• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Klockarbol
    passionsblomman skrev 2012-03-02 12:07:06 följande:
    Nu ska ni slippa rosa grisar en stund, för jag ska ta med mig hundskrället ut och lyssna på talgoxarnas tjutande och se hur vattnet i ån hoppar och far. Först långlkalsonger, så knäna håller sig varma.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Varma knän är bra!

Och rosa grisar kan man aldrig få för mycket av Hjärta

Å sen vet jag att du vet att de små djävlarna sällan har något underbyggt eller sant att säga. Fast ibland är de ruskigt påstridiga...
    Det bästa är att de, liksom troll, spricker när man ställer ut dom i dagsljus Kyss
  • Norrskensflamman

BS! Jag är också en j-a velpotta... Men när jag väl kommit fram till ett beslut så då brukar det vara väl förankrat i mig själv. Men jag har också svårt att bestämma mig för vilken socka jag ska ta på mig först på morgonen... typ.

Vilket trixande med sprutorna, men övning kanske ger färdighet?
    Härligt med slalom i Sälen. Har varit där engång för massor med år sedan, men minns att det var snälla backar. Vi var nog mest i Hundfjället och Tandådalen.
    Vad kul att ni "fått blodad tand"

jag har en sporthatande musiker där hemma som just köpt sig slalomskidor OCH bytt sina pjäxor till ett annat märke som sitter bättre, så han slipper få ont i fötterna
    Han kollar slalomsajter kvällarna i ända nu...

• Klockarbol

Flamman - nog vore det väl praktiskt om de ryggradslösa individer man möter i livet hade haft en liten skylt som talade om att de var ryggradslösa? Så många besvikelser som skulle kunna undvikas då.

Möte bidde det inget.
    Jag uppmärksammade bara att vi ändrade tiden, inte platsen - så när jag var där hon skulle vara så var hon där jag nyss varit
    Så kan det gå.

Jag var förbi glasmästaren som dömde ut min framruta efter morgonens betongblästring.

Sen var jag till betongföretaget å träffade chauffören, nån verkare å nån annan som tittade på bilen.

Å nej, det var sååå konstigt, och ingen hade märkt nååågot (eh, jag märkte det tydligt...), och hörde jag om pumpen var igång (eh, nä... det väsnas liksom lite i bilen när man får en sklatt betong på rutan...), och varför stannde jag inte och pratade med killen som satt i pumpmojen? (eh, hur ska jag veta att ens FINNS en kille i pumpmojen?)
    Å dessutom ville jag ju spola av bilen så for som möjligt!!!!! (aha, och hur i h-e ska jag veta att ni har spolmöjligheter i betongbilarna???? Jag kan slakta kanin, kastrera smågris och sätat i innanfönster men betongbil har jag då aldrig kört...)
    Å ALDRIG hade de varit med om att en bilruta blivit skadad av betong (nähä, men då har ni det nu då da!!!!)

Men när vi visade korten som togs innan bilen spolades av dåååååå blev det annat ljud i skällan...

För då syntes det ju att det inte var betongbilen som stänkt betong på mig. Det var pumpen. Å det är ju ett annat företag.... Och eftersom det blir fallhöjd på betong från pumpmojen så är det ju naturligtvis stenskotts-skador jag har på rutan. (För det är ju ingen fallhöjd från bilen då? Det kan väl aldrig vara så att bil och pump är byggda för att mötas på samma höjd?)

Så då fick jag ett telefonnummer att ringa till de som har hand om pumpen.

Och det har jag ringt, och hon återkommer på måndag eftersom hon var ledig idag. Och när jag sa att jag kan leva med lackskadorna men att jag är hemskt ledsen över min framruta så svarade hon att det inte är något problem, de fixar ny ruta åt mig.

Själv väljer jag att vara halvarg och avvakta måndag.

Folk omkring mej har liiite svårt att hålla sig för skratt - även jag inser det absurda i att få betong på bilen men jag behöver nog nåt år på mig innan jag ser det roliga i det fullt ut!
    "meh, sån't händer väl bara på film!?" är nog dagens vanligaste kommentar och jag känner någon lite besk smak i munnen när jag konstaterar att rätt mycket i mitt liv är sådan't som "väl inte händer på riktigt"

Näst vanligast är stillsamma konstateranden om att folk är ganska glada att det inte är dom jag är arg på

Nu vill jag åka hem och installera marsgrisarna i deras nya, fina jätteSTORA bur Hjärta

• Norrskensflamman

Jag är så himla frustrerad!!!!

På skolan har de idag "småstjärnorna" för sexårs och mellanstadiet. T som går i tvåan ska uppträda. Men föräldrar är inte inbjudna.
    Hon har skrivit en egen sång i somras när hon gick på sommarfritids, sjungit melodin för musikfröken som tagit ut ackord. Texten har hon ju som sagt skrivit själv också. Jag har inte fått se den, men den handlar om vänskap säger hon.
    Hon vägrar i sten att sjunga den för mig, och jag kommer aldrig få höra henne sjunga den heller säger hon.
    Jag är ju så himla nyfiken juh!!!!!!!
    Hoppas det går bra för henne idag iaf och att hon VÅGAR göra detta. Ställa sig på scen inför alla och sjunga med musiken inspelad på en kassettbandspelare och sjunga i mikrofon och hela köret.... Gulp!

Imorse sa en av fritidsfröknarna att hennes son som går i sexan (och själv sysslar med musik, spelar gitarr) hade sagt åt henne att han varit utanför musikrummet och lyssnat på T när hon tränade sin låt.
    Han hade sagt: "Mamma, hon är så himla duktig och sjunger så fint. Jag kan inte fatta att en åttaåring kan skriva en så fin låt själv. Det var så jag fick tårar i ögonen mamma när jag hörde henne sjunga den!"

Va,va,vaaaaa?!?!  Och stolta mamman får inte ens HÖRA hur låten låter, inte se texten, inte höra sitt barn sjunga. *surar*

Har bett fritidsfröken be någon som har nån mobil kanske filma en snutt iaf om det går.

• Norrskensflamman

Klockarbol: den där betonggrejen är verkligen som hämtad från en komedi... fast mindre roligt för dig förstås.
    Håller med dig, det har verkligen ofta känts det senaste året som att man var med i en jäkla tragisk film, där precis allt sånt som bara händer på film, hänt just mig. Och du är i samma sits kan jag tänka mig.

Nämensåatt... Hollywood nästa dårå, Klockarbol

• start september

Men oj stackars Klockarbol. En sak till att kämpa med.

BS, vilket bra besked! Och vad lurigt att barnen inte kan förklara att det känns konstigt, men det kommer väl smygande förstås.

Fortsätt hata bihåleinflammationer. Vill bli frisk!

• passionsblomman
    Klockarbol skrev 2012-03-02 13:18:36 följande:
    Allt det håller jag redan tummar åt för dig
    Jag tänkte mera att jag kanske skulle förstärka tumme du håller för någon annan ?

Nä, det behövs inte. Vissa tjänar istället pengar på att låtsas...
  • passionsblomman

Klockarbol, jag såg en intervju med Lasse Åberg där han beskrev att han nogsamt tjuvlyssnar och spar på folks helt osannolika berättelser ur verkligehten. det är så de hamnar på film. Min egen erfarenhet av livet so far, både det jag hör från andra och upplever själv, är att våra verkligheter ofta överträffar det vi i våra vildaste fantasier kan komma på. Ja, undantaget skulle väl vara Ingis drömmar då...

I avrje fall, herreminje vilken dag du har! (jag tycker för övrigt inte du ska vara så snäll vad gäller lacken. Hit med en omlackering genast!)

• Soldemor

Här (eller hemma iaf) borde det också städas, ordentligt! Maken och jag har lediga måndagar ihop, och då vill han alltid göra en massa som inte inbegriper städning. Men eftersom jag inte vill ha grå (läs: dammgrå) katter när det börjar närma sig utställningssäsong, så är det dags. Har dessutom lite, lite ospecificerade rester från flytten som flyter omkring utan  att det händer något.

Så ikväll, eftersom jag har jour på sjukhuskyrkan och inte bör vara hemifrån, så skall jag ta tag i diverse små högar i arbetsrummet och kanske stirra vansinnigt på två lådor med skor. Kanske jag blir klok då på vad jag skall göra med dem.

Men: I morgon tänkte vi åka till Skrylle och springa, sedan fixa ärenden på stan och åka med tjejerna till Botaniska trädgården. Sedan är det nog dags för tvättstugan och så är det lite melodifestival på kvällen. På söndag har jag gudstjänst och direkt efter den åker vi till Kristianstad för årsmöte med kattklubben. Och kl 19 är det jympa. Och sedan är helgen slut och på måndag är det arbetsdag - ingen ledig dag förrän fredag nästa vecka. Måste verkligen komma på hur man får pälsarna där hemma att börja göra nytta!Katt

• passionsblomman

Skogen har torkat upp mycket mer än jag trodde! Nu kan jag utan vidare gå med MBT-skorna där, alltså är det slut på skäl att inte gå de "riktiga" promenaderna igen.
    Dessutom är det alldeles för varmt för långkalsongerna när man får upp farten. jag  ska verkligen kolla de där fleeceknäskydden (vilket jäkla ord!)Ninnis!
    Tuls betedde sig ungefär som en nysläppt kalv därute för övrigt. Han såg helt galen ut där han rusade fram vild av glädje över att få kuta fritt igen. (Vinterpromenadvägarna här kräver koppel)

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård