• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • fru AM
    passionsblomman skrev 2010-11-29 12:08:36 följande:
    Hon kanske bara skulle tvätta händerna efter att ha bajsat lite i skogen?
  • passionsblomman

fru AM skrev 2010-11-29 12:09:26 följande:
    I bästa fall har någon vän av ordning tagit hand om dem - men då skulle de ju inte vara anmälda försvunna så länge ...? Lilla ettåringen ...! Och 2-åringen, och 4-åringen Förstå vad små barn är med om!

Fy fan! Det är över sådant som händer stackars små barn jag har lätt att känna bitterhet, snarare än över andras magar och plus.

Min syrra berättade under ett nattsamtal nyss om en av sina nära väninnor som är barnmorska och som varit barnlös i massor av år (nu snart 40 bast är hon gravid) hon har nämligen helt enkelt inte haft någon man i sitt liv att "skaffa" med.
    Hon säger att det klart värsta med den barnlängtan har varit att plocka ut barn med abstinens för att mamman går på heroin och amfetamin. Och inte en gång, utan om oh om igen.
    Jag blir helt galen när jag tänker på det!
     Hon har sagt till syrran "det är så man fan på allvar tänker"jag säger att barnet dog och tar med mig det hem i en väska..." Jag förstår henne!

• fru AM

PB>: vet att detta kanske är för tidigt att prata om men du och fosterbarn känns som en väldigt bra kombo!

• passionsblomman

fru AM skrev 2010-11-29 12:34:04 följande:
    PB>: vet att detta kanske är för tidigt att prata om men du och fosterbarn känns som en väldigt bra kombo!

Hm, ja det är alldeles för tidigt, men inte bara det-jag undrar hur kombon mitt lättupprörda hjärta och att de där fosterbarnen när som helst kan plockas ifrån en för att återförenas med de "riktiga" mammorna skulle funka. Snacka om att gå sönder!

Fast jag är rörd över att ni är så många som tycker att barn skulle ha det bra hos mig.

• BrudSommar2006

AM, hur går det, är du hemma redan eller har du inte varit iväg än?

Iris har 38,6 och ligger här och tittar på tv. Att ha henne hemma är egentligen inget problem, hon är ju stor nu, men problemet är att hitta på saker med henne att göra inne utan att Astrid ställer till problem.

• Ore

PB: Barn skulle ha det superbra hos dig - helt övertygad om det! Men jag kan förstå din känsla av att du kan "förlora" barnen till sina biologiska föräldrar.

Men i regel så är det ju VÄLDIGT mycket trassel som leder till en fosterhemsplacering, och allt lär ju inte vara mirakulöst bra om de sedan får komma tillbaka dit... Och det du skulle kunna ge dessa barn i värme, kärlek och uppfostran skulle kunna förändra deras liv på hur många sätt som helst!!!

Apropå tidningsartikeln, så kan jag inte fatta att man lämnar tre så små barn utan övervakning what so ever...???? Mitt fyraåriga syskonbarn är en hejare på att ge sig av från gården vid lek, och kan inte lämnas ute själv av den anledningen. Och även ett- och två åringar kan ju hitta på vad som helst.

Så jag tänker att det är något som är vääääldigt fel, när barnen lämnas ute, från första början...

Lappis: Åååååhhh, vad trevligt det hade varit med ett rejält mirakelplus. Och när jag tänker efter, så har tråden minsann förtjänat det efter allt jäkla elände som varit...!

• Norrskensflamman

passionsblomman skrev 2010-11-29 12:37:23 följande:
      Hm, ja det är alldeles för tidigt, men inte bara det-jag undrar hur kombon mitt lättupprörda hjärta och att de där fosterbarnen när som helst kan plockas ifrån en för att återförenas med de "riktiga" mammorna skulle funka. Snacka om att gå sönder!Fast jag är rörd över att ni är så många som tycker att barn skulle ha det bra hos mig.

*tassar in* 

Blomman, barn skulle ha det BÄST hos dig. Du är fantastisk

*tassar ut och asgarvar vidare åt Bajsberättelserna som Blomman länkade till oss*

• fru AM

PB: det har du rätt i - den aspekten tänkte jag inte på. Men tänk också vilken underbar grund för tillit och lycka du skulle lägga hos det lilla barnet, den tid du nu hade det? Man vet ju inte det kan ju också bli "för alltid"?

BS: hela min "stab" kommer hit 13.30 så vi kan gadda ihop oss, sedan ska advokaten upp tillsammans med nämndemännen och titta på Yasuragis lägenhet, sedan ska vi alla åka till Hyresnämnden och börja tjafsa ...

En kompis på FB skickade detta citat till mig:

"Inte är det Bertils fel att det blir så blött i badrummet. Det är elefanterna som stänker och sprutar och har sig. Det är ingen måtta på allt vad de hittar på! Men när Bertil inte får sitta ifred på toaletten ens, då blir det för mycket. Hur blir man av med busiga badrumselefanter?"

Ur Bertil och Badrumselefanterna

• Ore

BS: Det där läste jag någonstans, tips på pysselsaker man kunde göra med litet småhängiga barn. Det enda jag kommer på var att måla på ljusa disktrasor med textilpennor. Och sedan ge bort "teckningarna" till släktingar som då inte behöver ha kvar dem för alltid...

• BrudSommar2006

AM, ojoj, jag önskar stort lycka till!

Det går ju bara inte att lämna så små barn, stackarna, vilken jäkla dålig start i livet de har fått och nu vet man ju inte vad som hänt.

Men när bebisar föds med abstinensbesvär, anmäls det inte någonstans så att de bebisarna blir omhändertagna??

Ore, jo, det finns gott om saker Iris och jag skulle kunna hitta på men jag vet inte vad jag ska göra med Astrid, hon sitter inte snällt och pysslar med något på golvet eller i sin stol, hon skriker och gråter och lever rövare så att man måste ta upp henne och hålla på med henne. Hela tiden.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!