• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Det är ju förresten FREDAG! Nu har vi ju tyvärr haft alldeles för litet att fira, och för mycket på den andra fronten, på sistonde, men såhär i adventstider kanske glögg är lämpligt..?

• Telis

Ore, ja men det var ju smart att använda syskonens namn i de fall det går.

Piggelin, den ligger på Odengatan. En etta på 423 kvm bara.

Kommer ni ihåg att jag berättade om en tjej i min föräldragrupp som fick barn i januari och som jag tyckte såg höggravid ut för ett tag sen? Det stämde, en annan av mammorna berättade att barnet ska komma i december. Så om hon inte går över tiden kommer hon alltså att få två barn på samma år, ett i januari och ett i december. OMG säger jag bara.

• fru AM

Irländska tvillingar kallas det - två syskon, som inte är tvillingar, samma kalenderår ...

Inte mitt drömscenario kanske.

• Telis
    fru AM skrev 2010-11-26 13:29:32 följande:
    Irländska tvillingar kallas det - två syskon, som inte är tvillingar, samma kalenderår ... Inte mitt drömscenario kanske.
    Nä, om "vanliga" tvillingar inte tillhör drömscenariot så gör dom irländska det ännu mindre. Trots att jag egentligen gillade att vara gravid.
  • Ore

Telis: Håller med, OMG vad tätt mellan barnen! *ryyyser*

Vet förresten att jag läst en artikel om ett par som fick ett barn i början på året, och sedan blev hon gravid snabbt igen, med tvillingar som föddes för tidigt och de hade alltså tre barn födda samma år...

För mig klassas detta som "göra det svårare för sig än vad som antagligen är nyttigt"...

• Telis
    Ore skrev 2010-11-26 13:48:05 följande:
    För mig klassas detta som "göra det svårare för sig än vad som antagligen är nyttigt"...
    Undrar om dom inte håller med? Dom flesta planerar väl ändå inte att få barnen så tätt?
  • fru AM

Skulle definitivt hellre vilja ha tvillingar än två barn med tio månaders mellanrum! Om man nu fick välja.

• smint

Snaily: Jo visst är det mysigt med fruksotbrickan, men då måste jag hålla på att köpa till grejer för lilla damen äter inte allt och så.. Men det var mysigt idag med vår lilla matsäck.. Gungandet var ok, jag är nog extra känslig för jag tyckte det krängde ganska mkt.. Men det är ju gammal sjö som ligger kvar, tar nog ngn dag till innan det är helt lugnt igen.. 

Taxi från centralen och i med lunch för fröken. Nu sover hon efter en tidig morgon, borde väl göra detsamma men har ätit lite och tycker det är så skönt att vara hemma så skall nog bara mysa lite och packa upp så inte sambon blir tokig, han har städat så fint när jag varit borta.

Telis: Oj shit att få barn så tätt.. Min kusin fick sitt första barn i oktober och december året efter fick hon sitt andra.. hon trodde amningen skyddade mot graviditet, men hoppsan så det kunde gå. Nu skall dom ha sitt 3.e några månader efter oss. 

Piggelin: Skönt att ni fixat liggdelen, skall sätta mig och kolla vagn annonser nu i dagarna och se om det kommit något nytt. 

Den där ettan var ju minst sagt spektakulär, men fattade jag det rätt att det inte fanns några sovrum?  eller missade jag den detaljen?

• snaily

Telis
    Men det är ju helt galet! HUR hinner man med? Hur hinner kroppen återhämta sig innan?

Nyss hört på radionyheterna:

"Skrik från födande kvinnor är ett arbetsmiljöproblem för landets barnmorskor."
    (ursäkta alla barnmorskor, men det lät lite kul)
    Jaha, det blir till att försöka hålla tyst då! Eller ta med öronproppar och ge till barnmorskan i present i förväg...

• fru AM

Barnmorskor kan väl ha hörselkåpor - liksom vägarbetare ...

Den gigantiska ettan hade liksom ett hörn avskilt för sovrum - helcorny lägenhet. Jag fick seriemördarvibbar med porrinslag direkt.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!