• MAGJEN

Julita Gård Juli 2011

Jag o min sambo ska gifta oss i Skansen Kyrkan i Julita Gård och ha festen i Bäckstugan.

Skulle vilja ha lite tips från någon som har haft bröllop där eller ska ha bröllop på Julita Gård.

Gärna tips på bra Catering i närheten, bra frisör, och andra bra saker att veta

Tack på förhand!

• Svar på tråden Julita Gård Juli 2011
  • Thulan85

Jolin: Välkommen till tråden!=) Du vet väl att Julita inte ligger i Stockholm, utan ca 1,5 timmes bilresa från Stockholm?

jkbr: Stolarna är bruna, fula, ganska otympliga, trästolar med tygsits, stolarna har armstöd vilket krånglar till det hela lite med stolsavdrag. Är också sugen på att piffa upp stolarna.

Själv bor jag i Arboga och har ingen anknytning alls till Katrineholm eller Julita men vet att det var min mammas drömställe att gifta sig på så jag kollade upp stället och föll totalt=)

Vart ska ni köpa tårta?

Funderar mycket hur man ska ställa borden på bästa sätt för att det inte ska kännas trångt. Vill helst inte behöva möblera om för att man ska få plats med dans. Tror det blir dj in a box för musiken, det tråkiga är att det inte finns alla låtar som jag vill ha.

Har ni funderat nåt på hur ni ska duka borden?

Fyllde år idag så fick en hel del presentkort på spa så ska passa på att göra ansiktsbehandling och lite annat innan bröllopet så att man känner sig riktigt fräsch=)

• Jolin

Thulan85 - Grattis i efterskott! :)

MEN VA?!?! 1,5 timme utanför? men guuuud, jag måste ha kollat helt galet fel på kartan... men what the f***...
    Nu brast mitt hjärta totalt!! Hur kunde jag se så fel? Är inne på hitta.se nu igen och NU ser ju vart det ligger. Jag måste ha haft en väääldigt utzoomad karta igår när jag tittade. Och ja.. det är skit långt dit. Nu blev det ju en helt annan femma. Det blev en tråkig överraskning! Men vilken jäkla tur att du sa det, så tack ändå :) haha, jag är ett pucko, ett sånt jäkla pucko. NU förstår jag varför m2b var så skeptisk. Han sa att det var en bra bit utanför stockholm. ååh.

HAPP!! Det blir nog inget bröllop för oss på Julita trots allt :( Nu får jag helt enkelt bara vara tok-avundsjuk på er som har möjligheten att vara där! Lycko er!

Ta vara på varje sekund och krama ett träd eller en buske från mig också kan ni tänka mig när jag sitter i Gävle nästa sommar i en grå och tråkig festlokal, dippar morotstavar och drömmer om Julita. Snyft.

Då fortsätter den eviga jakten på festlokal... igen!

Kram på er och lycka till med allt! Skrattande

• jkbr

men jolin  alla gäster kan ju sova över där och  det är ju inte så stor skillnad på en timme om man ändå kör? 
    kanske ni kan ha det där ändå? hade ni tänkt ha det i stockholm så kostar det ju hotell för gästerna oftast mer?
     jag vet hur du känner , jag såg också julita av en slump för jag hade bokat allt i strängnäs( men det kädes tråkigt och halvdant) där jag kommer från ( men vi bor i oslo) 
    jag tyckte det var helt perfekt  på  julita gård ,så när dom fick en avbokning så bytte jag datum och avbokade allt vi bokat  ,lite krångligt för folk hade bokat flyg och allt.  men nu känns det värt det !
    Jag har heller inte varit på julita gård , men  alla i min släkt har det och säger att det är jätte bra , fotografen blev lyrisk över att jag bytte plats.   Jag hoppas på det bästa vi ska ta en liten turne och prata med catering och präst och se på stället i april.
      kan ni inte boka det öch ta en liten semester och se kanske:) 
     Thulan: åh armstöd:(  går det inte då?  var helt säker på att det skulle vara klappstolar 
    får kanske prova , men hur många kommer ni vara på festen?  kanske vi kunde dela:)  det blir ju mycket finare med stolsöverdrag. Vi valde föresten också julita kyrka, kändes lite dyrt med 5000 +kostad för präst och kantor.
    SEn har dom ju bättre orgel i julta kyrka och så slipper man leta präst själv:) vilken tid ska ni vigas?

• Jolin

Ja men det blev i alla fall mer komplicerat än jag tänkt.. hade det varit i sthlm så hade min syster som bor där kunnat hjälpa till men nu blir det för mycket jobb. Var hem till min andra syster idag (har tre systrar) och hon berättade om en jättebra festlokal i Gävle där hennes vänner hade haft sin bröllopsfest så hon skulle kolla upp det åt oss hur mycket det skulle kosta att hyra men hon trodde att det bara kostade 1500 kr/dygn :) det lät fruktansvärt bra! :) Det finns en kyrka ca 5 min promenadavstånd från festlokalen. Så vi får nog helt enkelt hålla oss i Gävle.

• jkbr

kommer ni andra betala boendet för gästerna? 
    Det blir ju ganska mycket pengar om man lägger i hop allt.
    Om ni andra har ideer hur man kan duka i lite gammeldags midsommar stil   så tar jag gärna mot tips:)

• Thulan85

jkbr: Nej vi kommer inte betala boendet utan de får betala 300kr per person om de vill sova över.

Har inte bestämt än hur vi ska duka, troligtvis blir det knoppa lakan från IKEA som dukar och IKEAS tyllgardin över som ska hänga ner lite fint. Sen blir det gamla flaskor och syltburkar med en massa blommor (bara hoppas att det finns några fina blommor då) och lite annan gammeldags rekvisita. Vårt bröllop ska gå i klassisk vintage stil typ 1920-tal=) Mycket spets, tyll och romantik ska det vara=)

Har du några idéer?

Väntar ivrigt på att inbjudningskorten ska komma, hade tänkt att skicka ut dem på måndag men det blir nog försenat. Tänkte dra med sambon och prova kläder till honom i helgen. Sen måste jag fixa transport och boka tårta och fixa ringen.

Hur ligger ni till med planeringen?

• jkbr

åh vad fint det låter:) har du köpt klänning? knoppa lakan från ikea har jag sett folk ha som stolsöverdrag också, men vet inte om det går på dom stolarna. Vi bor i oslo och där på ikea är knoppa lakanen med resor i kanterna, har dom det i sverige?

20 tal hm vet inte om tänker rätt men jag tänker lite tidigt chanel då , pärlor och sånt fjäder i håret hade dom väl också? vågor och sånt?  

Jag skulle också vilja ha det lite vintage men jag är inte så duktig på  inredning och sånt, köper en massa fina saker som inte är så fina ihop :) men jag  har tänkt på att ha det lite gammeldags romantiskt, skulle gärna haft linne dukar med löpare av spets men det blir lite dyrt med så många:) kanske man kan hyra ? Annars tänkte vi ha lite rosa tema för trycksakerna och blommor.
    inbjudan är på väg till oss tror dom kommer nästa vecka.  ska bara hitta en catering firma och en tårt fixare så är vi klara med det mesta. :) ska köpa kläder till sambon och  till vår son men det har vi redan bestämt vad han ska ha och vet var det finns så det blir inte så svårt. 

vad ska ni ha för transport? jag är sugen på häst och vagn. 

• Thulan85

jkbr: Ja jag har köpt klänning, den är väl det som blir mist vintage den är lite modernare men med mycket tyll=) Vet inte heller om man kan ha knoppalakan som stolsövedrag men jag har sett att folk har haft det på stolar med armstöd så det kanske funkar. Knoppalakanen har inte resor i kanten i Sverige.

Ja du har en bra uppfattning om 20-talet=) vill ha fjädrar i buketten bland annat. Gillar egentligen 1800-talet mer men det var lättare att bli inspirerad av 20-talet. Bland annat så ska vi förhoppningvis ha en bil från 1923. Drömmen var att få åka häst och vagn men det skulle kosta ca 5000 och det tycker jag är mycket för att bara åka 3km.

Vad ska ni ha för fotograf?

• jkbr

vi ska ha en fotograf från eskilstuna maria lejon heter hon, hon hade bra priser och fin portfolie :) 
    5000 kr för häst och vagn?   oj det  var dyrt! vi hade tänk att ta bilderna  efter vigseln  men jag vet inte riktigt om det är bäst med innan.
    vilken tid vigs ni?

• Thulan85

Vi bokade också Maria Lejon först men hon skulle skicka bokningsbekräftelse men det gjorde hon aldrig och jag mailade flera gånger utan svar så tillslut så struntade jag i henne. Fick ett ganska oseriöst bemötande och sen såg jag ett avsitt med henne i Lyxfällan och då stärktes den bilden av henne. Men hon tar väldigt fina bilder=) Vi har en fotograf från Västerås som också tar fina bilder och man fick lite mer för stort sätt samma pris som Maria. Dessutom ingår en provfotografering med 10 bilder. Vi ska ha fotograf med i 6 timmar, hur länge ska ni ha fotograf? Vi vigs kl 14.00 och tar bilderna efter annars blir det för stressigt. Tänkt att gästerna får åka till Julita och checka in på  rummen och ta det lugnt medan vi fotograferas. Vilken tid vigs ni?

Svar på tråden Julita Gård Juli 2011