Inlägg från: Tinga |Visa alla inlägg
  • Tinga

    Tur & retur

    Lappis - jag håller på att hjälpa mina föräldrar att planera en resa till Rom, och eftersom ni ska dit i dagarna tänkte jag höra vad du bokat för hotell? Det finns ju miljontals att välja på!

  • Tinga
    Lapinette skrev 2011-04-14 13:24:16 följande:
    Tinga - jag vet, det är ett saligt gytter men vi hamnade tillslut på Yeshotell. Ligger nära själva centralstation och hade fått bra kritik på Tripadvisor. Verkar rent, fräsch och modernt www.yeshotelrome.com/.
    Tack! Det såg trevligt ut.  Tänkte att jag skulle komma upp med några alternativ i olika prisklasser, så får de välja mellan dem.
  • Tinga

    Lappis - men det är ju sanslöst vilken otur ni har med era resor i år! Kanske inte så lätt att hitta alternativ just den helgen, med tanke på att det är långhelg. Kanske de har ledigt på det där stället på Åland, som var fullbokat sist? Misstänker att det är lättare att hitta resmål som inte inkluderar flygresa. Annars kanske ni ska köra till Växjö och passa på att lufta Ferdinand också?

  • Tinga

    Försöker hinna med en liten runda här också. I princip hela semestern är bokad nu; bara hotell i Alsace kvar, men tror att vi bestämt oss. När hela rutten är klar kan jag lägga in den med lite länkar till vingårdar och sådär. Har två bra "vinkollegor" på jobbet; en med koll på Valpolicella/Amarone och en med koll på Alsace, så jag hoppas att vi ska få lite trevliga flaskor med oss hem.

    Nenne - nej, tyvärr ingen tur norrut i år. Ifjor var vi på min brorsons barndop i din stad, vilket var huvudanledningen till att köra så långt norrut (utöver att hälsa på dig förstås ). Det vi däremot har lite lösa planer på är en tur till Gotland. Vi har sex veckors semester och ca 3.5 av dem spenderas på Europatrippen, men om vädret är fint och reslusten lever kan det hända att vi tar vår sista semestervecka på Gotland. Isåfall är det efter säsongen där, så då kan vi boka med kort varsel. Husbilen är mina föräldrars, så den vågar vi inte räkna med. Om det passar kanske vi lånar den, men annars hyr vi nog hus eller bor på hotell.

  • Tinga

    Lappis - låter som ett absolut minst lika bra alternativ, det ni bytte till. Förstår att det känns långt att köra för er del; ni har ju ytterligare en dagsetapp för att nå lika långt som vi ut i Europa. I vårt fall måste vi ju köra pga sönernas mat, men det gick väldigt bra ifjol och i år har vi "uppgraderat" bilen med dubbla dvd-spelare i baksätet, så jag tror nog att det ska funka.

  • Tinga

    Sitter här med mental nedräkning inför semestern, och har det segt med jobbmotivationen. Ska tyvärr jobba nästa vecka också, så än är det en bit kvar, men sen hägrar sex veckors ledighet. Vädret verkar inte så lovande här ändå nästa vecka, så kan lika gärna jobba av den anledningen.

  • Tinga

    Lappis - så här blev det till slut:

    1 natt i Bayreuth i Tyskland, på väg söderut
    3 nätter i Salzburg
    7 nätter i Mošćenićka Draga i Istrien (Kroatien)
    2 nätter på Agriturismo utanför Verona
    7 nätter i Pietra Ligure i Ligurien (Italien)
    3 nätter i Kaysersberg i Alsace på vägen hem

    Ser grymt mycket fram emot alltihop. Gillar också ur ett matperspektiv att vi ska besöka olika länder, så blir det bra variation även på den fronten. Och så tror jag att vi fått ihop en bra kombination av sol & bad och andra upplevelser i form av natur, kultur och städer.

  • Tinga

    Japp, tips från C i Istrien. Har inga egna referenser där, så vi testar det.

    Både i Draga och i Pietra Ligure ska vi bo i lägenhet; kändes mest praktiskt när det är så pass lång tid som en vecka. I Draga har lägenheten 2 sovrum, så där kommer vi att ha gott om svängrum. Tror lägenheten i Ligurien var ca 40 m2, så det är ju fortfarande större än ett hotellrum, vilket känns lämpligt med tanke på de 2 små.

    Övriga ställen bor vi på hotell; vill ha något boende med "total lyx" också, där man inte ens behöver fixa frukosten.

