• Elila

Bröllop 4/8-2012

Hej!

Finns det några brudar där ute som oxå ska gifta sig den 4/8-2012?

Jag och min sambo ska gifta oss då på Österlen. Jag tänkte att vi här kunde tillsammans räkna ner, planera, ge råd, tips och prata av oss om bekymmer och hinder vi möter på vägen...

Väl mött!
    //Elisabeth

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 15:13
    Sammanfattning av vi som ska gifta oss den 4/8-2012 och kacklar i den här tråden?så här långt:

Elisabeth och Markus: Bor i Göteborg men ska gifta sig på Österlen strax utanför Simrishamn. Har bokat kyrka och lokal och fått offert på catering. Vet ännu inte om jag ska beställa klänning ifrån Kina eller köpa i butik

Augusti2012: Bor i Jönköping och har bokat kyrka och lokal strax utanför Jönköping. Ska beställa en kinaklänning och är en hejare på att fynda på ebay och på att pyssla.

Inlovewetrust: Ska gifta sig en bit utanför Göteborg, har bokat att vigas både på festplats och i kyrkan, dock ej bestämt ännu.

EmhjärtaMoe: Ska gifta sig utomhus i Stockholm och tänker ha hösten för att göra inbjudningar m.m.

Marielleangelina: Förlovade sig den 4/8-11 och ska gifta sig i Halmstad med festlokal intill Nissan. Ska beställa klänning ifrån Kina, Landy bridal,

Car1021: Ska gifta sig utomhus och ha fest på Rotundan i Uddevalla och har färgtema rosa och vitt. Håller på och tittar på kinaklänningar men ännu inte bestämt sig.

Missmm: Skall gifta sig i Seglora kyrka och ha festen på Seglora Bygdegård. Färgtemat är vitt och lila.

Lindahhh: Ska gifta sig i Karlstad

Fröken Emma: Ska gifta sig utomhus på en ö i Stockholms skärgård, har planerat ribbåtsfärd och boende för sina gäster.

Augustibrud 2012: Ska gifta sig kyrkligt i Arboga och ha fest i en ombyggd ladugård och ha lantlig lyx som tema, ska förmodligen beställa klänning från kina.

Love you til the end: Har bokat kyrka och lokal, klänning är beställd och inbjudningskort valda.

Ella: Ska gifta sig i Göteborg och har färgerna rosa, vitt, silver och fjärilar som tema.

KakanMackan: Ska gifta sig den 11/8 i Uddevalla men är med i vår tråd ändå  Har bokat kyrka, catering och ev. lokal. Ska förmodligen beställa klänning från Kina.

Jennifaer: Ska gifta sig i Luleå och har bokat kyrka, lokal, meny och fotograf. Har köpt klänning (kinaklänning) via Light in the box, skor, smycken och ringar.

7milakliv: Ska gifta sig kyrkligt i Uddevalla.

• Svar på tråden Bröllop 4/8-2012
  • Jane
    ferrarigirl skrev 2012-02-16 09:30:08 följande:
    Kan berätta lite om mig själv så ni vet vem jag är  och hur vi ligger till i planeringen  ;P
    Börjar få lite smått panik, VI har ju bokat kyrka och ett datum men vi har inte hittat nån lokal att ha festen i sen för ca 80 pers. Vi måste ju ha en lokal klar innan vi kan skicka ut inbjudningar, all info måste ju vara med där.Maten ska min svärmor göra. Vi har bestämmt att vi ska ha ett rock tema med färgerna lila, svart och silver. Har inte hittat min klänning eller ring än. så vi har massor att göra så jag börjar få panik nu.
    Lycka till med att hitta lokal! Vi ska också ha liknande tema som er, fast färgerna svart och rött. Vad ska ni ha för mat? Har ni tänkt göra inbjudningarna själva? Jag fick ett email idag om att Vistaprint har 10 gratis inbjudningar (köper man 20 så betalar man ca 50 kr beroende på vilken design man vill ha). Vi ska beställa därifrån idag och jag har faktiskt hittat fina inbjudningar i svart. rött och vitt. :)
  • augusti2012

Jag gör egna namnskyltar till bordsplaceringen. Så för varje gäst gör jag en.
    Vad tycks?? 
    Jag är rätt nöjd. 

vad hittar ni andra på för kul!?? 

• augusti2012

skrattar åt mig själv.. klart jag gör en till varje gäst. 
    Så jag menar att jag gör ju en när dem anmäler sig.  

• Elila

Halloj!

Vi har redan 4 st ja-sägare och 2 st nej-sägare (nej-sägarna skulle vara i London på OS) :) Igår kom inbjudningarna fram :)
    Har ni fått några reaktioner?

Vilka fina namnskyltar :) Vi hade nog tänkt att använda festprogrammen som namnskyltar oxå...
    Att t ex sätta på en liten namnlapp på distanskuddar på festprogrammet 2-1 liksom :)
    Annars hade vi tänkt att plocka stenar och skriva på stenarna....

Vad ska ni ha med i era festprogram? Vi tänkte ha meny, beskrivning av alla gästerna + ngt roligt...men vadå? Vad är skoj?

• Elila

Förresten Anna, va gulligt att du skrivit i gästboken, tack så mkt! :)

• Fröken Emma

Hej alla

Nu är vi hemma igen från vår bröllopsresa!
    Nu är det bara själva bröllopet kvar ;)

Hade klart för mig hur inbjudan skulle se ut innan jag åkte, men väl borta så hittade jag fantastiska handgjorda papper, så nu är designen ändrad. Nu är det bara dom sista bokningarna kvar innan vi kan skicka ut dom!! Kul

hur blev reaktionerna på era inbjudningar?

Hade ni informerat gästerna innan?

• lepaus
    Elisabeth och Markus skrev 2012-02-17 10:07:18 följande:
    Vilka fina namnskyltar :) Vi hade nog tänkt att använda festprogrammen som namnskyltar oxå...
    Att t ex sätta på en liten namnlapp på distanskuddar på festprogrammet 2-1 liksom :)
    Annars hade vi tänkt att plocka stenar och skriva på stenarna....

Vad ska ni ha med i era festprogram? Vi tänkte ha meny, beskrivning av alla gästerna + ngt roligt...men vadå? Vad är skoj?
    Vi har också funderat på att ha festprogrammen som placeringskort :)

Jag har samlat på mig i ett dokument i bröllopsmappen en del förslag på innehåll till festprogrammet, en del är kanske inte relevant (t ex grejerna om tvåspråkighet osv) men jag kör en copy-paste så kanske något kan ge en ide till någon i alla fall :) En del saker kan nog vara med flera gånger, sorry :)

Förslag på innehåll i festprogrammet: Välkomsthälsning Ev. Meny (om sådan inte tillhandahålls separat) Sånger/snapsvisor Korta anekdoter om brudparet/udda fakta Liten intervju med brud och brudgum Presentation av bröllopsgästerna (yrke, hobby, relation till brudparet) med bordsplacering Bilder på brudparet i olika åldrar Medverkande (talmästare, solister etc.) Tack till gästerna Tidslinjer som visar våra liv (två olika och så en gemensam sedan vi träffades) Möjligen historiska fakta om platsen vi är på Telefonnummer till taxibolag "Kvällens huvudroller" (bilder och namn på brudparet samt festvärdinnan och toastmastern) Presentation av Tärnor, Toastpar, Bestman, Marskalkar etc "Värdinnan höjer rösten" (praktisk info om lokalen och maten) "Toastmastern tar sig ton" (info om tal och underhållning) "Från glass till bröllopstårta" (berättelse om hur vi träffades) "Kvällens sångskatt" (allsånger) "Brudparet kors och tvärs" (korsord) "Bröllopsgästerna" (gästbeskrivningar) "Brud eller brudgum? Vem är du mest lik?" (quiz) Förslag på vad man kan skriva i gästboken! ”Roliga ordningsregler” Att vara svensk.. typiska saker som vi svenskar gör... ”You know you think like a Swede when you...” Att vara engelsk.. typiska saker engelskmännen gör.. ”You know you think like a [...] when you...” ”Förklara detta..../tips på tystnadsbrytare” – Bilder på ”konstiga” svenska/engelska saker/företeelser mm Svensk/Engelsk ordlista Barns citat om kärlek Angående svenska/engelska så kan det ju även funka med olika dialekter, kommer ihåg ett festprogram som hade norrländsk (pitemål) - skånsk ordlista osv (brudgummen var från Piteå och bruden från Helsingborg). 
  • M040812J
    Car: Nu har jag nog mer eller mindre bestämt mig för att sminka själv. Jag tror jag har svägerskan som back-up om jag skulle vara supernervös, men förhoppningsvis blir det bra! Haha. Jag inhandlar en produkt i månaden av det lite lyxigare slaget och övar varje vecka. 

Hur kommer ni vilja sminka er?? Jag sminkar mig rätt mycket till vardags och kommer nog vilja ha en svagt lilatonad sotning. (lila färgtema).

Va kul med alla er som skickat era inbjudningar (och fått svar!!!) det pirrar lite i magen på mig när jag läser om det! Nu är det verkligen på riktigt! :Glad 

Angående festprogrammen så är jag i full gång! Det blir 
    *välkomsttext
    *bordsplacering
    *Ordningsregler (oseriösa då förstås)
    *Presentation av gästerna
    *Lite rolig fakta om brud/brudgum
    *Meny (buffe presentation)
    *Tacktext 

Emma: Va härligt! Vart har ni varit?? 

Augusti: Jättefina namnskyltar! Jag ska också göra något liknade!  

Liveforever: Skitsmart! Den iden kopierar jag! 
  • Jalle

Åh, jag tycker det går trögt nu! Blir stressad när man börjar räkna i dagar, inte långt kvar nu! Känner att min m2b måste bli mer delaktig. Får nog bli en sådan där planerings- och pysselhelg som Elisabeth och Marcus hade. Vad duktiga ni är som har fått iväg inbjudningarna! Det får bli nästa sak att göra klart. Kram på er!

• augusti2012

Jalle: jag blir stressad av att räkna dagar så jag kör på månader fram till sommaren.
    I tron om att det är längre Det går att lura sig själv va!? 

Tack snälla ni för er positiva energi angående bordsplaceringen.

vi har fått massa roliga reaktioner angående på inbjudan. 
    Allt ifrån hjälp jag måste gå ner i vikt så jag kan köpa ny klänning, till sambons mormor 85 som är lite dement som har ringt hennes ena dotter om att dem måste köpa nya kläder varje dag
    Än så länge har ingen tackat nej vilket är roligt. 
    Tyvärr fick jag två inbjudningskort ifrån postterminalen i Nässjö utan kuvert. Hur fasen kuvert på inbjudningskort kan försvinna bara sådär. Trodde kanske att jag skickade knark eller nått. Men nu dem skickade igen

Svar på tråden Bröllop 4/8-2012