• MAGJEN

Julita Gård Juli 2011

Jag o min sambo ska gifta oss i Skansen Kyrkan i Julita Gård och ha festen i Bäckstugan.

Skulle vilja ha lite tips från någon som har haft bröllop där eller ska ha bröllop på Julita Gård.

Gärna tips på bra Catering i närheten, bra frisör, och andra bra saker att veta

Tack på förhand!

• Svar på tråden Julita Gård Juli 2011
  • unSeri

Hej,
    Vi kommer också gifta oss på Julita nästa år så alla tips och idéer här i tråden har varit till stor hjälp.
    Hur har ni gjort med frisör och make up? Har ni någon att rekomendera? Lika så med fotograf. Är ju lite svårare med sånt när man inte är från trakten och har någon koll. :) Någon som har tips om florist eller ska man ta det hemifrån kanske?
    Mycket att fundera på, även om det är ett år kvar för vår del, men det skadar ju aldrig att vara ute i god tid :)

• Anna423

Vi blir ca 55pers, hur många bord använde ni till honörsbordet och hur många till tungorna? Räckte det att ta bort ett bord från varje tunga till dansen?

Hade ni bar och presentbord också? Försöker räkna på hur många extrabord vi måste hyra?

• jkbr
    Anna423 skrev 2011-07-20 16:47:51 följande:
    Vi blir ca 55pers, hur många bord använde ni till honörsbordet och hur många till tungorna? Räckte det att ta bort ett bord från varje tunga till dansen?

Hade ni bar och presentbord också? Försöker räkna på hur många extrabord vi måste hyra?
    vi tog bara bort den sista tungan och vi fick plats att dansa. 
    vi hade ett bord till baren och ett  till presentbordet vi var 49 tror inte du behöver hyra några extra.
  • Emme

Hej alla och ursäkta att det dröjt så... datorkrasch och bortresta på semester! Men nu ska jag försöka svara på lite frågor och ställa lite frågor
    Anna... vi ska fota oss i studio i Örebro innan vi åker till Julita. Sen ska vi ha en "hobbyfotograf" under vigseln, brudskålen och för lite fotande i den fina omgivningen. Hur gör alla med brudskålen?? Vi tänkte ha den inne på innergården på skansenkyrkan, det är så fint och gulligt där. Det kanske blir trångt... nån som har erfarenhet?
    Någon som har tips om partytält? Dom är ju så dyra... eller?
    Vi var i Julita förra veckan och fick gå runt och titta och så igen och vi försökte då provmöblera lite så nu måste vi göra om hela våran placeringslista. Vi ändrade från 4 tunger ut från spisen till ett honnörsbord vid ena kortsidan och sen ha 3 tungor ut. Tänkte då också ha buffébordet i samma sal, tror ni det funkar? Och sen baren ute i "hallen" för där fanns det ju ett kylskåp
    Jag har säkert glömt svara på frågor... skriv gärna igen då!!
     kram på er och hörs snart igen

• Emme

Glömde en sak.... vi blir 54 st. Och dom stora ljuskronorna gick att dimmra
    Hur har ni gjort med stereo eller liknande? Vart ställer man sånt? Fick det plats med dans och sånt?
    Kram igen

• MAGJEN

Hej Emme!
    Vi hade dukningen som ni ska ha den, funkar bra tycker vi (blir lite trångt vid öppna spisen dock), och vi hade buffen på den andra kort väggen, och baren i det lilla rummet. Vi placerade hela DJ utrustningen uppe i loftet i Bäckstugan. Ljuskronan går att dimma.
    Vi hade brudskålen vid Bäckstugan och hade 1 party tält och 4 ståbord.
    Vi bokade 6 extrabord för att det ska räcka till buffe, presentbord och ett champangebord.
    Lycka till med all planering!

• jkbr

vi hade dj längst in i lokalen dom fick plats bra.
    vi hade också brudskål utanför bäckstugan vi hade serveringspersonal som gick runt med champangen så vi behövde inget bord till det.  
    ska man inte ha serverings personal så funkar det fint med att ha honörbord på kortsidan annars blir det lite trångt för dom att gå.

• Anna423

Vi kommer att ha brudskålen utanför Skansenkyrkan (kostar dock 1000kr extra), vi har mätt och tror att alla 57pers får plats.

Vi har tänkt att ha honörsbordet längs kortsidan och 3 tungor. Har ni använt/tänkt använda 3 eller 4 bord till honnörsbordet?

Är det 10 bord som ingår eller fler?

Sitter med bordsplaceringen nu, klurigt...

• Anna423

Ni som redan gift er, skulle någon kunna vara jättesnäll och skicka en kopia på bordsplaceringen?!

Vi har tänkt oss ett E-bord med tre tungor. Problemet är bara att det blir ojämt antal personer på varje bordsida så att det blir flera som saknar bordskavaljer. Förlänger man borden är jag rädd att vi når pelarna eller öppna spisen.

Vi vet bara att lokalen är 7,5x13m och att pelarna börjar ungefär på halva rummet.

• Emme
    SkrattandeHej igen alla och återigen tack till alla som engagerar sig! Det är ju super att höra från er som redan gift er där också!! Har en fråga Anna423... kostar det 1000 kr extra att ha brudsskålen på Skansenkyrkans innergård?? det har vi inte hört något om tidigare. Tycker Julita tyvärr har så dålig information om allt!!

Och jag ska försöka förklara hur vi ska ha borden... 2 bord till honnörsbort och dom ska stå längst ena kortväggen (mot whiteboarden). Sen ska det gå ut 3 tungor. 2 bord längst mot öppnaspisenväggen (på så sätt skymmer inte borden den fina spisen som man får ha levande ljus i!!) sen 3 bord i mittenraden och 3 bord längst den andra väggen (mot sjön). Vi har provmöblerat ungefär så och det funkar, även om det blir lite tajt. Vi är 54 personer.

Jag får inte till det med ljuslyktorna... Tänkte ha "låtsasvärmeljus" i iittalakopior till sljusstakar men det blir så dåligt tycker jag. Man ser ju den fula lågan så tydligt. Hur har ni andra gjort??

Fick alla plats att äta frukost samtidigt? 
    Var hade ni ljudanläggningen i kyrkan?
    Vi letar fortfarande efter partytält och ståbord... ni som hade ståbort vart hyrde ni det?

Och förresten... ett stort GRATTIS till alla som blivit fruar nu i sommar 
  • Anna423

Hej Emme! Kan hålla med om att informationen är lite bristfällig, det kommer nya kostnader hela tiden. Ja, det kostar 1000kr extra att ha brudskålen på borggården.

Vi har äntligen fått till bordplaceringen, tack för tips! Ett annat tips att man även kan hyra till 120cm- och 150cm-bord.

Vi köpte billiga glaslycktor på IKEA (galej) som jag har klätt med ljusgrön dekorväv från Panduro. Däri har vi batteridrivna värmeljus, det funkar!

Nästa lördag gäller det!

• Emme

Hej igen Anna! Och grattis Frun Hur hade ni det?? Bra väder fick ni väl??  Hoppas du/ni fick en underbar dag!!
    Tack för tipsen... nu är det bara några dagar kvar för oss. Sitter och viker servetter för fullt nu!

Åh jag skulle ha sett ditt meddelande tidigare om bord... det hade varit bra. Men jag får skylla mig själv när jag inte är inne här så ofta.

kram kram

• Drömbröllop12

Hej alla ni brudar som varit på Julita gård!

Jag och min fästman ska gifta oss där nästa höst.

Dock fick vi en chock igår när vi fick veta från bokningen att det inte finns dusch och WC på något av hotellrummen(!!!) Utan att det finns dusch att dela i korridorerna typ.

Hur var det egentligen? Kändes det inte fruktansvärt sunkigt att dela dusch och WC med andra? Vill inte att våra gäåster ska känna att det liksom blir jätte B.

Finns det inte ens dusch och WC i åttkanten/bröllopssviten?

Känner mig helt deppig nu och tvivlar på om Julita verkligen är rätt val.

Hur är gården i stort, fint? Sunkigt? Har inte varit där och tittat utan bokat på rekommendationer och får nu kalla fötter.

Vore jättevärdefullt att få tips från någon som vet hur det är och vill berätta lite hur det är på Julita gård.

Tusen tack på förhand!

• iSusanna

Vi hade endast vigseln på Julita Gård och sedan middag/fest/övenattning på vackra Båsenberga (www.basenberga.se).

Men jag puffar lite för din fråga.

Lycka till! 

Svar på tråden Julita Gård Juli 2011