• peppigapia

Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??

Varför ska det vara så INNIHELVETES JÄVLA svårt för en del människor att acceptera att det är vårat bröllop och våra val!??????????

En släkting till min blivande man har redan skickat ett skitspydigt sms om varför deras 15årige barn inte får komma, mhmmmm, vad ska en 15åring göra på en fest med alkohol och berusade vuxna, troligtvis dricka själv och vem fan ska då ta ansvar för det!!??
    inte ens våra barn kommer på festen varför ska då undantag göras för denna person!??

Jag tycker det är respektlöst och hänsynslöst att skicka iväg ett argt sms, ens yttra sig ifrågan när det verkligen är varken personen i fråga eller någon annans sak att ifrågasätta, det  är pinsamt och så gör man bara inte.

Det är VÅR DAG, vi BESTÄMMER, vi gifter oss för att vi älskar varandra och vill visa alla nära o kära det, vi gifter oss inte för någon annans skull....faktiskt!!

Om personen hade ringt och sagt något i stil med; åh va tråkigt, h som hade sett fram emot det. då hade det varit en helt annan grej och jag hade int ens blivit arg, sur eller irriterad.

Vet inte om jag är speciell på något sätt, men hade jag blivit inbjuden till ett bröllop där brudparet ville att alla skulle komma iklädda i ballonger så hade jag fanimig inte ifrågasatt det, jag hade kanske inte gillat det, men jag hade hållt min käft, satt på mig ballongerna och firat deras dag med ett leende på läpparna....synd bara att alla männikor inte tycks funka så!!!!!!!!

• Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??
  • mariat709

Man får helt bestämma själv!
    Jag tycker ni gör helrätt - man ska bestämma helt själv hur ens  dag ska se ut, va egoistisk!!

Om gäster inte kan acceptera detta så behöver de inte komma!

• 20090801

Som gäst så ska man acceptera brudparets önskan för det är deras dag. På vårt bröllop var det enbart ok att ha med spädbarn. Alla äldre barn fick vackert stanna hemma. I höstas var vi själva bjudna på bröllop och barn fick vara med , trots att vår son bara 5 månader fick han vara hemma med mormor, morfar, farmor och farfar. Jag ammade inte och maken och jag tyckte det var riktigt skönt att få vara där själva.

• böllop i sommar

Man bestämmer HELT själv hur man vill ha det på sin dag och det måste gästerna respektera.

• Dejli
    Madpil skrev 2011-02-15 11:52:17 följande:
    Som sagt mina råd är, ni bestämmer men när ni gjort det så håll anledningen för er själva. Folk tycker om sina barn och vill inte höra generalliseringar om att alla barn är störande,gapande monster som inte förstår att man anpassar sig lite till situationen! Många barn kan detta, men sen är ju barn bara barn också:)
    Barn berikar livet för oss som har dem och barn är som de är för att vi som föräldrar ska lära dem hur man för sig i olika situationer, men då måste de få vara med i sånna situationer annars kan vi aldrig lära dem det.
    Om jag är värdinna för en dyr och påkostad fest där jag önskar att alla gäster ska kunna lägga sin fulla uppmärksamhet på att ha trevligt med de andra gästerna så anser jag nog inte att det är min uppgift att bistå föräldrar med ett tillfälle att uppfostra sina barn på... och absolut finns det barn som KAN uppföra sig, och sedan finns det de som INTE kan det. Om de tillhör de sista behöver det inte ens innebära att de är ouppfostrade, de kanske helt enkelt har tråkigt om festen inte är anpassad för barn. Sedan blir det ju ännu värre om man ska börja sortera bland de barn som kan och inte kan uppföra sig - alla föräldrar har inte insikt, tyvärr.

Barn tycker ju generellt sett inte att det är så roligt att sitta still på en fin middag i flera timmar, och om värdparet inte har barn och/eller egentligen inte vill ha med barn på festen så kanske man inte har lust/råd att ordna en massa aktiviteter för att hålla barnen nöjda och glada.

Visst har du en poäng i att man inte kan träna barnen i att uppföra sig om de aldrig får vara med, men det finns andra tillfällen än någons bröllop där man önskar ha det barnfritt... bara för att dina barn är fantastiska och världens ljus för just dig så innebär det inte att jag som barnlös tycker att de förgyller just mitt liv och min fest något särskilt, utan kanske t o m ser dem som ett nödvändigt ont för att få umgås med dig.
  • Emblas Mamma

Ni nu som skriver:
    Skiljer ni på kyrkan och festen?

Nu har ju många även tagit upp detta med kyrkan,
    och om ni inte skiljer på det så stör jag mig verkligen på att ni skriver att man bestämmer ALLLT själv och det är VÅRT VÅRT VÅRT bröllop och vi bestämmer ALLT ALLT ALLT ALLT!

För så är det tyvärr inte. Ni kan bestämma över festen - JA
    Men ni kan tyvärr inte bestämma om man tar med sig barnen till kyrkan.

Jag tror nog förvisso att ni alla säkerlige nfattar att skiljer på fest och kyrka nu - men man vet aldrig.

Ni ska veta att man inte bara kommer in i kyrkan och bestämmer allt för att det är VÅRT bröllop och därför SKA vi göra på detta sättet... För då får man allt gifta sig någon annan stans ;) och barn ÄR välkomna i kyrkan och det bestämmer absolut inte NI fastän det råkar vara ERT bröllop!

:P

• Dejli

Jag tror att de flesta i första hand syftar på festen (ev en borgerlig vigsel där man ju får göra som man vill). Sedan kan man ju hoppas att de som vet med sig att deras barn inte trivs i kyrkan låter dem stanna hemma, alternativt går ut med dem om de börjar störa vigselgudstjänsten. För att man FÅR ta med sig barnen så behöver ju inte det innebära att man SKA eller BÖR göra detta om man inte också är beredd att ta med dem ut om de tappar intresset.

Jag kan ju för egen del undra varför man VILL ta med små barn till kyrkan enbart, om de ändå inte får följa med på festen efteråt (och då följer med av praktiskta skäl)... lite större barn som kan uppskatta att titta på brudparet tycker jag är mer än välkomna, men då är de förmodligen inte så störande heller utan förstår att den stunden får man uppföra sig.

• MrsT2011
    Emblas Mamma skrev 2011-02-16 14:29:22 följande:
    Ni nu som skriver:
    Skiljer ni på kyrkan och festen?

Nu har ju många även tagit upp detta med kyrkan,
    och om ni inte skiljer på det så stör jag mig verkligen på att ni skriver att man bestämmer ALLLT själv och det är VÅRT VÅRT VÅRT bröllop och vi bestämmer ALLT ALLT ALLT ALLT!

För så är det tyvärr inte. Ni kan bestämma över festen - JA
    Men ni kan tyvärr inte bestämma om man tar med sig barnen till kyrkan.

Jag tror nog förvisso att ni alla säkerlige nfattar att skiljer på fest och kyrka nu - men man vet aldrig.

Ni ska veta att man inte bara kommer in i kyrkan och bestämmer allt för att det är VÅRT bröllop och därför SKA vi göra på detta sättet... För då får man allt gifta sig någon annan stans ;) och barn ÄR välkomna i kyrkan och det bestämmer absolut inte NI fastän det råkar vara ERT bröllop!

:P
    Nu handlar det inte om vad man får eller ej, det handlar om huruvida ens gäster har lärt sig vanligt hyfs och folkvett.
    Har man ett önskemål om att det ska vara barnfritt även i kyrkan, då är det oförskämt av gästerna att inte tillgodose detta önskemål.

Som jag skrivit tidigare så förstår jag helt och hållet att vigseln är en gudstjänst och att kyrkan är en samlingslokal, men precis som jag har rätt att önska mig pengar till en bröllopsresa har jag även rätt att önska mig en barnfri vigsel, utan att behöva ta en massa skit för det.
  • Emblas Mamma

Jo, men det kan också faktiskt vara såhär:

Det finns ingen möjlighet att man ka nskaffa barnvakt, me nman vill ädnå gärna se bröllopet i kyrkan eftersom det kanske är någon som står en nära,
    och då kan man ju för all del ta med sig barnen för att få vara med vid vigseln och sen strunta i att åka på festen.

Det är väl inte att vara ohövlig heller? För vad ska man göra liksom?
    Tycker man gör helt rätt i att ta med sig barnen i kyrkan om man vill och vet att barnen sitter snällt och gärna vill se, eller om man faktiskt inte kan skaffa barnvakt.

MrsT2011 skrev 2011-02-16 14:52:59 följande:
    Nu handlar det inte om vad man får eller ej, det handlar om huruvida ens gäster har lärt sig vanligt hyfs och folkvett.
    Har man ett önskemål om att det ska vara barnfritt även i kyrkan, då är det oförskämt av gästerna att inte tillgodose detta önskemål.

Som jag skrivit tidigare så förstår jag helt och hållet att vigseln är en gudstjänst och att kyrkan är en samlingslokal, men precis som jag har rätt att önska mig pengar till en bröllopsresa har jag även rätt att önska mig en barnfri vigsel, utan att behöva ta en massa skit för det.
    Är det SÅ otroligt viktigt med en barnfri vigsel?
    Som jag nyss skrev ovan - det finns MÅNGA där ute som inte kan skffa barnvakt, många ensamstående utan någon anhörig som kan hjälpa till, jag känner flertalet som inte kan lämna ifrån sig barnen.
    Skall dom då behöva vara hemma bara för det? Vill man inte ha sina vänner och släktingar i den kyrkliga vigseln ens?

Tycker brudpar börjar bli mer och mer egoistiska faktiskt..
  • Dejli
    Emblas Mamma skrev 2011-02-16 15:38:25 följande:
    Jo, men det kan också faktiskt vara såhär:

Det finns ingen möjlighet att man ka nskaffa barnvakt, me nman vill ädnå gärna se bröllopet i kyrkan eftersom det kanske är någon som står en nära,
    och då kan man ju för all del ta med sig barnen för att få vara med vid vigseln och sen strunta i att åka på festen.

Det är väl inte att vara ohövlig heller? För vad ska man göra liksom?
    Tycker man gör helt rätt i att ta med sig barnen i kyrkan om man vill och vet att barnen sitter snällt och gärna vill se, eller om man faktiskt inte kan skaffa barnvakt.Är det SÅ otroligt viktigt med en barnfri vigsel?
    Som jag nyss skrev ovan - det finns MÅNGA där ute som inte kan skffa barnvakt, många ensamstående utan någon anhörig som kan hjälpa till, jag känner flertalet som inte kan lämna ifrån sig barnen.
    Skall dom då behöva vara hemma bara för det? Vill man inte ha sina vänner och släktingar i den kyrkliga vigseln ens?

Tycker brudpar börjar bli mer och mer egoistiska faktiskt..
    Eftersom man inte kan stänga ute någon alls från en vigsel så kan det bara vara en uppmaning/önskan från brudparets sida att gästerna lämnar barnen hemma. En borgerlig vigsel kan man inte kräva att få ta med barn på. Om man måste ta med barnen till kyrkan för att ens kunna närvara så går det säkert att lösa i de flesta fall för brudparets skull. En sådan önskan kan ju göra att de flesta barn stannar hemma, och att de då som inte kan få barnvakt inte blir så många och allt blir lugnare.

Jag förstår inte varför det är så provocerande för många att hela världen inte älskar barn och tycker de är det mest fantastiska som finns. Många har inga barn och tycker inte om barn. Alls. Andra har barn och älskar dem, men tycker inte om andras barn. Sedan finns det de som älskar alla barn. Och alla varianter däremellan. Jag vill ha barn i framtiden.

Jag har inget emot de flesta barn. Men jag tycker inte om dem (alltså, jag tycker inte illa om dem, men jag tycker inte heller om dem). Några få tycker jag mycket om, men flera av mina vänners barn umgås jag inte med frivilligt, utan bara för att de liksom hör till mina vänner. Tycker inte illa om dem, men de är mig helt likgiltiga. Jag vill inte ha med dem på mitt bröllop för det ger mig inget att umgås med barn jag inte har någon relation till. De kommer sannolikt inte ha roligt på min fest heller.
  • Emblas Mamma
    Dejli skrev 2011-02-16 15:52:04 följande:
    Eftersom man inte kan stänga ute någon alls från en vigsel så kan det bara vara en uppmaning/önskan från brudparets sida att gästerna lämnar barnen hemma. En borgerlig vigsel kan man inte kräva att få ta med barn på. Om man måste ta med barnen till kyrkan för att ens kunna närvara så går det säkert att lösa i de flesta fall för brudparets skull. En sådan önskan kan ju göra att de flesta barn stannar hemma, och att de då som inte kan få barnvakt inte blir så många och allt blir lugnare.

Jag förstår inte varför det är så provocerande för många att hela världen inte älskar barn och tycker de är det mest fantastiska som finns. Många har inga barn och tycker inte om barn. Alls. Andra har barn och älskar dem, men tycker inte om andras barn. Sedan finns det de som älskar alla barn. Och alla varianter däremellan. Jag vill ha barn i framtiden.

Jag har inget emot de flesta barn. Men jag tycker inte om dem (alltså, jag tycker inte illa om dem, men jag tycker inte heller om dem). Några få tycker jag mycket om, men flera av mina vänners barn umgås jag inte med frivilligt, utan bara för att de liksom hör till mina vänner. Tycker inte illa om dem, men de är mig helt likgiltiga. Jag vill inte ha med dem på mitt bröllop för det ger mig inget att umgås med barn jag inte har någon relation till. De kommer sannolikt inte ha roligt på min fest heller.
    JAg har inte alls sagt något om att det är provocerande,
    men jag tycker det är irriterande att man som brudpar ska gifta sig i kyrkan och förväntas att få göra precis vad man vill! Det tjatas ju en hel del om det på den här sidan.
    Man ska förbjuda barn att komma till kyrkan, man kan lugnt hata gud men ändå gifta sig i kyrkan, man kan bestämma om brudöverlämning och ja what ever!
    Många brudpar här inne tror att dom kan betsämma precis allt bara för att DOM vill och det är DERAS dag.
    Men jag vill bara tala om att det kan man inte.

Och ja, det finns många som inte kan lämna sina barn. That's it.. !

Och poängtera ännu en gång: JAG SKA HA BARNFRI FEST!
    Men alla barnen är SJÄLVKLART välkomna till kyrkan! Kyrkan är till för alla! Till och med för dom två stackars ensamstående mammorna jag känner som varken har familj eller andra att lämna barnen till. Självklart är dom välkomna ändå!
Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??