• MAGJEN

Julita Gård Juli 2011

Jag o min sambo ska gifta oss i Skansen Kyrkan i Julita Gård och ha festen i Bäckstugan.

Skulle vilja ha lite tips från någon som har haft bröllop där eller ska ha bröllop på Julita Gård.

Gärna tips på bra Catering i närheten, bra frisör, och andra bra saker att veta

Tack på förhand!

• Svar på tråden Julita Gård Juli 2011
  • jkbr

Hej , det lutar åt att vi också ska ha festen på julitta dom fick en avbokning:)
    men jag har aldrig varit där men det ser jätte fint ut och vi kommer inte vara så många runt 40 och dom flesta kommer sova kvar.  Hur ska ni göra med präst? vet ni om man måste ha präst i kyrkan?( jag menar den ingår ju inte i den vanliga kyrkordningen så kankse man kan göra som man vill? 

• Thulan85
    jkbr skrev 2011-02-01 20:15:34 följande:
    Hej , det lutar åt att vi också ska ha festen på julitta dom fick en avbokning:)
    men jag har aldrig varit där men det ser jätte fint ut och vi kommer inte vara så många runt 40 och dom flesta kommer sova kvar.  Hur ska ni göra med präst? vet ni om man måste ha präst i kyrkan?( jag menar den ingår ju inte i den vanliga kyrkordningen så kankse man kan göra som man vill? 

Hej! Kul med ännu en Julitabrud, vilket datum gifter ni er? Ja Julita verkar vara ett populärt stället att gifta oss på, är nog fullbokat många helger i sommar, vi bokade redan ett år innan.

Vi gifter oss inte i Skansenkyrkan så vet inte vad som gäller där men tror inte man kan gifta sig borgligt i en kyrka, känns lite bakvänt att vilja vara i kyrkan men inte gifta sig kyrkligt.

• jkbr

Hej!
    Ja det blev bestämt i dag :) Den 18 juni ska vi gifta oss.
    Dom hade fullbokat hela sesongen nu, men dom fick en avbokning som vi tog, fick flytta fram bröllopet sex veckor men det känns jätte bra. (hade bokat allt den 30// men det kändes inte rätt)
    Nä det verkar ju lite bakvänt med kyrka utan präst, men jag bara  tänkte eftersom dom inte tillhör svenska kyrkan
    vi tänkte ha präst andå. Var ska ni gifta er? 
    Vi har inte varit där men det ser ju väldigt fint ut på bilderna hoppas det är lika fint i verkligheten.

• jkbr
    Thulan85 skrev 2010-09-08 11:00:27 följande:

Hej! Vi ska också gifta oss i Julita, 11 juni 2011, vigseln sker i Julita kyrka men festen ska vi ha i Bäckstugan=) Tyvärr har jag inte så många tips än men följer gärna tråden. Vart bor ni någonstans? Ska era gäster sova kvar på gården? Hur många gäster ska ni ha?

Vad roligt med en Julita-tråd!

Hej!
    Ja det blev bestämt i dag :) Den 18 juni ska vi gifta oss.
    Dom hade fullbokat hela sesongen nu, men dom fick en avbokning som vi tog, fick flytta fram bröllopet sex veckor men det känns jätte bra. (hade bokat allt den 30// men det kändes inte rätt)
    Nä det verkar ju lite bakvänt med kyrka utan präst, men jag bara  tänkte eftersom dom inte tillhör svenska kyrkan
    vi tänkte ha präst andå.  
    Är julita kyrka nära julita gård?  Kostar det något när man inte tillhör den församlingen vet du det? âr det en fin kyrka?
    Vi har inte varit på julitagård men det ser ju väldigt fint ut på bilderna hoppas det är lika fint i verkligheten. ;)

• MAGJEN

Hej JKBR!
    Vi har bokat en päst som heter Britt-Marie Möller som Julita Gård rekomenderade  - hon verkar hur trevlig och go som helst. Hon kostar 1000:- eftersom vi inte kommer från hennes församling så blir det en kostnad.
    Vi sa att vi är ute efter en lättsam vigsel och eftersom kyrkan inte är knuten till Svenska Kyrkan så blir det nog ännu mer lättsamt, tex är det helt OK att klappa händer efter sång och det blir en annan stämming har jag fått för mig.
    Ska ni ha festen på Bäckstugan? Det ska vi och har förra veckan bokat in Knattebo Catering - vi ska till dom nu i Februari och ha avsmaknings meny. Nu är det snart bara  5 månder kvar och börjar känna mig lite stressad
    Vi har skickat ut Save the Date kort men inte inbjudningar - ska göra det nu i februari.
    Hur ligger ni till med planerna? Thulan - har du allt klart inför den stora dagen?

Är det någon som vet när man måste beställa brud bukett?

• Thulan85

jkbr: Julita kyrka ligger ca 3km från Julita gård och är en superfin kyrka precis vid vattnet. Det kostar ingenting att gifta sig där när man tillför en annan församling. Ja Julita gård är ett underbart ställe att gifta sig på, ni kommer inte bli besvikna. Gården har lite samma känsla som Skansen blandat med en vacker herrgård och massor med blommor och trän. Då gifter ni er alltså helgen efter oss=)

Magjen: Nej allt är verkligen inte klart, inbjudningarna går ut till 14 feb och så är det lite annat pyssel kvar. Fetsprogramet ska göras klart likaså vår hemsida, prova kläder till sambon, testfotografering och lite annat  men det känns som att jag har koll på läget=) Fast känner mig lite småstressad ibland.

Jag var inne och pratade med en florist här om dagen och hon sa att senast 2 veckor innan vigseln skulle man beställa. Vad ska ni ha för blommor i buketten? Jag vill ha pioner och ranunkler men floristen trodde att det skulle gå att få tag på opiner men ranunkler var mer tveksamt tyvärr.

Hur går det för er med planeringen?

• jkbr

Det lutar åt att vi också tar julita kyrka den var ledig och den är ju jätte fin ,så kostar det ju ingenting blir ju ganska mycket  med skansen kyrkan när man måste betala kantor och präst också.  
    Sen är det ju ingen riktig orgel i skansen kyrkan heller.
    thulan : ska ni ha någon spec transport från kyrkan?
    Jag hade kunnat tänka mig häst och vagn , vet ni nått om det?
     Bor ni i katrineholm? ( eller runt omkring) jag bor i oslo men komer från strängnäs.
    pratade med knattebo catering i dag, det lät ju jätte bra.  
    säg gärna till när ni provsmakat för vi kommer inte ha tid till det för april.
    Men jag är lite kluven om vi ska ha 3 rätters eller buffe, vad ska ni ha?

• Jolin

Vi funderar på buffé just för att det förhoppningsvis då finns någonting som passar alla smaker :) med tre rätters blir det ju ganska begränsat. Men jag håller med om att det är ett svårt val! Vi har inte heller bestämt oss riktigt.

Hur kommer ni göra med musik/underhållning? Det fanns ju tydligen ingen ljudanläggning eller så.
    Ingår inte eller porsling, glas eller bestik så hur gör ni med det?

• jkbr
    Jolin skrev 2011-02-04 17:27:52 följande:
    Vi funderar på buffé just för att det förhoppningsvis då finns någonting som passar alla smaker :) med tre rätters blir det ju ganska begränsat. Men jag håller med om att det är ett svårt val! Vi har inte heller bestämt oss riktigt.

Hur kommer ni göra med musik/underhållning? Det fanns ju tydligen ingen ljudanläggning eller så.
    Ingår inte eller porsling, glas eller bestik så hur gör ni med det?
     Hej! vad roligt med en till:) när ska ni gifta er?  ska ni gifta er i skansen kyrkan?
    vi tänkte ta porslinet från cateringen och så tänkte vi ha lite finare plast glas till baren. 
    Med musik vet jag inte jag tänkte kanske hyra "dj in a box" eller  hyra  någon annan stans eller köpa bra högtalare till datorn och ta med den. 
    min blivande  vill inte ha nått band han är en snobbig musiker, hehe, men kankse vi ska ha en trubadur också. 

thulan: jag kom på i dag att  man kan ju ha ljus som går på batteri i fina lykor det ser ju nästan äkta ut , när man inte får ha levande ljus.

är det någon som vet vad det är för stolar? tänkte köpa stolöverdrag på ebay :)
  • Jolin

jkbr - vi är intresserade av att ha bröllopet där men känner oss lite osäkra då vi för det första aldrig varit där utan bara sett bilder. Vi bor i Gävle och båda är uppvuxna här så att vi ska ha bröllopet i sthlm är ju lite långsökt :P saken är den att det inte finns några fina lokaler eller platser i Gävle som vi vill vara på. Det var tackvare den här tråden som jag fann Julita :)

m2b har ringt dit flera gånger hela dagen men inte fått något svar... vet ni om det är så att dem nästan aldrig svarar i telefon? Är det bättre att maila kanske?
    Vi gifter oss inte förrän nästa sommar men som jag har förstått det så gäller det att vara ute i god tid för att boka kyrka och lokal.

Om vi nu kommer vara på Julita så kommer vi ta det storapaketet och ha våra familjer och släktingar på vandrarhemmet. På så sätt kan ingen av dem bli sur över att vi väljer att åka ända till sthlm för att gifta oss :P och alla vänner som kommer får helt enkelt checka in på hotell eller göra som dom vill men vi är säkra på att ingen kommer tacka nej på grund av att det hålls i sthlm.

Känns lite opraktiskt dock då vi inte är särkligt "hemma" i sthlm så blir ju allt mycket mer komplicerat. Hitta en bra trubadur, hitta bra catering, att möjligen ha floristen i sthlm så man slipper släpa med en blombukett från Gävle som vill vissna i bilen, haha! Och all alkohol som ska fraktas från Gävle (kommer köpa från tyskland eller något annat billigt land). Ja det är väl det som stoppar oss lite för att välja Julita. En del av det praktiska kan nog min syster hjälpa mig med då hon bor i sthlm och kan i så fall kolla upp saker åt oss. Men det är en jobbig känsla att inte själv kunna åka runt och titta efter saker som man kan behöva. det känns som att jag inte kommer kunna ha kontroll över någonting om vi är på Julita. Men på bilderna ser det helt sjukt perfekt ut! Jag nästan grät här om dagen när jag satt och tittade :) så lycklig blev jag!

Ni som gifter er där, är ni alla från sthlm?

Svar på tråden Julita Gård Juli 2011