    Pesto är noterat. Faktum är att bara vid tanken på flera av resmålen börjar det vattnas i munnen på mig. Har bl a fått tips om den här Valpolicella-vingården av en kollega som bott i Verona - http://www.camporealevini.it/uk/I%20Vigneti%20Vino%20Camporeale%20Vini%20Valpolicella.htm

    I Alsace blir det bl a besök här - http://www.20dalsace.com/pages/cchunawihr.htm och http://www.vins-mader.com/

  • Tinga

    Muffin - kul att läsa om dina reseupplevelser! Vad tyckte du om maten i Malaysia? Själv är jag väldigt förtjust i thailändsk mat, men blev inte alls imponerad av maten i Malaysia. Tyckte mest att det var starkt; inte någon riktig smak.

    Lappis - åh, semester - can't wait! När åker ni? På söndag bär det av för vår del, och vi har börjat förbereda så smått med att tvätta och se till att alla kläder vi vill ha med är rena. Har insett att vi nog måste tvätta minst en gång, med tanke på att vi är borta 3.5 veckor. Ska ta med handtvättmedel för säkerhets skull, om vi inte hittar någon tvättinrättning.

    Annars har jag precis bokat en jobbresa till USA. Det blir i oktober, med besök i San Francisco och Richmond. Ska ha en extra dag i Richmond innan jag åker hem, för strax utanför stan finns en schysst outlet, så där tänkte jag spendera en del av traktamentet (eller hela ). Ralph Lauren-kläder till barn kan man ju köpa till vettiga priser där, och jag hoppas hitta ett och annat kul till mig själv också.

  • Tinga

    Vi tog färjan till Rostock och körde sen ner till Nürnberg första dagen, där vi bara övernattade och sen for vidare till Salzburg. Vi hade verkligen tur med vädret där; sol och klarblå himmel och när vi körde därifrån började det spöregna. Timing! Salzburg är en jättemysig stad, och en kväll åt vi en väldigt god middag på Moderna muséets restaurang, som ligger på toppen av ett av bergen som omgärdar centrala Salzburg. http://m32.at/ Fantastisk utsikt över stan får man på köpet.

    Nästa anhalt var Moscenicka Draga i Kroatien, nära Rijeka, på den östra sidan av Istrien. Där bodde vi i lägenhet en vecka, och var huvudsakligen inriktade på sol och bad. En dag var det lite sämre väder, så då åkte vi till Pula, men annars höll vi oss i "hembyn". Det var en liten mysig by; där fanns en väldigt bra mataffär och typ 6-7 olika restauranger. Lunchen lagade vi själva; mestadels olika sorters kallskuret och ost (båda delarna är de väldigt bra på i Kroatien) med grönsaker och så färsk frukt till efterrätt. Enkelt och gott. Maten i Kroatien var vällagad men enkel. Ganska mycket grillat kött och fisk, vilket är gott, men det blir lite enahanda efter ett tag, när det inte finns någon större variation i tillbehören. Pasta fanns det också en del, men eftersom vi skulle till Italien sen ville vi "spara" det. Som sammanfattning var Kroatien helt OK, men jag tror inte att vi kommer att återvända dit de närmaste åren.

    Efter Kroatien styrde vi kosan mot Verona och det som skulle visa sig bli resans höjdpunkt; Agriturismo San Mattia på kullen ovanför Verona. http://www.agriturismosanmattia.it/eng/index.php Vilket ställe, alltså! Jag skulle kunna bo där i flera veckor och bara äta den fantastiska maten, dricka det goda vinet, läsa en bra bok och njuta av utsikten över Verona. Det är verkligen precis så fantastiskt som bilderna på hemsidan visar. Vi bodde där två nätter och den första kvällen visade det sig att de hade vinprovning, så för 20€ per vuxen fick vi fri tillgång till ett mousserande, ett vitt och ett rött vin, plus en alldeles fantastisk italiensk buffé. Det fanns gott om lokala italienska gäster där; typ kompisar till de som driver agriturismon, så det kändes som att vi hamnat mitt i ett italienskt kalas. Dagen efter for vi på vingårdstur för att provsmaka och köpa lite av vad Valpolicella hade att erbjuda och det blev några flaskor Amarone (förstås ) och ett antal Ripasso också. Corte Aleardi (http://www.cortealeardi.com/sito_eng.swf) blev vår favorit. (Det slank faktiskt ner ett glas Ripasso därifrån igår, för vi firade 10-årig förlovningsdag och till middag blev det hjortfärsbiffar med stekta kantareller serverade på mitt surdegsbröd och så en sallad till. Guldkant på vardagen var det. ) Vi var på ett par andra vingårdar också, bl a Serego Alighieri (släkting i rakt nedstigande led till Dante, den berömde medeltide italienske författaren) http://www.seregoalighieri.it/ing/index.html som även för viner från Masi, utöver sitt eget sortiment. Vid lunchtid for vi till byn Garda vid Gardasjön, och sen badade vi si sjön på eftermiddagen. Jättemysig liten stad och fantastiska vyer runt sjön.

    På kvällen åt vi på San Mattia. De har ingen a la carte-servering, utan de har en "kvällens meny", och så är det take it or leave it som gäller, men om maten alltid är lika god som när vi var där är det inget att tveka om. Det blev till slut en femrättersmeny vi blev serverade; först ett glas mousserande med lite salta snacks, sen italienska delikatesser med en sallad, därefter en fantastiskt god risotto med rosmarin, sedan en fin pasta med kaninkött, till huvudrätt serverades rostbiff med den godaste rosmarinpotatis jag någonsin ätit, och till efterrätt fick vi tre små smakprover; pannacotta, biscotti och en krämig kaka. Till detta drack vi en flaska rött vin från San Mattias egen produktion, och så avslutade vi det hela med varsin limoncello. Detta kalas gick på löjliga 58€ för två personer! (Fast med tanke på midjemåttet hade vi inte haft "råd" att äta där varje dag. ) Det var verkligen en helt underbar kväll, och eftersom man satt på terrassen i husets trädgård kunde barnen springa runt och leka medan vi njöt av maten. Toppen för alla.

    Från Verona var det dags att åka till Pietra Ligure på italienska rivieran. Där hade vi hyrt en lägenhet av Sembo. Den låg jättebra; bara 5 minuters promenad ifrån stranden och var praktisk, funktionell och fräsch. Även i Pietra Ligure blev det mest sol och bad, även om vi åkte iväg till en annan liten stad för att gå på en marknad och sådär. Vi åt förstås pasta med pesto - det måste man i Ligurien, och det var jättegott, och det mesta övriga vi åt också, men inget var i klass med det vi åt på San Mattia. Däremot låg det ett fint bageri tvärs över gatan från hotellet, och där inköptes focaccia, olika sorters framför allt ljust bröd, men även något lite mörkare, grissini och diverse söta bakverk. Jösses, snålvattnet rinner till bara jag tänker på det!

    Sista anhalten på vår resa var Kaysersberg i Alsace, längs vinrutten i regionen. Vi bodde på ett litet mysigt landsortshotell, http://www.hotel-constantin.com/accueilang.htm, och de hade en ovanligt bra frukost för att vara i Frankrike. Nybakade frasiga fina baguetter och croissanter, skinka, ost och marmelader. Vi gjorde ett par vingårdsbesök i Alsace, men det huvudsakliga inköpet gjordes på ett vinkooperativ http://www.20dalsace.com/pages/cchunawihr.htm. Där hade de väldigt många goda viner, till väldigt vettiga priser - runt 6-7 €/flaska för Riesling och Pinot Gris. En dag spenderade vi i Strasbourg - lite sightseeing och lite shopping. Vi var där precis när det var slutrea, så jag fyndade bl a en klänning och en kofta för 20€ styck; typ 70% rabatt. Fin stad och väl värd ett besök, även om Verona är vackrare.

    Efter Alsace väntade en dag i bilen; 115 mil klämde vi på ca 15 h, inklusive ca 2 h bilkö, så det gick otroligt bra. Vi är verkligen glada att vi kom iväg på den här resan, och har allvarliga planer på något liknande nästa år, fast då blir det inte Kroatien utan förmodligen en sväng över till franska rivieran istället. Att kunna vara iväg så pass länge som 3-4 veckor är helt underbart och man blir helt avkopplad och avstressad. Underbara minnen att tänka tillbaka på!

  • Tinga

    Lappis - så tråkigt att höra om din pappas sjukdom. Har ni hört något mer ifrån honom?

  • Tinga

    Anne - muséer är en av höjdpunkterna med London tycker jag; det finns verkligen ett för varje smak och intresse.

    Lappis - japp, agriturismon var höjdpunkten. Jag kommer inte att åka till Italien igen utan att spendera någon natt på ett sådant ställe - känns som att det är grymt prisvärt, och den generalla åsikten bland italienare är att den bästa maten i allmänhet serveras just på agriturismo.

    Jag är precis som du och funderar alltid på framtida resmål och är aldrig helt utan planer, så självklart funderar jag lite på nästa sommars resa. För tillfället är vi bundna till bilsemestrar när det gäller att vara borta lite längre tid (säg längre än en vecka) pga våra barns speciella matbehov, så vi utgår från att vi måste hålla oss i Europa nästa år. Eftersom Kroatien var OK, men inte mer, drar vi oss hellre bort mot franska rivieran och kanske in i Spanien istället. Medelhavsområdet blir det definitivt, eftersom både vuxna och barn i vår familj älskar sol och bad. Fick jag välja helt fritt tror jag att det hade blivit en rundresa i USA (New York, Niagarafallen och New England), men vi får väl se efter jul hur det ser ut på matfronten, när det börjar bli dags att planera lite närmare vad som ska hända nästa sommarsemester.

    Jag känner lite USA-abstinens just nu, men som tur är ska jag dit på tjänsteresa i oktober. Jag hinner med en ledig dag i San Francisco, och eftersom jag varit där förut är planen inte att springa runt till några särskilda sevärdheter, utan bara promenera runt och uppleva stan i största allmänhet. Har bokat ett hotell vid Union Square, så jag kommer att bo mitt i smeten. I slutet har jag också en ledig dag, då på östkusten, så den tänkte jag spendera på en bra outlet vid Williamsburg. Sportgrejer och vissa klädmärken är ju mycket billigare i USA, särskilt med den relativt fördelaktiga dollarkursen, så lika bra att passa på med lite shopping också. Som småbarnsmamma är det dessutom höjden av lyx att få ägna en hel dag åt shopping i lugn och ro.

  • Tinga

    Lappis - jag tänker mig de där traditionella badorterna norr om New York, typ Provincetown, Nantucket, osv, - lite a la Lexington. Vi vill ju gärna bada lite också. Sen tror jag att skogarna i Vermont också kan vara trevliga, fast dit borde man nog åka på hösten, när bladen har börjat skifta färg. Vill gärna tillbaka till New York också, och så se Niagarafallen, och Boston med universitet och sådär, så det är väl den saliga blandningen som lockar.

  • Tinga

    En sak som jag gillar med USA är att det är så lätt att få kontakt och prata med folk. Visst, det är bara ytliga kontakter, men det är ju oftast det det ändå är under en resa, och att få prata med "lokalbefolkningen" tycker jag är en rolig del av att resa. När vi var i Kalifornien för några år sen pratade vi med massor av människor, om både högt och lågt.

  • Tinga

    Vi har också funderingar på en weekend i Istanbul. Hade först tänkt försöka få till det under hösten, men inser att med alla jobbresor, och diverese andra grejer, blir det svårt att få ihop. Kanske att vi lyckas under våren.

    Den enda resa vi för tillfället har inbokad är till Dubai i december, då svärmors födelsedag ska firas. Skönt med en veckas sol och bad i december, men jag tror att vi får försöka klämma in något i februari-mars också, annars tror jag att abstinensen blir för svår innan nästa sommar är här.

  • Tinga

    Dubai är inte något drömresmål direkt, men jag kan ju erkänna att det ska bli lite spännande att se spektaklet. Den huvudsakliga anledningen till att vi åker just dit är att vi vill vara säkra på att det är varmt och skönt, vilket Kanarieöarna inte garanterar i december, men eftersom vi bara ska vara borta en vecka känns resan för lång till Asien eller Karibien. Vi ska bo på en resort 45 minuter utanför Dubai, så jag gissar att vi gör ett besök i stan en dag och använder resten av tiden till sol & bad.

    Anne - om du har någon shortlist på vad man absolut måste se på en dag i Dubai får du gärna dela med dig.

  • Tinga

    Lappis - efter allt prat om de bästa restaurangerna man besökt hade maken och jag en diskussion här hemma, bara för att det är roligt att tänka efter lite kring var man varit och vad man ätit. Vi var överens om att högst rankad är Gordon Ramsey at Hospital Road i London, men så har den ju också tre stjärnor. Jag tyckte att vi fick en lagom mix av nytänkande och traditionell mat där, plus att servicen var helt otrolig. Är inte direkt van vid att det kommer en servitör och borstar bort smulor från bordet mellan varje rätt.

    En av våra övriga högt rankade restauranger är faktiskt en du tipsat om, nämligen L'Amandier i Mougins. Där tycker jag även att miljön är fantastisk; vi satt längst ut på terrassen och hade vacker utsikt över omgivningarna.

    Sen var vi på en riktigt bra restaurang nu på semestern också, I Kaysersberg i Alsace. Det var bara av en slump vi ramlade in där en kväll, och det blev en riktig fullträff. Den hade ingen stjärna, men väl en rekommendation från Guide Michelin. La Vieille Forge heter den, om någon skulle ha vägarna förbi.

Svar på tråden Tur & retur