• JulyBrud

    Dags att börja planera för 2:a Juli, wiiii

    Den 2:a Juli 2011 gifter vi oss! Det känns som att det är väääldigt långt kvar. Men samtidigt som man önskar att det vore idag, är det ju så roligt att planera!! (och en hel del att hinna fixa!) så det är nog skönt att det är några månader kvar Glad

    Är det några fler som gifter sej i Juli? Vart? Hur går det för er med planeringen?

    Jag och min fästman är utomlands och jobbar fram till April, så det vore jätte skönt och roligt att få lite tips och uppdateringar om hur det går för er som planerar på hemmaplan!

    Vi ligger till så här i vår planering:


    Kyrka och festlokal bokad (Lunds Domkyrka, Jordberga slott) Tema bestämt (Rokoko/romantiskt, champagne, guld, off white och svartbrunt) Bröllopsklänning klar i grunden (ska nog ändra och fixa en del, vill ha MASSA TYLL) Förrätt och efterrätt klar (sjukt sugen på efterrätten NU!) letar catering i skåne för huvudrätt, tips?) Inbjudningskort designade (väntar på tryck, skickas ut efter nyår, sååå fina!) Bröllopsresa bestämd (en smekMÅNAD i Asien, inte bokad) Värdpar bestämt Hemsida fixad Gästlistan i princip klar
    Endel avklarat, mycket mer att klara av :)
  • Svar på tråden Dags att börja planera för 2:a Juli, wiiii
  • JulyBrud

    Hej brudar :) Hoppas allt går bra med planeringen!

    Darling Daisy, absolut, hittar jag nåt så tipsar jag dej och vice versa, låter bra :)

    Skrev en fråga till "fråga prästerna" precis, vi försöker klura ut hur vi ska göra med musik på vigseln..

    Skrev;

    "Två frågor; Om man har två psalmer, hur många "övriga" låtar är det vanligast att ha? Och hur många tycker du att (med ett bra upplägg, och om musik är ens liv) man kan ha som "max" utan att det blir för mkt?
    Viktigaste delen är så klart löftena, men för oss kommer våra vänner förgylla vigseln med låtar som betyder mkt för oss....just nu har vi en från mig till honom, en från honom till mig, och en som en vän har skrivit just till vår vigsel... Om man då har ingångslåt och utgångslåt som också framförs av solister, får man plats med allt man ska ha med på 45 minuter?

    Förstår att det kan låta mkt, men vi vill ha mkt musik, så om det ska vara en vigsel som är "vi", tror du att detta upplägg kan bli bra trots att det blir många solister/inslag?"

    Vi tror det blir; (allt framfört live av en eller två solister och duktig pianist ..hade hemskt gärna velat att min morbror spelade cello, helt fantastiskt duktig, men kan inte spela längre, förslitningsskada, snyft mest för honom...förlåt, i af, här är "listan";)

    Ingångsmars; "when you say you love me - josh groban"
    Psalm 1
    "Kärleksvisan - Sarah Dawn Finer"
    "Egen skriven låt av nära vän, direkt efter löftena (har ej hört den)"
    "Just the way you are - Bruno Mars"
    Psalm 2
    Utgång; "signed sealed delivered - Stevie Wonder"/eller liknande...

    Tänkte att jag gärna skulle vilja ha era åsikter om vigselupplägget, vet att det kanske blir ovanligt mkt musik, men hoppas att det kan vara ett bra upplägg för just oss, vad tror ni? Det är också viktigt för mej att de allra närmsta vännerna som har fantastiska röster för sjunga på vigseln, att ta bort t.ex. bara en låt, skulle innebära att någon jag hemskt gärna ska få bidra till vigselakten får sjunga på festen istället, känns inte lika "äro-fullt" och "viktigt" som att sjunga på själva vigseln!

    Ser framemot era åsikter!

  • The secretbride

    hej på er!

    jag tycker att det är er vigsel och ni borde få ha det som ni vill, det kanske inte är så vanligt att man har så mycket musik som ni kommer ha men det är ert bröllop och ni vill att era vänner ska uppträda för er och förgylla er vigsel. Men skulle ni välja att be någon att uppträda på festen tror jag inte det skulle göra något, det är kul att ha något mer att se fram emot och det kan vara ett trevligt avbrott med ett uppträdande i festen.  Så gör precis som ni vill och känner för  =) Skulle inte säga att det är mindre ärofyllt att uppträda på festen.

    Här har vi haft fullt upp på jobb och fritid så har inte hunnit skriva nåt inlägg under veckan. 
    Vi var och besökte jakobsbergsgård (vigsel och festplats) i veckan med föräldrar och ett par vänner til oss som ska dekorera lokalen, mest för deras skull så de kan få lite idéer om hur de ska göra så de kan börja planera. Vi hade först tänkt ha huvudbyggnaden, gården består av tre hus, en huvudbyggnad och två flyglar. Huvudbyggnaden har mest charm med vackra målningar direkt på väggarna, gården är från 1700-talet och det speglas i hela byggnaden. Men vi fick veta att vi var för många för att få vistas där, så vi gick och kollade in den södra flygeln där man får va 60 personer. Vi blev inte så förtjusta i den för det såg ut som en vinterstuga, men den var väldigt öppen, så matsalen i huvudbygnaden kändes trång jämfört med den här. Vi insåg att våra vänner kan göra den här lokalen väldigt snygg också, de är jätteduktiga och tror det är lättare för dem att dekorera den här än den andra då man måste se till så inte stilen skär sig med stilen i huset. SÅ nu har vi plötsligt bytt festlokal, vigselplatsen får också bytas men det löser vi på vägen, vi har flera idéer.

    Sen har vi också nyss bokat en riktigt snygg bil för transport som kommer med chaufför. En Rolls-Royce PhantomV James Young 1961, så grymt snygg!  Den ska vi hålla hemlig för alla gästerna så de blir riktigt överraskade när vi rullar in på gården. Den var inte så farligt dyr heller, fick bra pris då det blir på en tisdag =)

    Har ni bestämt transport??  

    hur går det för er med er planering?   *nyfiken*

    lycka till!

  • Liina86

    Julybrud: Vi kommer ha fyra solosånger och kanske även in- och utgångslåt. Vi är i och för sig inte i kyrkan så vi har ju inga psalmer men å andra sidan så är ju vår ceremoni rätt mycket kortare också så jag tror att det kan uppfattas som att vi har ungefär lika mycket musik. Jag tror att det bara kommer bli uppskattat =)


    The secretbride: Vi får inte heller plats i den sal på herrgården som är finast men vi bestämde då att vi ska ha dansen där. Det får plats, det är bara att inte alla får plats att sitta som vid middagen så jag tyckte det löste sig bra =) Kul med rolig transport! Eftersom vi vigs i herrgårdsparken och bara ska flytta oss typ 30 meter så har vi ingen transport.


    Här börjar det komma in svar från gästerna. Är så himla roligt! Hittills är det bara några från sambons släkt som sagt nej och ärligt talat så tror jag inte vi kommer sakna dem. Även de vänner vi inte står absolut närmast och som egentligen hade annat inbokat har bokat om och tackat ja till bröllopet så det känns jättekul. Det bästa är nog att många av våra vänner vill komma redan på fredagen så vi får verkligen en hel bröllopshelg med familj och vänner =) Börjar verkligen se fram emot det mer och mer och längtar!


    Annars har jag tyvärr inte så mycket tid för bröllopsplanering nu. Har fullt upp med examensarbete, extrajobb och att söka mitt första ”riktiga” jobb. Jäklar vad jobbletande och så tar tid! Idag har jag satt som mål att skriva minst två ansökningar, helst tre.


    Ha det bra allihop!


     

  • Darling Daisy

    Nu har sambon köpt sina kläder! Han hittade en frock coat i guldbrokad på rea i lokala bröllopsbutiken! Den satt perfekt så han slog till direkt, 1200 för kavaj, byxa, skjorta och väst. Han är helnöjd!

    Själv har jag provat lite klänningar nu, så jag vet nog lite vad som passar och inte. Väntar dock med att beställa ett tag till så jag får lättare att beställa rätt storlek.

    Inbjudningarna ska iväg ikväll eller imorgon. Har haft lite svårt att hitta en del adresser bara
    Svårt att veta vilka man ska bjuda o inte. Jag vill väldigt gärna ha min morbror och hans fru med eftersom jag verkligen gillar dem och vi har umgåtts regelbundet. Däremot så är jag inte alls förtjust i hans två barn (mina kusiner), har helt enkelt inget att prata med dem om. Så vi brottas med problemet om vi kan bjuda morbror, men inte hans barn...

    Ang musik: jag tycker att det är underbart med mycket musik, så jag säger bara - Kör på!! Det är väl inte så troligt att folk kommer att börja skruva på sig o sucka för att det är tråkigt...?!  

  • JulyBrud

    hej :) tack allihopa, det känns bra att köra på med de låtar vi vill ha med, blir nog bra!

    Liina86: gud vad kul att det börjar komma in svar, jag tror jag kommer få pirr i magen när vi får vårt första svar :) vi har haft lite strul med att få ut inbjudningskorten, det där med präst och vi funderade på att byta kyrka, nu när vi bestämt oss har min syster typ två 100% jobb att sköta, med projektarbete vilket innebär helger, dag och natt...men nu har hon tillsammans med mina föräldrar lyckats trycka alla, de väntar bara på våran absoluta gästlista för att skriva på adresser och skicka iväg, tid bokat för det i helgen! gah! (önskar verkligen att man var hemma och kunde hjälpa till, lite frustrerande!)

    Darling Daisy: Jag säger bara, klart ni kan! Jag vet att det ser lite olika ut i alla familjer, men vi har lyckats få ner gästlistan till 106 personer, och det innebär att jag har bjudit vissa kusiner, men inte andra, vi har en väldigt stor släkt, men också många vänner, och det är ju dom man umgås med man vill ha där, så dom som får komma är vänner och släkt man umgås med.... båda mina föräldrar har många syskon, det innebär att vissa av mina mostrars/fastrars/morbröders och farbröders barn är bjudna och andras inte, det är väl nästan värre? :) Har du bara en morbror är det nästan lättare att göra "the cut", på sin bröllopsfest ska man ha dom man vill ha där, för att dela en underbar dag och glädjas tillsammans med! (enda gränsen vi har satt för hur egoistiska vi får lov att vara är att inte bjuda ALLA i en genre utom EN, te.x. hade jag velat bjuda alla mammas syskon utom ett....men det känns bara för taskigt, och eftersom jag inte har något emot honom så är det klart han får komma, det är bara att vi inte har någon relation, som jag har med de övriga....men men, så får det vara, jag skulle inte kunna med att såra någon så, när det blir alla utom en, men förövrigt är jag helt för att tänka egoistiskt på SIN bröllopsdag som man lägger otroligt mkt pengar på, vi är inte rika och det är inte gratis med en enda gäst, och det får folk förstå)

    Förövrigt händer det inte så mkt, vi har klarat av allt det stora med planeringen just nu, och får snällt vänta ett par månader innan man kan ta tag i saker som hindersprövning och möta prästen osv :) (att hitta kläder till min karl blir inte lätt här, hittar vi inget att beställa på nätet får det vänta tills vi är i sverige, grattis Darling Daisy till att ha hittat ett sånt klipp!! Lite avis :P)

  • The secretbride

    Då har vi fått in det sista svaret på inbjudningarna, äntligen =) vi blir 56 personer totalt vilket känns väldigt bra, man får vara 60 personer i lokalen så du har vi lite plats kvar över.

    I veckan var vi också och "bokade" kläder till brudgummen på en butik i stan "Royal högtidskläder". Jobbade en väldigt trevlig och proffsig äldre dam där inne som hjälpte oss med allt och vi fick allt till ett väldigt bra pris. Tycker jag iallafall, han får hyra ett helt set med jaquette, skjorta, byxor, kravatt, väst, manchettknappar för 1950 kr  (skorna ingår också men han ville använda egna). Vi är väldigt nöjda med allt och han blev så snygg, vi stod och velade mellan en mörkgrå jaquette och en mörkgrå frockcoat med mönster i, det blev tillslut jaquetten, den stod ut lite mer och den kändes lite mer "öppen",  jag hittade ett vackert hårsmycke i butiken också som jag köpte direkt. Så nu är det avklarat, ska beställa min grymma slöja sen när jag får mer pengar. Längtar!

    i helgen tänkte vi fixa bordsplaceringen, föhoppningsvis bli klara med den. Min kompis håller på förfullt med att hitta dekorationer för lokalen och det är så kul att höra alla idéer. Ska ni förresten ha "presenter"? först tänkte vi hoppa över det men det är endå en rolig grej, blir en liten lila organzapåse fylld med chokladhjärtan i guld.

    sen är det bara att fixa ett festprogram och ha massa planerigsmöten med alla inblandade =)

    hur går det för er med all planering??

    hoppas ni mår bra å ha en trevlig helg allihopa!

    kram!

  • JulyBrud

    secretbride; OJ vad skönt att ha fått in alla svar redan! Vi fick äntligen ut våra inbjudningar förra helgen, första reaktionen var tack o lov positiv och om hur fina de var :) men sen kom ett par typiska; "den och den inte bjuden, då kanske inte vi kan tacka ja" man blir lite ledsen först att folk inte kan föstå (vi landade på att bjuda in 107 efter att ha satt den absoluta maxgränsen på 100 suuuuck) men sen kände jag, ja, det är jätte tråkigt, men jag ska inte sitta och vara ledsen över det. Förhoppningsvis kan dom tänka sig att alla (inbjudna som icke-inbjudna) att komma på vigseln, där alla som vill får komma, eftersom det är den viktigaste stunden på dagen...

    & vad skönt att ha ordnat med brudgummens kläder :)

    vet inte riktigt hur vi gör med gäst-gåva, men tanken är nog att skippa den, blir så mycket ändå tänkte vi, haha, sen kommer det säkert sluta med att man vill ha det ändå, det är som du säger en rolig grej. Kul att komma till sin plats och något litet fint väntar en där :)

    Måste berätta, jag har en vän som jag gick gymnasiet med, vi delar samma födelsedagsdatum, och nu har vi kommit på att vi även kommer dela bröllopsdag :) lite galet. Haha, men också jätte skönt, eftersom vi är från samma område så byter vi 1000 tips på facebook nu, har nog lyckats hitta en billigare tårta tack vare henne! :P

    Lycka till med alla planeringsmöten (våra får vänta två månader till, men sen läggs högsta växeln i så fort vi kommer hem till sverige)

    Hoppas alla får en superskön helg!

  • Liina86

    Vi har fått in nästan alla svar nu. Kanske ett tiotal kvar men får försöka påminna dessa när vi ses eller hörs. Har även skrivit lite menande saker på facebook =P

    Vi skulle ha träffat toastmastern ikväll men han blev sjuk så vi fick skjuta upp det. Nästa helg ska jag åka till Västerås och försöka hitta en bra florist och äntligen ta och bestämma mig för vad jag ska ha för bukett. Tycker det är så svårt!

    Förra helgen hittade vi kostym och skjorta till sambon som vi köpte. Tyvärr var den kravatt och väst vi ville ha slut och hade även slutat tillverkats så vi får leta vidare efter detta och skor.

    Imorgon så ska jag börja lite med att skriva några rader om varje gäst till festhäftet. Kan nog bli både roligt och svårt, speciellt för de respektive och så som vi inte känner så bra men det ordnar sig väl alltid.

    Hoppas alla har en trevlig helg

  • Darling Daisy

    Vi har också precis fått iväg inbjudningarna. Har fått svar från våra fyra närmaste vänner med tack och grattis. Det är så roligt att de gläds med oss! Värmer i hjärtat.


    Har haft telefonmöte med svärmor ang mat och lite annat. Hon kommer att hjälpa oss med att baka bröd och ev laga mat (beror på vad vi väljer för rätter). Hon kommer förmodligen att komma till oss ca en vecka innan och hjälpa med förberedelserna.
    Min mamma bor bredvid oss, så hon hjälper oss löpande. Hon gillar inte att laga mat, men kommer att ta andra bitar istället.

    Båda mammorna är duktiga på att sy, så de kommer att få hjälpa oss med ev ändringar i kläderna.

    Vi har kollat på cateringmenyer, men inte lyckats bestämma oss för någon speciell. Tycker det är lite svårt att veta vad som är ”bra pris” och inte. Hittat ganska många bufféer för ca 200 kr/person (inkl moms). Är det okej pris, tror ni?

    Har fixat en bild på blivande mannens frockcoat som vi hittade på rea. Den är riktigt snygg och passar honom som en smäck!

    Jag har fortfarande inte bestämt mig för vilken sorts klänning jag ska ha. Jo, förresten. Det blir en axelbandslös, för det kom vi fram till på provningen. Axelband var fult på mig, men axelbandslöst och uppsatt hår såg toppen ut.
    Jag kommer att beställa från någon Kinafabrik och hoppas på en välsydd klänning som passar mig bra. Kommer nog att landa mellan 2000-3000 kr, kan jag tänka mig. Alltså mycket pengar, men ändå betydligt mindre än att köpa här i butik.
    Har ni något förslag på vilken typ av klänning som kan passa ihop med frockcoaten?

    Vad tycker ni - behöver man ha något värdpar?
    Det är vi som bjuder till bröllop och fest, våra föräldrar är inte med och betalar. Våra mammor nojjar över att vi måste ha ett värdpar och en toastmaster, medan vi tänkte att inte ha det.
    Vi tror att det blir en informell fest utan så mycket tal och spex så vi känner att en toastmaster är lite överflödig. Min pappa är inte i livet och kommer alltså inte att hålla något tal. Svärfar o svärmor är inga talare och vi tror inte att det är så många av våra vänner heller som vill hålla tal.
    Värdparet skulle i så fall hälsa välkomna och se till att det serveras/distribueras bubbel till gästerna vid ankomst, sen på eftermiddagen tala om när det är lekar, musik, kaffe osv. Men det känns så överdrivet att "utse" någon till att vara "värd/värdinna" för dessa uppgifter...

  • Darling Daisy

    Här kommer bilderna på mannens frock coat, det gick inte att ladda upp i förra inlägget. Till detta kommer han ha svarta smokingbyxor.


Svar på tråden Dags att börja planera för 2:a Juli, wiiii