• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • start september
    Hvidbrud skrev 2012-03-03 12:16:13 följande:
    Light drycker och light produkter försöker jag undvika att ge mig själv eller barnen. Mest för att undvika att lura insulinprodukyionen med aspartam och andra sötningsmedel. Mjölk ost och yoghurt för både smak och mättningskänsla. Och cola har koffein i sig och det är jag inte så glad för att min tvååring stjälper i sig. Skulle ju aldrig erbjuda henne kaffe. Dessutom gillar kg inte vad hela coca-cola industrin står för och hur den har påverkat många utvecklingsländer, men då blir det hela en stor politisk fråga och det ska ju inte skilja oss åt eller skapa osämja i tråden . Men när man har vätskebrist tror jag på att cola är bra för elektrolytbalansen. Start september: jag blir lite nyfiken på vad du tycker är det värsta vi kan ge våra barn?
    Jag tror vi tycker ganska lika om den stora Cola-industrin Hvidis;.)
    Det värsta för barn tycker jag är socker i stora mängder som ger sockerberoende. Kanske transfetter är rejält dåligt också, men det kan jag för lite om. Vi har också varit enormt restriktiva med socker vilket jag är väldigt tacksam för. Vår tjej dricker fortfarande allra helst mjölk även när det erbjuds alternativ. Nu vid nästan fyra års ålder äter hon lite kakor, hon har fått smaka men inte velat ha tidigare,

Däremot är jag inte så rädd för små mängder koffein som för socker. Vid sjukdom ger jag absolut Cola utan att blinka, därav mitt inlägg. Vår dotter har sett sin pappa dricka det sedan hon var liten, och får smaka små mängder lite som lördagsgodis. Den upppiggande effekten märker jag inte på henne, möjligen av godo eftersom vi tagit bort dagvilan. Däremot har hon aldrig fått det som måltidsdryck. Men då är ju min dotter nu närmare fyra år, lördagsgodiset höll vi mot fram till ganska nyligen.

Just light-läsk i små mängder vet jag inte hur illa det är realtivt vanligt socker (vad som är minst illa helt enkelt), det var därför jag skrev lite frågande. Jag inbillar mig att dottern skulle haft större begär efter Colan om det varit fullt med vanligt socker.

God natt!
  • Klockarbol

Stoppar in näsan lite snabbt så här mitt i natten.

Jag har valt att ge mina barn riktigt socker istället för sötningsmedel.
    Jag är nog ganska rabiat "anti-sötningsmedel" Skäms
    Jag resonerar som så att sötningsmedel är jättebra för den som av medicinska skäl ska undvika socker men inte annars. Jag minns med fasa nån riktigt otäck apelsindricka som var helt osötad och som för närmare 25 år sedan var det enda som fanns för diabetiker i sverige (ärkeexet är diabetiker).

Det finns sötningmedel i allt möjligt, tom i tandkräm och mediciner så jag tycker att det räcker så. Jag är inte helt övertygad om sötningsmedel är så nyttigt för oss.
    En hel del rapporter visar på olika skador och biverkningar vid hör konsumtion (nu anser livsmedelsverket att en person på 60kg kan dricka 4 liter apartamsötad läsk per dag utan att det är för mycket så där är riktlinjen för hög konsumtion för mig).
    Lika många rapporter visar att det är helt ofarligt.

Det som gör att jag är benägen att tro på de 'negativa' rapporterna är (förutom viss egen erfarenhet på mitt förra jobb) att sötningsmedel är så oerhört mycket biligare än riktigt socker för livsmedelsindustrin.
    Och i väldigt många fall är det industrin som bekostar / sponsrar forskningen.

Sen är de flesta sötningsmedel extremt mycket sötare i smaken än vanligt socker så jag tror att "sötsuget" triggas lika mycket av sockerfri läsk som av vanlig.

Hursom så  tycker jag att det är bättre med socker i måttliga mängder i stället.

Sen har jag ju alltid saftat och syltat själv så då är det ju lättare att alltid ha lättsockrade alternativ hemma förståss.

Nu postar jag utan att ha läst igenom, hoppas jag inte klumpat till nåt Obestämd

Dessutom tycker jag att sötningmedel smakar urk...

Svammelfia är nu rusktigt trött och siktar på kudden istället för att virra till det här i tråden.

Pöss på erKyss

• muggles

Är det någon här som vill ha 7 st älstickor? Det står datum 2011-12 på dem men jag är säker på att de funkar fortfarande. Jag tar inget betalt så klart, meddela mig via inboxen så kan jag skicka...

• muggles
    passionsblomman skrev 2012-03-02 16:10:13 följande:
    Mugglan, här:

">

" target="_blank">

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    VAr det denna jag skulle tyckt var rolig????? Que?
  • passionsblomman
    muggles skrev 2012-03-04 19:54:20 följande:
    VAr det denna jag skulle tyckt var rolig????? Que?
    Har du sett ditt mail?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor

Hej alla!

Hoppas helgen var it god!

Kan ni gissa vem som är 11: e bästa huskatt långhår i Sverige? *stolt matte rodnar lite lätt*

• Soldemor

Försöker läsa en teologisk text på engelska, till en diskussion med kollegor i morgon. Det var väldgit vad fort det går att lägga av sig med teologi-engelskan! Eller, tja, 5 år då. Har väl mest läst fackltteratur på svenska sedan jag blev klar. Nehej, får väl fortsätta att läsa...

• Ankan80

Hej alla fina tjejer!
    Här kommer jag inramlandes igen, men jag är så glad så jag måste berätta att vi PLUSSAT!!!!!
    Verkar vara 4:e försöket som är grejen för oss. Eller så är det så att vi skärper till oss o myser lite mer strukturerat

Testade nyss på jobb, BIM+1. Tänkte jag skulle vänta en vecka eftersom mensen var sen 7 dagar förra månaden. Men så tänkte jag *Va fan, bättre veta nu än sen*

*Bamsekram till alla* Novemberbebis - here I come

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård