• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

Koko, ni blev inte magsjuka i alla fall? Annars tycker jag att det värsta är att jag alltid åker dit på eländet också. I torsdags på samlingen var det ett barn som kräktes rätt ut så att det hamnade på Iris och hennes kompis Jennifer. Så här har vi gått och väntat men har vi tur så har vi klarat oss. Iris kräktes ju i och för sig en gång förra veckan så det kan ju också vara att hon redan haft det. Trist att det är så segt för lillkillen att bli frisk i alla fall.

Usch vad kallt det är idag, skulle vilja gå på julmarknaden på Djursholms torg. Ska finnas både jultomte och ponnyridning men i den här kylan vill man ju inte stå och köa till något och inte gå flera kilometer från någon parkering heller.

• BrudSommar2006

Annars får vi vara hemma och fira Astrid!

• _koko_

BS - Än så länge har vi klarat oss, så jag är optimistisk. Mina föräldrar, som satt barnvakt när det bröt ut verkar inte heller åkt på det. Hoppas fortfarande att vi är immuna mot vinterkräksjukan eftersom vi inte åkt på det någon i familjen. Vanliga magsjukor ja (med 1-3 kräkningar), men aldrig något lika explosivt som vinterkräksjukan ska vara. Förutom när conny var inlagd i våras, men det var med största sannolikhet rotavirus.

Ang att frysa och ha strumpbyxor/långkalsonger under byxorna säger jag bara: TÄCKKJOL!! Finns t ex på stadium. Varmt och skönt, vare sig du har byxor eller kjol under, och när du kommer in är det bara att ta av den, utan att behöva låsa in sig på toa.

• _koko_

BS - Vad mysig julmarknaden lät förresten! Är det så kallt ute förresten? Måste gå och kolla... Det blåser ju inte, och då tycker jag det ofta känns mindre kallt när det passerar -5.

Sambon och conny är iväg och ska köpa en lekmatta (en sån där med bilvägar), conny kräktes nämligen ner mattan i deras rum i onsdags och vi hade ändå tänkt köpa en lekmatta i julklapp.
    Sen ska vi göra pepparkaksdeg så vi kan baka pepparkakor i morgon. Mmmmm, får se om de räcker till jul.

• viktualia

godmorgon!

PB - Det ger hopp för mänskligheten att höra din historia om handläggaren på AF! Halleulja!!

kram till alla som behöver en!

Ego - jag slutade amma för fyra veckor sedan. Och punktligt som f-n kom menseländet idag. Suck! Jag som hade tänkt att hormonspiralen skulle göra att jag slapp... men men.. jag får väl vända på det och inse att jag sluppit menseländet i 18 månader så det är kanske inte så synd om mig ändå. Och hur länge det tänker hålla på har jag ju ingen aning om. Men visst 17 gjorde det snabbt så ont att jag fifflade fram värktabletter på nolltid.. *lite vardagsförtret*

Annars är det ju ADVENT!!! Och alla ljusstakar och dylikt är på plats. Och ute är det snö och 9 minus = iiiii vad kallt... Täckkjol var en intressant idé.... fast jag har en dunkappa så det blir lite bylsigt skulle jag tro..

• _koko_

Hej vickan! Trist med mensen, men har du tur kanske den inte kommer tillbaka sen? Trodde också att hormonspiral skulle hålla den borta.
    Ja, täckkjolen är mycket snyggare än det låter. Jag köpte dessutom min i östersund för en bråkdel av vad den kostar på stadium (annat märke), men jag skulle tycka det var värt 1000 spänn också!

Nu ska jag nog passa på att ta en dusch!

• kängu

Hoppar in lite snabbt för att säga vad härligt Mugglan att du känner dig tillfreds och glad vid tanken på era tvillingar!! Kram till dig!

Tinga, jag var på en intervju i torsdags för ett vik. som jag innerligt hoppas att jag får. Det är här i stan, så pendlingstiden blir typ 15 min vilket skulle underlätta mycket för oss då maken pendlar 1 timma/väg. MEN (och detta är ett stort men), jag tror inte att jag kommer få det för jag har aldrig jobbat i den typen av verksamhet förut och just i en sån verksamhet måste man vara väldigt väldigt kompetent.... Nu var jag väldigt kryptisk men hojta om du är nyfiken på vad det är så kan jag inboxa dig. Annars finns det en del roliga jobb ute på andra orter, blir ju längre pendling då men jag söker såklart (nästan) allt som kommer ut.

• kängu

Kokosen, täckkjol har jag funderat på länge, men tycker det verkar lite jobbigt när man promenerar? Annars har jag ju en person i min närhet som kan fixa bra deals på dylika produkter...

Nu måste jag stänga av datorn, ska packa ihop mig och sovande Ru och åka till julljusens hemvist. Ha en bra helg!

• Oupsie

Vad roligt att ni gillade bilderna på Daisy . Vi tycker också att hon ser söt ut . Ska bli intressant att se om hon är sig lik när hon kommer ut. Satt och tittade på 3D-bilden på Iris och bilden jämte när hon är nyfödd och jag tycker definitivt att man ser att det är samma person på båda bilderna. Jag vet inte riktigt hur det fungerar, men vissa av bilderna vi fick var mer otydliga och där ser det mer ut som en konstig lerfigur eller nått. Men det är kanske så hon ser ut egentligen och de här bilderna bara är fejk för att vi skulle bli nöjda .

Vi funderade ganska länge på om vi skulle göra ett sådant UL eller ej. Vad ska man med de biderna till? Och kommer det verkligen att ge någonting att se bebisen på det viset? Men efter vi funderat lite på det, och jag läst en massa om det på nätet (eftersom vissa inte tycker att man ska göra extra ul), och jag även pratat om det med min kurator så bestämde vi oss för att göra det. Det kändes som ett bra beslut nu när vi har gjort den i alla fall. Jag vet inte hur mycket ni har förstått, inte så mycket kanske eftersom jag inte har skrivit särskilt mycket om det här, men den här graviditeten har inte riktigt blivit så som jag trodde att en graviditet skulle bli. Alldeles för många konstiga negativa känslor har dykt upp och jag får brottas med dem varje dag. Visst kan jag känna positiva saker också, men tyvärr känns det som att det negativa tar upp alldeles för mycket tid och kraft. Att göra det här UL:et skulle bli ett sätt att få något mer positivt att fokusera på under graviditeten och att det kunde hjälpa mig att "knyta an" till bebisen i min mage.

Det känns i alla fall bra att vi bestämde oss för att göra det. Det blev en positiv upplevelse, och det känns bra att se på bilderna. De jobbiga känslorna finns ju tyvärr kvar, men det finns i alla fall en mer positiv sak att försöka tänka på när det känns allt för tungt.

Eh, ja, en liten utläggning. Kände bara att jag ville förklara lite varför vi valde att göra UL:et.

Klockarbol, inte känna så. Tyvärr känns det som att många i tråden har haft otur så det räcker och blir över för en hel livstid. Förhoppningsvis borde det väl snart jämna ut sig med en massa tur för trådmedlemmarna här. Titta gärna in oftare och ta hand om dig! Kram!

PB, vilken bra handläggare du har! Säger som Vickan, det finns hopp för mänskligheten. Stora kramar!

Fru E, skickar stora kramar till dig också! Läste lite i andra tråden att du har det extra kämpigt på jobbet, utöver allt annat. Hoppas att det snart lugnar ner sig för dig, och igen, stora kramar!

Grattis på namnsdagen Astrid!

Ore, ja en bild på 1-åringen till galleriet vill vi ha !

Telis, alltid trist när det inte blir som man planerat. Typiskt att det var stängt.

Kängu, lycka till på intervjun!

Koko, skönt att ni har klarat er från magsjukan!

Muggles, vad skönt att höra att det känns bättre nu .

Snaily, men herregud. Är glad att det inte är på det sjukhuset man ska föda. Skulle känna sig aningens ovälkommen och om barnmorskorna tycker att det är jobbigt när folk skriker borde de kanske byta jobb?

Irländska tvillingar? Ojoj .

Gillade inte heller den där lägenheten för 20 miljoner eller vad det var, men den borde ju passa Mr Yasuragi .

Vad var det mer? Har väl glömt en massa som vanligt, men nu måste jag försöka fortsätta med skolarbetet, också som vanligt .

Vecka 29+0 idag, har lagt in en bild på magen i mitt eget galleri. Den börjar bli stor, fast den ser större ut på bild än vad det känns att ha den tycker jag.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!