• MAGJEN

Julita Gård Juli 2011

Jag o min sambo ska gifta oss i Skansen Kyrkan i Julita Gård och ha festen i Bäckstugan.

Skulle vilja ha lite tips från någon som har haft bröllop där eller ska ha bröllop på Julita Gård.

Gärna tips på bra Catering i närheten, bra frisör, och andra bra saker att veta

Tack på förhand!

• Svar på tråden Julita Gård Juli 2011
  • Thulan85

Hej! Vi ska också gifta oss i Julita, 11 juni 2011, vigseln sker i Julita kyrka men festen ska vi ha i Bäckstugan=) Tyvärr har jag inte så många tips än men följer gärna tråden. Vart bor ni någonstans? Ska era gäster sova kvar på gården? Hur många gäster ska ni ha?

Vad roligt med en Julita-tråd!

• Bobby

Vad härligt! En av de finaste ställen man kan ha sin fest tycker jag! Varit där ett par gånger och förgyllt dansfesten och imponerats av den fina solnedgången...de brudparen hade tur med vädret - hoppas att även Ni får det! Lyckat till med festen!!

• MAGJEN

Idag var vi vid Julita Gård och träffade o vart guidade av Pernilla som är kyrkvärd på Skansen Kyrkan. Det är verkligen ett helt fantastikt ställe, även som idag med regn och höst så var det sååå vackert.
    Det kan bli fantastika foton i rosen trädgården.

Thulan85 - har ni varit där och tittat? om inte så kan jag rekomendera det, tror att de skulle ha öppet under hela september för bokade visningar.
    De flesta av våra gäster ska sova över och vi ska ha Åttkanten som bröllopssvit. Dagen efter bröllopet planerar vi att ha present öppning med lunch innan alla beger sig hemmåt igen, eftersom man bokar Bäckstugan fram till 16.00 på Söndagen så kan man vara där.
    Tror att vi kommer att landa på ca, 60 gäster. Hur många gäster ska ni ha?
    Hörde av Kyrkvärden att http://knattebocatering.se/ ska vara bra och att flera av de som bokar Bäckstugan anväder sig av dom.
    Hur långt har ni kommit i planeringen?

Vi bor söder om Stockholm så hemmifrån till Julita tog det ca. 1 tim 45 min.

Bobby - jag förstår att det är super fint där, så det är bara att hålla tummarna att det är sommar värme och att regnet håller sig borta.

Vi vart så glada att det var precis så där som vi ville ha det, så nu går planeringen på högvarv

Åhh det kommer att bli SÅÅÅ bra

• JacobNattis

Vi gifte oss på Julita den 10 juli i år och det var helt fantastiskt. Vi hade hyrt hela Julita gård så att samtliga våra 52 gäster kunde sova kvar. Knattebo catering stod för maten och serveringen, otroligt proffsigt, kan starkt rekomenderas.

Har ni några fler frågor så maila gärna mig på jacob.kaaling@gmail.com så ska jag försöka svara så gott jag kan...

Mvh Jacob

• Thulan85

Hej!

Ja vi var där i början av sommaren, älskar verkligen det stället. Vi kommer också ha ca 60 gäster och alla kommer förhoppningvis att sova kvar. Hur kommer det säg att ni vill ha åttkanten som bröllopssvit? Är det fint där inne? Utifrån har det ju bästa läget men jag har aldrig sett några bilder inifrån. Vi har bokat catering från Kungsör men ska kanske kolla vad de andra stället har för priser.

Vi har inte kommit så långt än med planeringen, som sagt kyrka och bäckstugan är bokad. Har bokat fotograf, köpt klänning, underkläder och klänning till vår dotter.  Har bestämt tema och hur borden ska dekoreras på ett ungefär. Har börjat lite med festprogrammen och håller för tillfället att bestämma mig för vilka inbjudningskort vi ska ha och kollar efter ringar=)

Hur långt har ni kommit med er planering? Tycker det är så kul att hålla på att fixa inför bröllopet=)

En fråga som jag funderar mycket på, hur ska ni placera borden i Bäckstugan? Tycker det är jättesvårt att veta vad som blir bäst. Den personen jag pratade med på Julita sa att man inte fick plats att dansa men jag tror att det måste gå att fixa på något sätt. Det står på hemsidan att Bäckstugan är 13X7,5m, tror du att de menar hela huset då inkl "hallen" eller är det bara själva lokalen? Dum som jag var så glömde jag mäta när jag var där.

• MAGJEN

Hej!

Vi har inte alls kommit speciellt lång i planeringen - det som har gjorts är bara att kontaktat Knattebo för Catering, och skickat ut "Save the Date" kort, så klart även bokat Kyrka, boende och Bäckstugan.

Jag tittar på klänningar och har hittat en jag tror jag vill ha, det var 3 månaders leverans på den så den kan jag köpa i vår, vet vilken slags ring jag vill ha och den var den 7 veckors leverans på så jag tror inte att det är sån jätte panik ännu iallafall.

Ska börja kolla på klänningar till mina döttrar men är såå osäker på vilka stolekar dom har till sommarn.

Det jag skulle vilja är att ha fotograf klar - Foto är ett stort intresse och därför mycket viktigt att det blir bra. Har en på gång som ska vara jättebra.

Sen är vi lite tveksamma om vi ska ha en trubadur och DJ eller om det ska vara ett band som kör hela kvällen - Hur ska ni göra där Thulan?

Bordsplacering blir ju svårt - såg lite bilder från en fest i Bäckstugan och de hade honörs bordet mot kortsidan och sen tror jag att det var 3 bordslängor.

asa-paul.weddingannouncer.com/photoalbums-32625.html

Men det är en rätt så trång lokal så vi ska försöka använda ytan ute så mycket som möjligt, kanske sätta upp party tält.

Vi fick tips från Kyrkvärden och även de på Kundtjänst på Julita att de rekomenderade att ta Åttkanten till Bröllops svit, den är tydligen större än den vanliga sviten och ska vara super fin.

Vi åker ner till Julita redan på Fredagen så förhoppningsvis blir det 2 nätter i Åttkanten.

Om du inte ännu har beställt inbjudingskort så är www.kortdesign.se/ bra, det är där vi beställde Save the date kort och kommer även ta inbjudningskort i samma tema.

Det är verkligen kul att titta och planera inför bröllopet - håll mig gärna uppdaterad hur det går för dig Thulan!

Jacob - tack för att jag kan kontakta dig, det kommer jag nog att göra när det börjar närma sig och de riktigt svåra frågorna kommer att komma

Ha det bra!

• Thulan85

Hej igen!

Ja visst är lokalen trång och det är så svårt att veta hur man ska placera borden på bästa sätt. Kanske blir man tvungen att ha honnörsbordet vid kortväggen och sen 3 "tungor". Jag tänkte att man kanske kunde ha honnörbordet på väggen mitt emot öppna spisen och sen 4 kortare "tungor",
    men nu blir jag osäker.

Tror du att man får sätta upp ett partytält utanför?

En sak som oroar mig lite är att det stod på bokningsbekräftelsen att man inte får ha levande ljus i lokalen. Mycket tråkigt tycker jag=(

Vi kommer troligtvis inte ha någon DJ utan boka "dj in a box". Känns som att en Dj skulle ta alldeles för stor plats tyvärr och så är dj en sak vi har valt att ta bort för att kunna lägga pengar på annat.

Åttkanten kanske blir bra som bröllopssvit, då får man vara ifred iaf. Och om du har hört att det är fint då borde det ju vara det=)

Annars är det ganska lugnt med planeringen just nu. Ska betala handpenningen till fotografen på måndag. Min diamant till ringen kom i tisdags och även min slöja så nu är min bröllopsutstyrsel snart klar=) Hur går det för dig?

Ha det bra!

• MAGJEN

Hej!

Nu börjar det ordna till sig

Det som är bokat är:

Fotograf - jätteduktig och vän till oss

Präst, Skansen kyrkan på Julita Gård ingår inte i Svenska Kyrkan utan är egentligen ett museum så det finns ingen präst knuten dit. Så nu har vi bokat "Britt-Marie Möller" som verkar vara super trevlig.

Brudklänning - är såå nöjd, fick den även till 40% på rean hos Lilly i Sockholm dvs. 5000:- istället för drygt 8300:-

Save The Date korten är skickade

Har bestämt färgtema.

Ringen har jag koll på - är osäker på om jag ska köpa den nu, har hört att guld priset ska gå upp, är det någon som har koll på det? Kan kanske vara värt att köpa den redan nu.

Det nästa nu är att kolla upp catering - ska ta kontakt med Knattebo Catering och hoppas att de kan hjälpa till med en hel lösning dvs. allt från personal, mat och hela kuvert. Kan vara skönt att få en offert på allt från ett och samma ställe.

Snart är det dags för inbjudningskort, är det någon som har koll när det är dags att skicka dom? Bröllopet är mitten av Juli hur långt innan brukar man ha OSA?

Hur går det för dig Thulan?

Ha det!

• Thulan85

Hej!

Just nu är det väldigt lugnt på bröllopsfronten för min del. Har bokat in provfotografering med vår fotograf, det är väl typ det enda som har hänt. Nästa steg blir att beställa inbjudningskort hos Calligraphen och sedan fixa till dem för att göra dem lite mer personliga. Vi ska skicka ut inbjudningskorten till alla hjärtans dag, alltså ca 4 månader innan bröllopet. OSA kommer vi nog ha sista april eller 1 maj. Var ska du beställa inbjudningskort ifrån?

Vad blev det för brudklänning? Hur ser den ut? Kan du länka till en bild? Jag har också köpt en Lillyklänning nämligen=) Dock ej på rea. Letar efter ett par snygga skor nu sen jag mina kläder klara.

Vad har ni valt för färgtema? Vi har vitt, grått/silver och sedan blir det troligtvis blå/grön/turkos (svårt att förklara). Teman är klassiskt - vintage med mycket tyll, spets och mycket romantik=)

• MAGJEN

Hej!

Färgtemat kommer att gå i ljus rosa, ljus grönt o vitt. Har varit på IKEA och köpt en del saker som dekoration.

Det är den här klänningen som jag har köpt: www.lilly.dk/Default.aspx&ProductID=PROD775&GroupID=GROUP111&VariantID=VO58 och är såå nöjd, kände mig verkligen jättefin i den.

Save the date korten köpte vi kortdesign.se och kommer att köpa injudnigskorten där med samma tema. Tror att de ligger bättre i pris än hos Calligraphen.

Ha det gott!

Svar på tråden Julita Gård Juli 2011