• peppigapia

Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??

Varför ska det vara så INNIHELVETES JÄVLA svårt för en del människor att acceptera att det är vårat bröllop och våra val!??????????

En släkting till min blivande man har redan skickat ett skitspydigt sms om varför deras 15årige barn inte får komma, mhmmmm, vad ska en 15åring göra på en fest med alkohol och berusade vuxna, troligtvis dricka själv och vem fan ska då ta ansvar för det!!??
    inte ens våra barn kommer på festen varför ska då undantag göras för denna person!??

Jag tycker det är respektlöst och hänsynslöst att skicka iväg ett argt sms, ens yttra sig ifrågan när det verkligen är varken personen i fråga eller någon annans sak att ifrågasätta, det  är pinsamt och så gör man bara inte.

Det är VÅR DAG, vi BESTÄMMER, vi gifter oss för att vi älskar varandra och vill visa alla nära o kära det, vi gifter oss inte för någon annans skull....faktiskt!!

Om personen hade ringt och sagt något i stil med; åh va tråkigt, h som hade sett fram emot det. då hade det varit en helt annan grej och jag hade int ens blivit arg, sur eller irriterad.

Vet inte om jag är speciell på något sätt, men hade jag blivit inbjuden till ett bröllop där brudparet ville att alla skulle komma iklädda i ballonger så hade jag fanimig inte ifrågasatt det, jag hade kanske inte gillat det, men jag hade hållt min käft, satt på mig ballongerna och firat deras dag med ett leende på läpparna....synd bara att alla männikor inte tycks funka så!!!!!!!!

• Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??
  • MrsT2011
    Sebastiána skrev 2011-02-10 10:08:20 följande:
    Jodå, jag håller med dig och vill inte heller att det ska finnas skrikande barn i kyrkan när vi viger oss... och det är ju ohyfsat av din kollega eftersom du uttryckligen sagt hur ni vill ha det. Jag menar bara att det kan ju rent teoretiskt komma en familj utifrån som tycker att det skulle vara spännande med en vigsel och som bara slinker in i kyrkan. Dessa kan varken du eller någon annan köra ut (ni kan inte köra ut någon, men vanlig hyfs och stil är att man bär ut störande barn ur kyrkan och inte själv stör på något sätt).
    Jag tänker på när jag själv var liten: Vi var på semester i bohuslän och såg ett brudpar anlända till kyrkan. Inte fan hade mina föräldrar sagt "ja men det vore ju jätteroligt!" om jag hade bett om att få följa med in och titta. Tidigare var det vanligt hyfs och vett att låta bli, har inte ens reflekterat över att det skulle kunna bli ett problem med främmande familjer som tittar in på vår vigsel. Du skriver ju också "rent teoretiskt" och man kan ju hoppas att det stannar vid det...
  • Emblas Mamma
    MrsT2011 skrev 2011-02-10 10:26:02 följande:
    Jag tänker på när jag själv var liten: Vi var på semester i bohuslän och såg ett brudpar anlända till kyrkan. Inte fan hade mina föräldrar sagt "ja men det vore ju jätteroligt!" om jag hade bett om att få följa med in och titta. Tidigare var det vanligt hyfs och vett att låta bli, har inte ens reflekterat över att det skulle kunna bli ett problem med främmande familjer som tittar in på vår vigsel. Du skriver ju också "rent teoretiskt" och man kan ju hoppas att det stannar vid det...
    det är ju inte ofta man går in och kollar på en okänds bröllop,
    men på vänner och familjs så är det klart man kan få vara med tycker jag..
    alla barn är inte hemska och skriker..
    vissa tror att barn är det hemskaste som finns, men i själva verket är det dom som gör världen lite bättre.. :)
    Mn slutligen, alla barn är inte skrikiga och bråkiga. dom flesta kan vara riktigt lugna och snälla på tillställningar.. :)
  • förlovadflicka
    Emblas Mamma skrev 2011-02-10 10:31:01 följande:
    det är ju inte ofta man går in och kollar på en okänds bröllop,
    men på vänner och familjs så är det klart man kan få vara med tycker jag..
    alla barn är inte hemska och skriker..
    vissa tror att barn är det hemskaste som finns, men i själva verket är det dom som gör världen lite bättre.. :)
    Mn slutligen, alla barn är inte skrikiga och bråkiga. dom flesta kan vara riktigt lugna och snälla på tillställningar.. :)
    Absolut! Sedan skulle jag inte precis tycka att vigseln är förstörd om något gulligt barn säger något lite för högt, tvärtom är jag övertygad om att min treåriga lillebror kommer säga någonting, haha :P Men tycker bara det är charmigt :D 
  • Oniq

Kan flika in med att det inte behöver bli negativa reaktioner alls bara för att man väljer barnfritt.

Vi har skickat ut inbjudningarna där det står att 'denna dag vill vi fira med våra vuxna vänner' -och jättemånga har hört av sig och kommenterat att det var ett jätteskönt val av oss!
    Oavsett om de är föräldrar själv eller ej bör kanske tilläggas ;)

Tycker att det är jättekonstigt hur man vill 'bjuda in' objudna gäster till någon annans fest.

• sofi 88

Precis som Oniq kan jag säga att när vi pratat med vänner och släkt om barnfritt bröllop är alla väldigt positivt inställda till det. Kanske framförallt de som faktiskt har småbarn som tycker det ska bli jätteskoj att kunna gå på fest utan massa småbarn som stökar, skriker och busar. Kyrkan däremot får vi se hur det blir.

• frallan

Jag fullkomligt älskar barn och ser det som en självklarhet att släktens alla dyrgripar skall få va med på vårt bröllop, men jag respekterar hur som helst om man har en önskan att ha det barnfritt.

När barn är "störande" så handlar det ju allt som oftast om att dom inte trivs i situationen eller inte förstår den och det är det ju föräldrarna som ansvarar för... Så kanske man istället skulle undanbedja föräldrar som inte har vett att till exempel avlägsna sig när det kryper för mycket i benen eller fås en flisa i fingret från kyrkbänken:)

Jag tycker oftast att barn visst kan respektera och förstå allvaret i en situation om man bara för en rak och ärlig diskussion om det och förklarar varför det är en så allvarlig dag och varför den är viktig för alla närvarande.

Jag har fått äran på 3 bröllop än så länge att agera barnvakt, ett bra initiativ. Då har jag och ibland en person till (beroende på hur många barn som närvarat) fått stå för att leka med barnen och sitta med dem vid middagen och sen fram mot 8-9 tiden ta med dem till vart det än är vi skulle sova för ett pyjamas pary, så att bröllopsfesten och de övriga gästerna kunde fortsätta utan avbrott för nattning osv. Som ett bröllops dagis:) Det har funkat kanon och rekommenderas om man har någon eller några personer man litar på som inte är allt för nära vänner med brudparet. Barnen brukar också älska det och gillar den extra uppmärksamheten.
    Ett tips om man har svårt för att sätta barnfritt, men ändå vill kunna ha en vuxenfest. Ska tillägga att jag är den ständiga barnvakten:)

Men det är klart vill man inte ha barn med så skall man ju inte behöva ha det heller, dom får planera sina egna fester inte andras... Hoppas att era nära och kära förstår hur trist det är med alla negativa kommentarer och att era fester trots dessa blir fantastiska och spektakulära!
    Lycka till!

• Pegasus74

Vi vill definitivt ha en barnfri fest. Men i kyrkan bryr jag mig inte om hur andra vill göra. Där är det som sagt öppet för alla. 
    I festlokalen finns det plats för våra 70 gäster men om alla tackar ja så finns inte utrymme för barn. Vi vet att min kusin ska ha barn en månad innan. Hon kommer antagligen både i kyrkan och på festen. Men då handlar det om en barnvagn. Det får vara ok.

Men jag har faktiskt funderat mycket på hur man formulerar att man vill ha en "vuxen" fest. En tjej i denna tråd hade skrivit detta väldigt bra i sin inbjudan: 'denna dag vill vi fira med våra vuxna vänner'.....

Önskar nu att jag hade fått in denna i min inbjudan som redan är skickad till våra gäster.    :(  

Vi vet att vissa kan få svårt med barnvakt. Men då är det upp till de att ordna det eller tacka nej. Tyvärr. Ska vi bjuda ALLA barn i vår släkt så behöver vi dessutom en lokal för 150 pers... och mycket mer i budgeten. Men det är inte bara det det handlar om. Det handlar just om att VI vill ha en fest utan barn.

Det ska tilläggas att mina döttrar på 7 & 8 år kommer få vara med på festen så länge de orkar. (mina kära brudnäbbar). Vi har valt att ha alla våra fyra barn med på ett hörn i vigselcerenomin. Likaså på festen.

Två av mina kusiner på 13 & 15 är bjudna men de ska även hjälpa till lite. Om någon har problem med detta så hoppas jag att de håller det för sig själva. VÄLDIGT fräckt av personen som reagerade med ett skitdumt sms....
    Man kan säga vad man tycker men man kan säga det på olika sätt. Det där var bara fräckt. Och självklart måste man själv få välja hur man vill ha SIN bröllopsdag. Det ska vara ett minne för livet, och det kostar dessutom mycket pengar. Man väljer själva.

Vi ska ha vårt bröllop på Gotland men precis som de flesta gästerna bor vi i Sthlm. "Någon" har redan påpekat detta. Men om de inte vill åka till "vår underbara ö", så tycker jag att de ska tacka nej! Svårare än så behöver det inte vara....

• himeko81

Jag tänker citera från Magdalena Ribbings blogg på Dn:

"En gång skrev en förtvivlad kvinna till mig om sin vigsel; just när hon skulle säga sitt livs viktigaste ”ja” framför altaret, hade ett medfört litet gästbarn gastat ”mamma jag måste bajsa”. Gästerna i kyrkan hade småskrattat förstås. För bruden blev detta stora ögonblick bara ett hopplöst minne, hon och hennes man kände sig löjliga.

Om nån ungjävel skulle säga något sådant på mitt bröllop hade den ungen dödats med min laserblick för att inte tala om att folk skulle komma ihåg just de där för alltid när dagen ska handla om oss. Jag vill att folk ska komma ihåg vårt bröllop inte nån dum unges kommentar eller barnskrik för den delen. 
    Utöver det så ska vi dricka alkohol - det är ett party inget dagis.
    Vi ska ha vårt bröllop ganska sent varpå säkert någon barnfamilj skulle vilja avlägna sig före det att tårtan serverats.  

Hata mig om ni vill men barn är i vägen på vuxenfester.

• Emblas Mamma
    himeko81 skrev 2011-02-10 12:31:29 följande:
    Jag tänker citera från Magdalena Ribbings blogg på Dn:

"En gång skrev en förtvivlad kvinna till mig om sin vigsel; just när hon skulle säga sitt livs viktigaste ”ja” framför altaret, hade ett medfört litet gästbarn gastat ”mamma jag måste bajsa”. Gästerna i kyrkan hade småskrattat förstås. För bruden blev detta stora ögonblick bara ett hopplöst minne, hon och hennes man kände sig löjliga." 

Om nån ungjävel skulle säga något sådant på mitt bröllop hade den ungen dödats med min laserblick för att inte tala om att folk skulle komma ihåg just de där för alltid när dagen ska handla om oss. Jag vill att folk ska komma ihåg vårt bröllop inte nån dum unges kommentar eller barnskrik för den delen. 
    Utöver det så ska vi dricka alkohol - det är ett party inget dagis.
    Vi ska ha vårt bröllop ganska sent varpå säkert någon barnfamilj skulle vilja avlägna sig före det att tårtan serverats.  

Hata mig om ni vill men barn är i vägen på vuxenfester.
    okej.. men nu är det ju som det är!
    Tror inte din stolthet är värd mer än ett barns liv.
    Konstigt att alla har sådana hatiska uppfattningar om barn? Har ni inte själva varit barn? Jag antar att ni aldrig vill skaffa barn heller?

Visst kan jag förstå att man vill ha en barnfri fest, det ska jag själv ha.
    Men kan kan inte förbjuda barn i kyrkan och man kan inte vänta sig att ett litet barn ska bete sig som en 30-åring.. barn är barn och har alltid varit.
    Det är ju som det är och man får acceptera lite sådant. Är det det eran kärlek handlar om? Att allt ska vara så perfekt som möjligt?
    En kyrklig vigsel kan bli underbar på alla sätt och vis, inget kan gå fel, det kan bara bli lite annorluna och vad är felet med det?
    Nej, till kyrkan tycker jag alla Guds barn ska vara välkomna, och finns det människor som hellre "mördar med blicken" än att acceptera ett litet barn som det är så tycker jag inte man har i kyrkan att göra.. faktiskt..!
  • förlovadflicka

Barn behöver inte vara i vägen på vuxenfester! Vi ska ha alkoholfritt och hade vi haft alkohol så hade det bara varit till maten i så fall. Men om man nu måste supa på denna perfekta dag så håller jag också med om att man inte ska ha barn med...
    Vi ska ha mysig bröllopsmiddag, kanske med några lekar, ingen dans, har väldigt svårt att se hur några få barn (som vi för övrigt älskar oändligt) skulle förstöra det... 

Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??