• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Soldemor

Syrinx: Tack för omtanken! Det känns skönt nu att de verkar må bra. Skall med Soldan på återbesök på fredag. Fast får hon bestämma är hon redan hur bra som helst och stjäl de andras torrisar så det står härliga till! Herr A, aka som Skeletto, äter som en (liten randig) häst. Jag vågar inte hoppas för mycket men är glad så länge det varar!

(där skulle jag lagt in kattjuvudet, men sedan vi fick våra datorer uppdaerade verkar det inte funka, knorr!)

• Leksi

Här kommer en katt Soldemor: Katt
    Skönt att höra att de verkar vara på bättringsvägen!

• Hvidbrud

Oj Daa! ...än så är det långt till vår, ros och hyacinter... Men grilla kan man väl i alla väder?

Stora har varit på Aqvakul med sin pappa i dag! Första gången i pool! (nej, vi är nog några av de få som inte har gått på Babysim med våra barn..) Hon älskade det. Maken hade aldrig sett henne så lycklig! Helt slut när hon kom hem, men efter lite mat och insisterande på att inte sova slocknade hon på batmans ben så han fick ropa på hjälp med att flytta henne till sängen . Nu sover båda som små troll där inne i barnkammaren.

och lille J...- han har börjat gå med sin gåvagn! Stod utan att hålla i sig i några sekunder idag också! Snart är han över allt! (fast det är han ju redan... Min lille jägarsoldat)(fast han kan glömma att bli soldat på riktigt han får använda sin fysik till något vettigare! )

• Soldemor

Så mycket man får gjort när man är på jobbet lääääääääänge. Fast å andra sidan kommer jag inte vara här på drygt en vecka sedan. I morgon är det heldagskurs, ledig fredag-måndag (jodå, det kommer att kännas konstigt att vara ledig så länge), tisdag två x inspirationsdag i vårt kontrakt - en på dagen och en på kvällen, onsdag jobbar jag hemma på förmiddagen, sedan kläddag på Pastoralinstitutet (shoppa prästskjortor, yes!) och sedan öva med konfirmanderna inför deras mässa 18/3, puh!

Har ni någon guilty pleasure? Jag har varit totalt avigt inställd till sådana här onepiece-overaller och strängeligen sagt till konfirmanderna att jag inte vill se sådana i kyrkan. Reklamen för dessa overaller dyker upp när jag är i min privata mail och härom dagen kunde jag bara konstatera att jag är förälskad i en sådan. Mailade över bild till maken som också tyckte den var snygg, så hrmm, nu har jag beställt den...

• ingenjörsbruden

Hej goa tjejer!

har fullt ös på jobbet, igår var jag på utbildning (riktigt kul), far o flänger på möten o lite olika utredningar, Busan har haft över 40 graders feber o maken har forfarande ont i sin fot o haltar o är småtvär o småilsk.....

STORT GRATTIS till Ankan! Härligt med ny ankunge!

Hel drös med snöblandat regn som kommer att töa bort under dagen.....o jag som var så sugen på vår o vårstädade i trädgården o planerade denna växtsäsongen! Blir körsbärstomater....inte lika många plantor som förra året...hehehehe....o så olika sorters bönor, vaxbönor, rosenbönor, sockerbönor! Ska bli gott hoppas jag....bara läsa på lite hur man lyckas med bönor....

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård