• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

Ore
    Vilken tur att ni råkade ha en reservdiskmaskin!

smint skrev 2010-11-25 22:02:50 följande:
    Har fixat frukost matsäck till i morgon bitti, tycker båt maten är sådär så bättre och billigare att göra det man själv vill ha.. Alla prognoser säger mycket lugnare väder och det märks på land att det lugnat sig också.. 
    Åh nej, halva nöjet med att åka morgonfärjan är ju att få smaska i sig en sån där frukostbricka! Eller ja, själva brickan kanske inte är så god, men det som står på den. Vet inte varför jag fått för mig att det är så gott, för egentligen är det ju bara en söt sliskig yoghurt, halvtråkigt bröd och ett paket marmelad. Det är nog mest för att det är lyxigt att bara gå och sätta sig på sin plats och bli uppassad - alltid maken som får stå i jobbig kö och köpa frukostbrickan.
    Hoppas ni slipper gunga alltför mycket.
  • Lapinette

snaily - men då så då har ju syrran inget att klaga över. Tycker och tänker också emellanåt att vad fasen är det alltid vi som måste besöka (tänker på makens familj). Hans bror och fru har t ex inte varit i Stockholm sedan vårt bröllop (4,5 år sedan).

Klockarbol - inte tänka så!

Måste också gå in och kika på Daisy!

• Ore

Ja, vad är det för någon lustig grej, egentligen... Det är som någon slags oskriven regel att "den som flyttar långt bort måste alltid vara den som tar ansvar för att man träffas". Och visst är det ibland lättare att några åker, för att träffa många, än tvärtom. Men har man någon som man står nära som flyttat en bra bit bort så tycker jag nog att man kan hälsa på någon gång. Inom Europa borde man ju kunna hälsa på vartannat år åtminstonde. Inom Sverige en gång om året. Särskilt om det inte finns något väldigt starkt ekonomiskt skäl till att man inte kan åka...

• Lapinette

Ore - vi har haft två vänner på besök sedan vi flyttade till Stockholm och så svärmor så klart som brukar komma någon gång per år. Det går rätt många flyg hit och de bor gratis här så någon större kostnad innebär det inte heller.

• Lapinette

Har sagt till alla att det är dags att besöka oss nu innan vi får barn och fortfarande har ett extra rum/gästrum. Och vi gav makens bror en resa till Stockholm med sin fru i födelsedagspresent. För det känns som de annars aldrig får aschlet ur.

• Ore

Tråkigt att de inte kommer då... Haha, min syster som bor två timmar bort med bil skulle nog få ännu mer besök av mig om hon bodde i en lättillgänglig Europeisk stad Visst kan det bli litet krångligt om det är jättemycket restid, om det börjar bli 1-2 flygbyten plus några timmar i bil så är ju det kanske inget man gör så lätt för en weekend. Men det verkar vara bra kommunikationer när ni tar er till makens familj, Lappis, så då borde det vara lika lätt åt andra hållet?

• snaily

Lappis
    Har makens bror m fru utnyttjat presenten än?

Känner inte för att gå utanför dörren idag... "Bara" 14 minus men fortfarande väldigt blåsigt! *ogillar*

• Telis

Tack för tipsen om present till kalaset. Det får bli en ettårspresent och sen ev. någon liten grej till värdparet.

Är det någon som är på jakt efter en etta i Stockholm? Då kan ni ju kika på den här: www.esny.se/node/846/images

• Telis

Lappis, jag gillar såna där personliga sagoböcker som Ore skrev om men problemet när jag tänkte köpa en sån i doppresent var att man skulle fylla i barnets tre kompisar också och fyramånaders bebisar brukar inte ha så många kompisar. Så jag har sparat det tipset till ett senare tillfälle. Istället köpte jag till förra dopet vi var på ett sånt här badlakan med barnets namn och föräldrarna verkade väldigt nöjda:
    maxmia.e-butiken.se/

• Lapinette

snaily - nej, de har inte utnyttjat eller ens nämnt presenten än. Tror de inväntar "ljusare" tider.

Ore - tyvärr är det ganska bökigt att åka till makens släkt. Inga direktflyg utan en massa byte med bussar och annat strul. I hate it! Därför vill inte jag åka dit ned 3-4 gånger per år (som jag tror maken helst vill) utan försöker få ned det till 2-3 ggr.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!