• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Hvidbrud

Blommis: alltså åh! Jag är nästan lite avundsjuk på dig och din fantastiska styrka och klarsynthet och ditt civilkurage! Din närvaro och din klokhet! Du är min idol och vardagshjältinna! Önskar att jag hade mer av det i mig. Jag tror att ett möte med dig i din fulla Passion kan ändra barnens framtid. Tror inte att de glömmer utan kommer få dem till att ta andra val och vägar när de blir större. Har man väl fått öppna ögon är det svårt att blunda igen.

• Fru sy
    Hvidbrud skrev 2011-09-01 09:18:24 följande:
    Hej fru sy! Har sån lust att lägga in en beställning, men kan inte komma in på din sida från iFånen... Och lat är jag, så jag orkar inte gå och tända för den rostiga gamla dinusauriedatorn... Mössorna är ju hur fina som helst och ett par matchande muddbyxor till mina ögonstenar lockar.
    Jag kan skicka bilder till dig om du vill Undra varför du inte kan komma in på min sida, är det ngt inställning jag kan ändra? Funderar även på hur det funkar med bt i mobilen, går det att få det smidigare som man har med fb? När jag går in på bt med mobilen är det väldigt litet och rörigt...
  • Hvidbrud

När jag går in på din sida från mobilen, ligger bilderna för så att jag inte kan klicka på menyerna sär uppe. (jag kan se dem som hastigast när sidan läses in) Nä, bt finns inte smidigare. Än så länge. Det har varit snack om det i några trådar, men inget händer.

• Leksi

Buhu.... lämnat ledsen liten kille på dagis idag Gråter

• Ninnnis
    Fru sy skrev 2011-09-01 09:11:17 följande:
    Precis så har det varit för oss oxå, nu har det lugnat sig igen. Jag fick gå runt och amma Orvar för det var enda sättet att få honom att ta bröstet. Och från att det tröstat honom att komma till bröstet hela tiden kändes det ju jättekonstigt. Efter ett tag märkte jag att han inte var hungrig lika ofta längre och det var därför han inte ville ta bröstet... från att ha ätit med 2-3 timmar mellan kan det nu gå uppåt 4-5 timmar. Han ville helt enkelt bara att det skulle hända något annat... typ upp och gå
    Vad skönt att höra att det är fler som har haft det så! Jag tror att det kan vara som du säger, att han inte är hungrig lika ofta. Ibland smackar han dock som han gör när han är hungrig, men han vet kanske inte själv om han är hungrig, trött eller vill upp och gå
  • Ninnnis
    start september skrev 2011-09-01 08:39:37 följande:
    Hej Villemoa och Ninnis! Japp, på måndag är BF. Jag är ju ganska nojig eftersom jag både tar blodförtunnande sprutor och det är ett lite mindre barn än mitt förra, men det ser bra ut enligt ett UL igår. Helst skulle jag vilja slippa igångsättning, sist gick gick jag över 12 dagar och det är lite onödigt nu tycker de. Så gärna lite spontanförlossning skulle vara välkommet de närmaste 10 dagarna! 

Och Ninnis, du har fått mycket bra tips om Minis ätande. jag känner igen en hel del också.  Försök ta dig ut (måste du väl med vovven), då orkar man alltid mer.  
    Ja tack och lov kommer jag ut minst en timme varje dag med vovven. Jag håller tummarna för att förlossningen startar av sig själv!
  • Ninnnis
    Leksi skrev 2011-09-01 10:24:25 följande:
    Buhu.... lämnat ledsen liten kille på dagis idag Gråter
    Åh, stackars dig och stackars lille A!

Kan du ringa dagis och se om han har blivit glad igen? 
  • Ninnnis

Jag har precis varit ute och gått 1,5 timme med tjejen som jag köpte min bärsjal av på Tradera. Hon visade sig ju bo i "grannbyn" och är mammaledig med sin yngste son. Supertrevlig tjej och vi hade massor gemensamt.

• Fru Bygg

Sitter och dricker en god kopp kaffe (och en krämig chokladmuffin) och njuter av lugnet. E är på dagis och detta är första dagen som jag varit hemma och tagit det lugnt. Igår och i förrgår var vi ju på sjukhuset mitt på dagen och då hann jag nästan inte ens hem innan det var dags för hämtning. Idag har jag inga planer. Gick och la mig och sov i två timmar när jag lämnat E och nu sitter jag som sagt och fikar lite framför datorn. Tänkte se om jag ska köra och handla lite kläder sen innan det är dags att hämta E. E:s bästa kompis fyller två i helgen och vi ska på kalas. Vad köper man till en tvååring som har allt?

• Fru Bygg

Åh, nu vet jag ju vad jag skulle köpt! Ett par byxor med bil/grävmaskin på från Fru Sy. Typiskt, varför har jag inte kommit på det tidigare.... Jaja, det blir lite väl tight nu, så jag får leta reda på ngt annat..

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård