• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Syrinx

*pustar ut i soffan efter en låååång kväll* Usch, ibland blir man verkligen berörd in i hjärteroten. Vi var ett gäng på väg hem till Malmö efter orkesterrep i Lund, som klev på tåget tjugo över nio. Vi hade bara hunnit en liten bit utanför Lund så bonkade, krasade och skakade det alldeles förfärligt. Tåget bromsade och vi hör en skärrad chaufför kalla på personal fram till förarhytten. Snart kom ambulans, räddningstjänst och polis i långa rader. Det var någon som hade bestämt sig att livet inte var värt att leva längre, precis som vi befarade. Vi blev sittande i tre timmar på tåget innan de hade bytt personal, spolat och undersökt klart. Men åh, så lättad jag var att det inte var jag som körde tåget... Hemskt! 

• Syrinx
    Flamman och Blomman, TACK för lite sammanfattning om trådmedlemmarna! Jag har ju liksom anat att det är trevligt folk här Vad kul att det är många skåningar förresten!

Fru E, oj men stackars er Buster! Vilken tur att det verkar ha gått bra ändå! Äckligt med padda.. Foten i munnen Men det är väl nåt med hundar som verkar göra att de sätter i sig allt möjligt - mamma har en cocker spaniel som jag är delvis uppvuxen med, en riktigt tjock gammal man är han nu och skröplig dessutom, och han äter precis allt. Det är helt klart en fördel med katter, de äter inte riktigt allt!

Villemoa - Tack och vad duktig du är med träningen! Heja på!

Flamman igen, hurra för att du äntligen äger huset själv!!! Skål Så bra!

Ninnis - Jo, jag har smugit in en gång tidigare, vid förra omgången trådbebisar. Nu drogs jag visst in på riktigt denna gången, efter konstant smygläsning. Oskyldig Hoppas att det snart går bättre med Mini. Jag har inga erfarenheter att ösa ur, så jag skickar bara massa omtanke!

Fru Bygg   Åh vad jobbigt det måste vara med ovissheten. Håller tummarna för att allt blir bra! 
    Daa - Vad bra med bättre sömn, hoppas du sover gott i natt också!

Leksi - Så mysigt med ragdolls, de är så söta tycker jag. Tack för tumhållning!!! 

Hoppas ni sover gott allihopa, nu ska jag stupa i säng! *gäsp*
  • Ninnnis
    Hvidbrud skrev 2011-08-30 23:36:09 följande:
    Ninnis: finaste du! Grattis på bröllopsdagen iallafall! Klart ni ska fira i helgen istället! Hormoner, avbruten sömn och känslan av makteslöshet är en tung men mycket välkänd cocktail. Kramar om och lagat en god kopp te !! Ah! Fänkålste! Fenomenalt att dricka om man ammar bebisar med knipig mage! Och snacka med lillen och berätta hur du känner det. Även om han nte förstÅr vad du säger kan det vara så himla skönt att bara få ut det ur sig, och ha någon att prata när man sitter där i mörkret i natten helt ensam med skrikande barn när man bara vill sooova! Snart är det torsdag! Och du- du är en jättebra fru, om än lite småbarnsmammig, så det så!
    :-P
  • Ninnnis

Hej Start September! Det börjar väl närma sig för dig? Spännande!

Syrinx, usch vad hemskt med tåget! Stackars lokförare (heter det fortfareande så?)

Fru Bygg, hoppas det går bra idag. Kram!

• Ninnnis

Natten har varit ok, Mini har sovit 3+3 timmar vilket känns som en lyx. Vissa amningar har gått bra, vissa går inte alls.

I eftermiddag ska vi till bvc, jag ska lufta lite med sköterskan tror jag. 

• Syrinx

Ninnis, ja usch, stackars stackars lokförare! (Som det nog heter, varför skrev jag chaufför?! Får kanske skylla på sent på natten Tungan ute) Han lät så chockad. Tänk bara vilken fruktansvärd känsla det måste vara. Usch! Stackars alla anhöriga också. Att vi blev sittande tre timmar är ju ingenting.
    Fästmannens uppdatering på facebook om att vi sitter fast på tåget efter en förmodad personolycka genererade bl.a. en kommentar om att "Ett problem ur världen, men stackars alla oskyldiga resenärer som det drabbar". Förvånad Ibland blir man mörkrädd - att det finns människor som inte kan tänka ett steg längre! 

Det låter skönt att kunna lufta lite med bvc-sköterskan. Hoppas ni kan få lite bra tips och uppmuntran! 

Nu ska kissen och jag snart iväg till djursjukhuset. Håller tummarna för positivt besked! 

• Villemoa

Syrinx, nämen fyy så hemskt! Stackars lokförare! Men vilken horribel kommentar på Facebook!! Förvånad HUR kan man kläcka ur sig något så urbota dumt?!?
    Hoppas det går bra på djursjukhuset, håller mina tummar och tår!

Ninnis, vad skönt att ni fått sova lite iaf. Ventilera du med bvc-sköterskan, de brukar ha goda råd. Vet du, har funderat på varför det strular vissa gånger för dig och andra inte. Kanske är så att mjölken inte kommer så snabbt som han vill precis efter utdrivningsreflexen? Så var det för Ellie ibland och då släppte hon och skrek, tog tag igen, släppte och skrek osv. De har ju sina perioder de små liven när de kräver mer mat men att tuttarna inte riktigt fattat galoppen Vet inte men det var bara en tanke. Hoppas du får nåt klokt svar från bvc! Kram

*vinkar till start september* Ja, snart är det dags för dig! Smygläser er tråd lite sporadiskt sådär men jag vet att du ska ha en liten snart

• Ninnnis
    Syrinx skrev 2011-08-31 09:46:22 följande:
    Fästmannens uppdatering på facebook om att vi sitter fast på tåget efter en förmodad personolycka genererade bl.a. en kommentar om att "Ett problem ur världen, men stackars alla oskyldiga resenärer som det drabbar". Förvånad Ibland blir man mörkrädd - att det finns människor som inte kan tänka ett steg längre! 
    Men vilken hemsk kommentar!

Hoppas det går bar med katten idag! 
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård