• peppigapia

Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??

Varför ska det vara så INNIHELVETES JÄVLA svårt för en del människor att acceptera att det är vårat bröllop och våra val!??????????

En släkting till min blivande man har redan skickat ett skitspydigt sms om varför deras 15årige barn inte får komma, mhmmmm, vad ska en 15åring göra på en fest med alkohol och berusade vuxna, troligtvis dricka själv och vem fan ska då ta ansvar för det!!??
    inte ens våra barn kommer på festen varför ska då undantag göras för denna person!??

Jag tycker det är respektlöst och hänsynslöst att skicka iväg ett argt sms, ens yttra sig ifrågan när det verkligen är varken personen i fråga eller någon annans sak att ifrågasätta, det  är pinsamt och så gör man bara inte.

Det är VÅR DAG, vi BESTÄMMER, vi gifter oss för att vi älskar varandra och vill visa alla nära o kära det, vi gifter oss inte för någon annans skull....faktiskt!!

Om personen hade ringt och sagt något i stil med; åh va tråkigt, h som hade sett fram emot det. då hade det varit en helt annan grej och jag hade int ens blivit arg, sur eller irriterad.

Vet inte om jag är speciell på något sätt, men hade jag blivit inbjuden till ett bröllop där brudparet ville att alla skulle komma iklädda i ballonger så hade jag fanimig inte ifrågasatt det, jag hade kanske inte gillat det, men jag hade hållt min käft, satt på mig ballongerna och firat deras dag med ett leende på läpparna....synd bara att alla männikor inte tycks funka så!!!!!!!!

• Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??
  • Maj2011

Jag hade inte heller väntat mig att det skulle vara så jobbigt att välja gäster eller klädsel eller...ja.. allt har folk åsikter om. Vi har valt att man får välja om man vill ta med sig barnen själv, men då hoppas jag ju att varje förälder tar ansvar för att de är med trots att vi kommer att ha alkohol på bröllopet och att de tar ansvar för att de inte förstör själva vigseln. Jag resonerade som så att jag hellre vill att våra vänner kommer med barn än inte kommer alls (om de har svårt med barnvakt). Många kommer långväga också. I övrigt har våra problem mest bestått i vilka vi ska bjuda inom vår maxgräns.. Jag splittrar endel grupper och tar inte med alla respektive - det är en synd har jag förstått!! Men jag vill inte ha 50 främlingar på mitt bröllop!!

Lycka till alla i bestyren! Hoppas att vi kan njuta under bröllopsdagen..

• Oniq
    Emblas Mamma skrev 2011-02-10 12:46:29 följande:
    ....

Visst kan jag förstå att man vill ha en barnfri fest, det ska jag själv ha.
    Men kan kan inte förbjuda barn i kyrkan och man kan inte vänta sig att ett litet barn ska bete sig som en 30-åring.. barn är barn och har alltid varit.

....
    Personligen anser jag att barn, speciellt i den åldern då det inte riktigt går att förklara för dom vad det är som händer och 'stundens allvar', inte har något utbyte av att vara med i kyrkan.

Barn är barn -Ja. Men det är inget argument för att de ska vara med överallt. Att de får vara med tolkar en del tyvärr som att de ska.

Jag skulle aldrig orka hålla reda på min son vid ett kyrkobröllop då den trevliga lille krabaten är i trotsåldern. Tycker att det verkar minst lika omständigt att barnen ska få vara med en liten stund och sedan omplaceras när den lilla stund som de får vara med kanske inte är så rolig för dom (sitta still och vara tyst i en kyrka är väl inte ett barns topp tio på häftighetslistan?).
  • Emblas Mamma
    Oniq skrev 2011-02-10 12:54:44 följande:
    Personligen anser jag att barn, speciellt i den åldern då det inte riktigt går att förklara för dom vad det är som händer och 'stundens allvar', inte har något utbyte av att vara med i kyrkan.

Barn är barn -Ja. Men det är inget argument för att de ska vara med överallt. Att de får vara med tolkar en del tyvärr som att de ska.

Jag skulle aldrig orka hålla reda på min son vid ett kyrkobröllop då den trevliga lille krabaten är i trotsåldern. Tycker att det verkar minst lika omständigt att barnen ska få vara med en liten stund och sedan omplaceras när den lilla stund som de får vara med kanske inte är så rolig för dom (sitta still och vara tyst i en kyrka är väl inte ett barns topp tio på häftighetslistan?).
    nej men min dotter som är i trotsåldern tycker det är jättemysigt i kyrkan!
    och hon sitter tyst.. konstigt..

och är man så trångsynt som brudpar så har man verkligen inget i kyrkan att göra..
    då får man gifta sig någon annan stans.
    I kyrkan är ALLA välkomna med glädje! ja, till och med barn i trotsåldern!

Däremot tror jag de flesta föräldrar väljer att INTE ta med sina barn om dom vet att dom skriker.
    Men att en une blev bajsnödig är ju knappast ungens fel eller hur?
    Det har knappast med trotsåldern att göra.
    så det går inte hem hos mig..!
  • Oniq

Det jag menade var att vissa föräldrar faktiskt ser det som att de SKA ta med sig sina barn om det inte uttryckligen står att det är barnfritt.

Hur barnen sen beter sig är så otroligt olika och jag syftade bara till att MIN son är i trotsåldern och att HAN inte hade varit lugnt och stilla i kyrkan.

Barn är underbara, men inte jämnt :)

• MrsT2011
    himeko81 skrev 2011-02-10 12:31:29 följande:
    Jag tänker citera från Magdalena Ribbings blogg på Dn:

"En gång skrev en förtvivlad kvinna till mig om sin vigsel; just när hon skulle säga sitt livs viktigaste ”ja” framför altaret, hade ett medfört litet gästbarn gastat ”mamma jag måste bajsa”. Gästerna i kyrkan hade småskrattat förstås. För bruden blev detta stora ögonblick bara ett hopplöst minne, hon och hennes man kände sig löjliga." 

Jag vill att folk ska komma ihåg vårt bröllop inte nån dum unges kommentar eller barnskrik för den delen. 
    Utöver det så ska vi dricka alkohol - det är ett party inget dagis.
    Vi ska ha vårt bröllop ganska sent varpå säkert någon barnfamilj skulle vilja avlägna sig före det att tårtan serverats.  

Hata mig om ni vill men barn är i vägen på vuxenfester.
    I hear you! Håller med till 100%, och hur kul tycker småbarn det är att tvingas sitta tysta en lååååång stund? Alla tjänar på att INTE ta med barn till vare sig kyrka eller fest, inte minst barnen själva som garanterat har roligare med mormor eller någon annan barnkär person. Och passar det inte familjen i fråga kan man ju faktiskt tacka nej till inbjudan. Mina vänner som har barn i åldrarna 10 månader till fyra år är bara glada och nöjda att de får vara vuxna och njuta av en barnfri dag och kväll!
  • Emblas Mamma

Hur ser ni på ammande barn då?
    Är inte dom välkomna? 10-månaders kan mycket väl bli ammad fortfarande..

Och hur ser ni på om någon i familjen inte har möjlighet att skaffa barnvakt hur dom än försöker och då får stanna hemma från bröllopet? Gör ni undantag då?

Hos oss är självklart ammande barn välkomna, och skulle det vara så olyckligt att det  någon av våra närmaste som faktiskt inte hittar barnvakt så ser jag hellre att dom kommer än att stanna hemma.
    Men det säger jag inte förrän dom har försökt såklart - annars kanske man inte försöker..

• MrsT2011
    Emblas Mamma skrev 2011-02-10 14:04:49 följande:
    Hur ser ni på ammande barn då?
    Är inte dom välkomna? 10-månaders kan mycket väl bli ammad fortfarande..

Och hur ser ni på om någon i familjen inte har möjlighet att skaffa barnvakt hur dom än försöker och då får stanna hemma från bröllopet? Gör ni undantag då?

Hos oss är självklart ammande barn välkomna, och skulle det vara så olyckligt att det  någon av våra närmaste som faktiskt inte hittar barnvakt så ser jag hellre att dom kommer än att stanna hemma.
    Men det säger jag inte förrän dom har försökt såklart - annars kanske man inte försöker..
    Ingen av mina vänner ammar när barnen blivit tio månader, självklart får spädbarn i liggvagn komma på bröllopet.
  • Emblas Mamma
    MrsT2011 skrev 2011-02-10 14:08:26 följande:
    Ingen av mina vänner ammar när barnen blivit tio månader, självklart får spädbarn i liggvagn komma på bröllopet.
    Men OM det hade varit så då?
    hade inte dom fått komma då? 10månader är mycket vanligt att barn fortfarande ammas vid..
  • MrsT2011
    Emblas Mamma skrev 2011-02-10 14:11:27 följande:
    Men OM det hade varit så då?
    hade inte dom fått komma då? 10månader är mycket vanligt att barn fortfarande ammas vid..
    Tror inte det är särskilt vanligt att man enbart ammar när de är så gamla. De flesta börjar med puréer långt tidigare, och ingen jag pratat med ser detta som ett problem. Barnets mormor tycker det ska bli så roligt att passa sitt barnbarn i tio-tolv timmar (vi snackar faktiskt inte ens om en hel helg eller liknande) medan föräldrarna får gå på bröllop.
  • Emblas Mamma
    MrsT2011 skrev 2011-02-10 14:16:32 följande:
    Tror inte det är särskilt vanligt att man enbart ammar när de är så gamla. De flesta börjar med puréer långt tidigare, och ingen jag pratat med ser detta som ett problem. Barnets mormor tycker det ska bli så roligt att passa sitt barnbarn i tio-tolv timmar (vi snackar faktiskt inte ens om en hel helg eller liknande) medan föräldrarna får gå på bröllop.
    Det är jättevanligt faktiskt..
    JAg ammade helt i nästan elva månader, hade gärna fortsatt till hon var ett år men så blekte jag tänderna och fick inte amma mer..

men jag kanske är äcklig då?
    jag har många vänner som ammat sina barn ett helt år och delammat till dom var 18 månader..
    så visst förekommer det.

Men då skulle antagligen inte dom föräldrarna få komma på ditt bröllop då? Inte ens om det var en nära vän eller syster?
    Barn under 1 år tycker inte jag är så jobbiga....
Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??