• Sörön10

Kinaklänningar - var beställde du och hur gick det?

Denna tråd kan vi fylla med vittnesmål och recensioner om de olika förtagen som producerar vad som kallas "Kinaklänningar"! Bu eller bä! 

Varifrån beställde du?
    Hur lång tid tog det från beställning till leverans?
    Är du nöjd?
    Rekommenderar du andra att använda företaget?

Du får gärna visa bilder och skriva andra saker om företaget! 

Har vi tur får vi en lättöverskådlig tråd dit man kan vända sig för att bilda sig en egen uppfattning!  Det finns en annan tråd dit man kan vända sig för att prata, men vi försöker fylla denna med enbart rena recensioner!

Välkomna med era erfarenheter! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-04 13:35
    Å vad härligt det är att läsa allas testimonials! Hoppas någon där ute också blir hjälpt av informationen de finner här!

Kanske skulle det finnas en forumkategori "kinaklänningar" där man kunde ha olika trådar för de olika företagen. Lite mer överskådligt... Men det blir kanske svårt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-04 21:50
    Hej alla!

Jag känner att tråden (tyvärr) blivit för stor och inte så överskådlig längre... Att jag som TS inte "är med" längre handlar ju bara om att jag redan skrivit mina recensioner i tråden och i enlighet med min TS inte har något mer att tillägga!

Jag kan ju inte förbjuda folk att skriva, bara erkänna att syftet nu (efter 31 sidor fyllda av inlägg) gått förlorat eftersom folk omöjligt kan läsa sig igenom allting för att hitta något överskådligt svar på varifrån de "borde" beställa sina klänningar!

Kanske borde man starta en tråd var för varje populärt ställe? Då kunde alla recensioner samlas där... Bara en tanke! Någon som är taggad kunde ju kanske göra det! =)

Puss å kram!
  • Svar på tråden Kinaklänningar - var beställde du och hur gick det?
  • Pinkgrape
    lana822 skrev 2011-08-16 22:47:01 följande:
    Jag tycker att man ska faktiskt avråda. Det är fel att uppmuntra olaglig verksamhet, tycker jag! Man gör sig faktiskt skyldig till brott när man medvetet väljer sy upp en kopia på en designat klänning. Gissa om jag blev röd i ansiktet när jag fick veta det:)
    Fast eftersom de klänningar man får hem inte är exakt likadana, utan mer får inspiration av de andra klänningarna, så är det inte en direkt kopia.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Joanna86a

Jag vill ju undvika inte döma andra. Har man inte råd så har man ju inte det. Men jag själv skulle ha svårt att njuta av en klänning om jag visste att den var uppsydd av en stackare som sitter och sliter för slavlön.
    Speciellt med tanke på vad man faktiskt lägger ut på sitt bröllop.
    Det finns ju en anledning till varför klänningarna är så billiga (utöver att de är kopior).

Pinkgrape skrev 2011-08-16 22:39:27 följande:
    Ja, fast det finns ju många, som trots att de har råd, hellre lägger pengarna på annat än en klänning för 10 000kr och är jättenöjda med sina kinaklänningar. Att man inte kan få en klänning som ser exakt, exakt ut som på bilden man beställer håller jag med om och de flesta är nog medvetna om det. De som inte är medvetna om det, får sig ju en, kanske, otrevlig överraskning när klänningen kommer, det kan jag också hålla med om. Att prata illa om alla kinaklänningar och avråda alla från att köpa är dock inte riktigt rätt väg kan jag tycka. Att informera, vara ärlig och tydlig, det är dock viktigt. Du borde också veta att det är många brudar som är nöjda med sina kinaklänningar.
  • Joanna86a
    Joanna86a skrev 2011-08-16 22:52:46 följande:
    Jag vill ju undvika inte döma andra. Har man inte råd så har man ju inte det. Men jag själv skulle ha svårt att njuta av en klänning om jag visste att den var uppsydd av en stackare som sitter och sliter för slavlön.
    Det finns ju en anledning till varför klänningarna är så billiga (utöver att de är kopior).
    Med tanke på vad "vissa" lägger. Alla gör inte det med all respekt!
  • Pinkgrape
    Fast de flesta som sitter i Kina och syr har samma lön oavsett om klänningen kostar 1000kr eller 10 000kr. Det är bara fler mellanhänder som ska ha betalt + att mer går rakt ner i rika affärsmäns fickor. Samma sak om man handlar i många butiker där de flesta handlar varje dag utan att blinka.
  • Joanna86a
    Pinkgrape skrev 2011-08-16 22:55:16 följande:
    Fast de flesta som sitter i Kina och syr har samma lön oavsett om klänningen kostar 1000kr eller 10 000kr. Det är bara fler mellanhänder som ska ha betalt + att mer går rakt ner i rika affärsmäns fickor. Samma sak om man handlar i många butiker där de flesta handlar varje dag utan att blinka.
    Då är det bara tragiskt. Är du säker på det? Att de görs i Kina är en sak men det finns ju jobb som är bättre och sämre betalda. Trodde verkligen de etablerade företagen iaf gjorde någorlunda rätt för sig.
    Värt att kolla upp.
  • lana822
    Pinkgrape skrev 2011-08-16 22:55:16 följande:
    Jag tror att du har blivit fel informerat! Det handlar inte om mellanhänder osv. Det är inte samma fabriker som syr upp märkes klänningar. Deras arbetare får bättre betalt och klänningar kostar mer. Det kostar betydligt mer än 100$ för leverantören att köpa in brudklänningar från fabriker. Hade de kunnat sy upp lika fina klänningar så skulle de göra egna kollektioner och sälja direkt till leverantören och inte till privat personer!
  • Pinkgrape
    Joanna86a skrev 2011-08-16 23:04:18 följande:
    Då är det bara tragiskt. Är du säker på det? Att de görs i Kina är en sak men det finns ju jobb som är bättre och sämre betalda. Trodde verkligen de etablerade företagen iaf gjorde någorlunda rätt för sig.
    Värt att kolla upp.
    Helt hundra kan jag ju inte vara. Jag har inte deras papper och kollar inte deras löner. Jag är dock personligen övertygad om att det går till så. Klart det finns bättre och sämre jobb, men tvivlar starkt på att bara för att det är ett välkänt och etablerat företag som tjänar bra med pengar, att alla arbetare i alla led har bra betalt. Tyvärr, det är hemskt tycker jag. Jag kan ju dock säga att jag inte är speciellt sugen på att betala massor med pengar för en vara som är likvärdig med en annan vara för mindre pengar, enbart för att gynna de giriga affärsmännen. Tex tv-apparater, kan ta Samsung som exempel (för det är vad jag har hört detta om) - De tillverkas i samma fabrik av samma anställda som märken som kostar betydligt mindre. De arbetarna tjänar lika mkt att tillverka tv-apparaterna som sedan stämplas med Samsung som de som sedan säljs för en tiondel av priset. De enda som tjänar mer på att sälja varan av märket Samsung är alla mellanhänder. Tror starkt på att det fungerar på ungefär samma sätt inom de flesta områdena.
  • lana822
    Håller med dig! Min klänning för 100$ kom med blodfläckar på. Jag fick direkt bilder i huvudet på stakars barn som fick jobba för att överleva. Bara för att jag är snål! Nej, det är helt fel.
  • Pinkgrape

Med det säger jag inte att varan för en tiondel av priset är exakt likadan som den dyrare, men att den etiska och moraliska aspekten av hur mkt tillverkaren tjänar inte riktigt biter på mig. Kan ännu en gång ta Samsung som exempel - Deras försäkringar är tex bättre än en billigares och därigenom gynnas ju kunden något av köpa den dyrare varan. Klart att det är samma sak med klänningarna. De dyrare är nog mer välarbetade, det kanske används finare tyger osv. Det säger dock inte att de billigare klänningarna kan vara jättefina för det priset man betalar och jag personligen tror inte att personen som sytt klänningen tjänat speciellt mkt mindre på det faktiskt. Alla får väl bilda sig sin egen uppfattning och teori om hur allt det där går till, för inte ens du, lana822, har någon insikt i hur det verkligen fungerar.

• lana822
    Joanna86a skrev 2011-08-16 23:04:18 följande:
    Värt att kolla upp.
    Klart att det är inte så. Etablerade företag kontroller sina fabriker och har bättrre förhållande för sina arbetare. Om jag ska kalla alla affärsmännen för giriga personer så ska jag nog sluta handla överhuvudtaget.
Svar på tråden Kinaklänningar - var beställde du och hur gick det?