• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

Fru Bygg, ring eller åk in igen om du är orolig! De sa ju uttryckligen att du skulle höra av dig om du var orolig, och det är du ju. Det är säkert ingen fara eftersom allt ändå såg bra ut, men om du inte tycker det känns bra så tycker jag definitivt du ska kräva fler kontroller.

Stor, varm kram till dig!

• Fru Bygg
    Ninnnis skrev 2011-08-30 12:11:30 följande:
    Fru Bygg, ring eller åk in igen om du är orolig! De sa ju uttryckligen att du skulle höra av dig om du var orolig, och det är du ju. Det är säkert ingen fara eftersom allt ändå såg bra ut, men om du inte tycker det känns bra så tycker jag definitivt du ska kräva fler kontroller.

Stor, varm kram till dig!
    Jo, men jag har ju ingen anledning ännu att vara mer orolig. Jag ska iallafall ringa min barnmorska nu efter ett och prata med henne. Är bara så rädd att de inte tar en på allvar och då är ju allt upp till mig att känna om ngt är fel. Jag vet att jag kan åka in igen och få en ny kurva, men känns som om jag måste ha en anledning till det och det är det som jag är rädd att kanske missa.

Jobbigt med Minis utvecklingsfas. Det kommer att bli bättre, jag lovar. Jag kommer så väl ihåg att man kände så i perioder! OCH det är helt ok att vara låg och deppig, det tar ju inte bort det faktum att du är så glad och förtjänar Mini så mkt! Bara för att man har något som man vill ha, så betyder det ju inte att du missunnar andra något eller att du inte kan få vara nedstämd!
    Vi finns här om du vill prata och kom ihåg att du är den bästa mamma som finns för Minis! Även om det inte känns så så gör du ju så mycket för Mini, han kan ju vara ledsen ändå!
  • Ninnnis

Nu ligger Mini och skrattar i babygymmet och hjärtat känns mycket lättare igen... ♥

Labil, jag? 

• Ninnnis

Fru Bygg, tack!

Fast om du känner dig orolig så är det väl själ nog att göra en extra kontroll? Bra att du kontaktar din BM, hon har kanske något råd att komma med. Kram igen! 

• Norrskensflamman

Åh, fru Bygg :_(  Så himla jobbigt. Förstår din ångest och rädsla, även om allt säkert är okej som läkarna säger. Det blir som att de lägger alldeles för mycket medicinskt ansvar på dig. Hur ska DU kunna veta hur Pricken mår? Ring till BM!! Förklara hur du känner. Det är ju knappast bättre för Pricken attt du är jätteorolig dessutom . Kräv att de tar dig på allvar. Lättare sagt än gjort, men stå på dig.
    Stora, stora kramen till dig vännen ♥

Ninnis: Jag tror också det går över.  Det här med att han är missnöjd, och äter och plötsligt släpper o skriker, det har jag för mig att någon av mina gjorde. T tror jag. Hon som hade kolik. Magknip i hennes fall tror jag det var.
    Jag fick ofta hålla på med sol-måne-vattenfallmassage och gympa med benen, vika upp dem mot magen. Så det kom ut pruttar.

Hur blev det när du lät bli mjölk, gav det resultat? Minns inte riktigt...

• Norrskensflamman

Ninnis o Fru Bygg: Hur kan ni ens yppa något om egoinlägg???? *tittar strängt* Tänk på hur mycket ego JAG öser ur mig här... Ni ligger ljusår efter!!!  I vått o torrt heter tråden. Eller hur?! Ös på bara Hjärta

• Hvidbrud

Fru bygg: oh, lilla gumman! Åh, så jobbigt! Det är säkert ingen fara med pricken, men jag vet hur det känns när det är något med hjärtat! Gråt bara på och klart att du ska skriva om det här. I vått och torrt!
    tycker helt klart att du kan be om fler kontroller, just för att du inte känner dig lugn. Synd att det inte kändes bra med läkaren men om du får komma in i morgon igen kanske du får en som det känns bättre med? Håller tummarna för att allt är som det ska och att det lugnar sig.
    Mins att när jag låg uppkopplad för att kolla js hjärtljud låg jag bredvid en kvinna som också var orolig för att hon inte kände barnet lika dant. Barnmorskan försäkrade henne om att det var normalt och att hon faktiskt kände barnet. Vet inte var jag vill komma med detta, men jag känner med dig och jag hoppas att din barnmorska kan ge dig något svar som verkar vettigt och att du har styrka att be om alla de undersökningar du kan få för att förstå vad som händer. Kram kram kram!

• Hvidbrud

Ninnis: kramar om!! Mini då! Kan det vara magknip? Mitt tips (oombedda och kanske påträngande?) är att lägga mini över knäna och klappa med en fast klapp på gumpen (inte mjukt) var tredje sekund. Läste det tipset någonstans när e krånglade och det var det enda som hjälpte. Fråga mig inte varför det hjälper men funkade gjorde det. funkar även om de hänger över axlen om protesterna blir för stora när han ligger på mage.
    en stor påse kärlek och tålamod till dig fina Ninnis. Du klarar det jättebra!

• Villemoa

Åh Fru Bygg, vännen! Bra att du ringer din BM för din oro måste tas på allvar! Har Pricken för höga hjärtljud så måste de ju hålla koll på henne. Hellre att du åker in en gång för mycket! Många, många kramar till dig!

Ninnis: vet hur det är när de bara gråter och gråter och inget passar! Klart att du får vara låg och nedstämd även om du i övrigt har en frisk bebis! Det ÄR jobbigt när de går igenom faser och de känns oändligt långa. Både Moa och Ellie låg och skrek vid bröstet och släppte och hade sig och det var lilla magen som krånglade. Mycket pruttar och rapar kom det. Det i kombination med en utvecklingsfas gör allt lite jobbigare. Men, det går över som tur är! Kram!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård