• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • start september

Fast jag tycker det finns värre saker att ge än lite Cola. Det är bra till mycket. Sen lurar jag fortsatt på om det är det är ok att ge små mängder Light-läsk eller om det ska vara med socker.

• Hvidbrud

Light drycker och light produkter försöker jag undvika att ge mig själv eller barnen. Mest för att undvika att lura insulinprodukyionen med aspartam och andra sötningsmedel. Mjölk ost och yoghurt för både smak och mättningskänsla. Och cola har koffein i sig och det är jag inte så glad för att min tvååring stjälper i sig. Skulle ju aldrig erbjuda henne kaffe. Dessutom gillar kg inte vad hela coca-cola industrin står för och hur den har påverkat många utvecklingsländer, men då blir det hela en stor politisk fråga och det ska ju inte skilja oss åt eller skapa osämja i tråden . Men när man har vätskebrist tror jag på att cola är bra för elektrolytbalansen. Start september: jag blir lite nyfiken på vad du tycker är det värsta vi kan ge våra barn?

• lanovia 08

Vi hör till de elaka föräldrara som sätter fram vindruvor till E när det är kakdags, dricka får hon vatten eller mjölk.Vi känner stt hon kommer hinna få i sig socker så det räcker i framtiden så så länge det går är vi restriktiva. Cola känner jag att det kommer dröja länge innan vi låter henne dricka. MEN när det kommervtill vätske- o näringsbrist så släpper vi alllt sådant. Hon får det hon vill bara hon får i sig

• lanovia 08

Idag är hon mycket piggare. Har ätit lite macka o vitan på ägg. Dricker gör hon så där så vi luras med glass. Hon bara vägrar saft helt plötligt. Men så skönt att se henne i farten igen. Spytt har hon inte gjort på 28 hh. * håller tummarna*

• Hvidbrud

Lanovia: så härligt att höra att hon har det bättre och får behålla maten. Jag tycker inte att ni är elaka föräldrar, utan snarare tvärt om och gör barnen en stor tjänst att inte göra dem sockerberornde från småbarnsåldern. Godis och läsk och juice förbud har vi. Men en kanelbulle i bland och glass (som hon fick på dagis utan att vi viste... ) Men när det är sjukdom så är det undantag. När vi märkte hur galen e blev i cola efter bara första hon smakade det vid kräksjukan förra året var jag överbevisad att vi gör rätt. Min man är en gottegris och jag har på känn att hon får smaka både det ena och det andra när de har "pappa/dotter" dagar... (och hennes farmor har fått förbud att ge henne godis och det ser ut som om det gör ont i henne när hon inte får ge henne socker... Suck. )

• Fru sy

Lanovia: Vad härligt att E mår bättre idag! Vi ska nog upp till Gbg sista helgen i mars, kanske att vi kan få ihop en liten träff då!?!

Blomman: Du får gärna inboxa mig oxå!

Hvidis: Onsdagkvällen ska vi på första hjälpen på bvc, det kanske är lite dumt att ta en sådan dag för då har vi en tid att passa att åka hem till. Måndagen kanske skulle funka, men vi ska vara iväg hela helgen så kanske blir lite kämpigt. Hur går E på förskolan veckan efter? Hur ser det ut för er andra där nere?

• lanovia 08

Den pigga E föersvann. Hon slutade vilja ha något utav det vi gav henne.så vi fick.sprutmata med saft under gråt o proteester. Men hon är ju iallafall bättre än igår o har inte spytt. Nu hoppas jag det räcker snart o vi alla kan få vara friska. Blommos du har helt rätt den här vintern skall grävas långt ner i glömskans jord. Men 2 dec kl 13.15 ska jag vårda ömt i minnenas balk. Alla sjukdomar ska förträngas.

• lanovia 08

Fru sy, sista helgen i mars låter bra. I alla fall så här spontant utan att kolla kalendern.

• lanovia 08

Hvidis vi verkar har ungefär samma syn på sötsaker till banen. E får äta på dagis när kompisarna har med när de fyller. Själv fick hon ha med fruktsallad när hon fyllde. Vi testade en gåmg att ge henne lussekatt, men hon skrek bara som en besatt efer mera mär vi tyckte det räx

• lanovia 08

Jäkla mobil. När vi tyckte det räckte skulle det stå.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård