• peppigapia

    Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??

    Varför ska det vara så INNIHELVETES JÄVLA svårt för en del människor att acceptera att det är vårat bröllop och våra val!??????????


    En släkting till min blivande man har redan skickat ett skitspydigt sms om varför deras 15årige barn inte får komma, mhmmmm, vad ska en 15åring göra på en fest med alkohol och berusade vuxna, troligtvis dricka själv och vem fan ska då ta ansvar för det!!??
    inte ens våra barn kommer på festen varför ska då undantag göras för denna person!??


    Jag tycker det är respektlöst och hänsynslöst att skicka iväg ett argt sms, ens yttra sig ifrågan när det verkligen är varken personen i fråga eller någon annans sak att ifrågasätta, det  är pinsamt och så gör man bara inte.


    Det är VÅR DAG, vi BESTÄMMER, vi gifter oss för att vi älskar varandra och vill visa alla nära o kära det, vi gifter oss inte för någon annans skull....faktiskt!!


    Om personen hade ringt och sagt något i stil med; åh va tråkigt, h som hade sett fram emot det. då hade det varit en helt annan grej och jag hade int ens blivit arg, sur eller irriterad.


    Vet inte om jag är speciell på något sätt, men hade jag blivit inbjuden till ett bröllop där brudparet ville att alla skulle komma iklädda i ballonger så hade jag fanimig inte ifrågasatt det, jag hade kanske inte gillat det, men jag hade hållt min käft, satt på mig ballongerna och firat deras dag med ett leende på läpparna....synd bara att alla männikor inte tycks funka så!!!!!!!!

  • Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??
  • Sebastiána

    Vi har inte hört något käbbel när det gäller vårt bröllop. Faktum är att vi inte hört något alls. En del som fått inbjudan och som vi träffat har sagt grattis, andra har inte låtsats om något. En nära släkting som brukar ringa då och då har inte ringt sedan inbjudan kom ut. Varför? Jag hoppas verkligen att det inte är för att folk är sura över att vi inte sagt något i förväg. Vi ville att det skulle komma som en överaskning. Så, som sagt INGEN lägger sig i. Väldigt skönt samtidigt som det är oroväckande. Just nu känns det som att inga fler än våra föräldrar kommer att komma...

  • 4Juni2011
    Sebastiána skrev 2011-02-17 14:52:39 följande:
    Vi har inte hört något käbbel när det gäller vårt bröllop. Faktum är att vi inte hört något alls. En del som fått inbjudan och som vi träffat har sagt grattis, andra har inte låtsats om något. En nära släkting som brukar ringa då och då har inte ringt sedan inbjudan kom ut. Varför? Jag hoppas verkligen att det inte är för att folk är sura över att vi inte sagt något i förväg. Vi ville att det skulle komma som en överaskning. Så, som sagt INGEN lägger sig i. Väldigt skönt samtidigt som det är oroväckande. Just nu känns det som att inga fler än våra föräldrar kommer att komma...
    Det kommer ska du se... Tänk inte på det...
    Vi har inte heller nåt från en del men 1/3 har osat... är faktiskt väldigt få som sagt grattis till oss också..
  • MrsT2011
    Sebastiána skrev 2011-02-17 14:52:39 följande:
    Vi har inte hört något käbbel när det gäller vårt bröllop. Faktum är att vi inte hört något alls. En del som fått inbjudan och som vi träffat har sagt grattis, andra har inte låtsats om något. En nära släkting som brukar ringa då och då har inte ringt sedan inbjudan kom ut. Varför? Jag hoppas verkligen att det inte är för att folk är sura över att vi inte sagt något i förväg. Vi ville att det skulle komma som en överaskning. Så, som sagt INGEN lägger sig i. Väldigt skönt samtidigt som det är oroväckande. Just nu känns det som att inga fler än våra föräldrar kommer att komma...
    Klart att de allra flesta kommer dyka upp! =) Folk är bara disträ och glömmer att höra av sig, eller också väntar de med att höra av sig till sista OSA-datumet, det är väldigt vanligt!
  • förlovadflicka
    Anatheme skrev 2011-02-17 11:21:35 följande:

    Jag är sååå nervös inför just detta! Vi har bara bjudit våra föräldrar, mor-och farföräldrar, syskon och absolut närmsta vänner. Självklart ska vi också ha med våra egna två barn. Med allas respektive har vi i princip fyllt lokalen både för vigseln och middagen nu. Vi har ungefär 10 syskonbarn, mellan 1 och 9 år gamla, som alltså inte är bjudna. Jag är mest rädd att det kommer bli problem med barnvakter, men de kommer ju ha gott om tid att hinna skaffa barnvakter ju... Känner ändå på mig att det kommer bli strul någonstans...

    Sen ser jag inte heller fram emot alla negativa reaktioner mot att vi kommer ha alkoholfritt...


    Oj, tror du ni kommer få negativa reaktioner på det? Vi ska också ha alkoholfritt men jag tror knappast någon kommer klaga... Särskilt inte min m2bs kusin som jobbar för nåt nykterhetstjofräs :P 
  • Anatheme
    förlovadflicka skrev 2011-02-17 15:57:38 följande:
    Oj, tror du ni kommer få negativa reaktioner på det? Vi ska också ha alkoholfritt men jag tror knappast någon kommer klaga... Särskilt inte min m2bs kusin som jobbar för nåt nykterhetstjofräs :P 
    När jag vid något tillfälle nämnde att jag skulle ha alkoholfritt om jag skulle gifta mig, så fick jag två protester med en gång :P
    Känns ju helt otroligt om man ska behöva försvara sådana värderingar på sin egen bröllopsdag... Vi kommer ju ha fina glas med bubbelvatten och jordgubbar i att skåla med ändå ^_^
  • Moster Stina
    Anatheme skrev 2011-02-18 15:38:46 följande:
    När jag vid något tillfälle nämnde att jag skulle ha alkoholfritt om jag skulle gifta mig, så fick jag två protester med en gång :P
    Känns ju helt otroligt om man ska behöva försvara sådana värderingar på sin egen bröllopsdag... Vi kommer ju ha fina glas med bubbelvatten och jordgubbar i att skåla med ändå ^_^
    Mina föräldrar är absolutister, liksom flera andra i min släkt. Vi tänkte  ändå våga oss på att bjuda på vin.

    Dock ej någon form av sprit.
    Och det är jag jätterädd att folk kommer tycka är snålt! (speciellt alla mina musikerkollegor/vänner). Men vi dricker inte gärna just sprit själva, och tycker att folk väl kan ha roligt ändå! Eller?
    Men jag är jätterädd över vad de ska tycka ändå! Visst är man fånig som tänker så!!!
  • Anatheme
    Moster Stina skrev 2011-02-18 15:53:59 följande:
    Mina föräldrar är absolutister, liksom flera andra i min släkt. Vi tänkte  ändå våga oss på att bjuda på vin.

    Dock ej någon form av sprit.
    Och det är jag jätterädd att folk kommer tycka är snålt! (speciellt alla mina musikerkollegor/vänner). Men vi dricker inte gärna just sprit själva, och tycker att folk väl kan ha roligt ändå! Eller?
    Men jag är jätterädd över vad de ska tycka ändå! Visst är man fånig som tänker så!!!
    Ja, vi är bara fåniga... Klart de kommer acceptera att alla har olika värderingar. Och skulle någon tycka att det är snålt, så är de välkomna att ta sig en titt på fakturan ;)
  • gbg2012

    Jag tycker att när man gifter sig så har man rätt att bestämma över hur festen ska se ut, om den ska vara barnfri eller ej och tycker det är ohyffsat av familj och vänner att bråka över det! 

    Sedan när det gäller vigsel så är kyrkan en lokal öppen för alla, sedan kan brudparet ha önskan om barnfritt även där men vara beredda på att det är svårare.

    Jag kan ha lite svårt att förstå att en del vill gifta sig i kyrka, men inte ha gud och de andra traditionerna. Varför inte gifta sig borgerligt då? men det är en annan diskussion...

    Vi ska ha barnfritt under vår borgerliga vigsel och middag/fest. Det är fyra par vi känner som har barn resten har inte det. Så förhoppningsvis blir det inga problem. =) 

  • Moster Stina
    Anatheme skrev 2011-02-18 16:14:30 följande:
    Ja, vi är bara fåniga... Klart de kommer acceptera att alla har olika värderingar. Och skulle någon tycka att det är snålt, så är de välkomna att ta sig en titt på fakturan ;)
  • MrsT2011

    Alltså det är så himla långsökt vilka grejer gästerna kan komma dragandes med. Idag fick jag ett mail från min blivande mans pappas fru där hon berättade att de var eld och lågor och glatt tackar ja till att komma på bröllopet. Sen kommer det: "Hur mycket släkt har ni bjudit? XX (min blivande man) har ju en faster som bor i stan."

    Så trött blir jag... Vad har folk för rätt att ifrågasätta att vi bara bjudit våra familjer?
    Jag begärde att få göra ett undantag för min mormor och det hade min blivande ingenting emot.
    Men han har själv sagt att han inte har några som helst planer på att ta upp kontakten med sin släkt, punkt slut.

    Min stora släkt som jag har hyfsat nära kontakt med har inte gnällt alls, de verkar vara glada för vår skull och tycker vi gör helt rätt som väljer ett litet bröllop.

  • MrsT2011

    Ett tillägg till mitt inlägg ovan: När jag visade min blivande mailet log han lite och sa "Äsch, det är väl bara att svara att släkten inte är bjuden!" Tack och lov för min kärlek, han vet hur lätt jag har att hetsa upp mig över smågrejer och precis lika lätt för att göra mig på gott humör igen! Hjärta

  • mittid

    Vill bara säga att jag tycker att TS/din inställning är helt rätt!

  • Semlorna
    Anatheme skrev 2011-02-18 15:38:46 följande:
    När jag vid något tillfälle nämnde att jag skulle ha alkoholfritt om jag skulle gifta mig, så fick jag två protester med en gång :P
    Känns ju helt otroligt om man ska behöva försvara sådana värderingar på sin egen bröllopsdag... Vi kommer ju ha fina glas med bubbelvatten och jordgubbar i att skåla med ändå ^_^
    Ja vi fick också lite reaktioner när vi sa det. Vi fick också rådet att absolut skriva ut det på inbjudningarna så folk vet det innan. Varför det? Ska jag skriva ut vad det blir för mat och tårtsmak också? Frågar nån så förklarar jag men det är ingen viktig info för oss.
  • Anatheme
    Semlorna skrev 2011-02-21 22:05:16 följande:
    Ja vi fick också lite reaktioner när vi sa det. Vi fick också rådet att absolut skriva ut det på inbjudningarna så folk vet det innan. Varför det? Ska jag skriva ut vad det blir för mat och tårtsmak också? Frågar nån så förklarar jag men det är ingen viktig info för oss.
    Håller verkligen med. Det känns så skönt att läsa på BT att så många andra tänker ha eller har haft alkoholfritt. Innan kändes det lite som att vi var det första brudparet i hela världen som inte bjöd på alkohol.
  • Allerts

    Jag kör med "passar det inte så behöver du inte komma". Det borde fler göra, märker jag nu när jag läser på forumet.
    Det är VÅR dag, VI bestämmer och passar det inte dig och ditt självupptagna arsle så kan du stanna hemma, då vill inte vi ha dig där. 

  • Semlorna
    Allerts skrev 2011-02-21 23:10:18 följande:
    Jag kör med "passar det inte så behöver du inte komma". Det borde fler göra, märker jag nu när jag läser på forumet.
    Det är VÅR dag, VI bestämmer och passar det inte dig och ditt självupptagna arsle så kan du stanna hemma, då vill inte vi ha dig där. 
    Ungefär så (fast lite mer PK) sa jag i helgen när jag fick ett gnällsamtal där personen hotade med att inte komma. "Jaha, jag tycker det är onödigt du tar detta med mig men det är upp till dig men nu ska jag gå och se på tv, hej hej"
  • Semlorna
    Anatheme skrev 2011-02-21 22:45:02 följande:
    Håller verkligen med. Det känns så skönt att läsa på BT att så många andra tänker ha eller har haft alkoholfritt. Innan kändes det lite som att vi var det första brudparet i hela världen som inte bjöd på alkohol.
    Vi är nog flera som vill ha alkoholfritt :) Vi vill ha barnvänlig bröllopsfest och är inte mycket för att festa eller dricka så det passar oss utmärkt.
Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??