• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Så var det min tur att drömma om heloise panzer lilla fina e och hälsa på i smurfhuset i natt! Vilken villa! Och lilla e var så bedårande och så stark. Heloise lagade mat och var så fin. Vi nattade lilla e i en röd spjälsäng som var svår att stänga... Hmmm.... Hoppas att ni har en undrbar semester och att allt går jättebra! Kram!

• dfk

Heloise,  nu har hunnit iväg redan, men jag önskar er en superhärlig resa!!

Daa, Fyy, det låter så hemskt att behöva må sådär! Hoppas innerligt att det snart ska vända. Styrkekramar till dig i mängder!!

Flamman, du behöver alla fina och omtänksamma människor omkring dig, så mys på du!

Synrix, vink vink! Välkommen och berätta mer om vem du är, nyfikenGlad

Här har även denna helg flugit iväg, men jag har hunnit med både det ena och det andra ändå. Nu är det höstfint i vardagsrummet med nya gardiner,blockljus och soffkuddar. Känner att jag måste ha lite mysfaktor nu när vi väntar kallare och mörkare tider.
    Maken är förkyld hemma, lite ynklig är han alltFlört...

Kram till alla!!

• Syrinx

Då följer jag väl Blommans råd och hoppar in på riktigt! Solig Hej på er! *vinkar tillbaka till Flamman och dfk* 

Några små ord om vem jag är, så ni vet vem ni fått på halsen Nyutexaminerad flöjtist med musik, blommor, stickning och katter som stora passioner i livet. Den största passionen är fästmannen, musiker han också, och ja, vi träffades förstås på Musikhögskolan. Vi bor i Malmö tillsammans med världens ljuvligaste kisse, min nära vän sedan 11 år. Till våren gifter vi oss - förhoppningsvis ett avslappnat bröllop med massor av lycka, skratt och tårar i sällskap av släkt och andra vänner.  
    De flesta tankarna går för tillfället till hur hösten blir med jobb och oro över lillkissen som hostat mycket på sistone. Efter ett besök på djursjukhuset förra veckan trodde veterinären på astma, men det går inte att utesluta att det var början till tumörbildningar i lungorna vi såg på röntgenbilderna. Ska tillbaka med henne på onsdag och hoppashoppashoppas att de kan ge oss ett gott besked!

Flamman - låter som att du har det mysigt med musikern, vad härligt!

Daa - Det är ett elände när sömnen inte fungerar - hoppas att det blir bättre!

Heloise - Lycklig resa!!! 

Lanovia - Bröllopsspelning? Vad spelar du?  

Dfk - ja, man får ta till alla medel för att mysa till det under hösten!

• Leksi

Välkommen Syrinx!
    Jobbigt med sjuk kisse, håller tummarna för positivt besked på onsdag!

• Norrskensflamman

Åh så trevlig presentation Syrinx   Kan ju genast konstatera att här har du flera likasinnade; musikanter (Lanovia), kattälskare (Soldemor), Malmöiter... ja vilka är det nu...? Ninnnis, Hvidis, vem mer?? Solde bor också i Skåne.

Vad härligt att ha ett bröllop att se fram emot

Hoppas att ni får bra besked ang kissen... Förstår att det är mycket oro

Jag tog en hel (annars tar jag en halv i nödfall) sömntablett igår. Efter att  ha sovit 4 tim/natt i 2 v tid så sov jag hela... håll i er... 4,5 timmar i natt!!! Suck...

Med påföljden att mitt tålamod var totalt ickeexisterande imorse när flickorna satt igång med sina fasoner och tjurerier... Jag briserade å det grövsta  
    Exet terrade mig på Skype igår kväll, så det kan väl oxå ha varit en bidragande orsak. Kommer tillbaka ons/tors.
    Fick dessutom höra av hans kompis fru att hon tjuvlyssnat på deras konversation ang. mig. Att exet har börjat tala om mig i väldigt fula ordalag. Att jag vill skinna honom, att pga att jag aldrig kommer förlåta honom för att han hittat sig en annan kvinna så måste han vara mycket vaksam,f ör jag kommer göra ALLT för att blåsa honom och suga ut pengar och allt vad som går, för att hämnas.
    De som känner mig vet att detta är så långt ifrån jag som man kan komma, och jag tycker han, efter elva år tillsammans också borde veta det. Hur KAN han säga så ??? Det är så otroligt sårande, för jag verkligen avskyr sånt och ÄR inte sån!!!

På frågan hur det känns "därborta" med hans nya liv, så svarade han att han trivs utmärkt, att det är fantastiskt och att det känns som att nio år i SVerige aldrig har existerat. Elva år med mig är utraderade. Att han inte vill ens återvända nu men måste för att avsluta det här med jobbet och sina skulder. Barnen hade han inte nämnt.   Visserligen har han Skajpat med dem två kvällar på raken nu, med resultatet att lilla K gråtit sig till sömns. "Mamma jag tror jag måste sluta å prata om pappa, jag mår så dåligt och längtar så mycket då..." Lilla hjärtat Hjärta Åsså en massa tårar....

Och gråt imorse när jag lämnade på sexårs... Efter att jag förvandlats till Häxmorsan från Hell med värsta PMS:en så började hon storgrina och klamrade sig fast vid mig i 15 min och ville inte lämna mig. Ville vara hemma med mig... Gud, giv mig styrka    Hade jag kunnat hade jag tagit en ledig dag med henne , men just idag gick det inte Gråter

• lanovia 08

Flamman återigen så slutar inlägg om ditt ex med att jag sitter och hoppar på stolen vansinnig och förbannad. Detta j-la drägg, om han nu inte kan behandla dig vettigt, vilket driver mig till galenskap så kan han väl i alla fall hantera sina barn med all den kärlek och respekt som de förtjänar och som han verkligen borde vilja ge dem!!!!!

Missförstå mig rätt nu för jag tycker verkligen inte du förtjänar all den skit du får ta emot från honom. Men barnen, stackars lilla K som saknar sin pappa så mycket!  Hur svårt kan det vara, kan väl inte finnas någon annan kärlek i världen som gör det värt att offra sina barn??

*kramar om dig hårt* Kan inte varit lätt att lämna K idag. Synd att du inte kunde vara hemma med henne, men imorgon kanske?

• lanovia 08

Hej Synrix. Hoppas det inte är allt för illa med katten.
    Jag spelar klarinett.
    Spelningen gick kanon och var rolig. Så kul att jag klarar av att spela så mycket som läget är nu.

• lanovia 08

Idag var det inte lätt att lämna på förskolan. Ifredags var hon hemma med feber och snuva nu har hon varit feberfri sedan lördags så hon fick gå dit. Och det var nog bra det innan hon "tappar bort" det allt för mycket. HOn klamrade sig fast i mig och blev väldigt ledsen när jag lämnade henne en kort stund för att lägga bort hennes kläder. Slutade med att jag också började gråta så vi satt ute i hallen en stund o pratade med en av fröknarna. Sedan accepterade E att sätta sig i hennes knä och jag kunde gå hem. Fy f-n vad svårt det är när hon själv inte ville att jag skulle gå. Lättare när hon springer i väg o leker.

• lanovia 08

Daa har du fått sova inatt? Ha inte för bråttom med att trappa ner på tabletterna. Just nu behöver du dem.
    Nu är du ett helt annat fall än maken, men han mådde ju riktigt dåligt för något år sedan. Hans psykologbesök lärde honom bland annat att han var helt fel ute om han räknade med att bara bli bra i en handvändning (vilket han hoppats på). Utan psykologens budskap var mer att han kan få redskap och hjälp som han kan jobba med, sedan tar det tid och en del kommer han kanske aldrig bli av med utan får lära sig att leva med och hantera.
    Med det menar jag inte att du kommer få äta sömntabletter hela livet men du kanske får vara beredd på att det tar ett tag att komma tillbaka, det är en rejält ond cirkel du måste bryta. Men du kommer klara det!!! *kramar*
    Vet inte hur tvillingarna sover nu? Men kan tänka mig att de fortfarande vaknar en del på nätterna? Mycket blir kanske bättre nrä de börjar sova hela nätter och du kan slappna av på ett annat vis.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård