• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Heloise

Hmm jag som inte följer idol får kolla på nätet. Just nu knäcker ninnis mig i wordfeud :)

• Ninnnis
    Heloise skrev 2011-10-28 21:54:11 följande:
    Hmm jag som inte följer idol får kolla på nätet. Just nu knäcker ninnis mig i wordfeud :)
  • passionsblomman

Mugglan och Daa, ni som har lite riktgia fakta om tvillingbörder, ni har här chansen att tillrättalägga somligt för den förvirrade trådstartaren:

www.brollopstorget.se/Forum-7-101/m4057472.html

Gammal tråd som ni redan sett, men alltså nu tvilling"fakta". Och dessutom lite nya "slappna aaaaaaav-förespråkare". Om ni tycker ni har tid med verklighetsupplysning för allmänheten...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Daa

Maken är ute med parvlarna nu och jag tänkte passa på att sy gardiner till svärmor. När jag ska sy många meter raksöm vill jag gärna ha en maskin som inte sliter av tråden när jag gasar lite, så jag har lånat mammas gamla arbetshäst till symaskin. Problemet: sladden är inte jordad. Någonstans i huset finns det en skarvsladd som fungerar, men jag har ingen aning om var den är.

Sedan insåg jag att det inte finns nog tråd heller. Det fanns bara en sak att göra: logga in här.

• Daa

Jaha. Där försvann inlägget. Nåja, försöker igen:

Statisktiskt sett är det så att sannolikheten för att få tvåäggstvillingar ökar efter 30 och ännu mer efter 35. Om man blir gravid, alltså. Man tror att det beror på att kroppen blir sämre på att reglera ÄL, så att två ägg mycket väl kan slinka iväg när det är dags. Därtill kommer en ärftlig faktor.

Hur mycket arvet spelade in för mig vet jag inte, eftersom tvillingar (tvåäggs-) senast förekom i min mormors generation. Min egen upplevelse, att kroppen blev ivrigare att bli gravid efter två MF, har jag inga som helst belägg för, så det är inget budskap jag sprider vitt och brett som en sanning. (Oj, tänk hur det skulle låta Jag skulle med rätta bli nerskallad tillsammans med Slappna aaaav så ska du se-förespråkarna)

Nu kom maken hem och det är mellanmålsdags. Alltså hinner jag inte kommentera allt jag tänkte.

Massa kramar. Alldeles extramånga fyllda med peppningar och styrka och distraktion till Fru E.

• ingenjörsbruden

Fru sy: Beklagar sorgen.

Lanovia: Hoppas att det går bra ikväll trots att det blev kl 19, *suckar o småler....ja se män*

BS: Cerazett kommer jag aldrig att ta igen, mådde skit o blev deprimerad...bläää. Men syrran har käkat det i flera år o mått kanon, dock varit tvungen att varje år ta ett uppehåll för att få en blödning om året åt minstone.

Flamman: Ni blir djävligt fina! Ser fram emot foto! Spännande med intro hos vännerna, det kommer att gå galant! Så härligt o mysigt att läsa om allt nykärt! *fröjdas ända in i hjärteroten*
    Kommenterar inte ärkeaset . Visst, lätta att vara efterklok, men det ändrar ändå ingenting.

Hvidis: Stackars J, hoppas febern gått över. Ojojoj för skrikinferno! Är hon månne för stor för lunchvila när hon hemma hela dagen kanske?
    Mums för kräftor o paj! blääää för kräksjuka på dagis!

Solde: Stackars Amaretto! Hoppas han slipper operation o att han snabbt är sitt gamla jag igen.

Ninnis: Hade ngt liknande med flytningarna. Vi höll 2 veckor avhållsamhet o då hade avslaget slutat. Men det kom tillbaka lite efter sexet. Enligt mvc är det vanligt o ofarligt. men börjar det lukta konstigt/riktigt illa o du får feber så sök vård direkt.
    Måste vara underbart att slippa tänka på preventivmedel!
    Kreativ? Jag? Tack ska du ha!

Villemoa: Så fina godingar du har!

Daa: Vlka små busungar du har! Hahahaha sno nappen från brorsan....tro tusan han är frustrerad över att inte vara lika rörlig som syrran!
    Har du inte berättat för maken att kvinnor är som masugnar, tar lång tid att få heta, man bör påbörja upptändningsfasen redan på fm om man vill att kvinnan ska vara het på kvällen! Sen kan vi vara heta läääääääänge om vi inte behöver sova så klart!
    Män påminner mer om fyrverkerier.....

Hemma prioriteras sovandet rätt ofta men vi försöker numera berätta för varandra hur mkt vi eg vill ha varandra, men att man inte orkar. Det upplägget känns ok för oss/mig.

Blommis: Ibland behöver man kanske ventilera saker som man kanske inte ville, men det kanske kan kännas skönt o vara behövligt. Ni har gått igenom MASSOR! Flammans "vila i det" låter väldigt klokt. Fantastiskt bra argument du hade när sambon föreslog han skulle flytta! Är kommunikationen kass innan så blir det garanterat inte bättre efter seperation o då kan det vara fler involverade.  Du är så klok o jag längar efter din bok! Dagens rim.

Halloween, jag är kluven, gillar inte eg inte det här godis-tiggandet, dekorerade pumpor var kul idé. Kanderade äpplen....är det svårt? Russinpaket kanske kan vara ngt. Jag har köpt en låda Haribo-godis, inte vårt eget favogodis, men om utifallatt det kommer någon o spögar!
    Älskar att få pynta lite nu i höstrusket, tända ljus o mysa lite extra.

Här har vi haft fika med min kusin o hennes Benjamin , min lillebror med sambo o lilla Elsa på 4 månader.
    Lyxfrulle med alla pålägg, lyxjuice, kaffe o sen himmabaugad brownie som blev attans god. Leilas recept på hel braspanna! Mums!
    Nu medans loppan sover en stund så ska jag försöka karva i vår stora pumpa. Tänkte mig en glad figur med Bärgarens (fr Bilar)framtänder!

Fru E: Vi vandrar verkligen jämnsides! Håller dig hårt i handen o bankar med gummiklubban för fulla muggar....kan du inte blåsa i någon störig tuta eller dyl? *kramar*

• ingenjörsbruden
    passionsblomman skrev 2011-10-28 19:45:12 följande:
    Jaha! Nu ringde en tjej och tyckte att min son borde komma ner på discot som visst är i byn. Sedärja, då får mamman titta på Idol helt själv då-eller ihop med en högst motvillig sambo som är full av spydiga kommentarer och suckar. Då är det bättre han går därifrån. Hoppsan vad mycket chips det blev till mig nu då!

Och, hur gammal har man egentligen gått och blivit när det är ens SON som stå r och fixar håret för att gå ut en fredagskväll?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Sötaste o gulligaste blompojken! Hoppas han fick roligt!
  • ingenjörsbruden

Pumpakarvandet resulterade i ett katt-ansikte, första försöket så lossnade den ena huggtanden....fick bli ett större smail o ngt mindre huggtänder.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård