker att det finns massor av dumma lagar, både i Sverige och andra länder. Och jag tycker inte att "det faller på sin egen orimlighet" att jag tycker så, men jag går heller inte runt och bryter mot lagarna bara för att jag vill heller. Det är synd att man ska behöva mötas av ett sånt fördömande när man tycker annorlunda, och väldigt ofta vet folk inte ens vad de pratar om när det kommer till just cannabis. På båda sidor, absolut, det både romantiseras och demoniseras till förbannelse, så en saklig debatt verkar omöjlig. Och jag hoppas inte på att det finns en minsta möjlighet till att föra en sådan debatt här, men snälla snälla snälla, utgå inte ifrån att ni vet allt bättre än jag bara för att jag har en annorlunda åsikt! 
    Visst får man tycka att lagar är fel! Men liksom alla andra, har du och jag skyldighet att följa lagarna, tills dess att de är ändrade, eller hur? Jag tror inte att man kommer ändra lagarna så att det blir tillåtet med knark, tvärtom.

Hur tycker du att man ska resonera kring det som en majoritet tycker en sak om, medan en minoritet något annat? Man kan istället för ordet cannabis, sätta in tex pedofili, barnprostitution, tidelag, kvinnomisshandel, bedrägeri, fortkörning eller rattfylleri eller något annat i samma mening. Tycker du att folk ska ha samma respekt för allt som avviker från normer eller värderingar som den större delen av befolkningen har, eller sätter du gränsen någonstans? Pedofilen eller den som spöar skiten ur sin kvinna, tycker nog också att de vet bättre än de som anser att det är en brottslig gärning.
  • Anonym

Var får du den infon ifrån? Att pedofiler är medvetna om att det de gör är fel? Jag tror tvärtom, de tror att de vet mer om barn, och förstår dem och deras behov bättre än folk i allmänhet. Du gör precis det som du anklagar oss för att göra, kommer med felaktig info. 

Sedan kan vi diskutera alla mysiga konsekvenser av ett avslappnat förhållande till sprit. Misshandel, bråk, osv. Skitmysigt? Cannabis ger inte bara fnissiga ungdomar på festivalen i Uppsala, tex. De som går på den, röker på annars också. Tydligen försvinner omdömet snabbt, vid både spritförtäring och knarkande. Lönlöst att försöka prata om negativa effekter för den som fastnar i skiten. Dagispersonalen, läkaren eller bussföraren bör vara nykter. Vem vill ha en flygkapten som är påtänd? Det är inte ens ensak vad man gör, så länge det kan påverka andra människor negativt. Det är rätt att förbjuda knark.

• Aleta
    baby freeze skrev 2011-08-23 08:09:25 följande:
    Nu måste jag bara säga en sak:

Varför får man inte tycka att lagar är fel? Du vet ju faktiskt inte om den du skäller på faktiskt arbetar för att få igenom en legalisering på demokratisk väg! Du bara utgår ifrån att så inte är fallet och manar till skärpning, skärp dig själv!!

Jag tycker att det finns massor av dumma lagar, både i Sverige och andra länder. Och jag tycker inte att "det faller på sin egen orimlighet" att jag tycker så, men jag går heller inte runt och bryter mot lagarna bara för att jag vill heller. Det är synd att man ska behöva mötas av ett sånt fördömande när man tycker annorlunda, och väldigt ofta vet folk inte ens vad de pratar om när det kommer till just cannabis. På båda sidor, absolut, det både romantiseras och demoniseras till förbannelse, så en saklig debatt verkar omöjlig. Och jag hoppas inte på att det finns en minsta möjlighet till att föra en sådan debatt här, men snälla snälla snälla, utgå inte ifrån att ni vet allt bättre än jag bara för att jag har en annorlunda åsikt!
    Men som personen skriver så är det ju OK att andra och en själv nyttjar droger. Hela diskussionen går bara ut på om det är farligt eller inte. Jag lägger mig inte i den diskussionen alls med mitt inlägg.

Nej, jag tycker att vi är alldeles för mesiga när det gäller att säga ifrån vad som är lagligt eller ej. Man är inte cool, kallas "politiskt korrekt" som skällsord osv. osv.  

Man får absolut tycka att en lag är fel! Verkligen! Och gärna uttrycka det och lobba för förändringar.
    Jag tycker däremot att man absolut inte får tycka att man får bryta mot lagar när det passar en själv. Lagbrott är OK om det gäller något viktigt som att rädda liv eller liknande.
Svar på tråden Svensexan var en JÄVLA egofest!