• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

AM
    Det kan man ju tycka! Men det var tydligen en i personalen som inte höll med - klippt ur artikeln i Aftonbladet:

Tipsar om öronproppar
    – Jag skulle tro att lågdämpande hörselskydd, proppar som man stoppar i öronen, är bäst, tipsar Lars Larsson och påpekar att det är arbetsgivarens skyldighet att fixa fram dem.

Hörselskydd gillas dock inte av alla. I ett inlägg på Dagens Sjuksköterska skriver en barnsjuksköterska att det vore bättre om de födande kvinnorna behärskade sig.

– Är det helt orimligt att kräva att vuxna människor ska kunna behärska sig, även om de ligger i förlossningsplågor? Som vuxen kan man väl ändå tygla sig även om man föder barn. Det finns ju andra strategier än att gallskrika, tycker hon och föreslår att de ska bita sig i läppen och tänka att det går över.

• Telis
    snaily skrev 2010-11-26 14:23:19 följande:
    AMDet kan man ju tycka! Men det var tydligen en i personalen som inte höll med - klippt ur artikeln i Aftonbladet: Tipsar om öronproppar – Jag skulle tro att lågdämpande hörselskydd, proppar som man stoppar i öronen, är bäst, tipsar Lars Larsson och påpekar att det är arbetsgivarens skyldighet att fixa fram dem. Hörselskydd gillas dock inte av alla. I ett inlägg på Dagens Sjuksköterska skriver en barnsjuksköterska att det vore bättre om de födande kvinnorna behärskade sig. – Är det helt orimligt att kräva att vuxna människor ska kunna behärska sig, även om de ligger i förlossningsplågor? Som vuxen kan man väl ändå tygla sig även om man föder barn. Det finns ju andra strategier än att gallskrika, tycker hon och föreslår att de ska bita sig i läppen och tänka att det går över.  
    Men dra mig baklänges! Det var det värsta jag har hört nästan. Så j-a oempatiskt!
  • Telis

Nej, nu ska vi ta och åka till passenheten igen och hämta ut Televinkens pass.

Mysig fredagskväll på er alla!

• passionsblomman

Ja, det är helt orimligt, din jäkla räkhjärna!
    Byt jobb!

snaily skrev 2010-11-26 14:23:19 följande:
    – Är det helt orimligt att kräva att vuxna människor ska kunna behärska sig, även om de ligger i förlossningsplågor?
  • muggles

Haha, diskuteras det tvillingar av "falskt" och oäkta slag Jag har just börjat vänja mig vid tanken och tänkte senast idag att det är ju faktiskt en välsignelse att få 3 barn, om allt nu går bra. Det känns som om man fått extra allt då när man nu önskade sig 2 st.

Jag har börjat känna av de små underverken, så mysigt! I övrigt mår jag finemang! Hoppas det fortsätter så till v32 ung. Då kan jag gå hem och idla i några veckor och sedan får de gärna ploppa ut några veckor senare. Jag ser till att njuta nu för man vet ju inte om/när det vänder.

Fick världens gulligaste sms av maken idag, helt plötsligt. Jag blev alldeles varm i hjärtat

Igår var jag hos frisören och klippte mig och gjorde slingor. Blev så jäkla nöjd! Kostade sina modiga slantar men det var det värt.

Vi fick förresten 1/524 som siffror för Downs. Inte fantastiskt men betydligt bättre än mina ålderssiffror som ligger på 1/117. Och främst litar jag på att vi såg fina tydliga näsben och tunna nackspalter på båda, inkl allt annat som såg helt normalt ut. Moa hade nackspalt på 0,9mm och dessa på 1,0 / 1,3 mm. Sedan dras siffrorna ner av min ålder. Men resultatet för Ada och Beda ligger på samma värden som för Moa, och då bestämde vi oss för att lita på att de är friska. Jag frågade även BM om vad hennes magkänsla sa och hon sa att hennes magkänsla är att allt är normalt och att det var två "fina" foster. De har tydligen missat ett enda prov av 7000(!). Det var enda gången det inte syntes ngt på UL. Omräknat är FVP-risken 1/200 - 1/100 (0,5%-1%) så risken att få missfall vid fvp är betydligt högre än att Ada och Beda har Downs. Speciellt om de tänker sticka två gånger; en i varje fostersäck - då ökar risken dubbelt. Jag läste i en UL-rekommendation (skriven av läkare) att man rekommenderar aldrig att de sticker mer än 2 ggr vid samma fvp-prov (antagligen ökar risken för mkt då), så det kändes ju inte så betryggande...

• muggles

Vilket jäkla svammel det blev - hoppas ni hängde med, ni som ev var intresserade...

Tinga: jag hoppas min kommentar om v32 osv inte vrider till det i ditt hjärta, ta det mer som galghumor från min sida är du snäll!

• Zozo

Eller trefabarnsfamiljen i var stad som bara ville ha "en lilla sista".. och fick trillingar! Shit alltsa!

Öh den där barnmorskan skulle ha kommit till mig när värkarna började - da hade jag slagit ner henne. DET hade kanske gjort att det kändes bättre...

• smint

AM: Ah nu såg jag lilla "sovrummet" mkt märklig lägenhet. Får också lite konstiga vibbar ..

Jag måste fasen städa bäst när jag är trött, har fixat undan packningen och satt på tvätt. Plockat upp adventssakerna och kollat vilka lampor som är trasiga.. Satte upp en ljusstake faktiskt och tände.. Men tycker det är såå mysigt med alla ljus

Skall se om sambon har några skidbyxor till övers som jag kan dra över magen.. känns lite onödigt att köpa nya vinterbyxor nu.. men det är nog ett måste denna vinter när dottern kommer vara mer ute än förra vintern..

Muggles: Intressant läsning om siffror, jag är inte alls insatt men man lär sig alltid något nytt. Skönt att BM´s magkänsla var så bra.. 

Ang den där artikeln som snaily länkade till, det var redan en tråd på FL om det, såklart   undrar om den där BM som sagt det där fött barn själv??  behärska sig, jo tjena..

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!