• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru sy

God kväll tjejer!

Fortsätt kämpa med vikten blomman!! Du ska se att vågen snart visar minus igen. Klart det spelar roll att du varit sjuk nu och inte kunnat ut och gå som du brukar. Sen brukar det väl vara så att det stannar av ibland på en viss vikt innan man fortsätter neråt även om man fortsätter på samma vis.

• passionsblomman

Jag ärvde en kaninpäls efter min farmor. Jag skulle väl kaske inte gå och köpa äkta pälsverk själv, men när nu kaninerna redan var ihopsydda och använda, så tycker jag det vore synd att inte åtmistone hedra dem med att värma någon under lite längre tid.

Den pälsen är jättevid, så när sonen var liten, gjorde jag ibland precis sådär: satte på mig pälsen ovanpå sele och alltihop, och så gick vi ut. En nyårsafton, när sambon jobbade och jag var ensam hemma med sonen, tog jag upp honom ur sängen och bara satte honom på höften, i pyjamas och barfota, på med pälsen och så stod vi ute och kollade fyrverkerierna, hans sovvarma kropp tätt mot mig, och hans kind alldeles mot min egen, då vi ju hade huvudena innanför samm pälskrage.

Fast någon hatt med sugrör hade jag inte.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru sy

Här kämpas det oxå på med vikten, men Orvar har skött det jobbet väldigt bra med amningen. Min målsättning är att komma ner till 60kg igen, och det är inte så långt kvar nu... imorse var det 1,8 kg. Men även fast jag väger mindre nu än när jag blev gravid känner jag mig större. Men det är väl för att magen inte riktigt är som jag önskar att den ska vara. Men har ju faktiskt börjat träna efter massa års soffhäng och sen hoppas jag att Hvidis kan visa mig lite bra magövningar när jag träffar henne

• Fru sy

Nu sover båda mina killar bredvid mig här i soffan, kanske är dags för sängen nu då. Förresten så har Orvar fått sin första tand, kände något litet vasst där igår och idag syns den oxå (om man tittar noga)

• Fru sy
    Hvidbrud skrev 2011-10-29 22:50:21 följande:
    Hej fru sy! Ska du ha dig en Lumumba? Det är väl det den heter choklad med konjak?
    Bara om du kan göra en mjölkfri?
  • passionsblomman
    Fru sy skrev 2011-10-29 22:45:37 följande:

Sen brukar det väl vara så att det stannar av ibland på en viss vikt innan man fortsätter neråt även om man fortsätter på samma vis.

Ja, visst brukar det väl ofta det?
    Jag menar, kroppen VILL ju faktiskt inte tappa vikt. det är ju egenligen i naturen ett sjukdomstecken. Vi är ju istället programmerade på att vara extra, speciellt bra på att lagra, spara och hushålla med resurserna så att säga.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru sy
    passionsblomman skrev 2011-10-29 22:53:29 följande:
    Ja, visst brukar det väl ofta det?
    Jag menar, kroppen VILL ju faktiskt inte tappa vikt. det är ju egenligen i naturen ett sjukdomstecken. Vi är ju istället programmerade på att vara extra, speciellt bra på att lagra, spara och hushålla med resurserna så att säga.
    Precis! Det brukar väl ofta gå i etapper vid viktnedgång...
  • Heloise

Nä inge soppor bara avhållsamhet! Nä jag ska inte röka, jag röker när jag är å lyset, vilket hände senast i slutet av juli om jag inte missminner mig... Vilket partydjur jag är;)

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård