• peppigapia

Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??

Varför ska det vara så INNIHELVETES JÄVLA svårt för en del människor att acceptera att det är vårat bröllop och våra val!??????????

En släkting till min blivande man har redan skickat ett skitspydigt sms om varför deras 15årige barn inte får komma, mhmmmm, vad ska en 15åring göra på en fest med alkohol och berusade vuxna, troligtvis dricka själv och vem fan ska då ta ansvar för det!!??
    inte ens våra barn kommer på festen varför ska då undantag göras för denna person!??

Jag tycker det är respektlöst och hänsynslöst att skicka iväg ett argt sms, ens yttra sig ifrågan när det verkligen är varken personen i fråga eller någon annans sak att ifrågasätta, det  är pinsamt och så gör man bara inte.

Det är VÅR DAG, vi BESTÄMMER, vi gifter oss för att vi älskar varandra och vill visa alla nära o kära det, vi gifter oss inte för någon annans skull....faktiskt!!

Om personen hade ringt och sagt något i stil med; åh va tråkigt, h som hade sett fram emot det. då hade det varit en helt annan grej och jag hade int ens blivit arg, sur eller irriterad.

Vet inte om jag är speciell på något sätt, men hade jag blivit inbjuden till ett bröllop där brudparet ville att alla skulle komma iklädda i ballonger så hade jag fanimig inte ifrågasatt det, jag hade kanske inte gillat det, men jag hade hållt min käft, satt på mig ballongerna och firat deras dag med ett leende på läpparna....synd bara att alla männikor inte tycks funka så!!!!!!!!

• Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??
  • peppigapia

Ordning ordning i klassen ;)

Ämnet är inte om barn ska få vara på bröllop eller inte, ämnet är om ni håller med om att man ska få bestämma sin dag själv eller inte!!!!!!!

Sen är det alltid en het potatis att diskutera barn i alla former, såklart!!

• Emblas Mamma
    peppigapia skrev 2011-02-10 17:55:21 följande:
    Ordning ordning i klassen ;)

Ämnet är inte om barn ska få vara på bröllop eller inte, ämnet är om ni håller med om att man ska få bestämma sin dag själv eller inte!!!!!!!

Sen är det alltid en het potatis att diskutera barn i alla former, såklart!!
    nej jag bara undrade rent generellt.
    jag är inte alls emot att ha barnfritt eftersom jag (ännu en gång får jag påpeka) ska ha det själv!
    men däremot stör jag mig på folk som tänker förbjuda gäster att komma som ammar sina barn,
    förbjuda gäster som inte på några omständigheter hittar barnvakt osv..

det var nära själv att vi inte kunde komma på svägerskans och broderns bröllop eftersom vi inte hittade barnvakt.
    Tur att dom var mänskiga och lät oss komma ändå. För vem skulle vi lämna barnet till?
    hmmm....
    Men gudarna ska veta att vi försökte!
  • peppigapia
    Emblas Mamma skrev 2011-02-10 18:01:02 följande:
    nej jag bara undrade rent generellt.
    jag är inte alls emot att ha barnfritt eftersom jag (ännu en gång får jag påpeka) ska ha det själv!
    men däremot stör jag mig på folk som tänker förbjuda gäster att komma som ammar sina barn,
    förbjuda gäster som inte på några omständigheter hittar barnvakt osv..

det var nära själv att vi inte kunde komma på svägerskans och broderns bröllop eftersom vi inte hittade barnvakt.
    Tur att dom var mänskiga och lät oss komma ändå. För vem skulle vi lämna barnet till?
    hmmm....
    Men gudarna ska veta att vi försökte!
    jag skrev det mer som ett skämt, för att diskussionen tog en annan väg :)

Svårt det där med barnvakt osv....

inte ens våra barn kommer vara med på vår fest så varför skulle någon annans få vara det, oavsett barnvakt eller inte, och jag skulle nog personligen inte ha med mina barn på en bröllopsfest med lång sittning till bords, jobbiga tal att lyssna på och alkohol, då skulle jag absolut välja att inte vara med på festen. men alla funkar olika!!
  • Emblas Mamma
    peppigapia skrev 2011-02-10 18:12:25 följande:
    jag skrev det mer som ett skämt, för att diskussionen tog en annan väg :)

Svårt det där med barnvakt osv....

inte ens våra barn kommer vara med på vår fest så varför skulle någon annans få vara det, oavsett barnvakt eller inte, och jag skulle nog personligen inte ha med mina barn på en bröllopsfest med lång sittning till bords, jobbiga tal att lyssna på och alkohol, då skulle jag absolut välja att inte vara med på festen. men alla funkar olika!!
    jo men HAR man ingen barnvakt så ska man väl ÄNDÅ få komma på middagen?
    Man behöver ju inte stanna jättelänge till alla blir fulla heller..
    Om det var din syster, tror du inte hon hade velat komma om hon inte hade haft barnvakt?
    Eller hur hade ni gjort då?

Det är jättesvårt och ibland måste man få tillåta sig undantag.
    Vår dotter måste som sagt vara med för det finns inte en människa som kan ta hand om henne.
    Men sen finns det många nykterister i vår släkt också så jag är inte orolig..
  • himeko81

Vi ska ha barn på vårt bröllop. Just saying..

meeeeeeeeeen det jag menar och det menar jag på fullast allvar är att en övervägande majoritet av de som är föräldrar som haft (o)nöjet att hamna brevid på tåg, i kyrkor, på kör-uppträdanden osv osv osv inte gör ett dyft när deras barn börjar leva amok. Ett barn som leker och har roligt är inte störande för mig.

De gäster jag bjuder vill jag ha med på festen till festen tar slut inte tills deras barn är trötta och måste sova.  

Om man som jag gör, läser Magdalena Ribbings blogg kan man läsa om att för många år sedan var det helt otänkbart att ha barn med på bröllop/bröllopsfester. Om barnet ammade stannade mamman hemma eller så pumpade hon ut mjölk. Det är först på senare år som folk börjat ta med sig barn.

• Michele

Det är brudparet som bestämmer hur festen ska se ut, punkt slut. Att ens argumentera mot detta faktum är absurdt. Det är deras stora dag och deras förbaskade rättighet att bestämma hur den ska se ut.
    Jag är själv tvåbarns mamma till en treåring och en tvååring samt bonusmamma till en nioåring. De tillfällen då vi inte kunnat eller velat fixa barnvakt på tillställningar för endast vuxna så har vi stannat hemma med våra barn. Men inte fasiken har vi anklagat festarrangörer för att vara bängbulor för att de inte velat att vi skulle ta med våra barn!!! Har man helt olika värderingar så får man väl istället fråga sig själv om man ska fortsätta umgås överhuvudtaget.
    Sedan måste jag bestämt ta avstånd från att det är ok att blanda barn och alkohol i alla möjliga sammanhang. Barn har rätt till sina föräldrars beskydd och nyktra uppmärksamhet.
    I ett bröllopssammanhang är det först och främst brudparet som bestämmer och då får man som gäst respektera det.
    För övrigt så önskar jag alla brudpar lycka till!Hjärta
    3-barnsmamma

• MrsT2011
    Michele skrev 2011-02-11 07:58:22 följande:

Det är brudparet som bestämmer hur festen ska se ut, punkt slut. Att ens argumentera mot detta faktum är absurdt. Det är deras stora dag och deras förbaskade rättighet att bestämma hur den ska se ut.
    Jag är själv tvåbarns mamma till en treåring och en tvååring samt bonusmamma till en nioåring. De tillfällen då vi inte kunnat eller velat fixa barnvakt på tillställningar för endast vuxna så har vi stannat hemma med våra barn. Men inte fasiken har vi anklagat festarrangörer för att vara bängbulor för att de inte velat att vi skulle ta med våra barn!!! Har man helt olika värderingar så får man väl istället fråga sig själv om man ska fortsätta umgås överhuvudtaget.
    Sedan måste jag bestämt ta avstånd från att det är ok att blanda barn och alkohol i alla möjliga sammanhang. Barn har rätt till sina föräldrars beskydd och nyktra uppmärksamhet.
    I ett bröllopssammanhang är det först och främst brudparet som bestämmer och då får man som gäst respektera det.
    3-barnsmamma

Helt rätt!! Har funderat kring hur vi skulle göra om man inte får barnvakt vid såna här tillfällen, lite svårt att sätta sig in i när man inte har barn, men man blir ju inte en heeelt annan person åtminstone. Tror faktiskt att jag skulle föredra att vi som par delar på oss. Till exempel om min blivande mans kompis gifter sig, då får jag vara hemma om det inte går att lösa med barnvakt. 
  • peppigapia
    Michele skrev 2011-02-11 07:58:22 följande:

3-barnsmamma

Word!!!

Hade inte kunnat sagt det bättre själv :)
  • Madpil

Jag anser att det är upp till brudparet att bestämma själva hur det vill ha sin vigsel och efterföljande fest.
    Jag har jobbat som bröllopskonsult i ett ppar år nu och jag har varit med på alla typer av bröllop vid det här laget.
    Vi gifter oss i år och våra barn kommer att vara med och även gästernas barn är välkommna eftersom vi oftast umgås med alla i familjen och inte bara de vuxna, men det är vårt val.
    Det enda jag kan säga är att av erfarenhet så är inte bröllop med barn sämre eller på något sätt mindre fina.
    Vårt bröllop kommer äga rum på våra ägor utomhus, så barnen kommer nog att äta med oss sen kommer de springa runt och leka med varandra och djuren.
    Det kommer att serveras alkohol men här litar vi på att vuxna faktiskt kan vara vuxna fast det finns alkohol i närheten, jag vill inte att bröllopsfesten ska bli en tokberusad tillställning för det anser jag att man som gäst ska respektera brudparet genom att hålla det på en bra nivå.
    Och om man ska disskutera vad som förstör en bröllopsdag mest kan jag av professionella erfarenheter meddela att berusade vuxna gäster skulle vinna förkrossande över små barn. Många av min klienter som efter festen har många minen av vuxna som sagt opassande saker eller helt enkelt kräkts på golv, toaletter, klänningar m.m
    Jag anser att brudparet får välja själva, men jag vänder mig starkt mot att man använder elaka formuleringar om barn som små monster o.s.v det hör inte hemma isammanghang där glädje och kärlek ska stå i fokus.
    En annan sak som jag vill nämna är att när kyrkan tillät giftemål så var det faktiskt enbart släkt och då även barnen isälkten som fick närvara, det var en familjehögtid där man fogade samman två separata släkter med varandra som nu skulle bli en nya stor släkt. Sedan har det varit barnfritt och barntillåtet i olika omgångar,

Jag kan nämna att jag och min blivande blev bjudna på ett bröllop långt bort till en nära släkting, där vi skulle få ta med oss barnen( 5 mån och 2½) så var sagt när vi fick inbjudan. Jättekul tyckte vi att få åka hela familjen och fira detta par. Men sedan ändrade sig paret ifråga när i skulle tacka ja, just med en sådan formulering att barn alltid stör på nått vis, så det skulle vara barnfritt. Det är dålig stil, så nu vet vi inte hur vi ska göra eller jag vet jag stannar hemma med mina barn!
    Som sagt mina råd är, ni bestämmer men när ni gjort det så håll anledningen för er själva. Folk tycker om sina barn och vill inte höra generalliseringar om att alla barn är störande,gapande monster som inte förstår att man anpassar sig lite till situationen! Många barn kan detta, men sen är ju barn bara barn också:)
    Barn berikar livet för oss som har dem och barn är som de är för att vi som föräldrar ska lära dem hur man för sig i olika situationer, men då måste de få vara med i sånna situationer annars kan vi aldrig lära dem det.

Nu blev det här nästan en essä, det var inte meningen. Men jag känner ganska starkt för att bröllop ska genomsyras av glädje och kärlek och inte en massa bråk och tjafs!
    Alla gör som de vill, men man kan tänka ett extra steg och försöka vara lite trevlig när man formulerar sin önskan....
    Och vill man ha ett perfekt bröllop så är alkoholen största boven för att nått ska gå snett, lita på ett proffs!!

• peppigapia
    jag tycker inte att barn är små monster som inte kan uppföra sig, jag har tre stycken själv, som förvisso är just monster ibland hahaha, skämt å sido.
    Jag tycker bara att de som gifter sig har rätt att bestämma hur just dom vill ha det på sin stora dag utan att bli ifrågasatta, thats it!!
    Barn eller inte, alkohol eller inte, kyrka eller inte osv osv......det ska vara deras dag och ingen skall någonsin ifrågasätta deras val eller orsaker, det är fräckt och respektlöst att göra det....det tycker iaf jag.

Sen har du helt klart rätt i att fylla är värre än ngt annat!!
Svar på tråden Att acceptera vår önskan på vårat bröllop verkar vara svårt!!??